کد خبر: ۱۲۱۶۳۵
زمان انتشار: ۱۶:۰۵     ۲۹ اسفند ۱۳۹۱
عدم توجه به ظرفیت های داخلی در پرونده‌هاي بين‌المللي ایران:
انتخاب يك وكيل فرانسوي براي دفاع از ملت ايران كانون وكلا،‌ سازمان‌هاي حقوقي و حتي قوه قضاييه را زير سوال مي‌برد زيرا ظاهرا آن‌ها از آن‌ چه در رابطه با حقوق بين الملل مي دانند براي دفاع از شرف ملت‌ شان استفاده نمي‌كنند جالب‌تر آن است كه بدانیم، به گفته دكتر اسدپور تهراني ‌قسمت اعظمي از قوانين حقوق بين‌الملل كه درآن كشورهاي مختلف ازحقوق ملت‌شان دفاع مي‌كنند را ايرانيان تدوين نموده‌اند مساله‌اي كه در عرصه حقوق بين‌المللي براي همه اهل فن مبرهن و روشن است.
سرویس فرهنگی پایگاه 598 - خبر اسكار گرفتن آرگو سيلي محكمي بود به صورت مسوولان فرهنگي كشورمان،‌ چراكه آن‌ها‌ ياد گرفته‌اند تا دراين سال‌ها تنها حرف بزنند تا عمل كنند،‌ اين‌ كه مي‌گوييم مسوولان فرهنگي و هنري به دليل اين است كه همه مي‌دانيم سينماي ايران،‌ سينمايي كاملا دولتي است و بخش خصوصي دراين عرصه طنزي است كه گه‌گاه براي تغيير ذائقه تماشاچيان سينمايي از آن دم زده مي‌شود و هم‌ چنين به اين خاطر است كه همه مي‌دانيم به جز چند نفر همانند مجيد مجيدي هيچ‌گاه در مقابل اين توهين‌ها به ملت شريف ايران از هنرمندان نام آشناي سينمايي آبي گرم نشده است و از قرار هم نخواهد شد.

اما جداي از همه اين بحث‌هاي تكراري، ‌اسكار گرفتن آرگو باعث شد تا آقايان بعد از مدت‌ها از خواب زمستاني بيدار شوند و در پايان سال حركتي غيرمنتظره را رقم بزنند. خبر شكايت حقوقي از سوي وكيل فرانسوي از توليد كنندگان فيلم «آرگو» آن‌قدر براي همه عجيب بود كه مانند صاعقه‌اي در خبرگزاي‌ها پيچيد زيرا اين اولين حركت قاطع و محكمي است كه از سوي ما، درمقابل سيل توهين‌ ها به ملت ايران صورت گرفته است و به همين خاطر توانست نم لبخندي رضايتي را به لب‌هاي مردم صبور و سينه سوخته ايران نشاند.


اما قبل ازآن لازم است بگوييم هرچند، شكايت ايران ازسازندگان فيلم «ارگو» در نوع خود اقدامي بي‌نظير است و ظاهرا يك حركت بديع و تازه‌اي درعرصه سينمايي است اين ابتكار چند ماه پيش در مصاحبه دكتر اسدپور تهراني وكيل شناخته شده پرونده‌هاي بين‌المللي ايران و وكيل ايراني پرونده شهيد ادواردو آنيلي (مهدي) مطرح شد كه اخيرا هم در پایگاه 598 چاپ و منعكس شده بود فتح بابي براي اجراي چنين عملكرد حقوقي بود به اين شكل كه دكتر اسدپور در پاسخ به اين سوال ما كه آيا مي‌توانيم از فيلم‌هاي ضد ايراني غرب شكايت كنيم و دعوي حقوقي داشته باشيم؟ گفت: «اين فيلم‌ها، فيلم‌هايی هستند که از لحاظ استنادی ارزشی نداشته و حرفي جدی، مستند و حقوقی  ندارند. به‌ علاوه مخاطبان آن هم افرادي نيستند كه نظريات تاثيرگذاري داشته باشند.

ولي برخی معتقدند که به‌هرحال اين نوع فيلم‌ها بريك بخشي ازجامعه‌ هدف اثرمي‌گذارند. ازاين لحاظ چنين توليداتی قابليت پي‌گيری حقوقی را دارند. به نظرمی‌رسد که يكي از راه‌هاي نفوذ و تاثيرحقوقی ما همين راه‌کار است. اما مساله اين‌جاست كه عده‌اي براين باورند پي‌گيري قانونی وحقوقی ممكن است به شكست ختم شود و اين شكست را خيلي بزرگ مي‌دانند به همين خاطر جرات ورود به كارحقوقی و قضايی را ندارند واغلب به ديگران نيزاجازه‌ پي‌گيری نمی‌دهند.

در حالي‌ كه مهم ورود به كار و اقدام به طرح شكايت است كه تاثيرگذاري زيادي به‌همراه دارد الزامي نيست تا تعهد پيروزي بدهيم.» گفت‌وگو كه بازتاب خوبي درفضاي رسانه‌اي وميان مسوولان فرهنگي داشته است توانست منشا چنين حركت ابتكاري مديران سينماي كشورباشد كه اين خود نشان دهنده قدرت رسانه‌ها و توانمندي آن‌ها در ايجاد تحولات مثبت وتكانش اجتماعي است.

با همه اين اوصاف آن‌چه بيشتر مد نظر است؛ حواشي اين وكيل فرانسوي است كه سوالاتي را در ذهن متبادر كرده اول اين‌كه؛ چرا باوجود اين همه وكلاي و حقوق‌دانان سرشناس ايراني كه در عرصه بين‌المللي فعال هستند، ‌رفته‌ايم سراغ يك وكيل خارجي؟! شايد بگويند آن‌چنان كه در سوابق  اين خانم گفته شده وي تجربه حقوقي خوبي درسطح بين‌المللي دارد و زماني وكيل روژه گارودي بوده است اما بازهم اين سوال پيش مي‌آيد چرا يك ايراني دراين زمينه پيش قدم نشده است و يا چرا سازمان سينمايي وكلاي ايراني را براي اين امر فرا نخوانده‌اند بازهم شايد بگويد با انتخاب اين وكيل فرانسوي قصد مسوولان بيشتر برموج رسانه‌اي اين اتفاق درسطح بين‌الملل است، اما بايد گفت ازآن‌جايي كه آرگو برنده اسكار بوده و ازآن‌جايي كه طرح شكايت از يك فيلم درعرصه بين‌المللي بي‌سابقه است به خودي خود شكايت ايران،‌ موج رسانه‌اي به دنبال خواهد داشت چه با وكيل ايراني و چه با وكيل خارجي به‌خصوص آن‌كه اين وكيل في‌سبيل‌الله براي ملت ايران كار نمي‌كند.

او در پاسخ به اين سوال كه چقدر براي طرح شكايت ازآرگو دستمزد گرفته‌ايد گفته است حقوق من كمتر ازهزينه ساخت آرگو است؟!!!! اين صحبت خانم وكيل ،‌اين سوال را به ذهن متبادر مي‌كند كه آيا هزينه ساخت يك فيلم در پاسخ به آرگو را صرف كاري كرده‌ايم كه بسياري از وكلاي بين‌المللي كشورمان با صرف هزينه‌هايي به مراتب پايين تر و البته دلسوزانه‌ تر حتي برخي في‌سبيل الله حاضر بودند اين پرونده را به دست بگيرند اما چرا در سالي كه به گفته امام خامنه‌اي بايد به توليد و توانايي ايرانيان اتكا كنيم هزينه هنگفت را از كشور بيرون كرده و صرف وكيلي نماييم كه ضريب موفقيت طرح اين شكايت چندان زياد  نمي‌داند.

انتخاب يك وكيل فرانسوي براي دفاع از ملت ايران كانون وكلا،‌ سازمان‌هاي حقوقي و حتي قوه قضاييه را زير سوال مي‌برد زيرا ظاهرا آن‌ها از آن‌ چه در رابطه با حقوق بين الملل مي دانند براي دفاع از شرف  ملت‌ شان استفاده نمي‌كنند جالب‌تر آن است كه بدنيست خوانندگان بدانند، به گفته دكتر اسدپور تهراني ‌قسمت اعظمي از قوانين حقوق بين‌الملل كه درآن كشورهاي مختلف ازحقوق ملت‌شان دفاع مي‌كنند را ايرانيان تدوين نموده‌اند مساله‌اي كه در عرصه حقوق بين‌المللي براي همه اهل فن مبرهن و روشن است.

البته دكتر اسد پور تهراني خود يكي از وكلا ايراني پرونده شهيد ادواردو آنيلي است و به‌ صورت كاملا داوطلبانه و بدون گرفته هيچ‌هزينه‌اي براي دفاع از آن شهيد ايتاليايي وقت گذاشته است و پي‌گير پرونده ادواردو آنيلي است همچنين وي براي اولين بار پيشنهاد شكايت از فيلم‌هاي ضد ايراني را در رسانه‌هاي كشور مطرح كرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
افرادی که در امتحانات کوچک گذشته و در ایام فتنه رد شدند چطور می توانند در امتحان بزرگتر مسئولیت را بگیرند و وسوسه نشوند؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها