کد خبر: ۱۲۳۴۶۵
زمان انتشار: ۲۰:۲۸     ۱۸ فروردين ۱۳۹۲
انتخابات ریاست جمهوری بدون شک از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور محسوب می‌شود. دوره یازدهم این انتخابات به اعتقاد بسیاری از حساسیت بیشتری نسبت به دوره‌های قبل دارد.
به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»،17 اردیبهشت ماه 92 زمان آغاز ثبت‌نام از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و در حال حاضر تنها یک ماه به این رویداد بسیار مهم باقی مانده است.

بر این اساس انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به صورت همزمان برگزار خواهد شد و با توجه به برگزاری دو انتخابات در سال آینده تعداد شعب از 50 هزار شعبه به 70 هزار شعبه افزایش خواهد یافت.شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در انتخابات یازدهم را اینجــــــا بخوانید.

وقایع اتفاقیه انتخاباتی را درذیل بخوانید::

اظهارات اعضای ائتلاف موسوم به اکثریت و پیشرفت

*علي‌اكبر ولايتي عضو ائتلاف سه‌گانه (ائتلافی که جدیدا حامیانش آن را ائتلاف پيشرفت می خوانند) در نشست خبري خود گفت: ائتلاف ما مثلث متساوي الاضلاع است و راس ندارد./ در انتخابات سال 84 به توصيه حاج‌آقا مجتبي تهراني به نفع آيت‌الله هاشمي رفسنجاني كناره‌گيري كردم.

وی در واکنش به ائتلافی که اخیرا تشکیل شده یعنی ائتلاف موسوم به اکثریت (باهنر، پورمحمدی، متکی، آل اسحاق، ابوترابی) نیز گفت: تصمیمی برای صحبت با ائتلاف اکثریت گرفته نشده است و تا بحال رایزنی با اعضای این ائتلاف نداشتیم. البته چهره نزدیک به ائتلاف اکثریت هم امروز این خبر را تایید کرده بود.(اینجا)

*مصطفی پور محمدی نیز در یک گفت‌وگوی تفصیلی خود گفت: شعارهای بنده در انتخابات ریاست‌جمهوری گرایش‌های تحولی و اهداف اقتصادی را نشان خواهد داد/ امیدوارم احمدی‌نژاد با خوشنامی دوره خود را تمام کند/ هاشمی کاندیدا نمی‌شود و گزینه‌های احتمالی وی ناطق نوری و حسن روحانی است.

او همچنین به فعالیت های اسفندیار رحیم مشایی در حوزه مطالعات فرهنگي و قوميتي وزارت اطلاعات اشاره کرد و گفت: يك مدتي آقاي مشايي با من كار مي كرد. زماني كه در مركز بررسي ها بودم. ايشان در يك موسسه وابسته به مركز كار مي كردند و هر چند وقت يك بار گزارشي به ما ارائه مي دادند. (اینجا)

*منوچهر متکی عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان هم دیروز با بیان اینکه سن و سال ما برای پز دادن در عرصه انتخابات گذشته است، به جایگاه استراتژیک رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: دولت متکفل دین مردم نیست و نباید دین را دولتی کرد(اینجا)

*یک پایگاه خبری مدتی است که نظر سنجی فراگیری در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آغاز کرده است که هدف آن ارزیابی مقبولیت و محبوبیت گزینه های احتمالی کاندیداتوری است. در این خصوص پایگاه اطلاع رسانی حامیان شهردار تهران خواست: "در نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری تبیان شرکت کنید"(اینجا)

اظهارات جریان منتسب به هاشمی رفسنجانی

*هفت تن از نمایندگان مجلس با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.

کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار پیش از ظهر امروز تعدادی از نمایندگان با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هاشمی رفسنجانی نیز در این دیدار طی سخنان کوتاهی گفت که بنده در آینده خدمت مقام معظم رهبری خواهم رسید و پس از آن بیشتر در خصوص انتخابات صحبت خواهم کرد.(اینجا)

*فلاحیان وزیر اطلاعات هاشمی که به عنوان یکی از کاندیداهای احتمالی ندیک به هاشمی مطرح است امروز شدیدا به ائتلاف ها واکنش داد و گفت: افرادی که ائتلاف را مطرح می‏‌کنند،دانش سیاسی ندارند. برخی با این بهانه که ما می‏‌خواهیم زیاد باشیم، ائتلاف می‌کنند، درحالی‌که هرکس اسم می‌نویسد و می‌گوید می‌خواهم ائتلاف کنم و بعد سهم خواهی می‎کند و خواستار معاونت اول و وزارتخانه می‎شود، این‏ها برای این آمده‌اند.(اینجا)

*از سویی دیگر عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت اصلاحات و عضو مجمع روحانیون گفته است: فکر می‌کنم آقای هاشمی و اصلاح‌طلبان هر دو به یک نقطه مشترک رسیده‌اند که وضعیت کشور به وضعیتی رسیده که باید به حداقل‌ها بسنده کرد. فکر نمی‌کنم آقای هاشمی به عنوان کاندیدا به صحنه بیاید ولی قطعا اگرایشان امروز بگوید من کاندیدا هستم، جریان اصلاح طلب ایشان را رقیب خودش تلقی نمی‌کند.(اینجا)

*کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم گفته است: افرادی همچون مهرعلیزاده،‌ معین، کروبی و هاشمی که در سال 84 اختلاف کردند و گفتند می‌خواهیم وزن‌کشی سیاسی کنیم یعنی به صورت جداگانه در انتخابات شرکت کردند اصلاح طلبان بدلی هستند.(اینجا)

*نعیمه اشراقی در صفحه فیس‌بوک خود از آغاز به کار ستادهای محمد خاتمی از 18 فروردین ۹۲ خبر داد و نوشت: ستاد خاتمی تحت عنوان 'آفتاب صبح امید' از چندی پیش در قالب بنرهای تبلیغاتی در فضای مجازی فعالیت غیر رسمی خود را آغاز کرده است.

*کرباسچی هم در واکنش به نامزدی خاتمی و هاشمی گفت:خاتمی و هاشمی در موقعیت‌های غیراجرایی می‌توانند نقش موثرتری ایفا کنند. (اینجا)

اظهارات جریان منتسب به دولت

* 'روزنامه ایران' در شماره امروز خود طی گزارشی از اسفندیار رحیم مشایی، غلامحسین الهام، علی‌اکبر صالحی، روح‌الله احمدزاده کرمانی، محمدرضا رحیمی و علی نیکزاد به عنوان کاندیدای احتمالی برای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم نام برد.(واکنش خبرگزاری مهر) روزنامه ایران در این گزارش همچنین از محسن رضایی، محمدرضا باهنر، مصطفی پورمحمدی، محمدحسن ابوترابی فرد، منوچهر متکی، یحیی آل اسحاق، غلامعلی حدادعادل، علی‌اکبر ولایتی، محمد باقر قالیباف، محمد سعیدی‌کیا، محمد شریعتمداریریال مصطفی کواکبیان، علی فلاحیان، سید محمد باقر خرازی و سید محمد بیاتیان به عنوان کاندیدای قطعی انتخابات ریاست جمهوری نامبرده است. این گزارش اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، علی لاریجانی، حسن روحانی، کامران باقری لنکرانی، سعید جلیلی، مسعود میرکاظمی، پرویز فتاح، غلامحسین الهام، محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، مهدی چمران، محمد علی نجفی، محسن مهرعلیزاده، سید حسن خمینی، علیرضا زاکانی، و حسین کمالی و مصطفی محقق داماد را کاندیداهای احتمالی انتخابات معرفی کرده است.

*از سویی دیگراسفندیار رحیم مشایی گفت: شعار 'زنده باد بهار' شعار انتخاباتی دولت نیست/ دولت اصلا شعار انتخاباتی ندارد/ دولت بنا ندارد در فعالیت‌های انتخابات ورود پیدا کند/ همه سلیقه‌های سیاسی موجود در کشور باید در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری حضوری فعال داشته باشند(اینجا)

*پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، در پي انتشار خبري مبني بر «تبريك تلفني نوروزي دكتر محمود احمدي‌نژاد به جناب آقاي هاشمي رفسنجاني»، اعلام کرد: از لحظه تحويل سال نو تاكنون هيچ تماس تلفني و يا ملاقات حضوري بين دكتر احمدي‌نژاد و آیت الله هاشمي رفسنجاني وجود نداشته است.(اینجا) این خبر را روز گذشته یکی از خبرگزاری ها منتشر کرده بود.

*علی مطهری هم امروز در یادداشتی نقاط ضعف و قوت دولت از نگاه خود را بر شمرد(اینجا)

تکذیب و دعوت برای کاندیداتوری

*سعیدی‌کیا هم امروز با بیان اینکه تاکنون کسی به من در زمینه ائتلاف انتخاباتی پیشنهاد نداده است و همه سلایق در دولت من حضور دارند گفت: گذشته من نشان می‌دهد جریان انحرافی در کنار دولتم شکل نمی‌گیرد(اینجا)

*کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس (نزدیک به لاریجانی) گفت: تا این ساعت آقای لاریجانی در مقابل فشارها برای حضور در انتخابات جواب منفی داده و اعلام کرده که من هیچ تکلیفی را برای حضور در انتخابات احساس نمی‌کنم(اینجا)

*روابط عمومی شورای عالی استانها(!) هم اخبار منتشره مبنی بر کاندیداتوری مهندس مهدی چمران در انتخابات ریاست جمهوری 92 را تکذیب کرد.

*بیش از 430 نفر از دانشجويان بوشهر، با تنظیم دعوتنامه ای خطاب به سعید جلیلی و باقر لنکرانی، از آنها جهت حضور در انتخابات دعوت كردند.(اینجا)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها