کد خبر: ۱۲۴۲۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۲     ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
دبیر کارگروه سند توسعه سینمای شورای عالی انقلاب فرهنگی از پایان مراحل اول و دوم نگارش این سند خبر داد و تصویب این سند را منوط به پایان تصویب سند مهندسی فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانست.

مهدی ناظمی اردکانی دبیر کارگروه تدوین سند توسعه سینما در گفت‌و گو با خبرنگار سینمایی فارس در خصوص آخرین مراحل تدوین و تصویب این سند گفت: این سند تا کنون دو مرحله را پشت سر گذاشته است که اولین مرحله مجموعه بررسی‌های کارشناسی پیرامون مسایل و مشکلات حوزه سینما و تعیین راهکارهای حل آنها بود که این کار در زمانی غریب به دو سال با مشارکت دستگاه‌های حوزه سینما اهم از سازمان سینمایی، حوزه هنری سازمان تبلغیات اسلامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر نهادهای ذیر‌بط انجام پذیرفته است.

وی ادامه داد: از مجموعه پژوهش‌هایی که در حوزه سینما انجام شده است از جمله پژوهش‌هایی که در بحث آسیب‌شناسی این حوزه از جمله در مرکز پژوهش‌های مجلس بهره گرفته و کارهای کارشناسی انجام شده است.

دبیر کارگروه تدوین سند توسعه سینما تصریح کرد: دومین مرحله از  تدوین سند توسعه سینما در کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و راهکارهای ارائه شده برای حل مسایل و مشکلات موجود در سینما مورد بررسی قرار گرفت و در این زمینه تصمیم‌گیری شد.

ناظمی اردکانی افزود: در این کارگروه که با مسولیت دکتر علی اکبر ولایتی تشکیل می‌شود دستگاه‌های اصلی فرهنگی کشور حضور دارند و با مداقه لازم این راهکارها به عنوان الزامات ساماندهی حوزه فیلم و سینمای کشور در حقیقت مورد تصمیم‌گیری قرار گرفت.

وی تاکید کرد: مرحله سوم این است که سند توسعه سینما باید در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شود و تصمیم‌گیری نهایی توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تصویب آن صورت گیرد اما به علت اینکه سند مهندسی فرهنگی کشور در حال حاضر در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تصویب آن در اولویت قرار دارد، تنها یک جلسه پیرامون سند توسعه سینما برگزار شد و جلسات بعدی به پس از اینکه سند مهندسی فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد موکول است.

ناظمی اردکانی خاطرنشان کرد: بنابراین تصویب سند توسعه سینما در انتظار تصویب سند مهندسی فرهنگی کشور قرار دارد و مباحث دیگر حوزه فرهنگ پس از تصویب این سند در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار خواهد گرفت.

دبیر کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی در پاسخ به این سوال که تصویب سند توسعه سینما تا چه حد می‌تواند خلا‌ءهای قانونی حوزه سینما ر ا برطرف کند گفت به خبرنگار فارس گفت:سند تدوین یافته فعلی پاسخگوی اکثریت مسایل و مشکلات موجود در سینما خواهد بود چرا که این سند بر اساس مطالعه مسایل و مشکلات سینما و با بهره‌گیری از نظرات مدیران و صاحب‌نظران حوزه سینما تهیه‌شده است و له همین دلیل می‌توان این انتظار را داشت که با تصویب سند توسعه سینما بسیاری از مشکلات موجود نیز تداخل کاری بین دستگاه‌ها برطرف و سهم و نقش هریک از دستگاه‌ها مشخص شود،رده راهبردی برای حوزه سینما مشخص شود، ارزیابی و تجدیدنظر در برنامه‌ها و سیاست‌ها به خوبی صورت بگیرد و زمینه‌های لازم برای رسیدن به سینمای همطراز انقلاب اسلامی نیز فراهم شود.

وی همچنین در خصوص حل مشکل بودجه سینمای ایران نیز گفت: به این موضوع به طور کامل پرداخته شده است که نظام جمهوری اسلامی چگونه بتواند از سینما پشتیبانی کاملی چه در بعد سخت‌افزاری و چه در بعد نرم‌افزاری انجام دهد.

ناظمی اردکانی همچنین در پاسخ به سوال که آیا تا دولت دهم تا پایان عمر خود تصویب سند توسعه سینما را به عنوان یادگار برای اهالی سینما از خود به جای خواهد گذاشت یا خیر؟ به فارس گفت: به هر حال این موارد در حیطه اختیارات من نیست چرا که آن بخش که تحت مسولیت بنده بود انجام شده است و در حال حاضر سند توسعه سینما برای تصویب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی کاملا آماده است.

 

براساس این گزارش، به‌دنبال خلاء‌های قانونی موجود در هنر-صنعت سینما شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به تدوین سند توسعه سینما کرد که این سند پس از چند سال تحقیق و بحث و تبادل نظر در کارگروه تخصصی این موضوع با پایان مراحل تدوین و به جهت پایان بخشیدن به مشکلات جاری در حوزه سینما، در انتظار تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا پس از آن به عنوان قانون جامع سینما به تمامی نهادها و ارگان‌های فرهنگی ابلاغ شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها