کد خبر: ۱۲۴۴۶۲
زمان انتشار: ۲۰:۴۷     ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
هر چه به 24 خرداد نزدیک می شویم حجم اخبار انتخاباتی هم زیاد می شود. از سویی طبق برنامه ریزی های قبلی ثبت نام از نامزدهای انتخابات چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از تاریخ 26/1/92 تا 1/2/92 به مدت 7 روز خواهد بود و زمان برگزاری انتخابات آن 24 خرداد ماه 92 همزمان با یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری است.(جزئیات را اینجا ببینید)
 
خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وقایع اتفاقیه انتخاباتی امروز را برای مخاطبان آماده کرده است که در ذیل می آید::

*اتحادیه جامعه اسلامی نیز فعالیت های انتخاباتی خود را شروع کرده است و قرار است آیت الله کعبی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و منوچهر متکی نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در افتتاحیه همایش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی کنند. این همایش پنج شنبه و از ساعت 8 تا 12 برگزار می‌شود
 
*منجی نمایی از هاشمی همچنان ادامه دارد و پس از سایت اطلاع رسانی وی اعضای نسبی خانواده هاشمی هم شروع به اظهار نظر کرده اند؛ مثلا  محمد هاشمي مي گويد :قطعا، در ذهن مردم اين موضوع به وجود آمده است که لازمه حماسه سياسي برطرف‌کردن موانع است. وی از جانب مردم گفته است: در ايام نوروز و در ديد‌و‌بازديدهاي با آقاي هاشمي مطالبه‌اي از طرف مردم مطرح مي‌شد.  درحقيقت مردم بر اين اعتقادند که خواسته رهبري براي حماسه سياسي با نامزدي هاشمي در انتخابات محقق مي‌شود. اين اظهارنظري بود که از جانب مردم، به‌صورت‌هاي متفاوت، در سطح کشور بيان مي‌شد.(اینجا)
 
*امروز اما سایت جهان نیوز نزدیک به زاکانی نماینده مجلس بیانیه ای با عنوان جانبازان عاشورایی! منتشر کرد که در آن خواستار حضور دکتر علیرضا زاکانی به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری شدند.(اینجا)
 
*امروز باقر لنکرانی به عنوان سخنگوی جبهه پایداری نشست خبری برگزار کرد و در حالی که تعدد کاندیداهای انتخابات یازدهم را نشان‌دهنده ظرفیت بسیار عظیم انقلاب اسلامی دانست و گفت: کسانی که بخواهند به نفع کسی کنار بروند و در واقع در انتخابات سبد بگذارند اقدامشان با مردمسالاری دینی مغایرت دارد. لنکرانی از تبليغات ميليوني يك كانديدا در نوروز انتقاد کرد و از ماجراي ديدار با جليلي گفت: مواضع گفتماني سعيدجليلي با رويكرد انتخاباتي جبهه پايداري قرابت بسياري دارد(اینجا) امروز 85 استاد دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم به بداخلاقي عليه لنكراني واكنش دادند.
 
*"مصطفی پورمحمدی"، عضو ائتلاف موسوم به اکثریت(پورمحمدی، ابوترابی، آل اسحاق، باهنر، متکی) در دومین روز از سفرهای استانی خود (20فروردین 1392) به استان اصفهان سفر کرد، پیام انتخاباتی‌ خود را فراتر از شعارها و برنامه‌ها "با دوستان مروت با دشمنان مدارا" اعلام کرد.(اینجا)
 
*سعیدی کیا وزير مسکن دولت نهم يکي از نقاط ضعف دولت‌هاي گذشته را وعده‌هاي زياد  و عمل نکردن به آنها عنوان کرد و افزود: پول نفت بايد به سرمايه امروز و فردا تبديل شود، اين پول بايد توسط صندوق  توسعه ملي صرف سرمايه گذاري و توليد به وسيله بخش خصوصي شود که اين آباداني حاصل تلاش و کار مردم است. (اینجا) منوچهر متکی هم به کاندیداهای ریاست جمهوری پیشنهاد کرد برنامه ها و وعده های انتخاباتی خود را به صورت کتبی به مردم ارائه کنند.(ایذجا) وی که در نیشابور هم سخن گفته از احتمال رسیدن به کاندیدای واحد در انتخابات توسط 2+1 و ائتلاف پنج نفره خبر داد.(اینجا)
 
*امروز قالیباف در سخنانی نیز به گفتمان پیشرفت و عدالت اشاره کرد و گفت: در جهان جدید پیشرفت‌ها به تنهایی نمی‌تواند کارساز باشد، پیشرفت و توسعه چنانچه نتواند با عدالت همراه باشد چالش‌ها را شدت می‌بخشد.(اینجا)
 
*محسن رضایی اما امروز دلیل نرفتن به ائتلاف ها را بیان کرد و با اشاره به اینکه معتقد به ائتلاف فراگیری هستم که از همه نخبگان کشور استفاده شود، گفت: رفتن بنده در هر ائتلاف و گروهی که معنای خاصی را بدهد جلوی تشکیل یک دولت فراگیر را خواهد گرفت.(اینجا)
 
*نوع پوشش خبری سخنان آیت الله مصباح‌یزدی در دیدار دبیرکل و اعضای شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی هم جالب بود به طوری که در برخی سایتها متن و تیتر همخوانی نداشت یا تقطیع شده بود.
 
وی با انتقاد از کسانی که دم از وحدت می‌زنند، اظهار کرد: متأسفانه افرادی که از همه جا شکست می‌خورند و هیچ جایی آنها را راه نمی‌دهند، حتی در نماز جمعه، دم از وحدت می‌زنند و می‌گویند وحدت آن چیزی است که ما می‌گوییم. سعی کنیم نظرات را به هم نزدیک کنیم، نه این‌که هر کسی تصمیمی بگیرد و بعد بگوید وحدت؛ این امر نه عقلاً صحیح است و نه شرعاً و هیچگاه در چنین حالتی وحدت حاصل نمی‌شود.
 
وی تصریح کرد: اگر همه اصولگرایان کابینه تشکیل می‌دادند و همه می‌دانستند که این کابینه اصولگرایان است، وحدت اصولگرایان در مقابل رقبا حفظ می‌شد، این ایده‌آل است این که همه اصولگرایان بنشینند و نفر واحدی را انتخاب کنند، هر‌چند شدنی نیست، حتی همان سه نفری که ابتدا با هم ائتلاف کردند، بنده معتقدم که در عمل هیچ کدام از آنها با هم نمی‌سازند. در انتخابات هشتم ریاست جمهوری دوره قدرت، امکانات، صداوسیما و حتی ثروت کارگزاران در اختیار اصلاح‌طلبان بود، در چنین شرایطی جا دارد که از همه چیز صرف‌نظر کنیم و توافق امری عقلایی است. امروز اصلاح‌طلبان چنین وضعیتی ندارند و شانس برنده شدن با آنها نیست؛ آنها در موقعیتی هستند که چه کسی را انتخاب کنند که رد صلاحیت نشود، سران آنها که قطعاٌ رد صلاحیت می‌شوند، از این‌رو به دنبال فردی هستند که سابقه نسبتاً خوبی داشته و رأی بیاورد اما بعید است که مردم به آنها اقبال داشته باشند. اگر در انتخابات امر دایر شد بر اصولگرا و اصلاح‌طلب، همه باید بر روی اصولگرا اتفاق کنند و نظرات دیگر خود را کنار بگذارند و بر روی شخصی اجماع کنند که در مقابل آنها رأی داشته باشد ‌اما امروز رقابت در میان اصولگرایان است، چون اصلاح‌طلبان بعد از فتنه 88 دیگر در میان مردم جایی ندارند.(اینجا)
 
* آیت‌الله مهدوی‌کنی نیز ناگفته‌ای از انتخابات 88 بیان کرد؛ دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه مسلما در جریان انتخابات 88، فتنه واقع شد و آقایان موسوی و کروبی اشتباهاتی را مرتکب شده و خلاف کردند، گفت:‌ در همان ایام انتخابات 88، برخی رسانه‌ها بنده را "شیخ مصلح" لقب داده بودند و حتی برخی دوستان اصولگرا از من می‌خواستند که وساطت کنم؛ همان موقع بنده تاکید کردم که رهبر انقلاب مصلح اصلی هستند و هیچ کس نباید و نمی‌تواند بدون اذن رهبر معظم انقلاب و بیش از خواست ایشان قدمی بردارد و بنده نیز بدون اذن و خواست ایشان هیچ‌ اقدامی نخواهم کرد. آیت‌الله مهدوی‌کنی با تاکید بر اینکه "آنهایی که در انتخابات 88 و پس از آن خلافی را مرتکب شدند، باید اظهار پشیمانی کنند و گرنه اصلاحی اتفاق نخواهد افتاد"، تصریح کرد: اشتباهات بسیار و پی‌در‌پی توسط آقایان در این ایام صورت گرفته است و به این خاطر نمی‌توان با تعارف و حلوا‌حلوا کردن، قدم برداشت، لذا تاکید می‌کنم که "صلح با کسانی که اظهار پشیمانی نکرده‌اند"، درست نیست.(سخنان انتخاباتی آیت‌الله مهدوی‌کنی اینجا بخوانید)
 
*حسن روحانی دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز مطالعات استراتژیک از جمله افرادی بود که گمانه زنی های زیادی پیرامون کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری 92 وجود داشت که در نهایت قرار بر این شد تا در نشست خبری خود در انتهای همین هفته به طور رسمی کاندیداتوری خود را مطرح کند.
 
ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی بر عهده محمدرضا نعمت‌زاده است. وی وزیر صنایع و معادن دولت‌های اول و دوم آقای هاشمی رفسنجانی بوده است. اکبر ترکان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی می باشد. به گفته حسن روحانی اگر چه شایعاتی درباره احتمال نامزدی آقایان خاتمی و هاشمی مطرح است، اما او نامزدی این دو نفر را بعید می​داند. روحانی در قسمتی از صحبت هایش گفت : شخصيت هاي بزرگ و مورد اقبال مردم اگر از نامزدي من حمايت کنند خوشحال مي​شوم. اما اينکه چه کساني حمايت کنند در هفته هاي بعد روشن مي شود.تنها دو ماه تا انتخابات زمان باقي است ودر هفته​هاي بعد اين مسائل روشن خواهد شد. حسن روحانی را حالا دیگر می توان یکی از کاندیداهایی دانست که حضورش در انتخابات مسجل شده است؛  چه اینکه گویا قرار است فردا در یک نشست مطبوعاتی کاندیداتوری اش را رسما اعلام کند.او می گوید با اکبر هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری اشتراکات فراوانی دارد.روزگاری این سه روحانی پای ثابت جامعه روحانیت مبارز بودند. سه شخصیتی که حالا در نقطه مقابل دولت محمود احمدی نژاد قرار دارند و هر سه نیز نظری تقریبا مشابه در مورد تشکیل دولت وحدت ملی دارند.(اینجا)  آل‌اسحاق که شب گذشته (سه‌شنبه) در دانشگاه شهید بهشتی حضور یافته بود، با اشاره به اینکه "هاشمی در نظام جمهوری اسلامی ایران یک پتانسیل است و اکنون هم در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد"، افزود: افرادی که در ارتباط با وی هستند، ایجاد نگرانی کرده‌اند. هاشمی یکی از شخصیت‌های مهم نظام است ولی روحیه تسامح و تساهل وی موجب می‌شود که نتوان از پتانسیل ایشان استفاده کرد.
 
*بخشی از ویژگی‌های رئیس جمهور اصلح در بیانات رهبری را از اینجا می توانید ببینید.
 
*امروز همچنین، رییس ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری معرفی شد. بر این اساس، عبدالحسین وهاجی وزیر بازرگانی دولت اول هاشمی رفسنجانی، رئیس ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شد. وهاجی علاوه بر عهده‌دار بودن سمت وزیر بازرگانی در سال‌های 1367 تا 1372، سابقه چهار سال ریاست گمرک و فعالیت در واحد برون مرزی صدا و سیما را در کارنامه دارد و در دوره اصلاحات نیز به عنوان معاون وزیر بازرگانی با محمد شریعتمداری همکاری داشته است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها