کد خبر: ۱۲۴۵۹۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۲۲ فروردين ۱۳۹۲
یک روزنامه پاکستانی در مقاله‌ای به بررسی چرایی و چگونگی وقوع درگیری خونین بین ارتش و شبه‌نظامیان پاکستان که حدود یک هفته است در مناطق قبایلی این کشور آغاز شده است می‌پردازد و آن را به‌نوعی استراتژی ارتش پاکستان می‌داند.

به گزارش598، به نقل از خبرنگار خبرگزاری فارس در پیشاور، ارتش پاکستان حدود یک هفته است که عملیات وسیعی را بر ضد شبه‌نظامیان مستقر در مناطق قبایلی پاکستان آغاز کرده است.

در عملیات ارتش که از روز جمعه آغاز شده و کماکان ادامه دارد، تاکنون 29 نفر از نیروهای ارتش از جمله 2 فرمانده ارشد جان باختند و گروه شبه‌نظامی تحریک طالبان پاکستان نیز 130 نفر از نیروهای خود را در این درگیری از دست دادند.

«سیف الله خالد» نویسنده و کارشناس پاکستانی با انتشار گزارشی که توسط روزنامه «امت» منتشر شد به بررسی درگیری ارتش با شبه نظامیان در مناطق قبایلی پرداخته است. در این گزارش آمده است:

«دره تیراه» محل اصلی درگیری ارتش با شبه‌نظامیان در واقع محل سکونت قبایل «آفریدی» بود که فعالیت نظامی خود را با جهاد علیه انگلیس آغاز کردند.

در حال حاضر این دره در اختیار تحریک طالبان پاکستان قرار دارد و ارتش پاکستان سعی دارد با انجام عملیات «راه شهادت» این منطقه حساس را تصرف کنند.

هدف اصلی این درگیری، تصرف ارتفاعات استراتژیک این منطقه است.

ارتش سه‌شنبه شب موفق شد ارتفاعات «مداخیل» و منطقه استراتژیک «سرغر» را تصرف کند که این مسئله پیروزی بزرگی برای نظامیان محسوب می‌شود.

«احسان‌الله احسان» سخنگوی طالبان در مصاحبه با روزنامه امت گفت: درگیری با ارتش هیچ ارتباطی با طالبان ندارد و این گروه «لشکر اسلام» هستند که با ارتش درگیر شده‌اند.

وی افزود: اگر لشکر اسلام کمک خواسته باشند طالبان حاضرند به آنان کمک کنند این در حالی است که فرماندهان گروه لشکر اسلام مدعی هستند فقط پنج نفر از نیروهای خود را دردرگیری با ارتش از دست داده‌‌اند.

واقعیت این است که طالبان و لشکر اسلام به طور مشترک با ارتش می‌جنگند اما چون منطقه مورد نظر محل نفوذ طالبان است بنابراین تلفات بیشتر باید مربوط به این گروه باشد.

تسلط طالبان بر دره تیراه در واقع استراتژی ارتش برای سرکوبی شبه‌نظامیان بود.

ارتش با بستن مسیر «اورکزئی ایجنسی» مسیر ورود شبه‌نظامیان از افغانستان را بست که این امر سبب شد طالبان پاکستان به فکر تصرف ارتفاعات دره تیراه بیفتند

از طرفی، ارتش از گروه انصار اسلام، «لشکر مردمی» و مردم قبایلی خواست ارتفاعات تیراه را ترک کنند. این در حالی بود که تحریک طالبان پاکستان، لشکر اسلام و جنگجویان ازبک با یکدیگر متحد شدند تا منطقه استراتژیک تیراه را تصرف کنند.

ارتش با درگیری‌های نمایشی به صورت تاکتیکی عقب نشینی کرد و طالبان غافل از اینکه به دام افتاده‌اند سرمست از پیروزی پیام‌های تهدیدآمیز خود علیه دولت و ارتش پاکستان را افزایش دادند.

پس از آن، ارتش از 3 طرف منطقه تیراه را محاصره و عملیات راه شهادت را آغاز کرد که این عملیات تلفات سنگینی را به طالبان و سایر شبه‌نظامیان وارد کرده است.

البته ارتش نتوانست مسیر «کرم ایجنسی» که منطقه تیراه را به افغانستان مربوط می‌سازد ببندد و در حال حاضر این مسیر تنها راه گریختن شبه نظامیان به افغانستان است.

سربازان ارتش با کمک بالگرد‌ها در حال انجام عملیات هستند و این در حالی است که جنگنده های ارتش مواضع طالبان را بمباران می‌کنند.

با توجه به این موضوع، اگر ارتش بتواند منطقه کرم ایجنسی و مناطق هم مرز با افغانستان را تصرف کند این درگیری مدت زیادی طول نخواهد کشید.

بعد از عملیات راه شهادت طالبان پایگاه محکمی در پاکستان ندارند و نمی‌توانند عملیات‌های خود را در این کشور گسترش دهند و بنابراین سعی دارند به هر قیمتی که شده تسلط خود بر منطقه تیراه را حفظ کنند.

این در حالی است که وقوع این درگیری خونین باعث شده تا تعداد زیادی از مردم این منطقه برای حفظ جان خود مادرت به ترک منازلشان کنند.

طبق گزارش «ستاد مدیریت بحران» مناطق قبایلی، تاکنون بیش از 47 هزار نفر اعم از مرد و زن و کودک این منطقه را ترک کرده‌اند که تعدادی از آنان در اردوگاه‌های مستقر در مناطق اطراف اسکان داده شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها