کد خبر: ۱۲۴۸۵۹
زمان انتشار: ۱۱:۲۹     ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
رئیس‌جمهور سودان با ابراز رضایت از پیشبرد اجرای توافقنامه‌های همکاری مشترک کشورش با سودان جنوبی تنها راه حل مشکلات دو سودان را گفت‌وگو اعلام کرد.

به گزارش598، خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، عمر البشیر، رئیس جمهور سودان دیروز جمعه برای اولین بار پس از استقلال سودان جنوبی در سفری رسمی به این کشور رفت.

رئیس جمهور سودان پس از دیدار با سلواکر میاردیت همتای سودان جنوبی خود در نشست خبری مشترک در جوبا گفت: تنها راه حل مشکلات بین دو کشور گفت‌وگو است.

عمرالبشیر هدف از سفر خود به سودان جنوبی را پیشبرد اجرای توافقنامه سپتامبر گذشته دانست که موضوعات مختلف دوجانبه که از زمان جدایی سودان جنوبی در سال 2011 حل نشده باقی مانده است شامل می شود.

روسای جمهور دو سودان در بیانیه مشترک پس از دیدار با یکدیگر تاکید کردند که به اجرای توافقنامه همکاری مشترک که در آدیس آبابا در 27 سپتامبر 2012 به امضا رساندند پایبند هستند.

البشیر و سلواکر از پیشرفت در اجرای همه بندهای توافقنامه ها به خصوص توافقنامه ترتیبات امنیتی و صادرات نفت ابراز رضایت کردند.

دولت سودان جنوبی پس از استقلال از سودان سه چهارم چاه های نفتی سودان را در اختیار گرفت اما دو کشور ماه ها بر سر حق ترانزیت نفت تولید شده در سودان جنوبی که برای صادرات باید از خاک سودان عبور کند به توافق نرسیده بودند تا بالاخره در سپتامبر گذشته رهبران دو کشور توافقنامه نفتی را نیز در کنار دیگر توافقنامه های همکاری امضا کردند.

جوبا که تولید نفت خام خود را از یک هفته پیش از سر گرفته تعهد داده است که از اواخر ماه مه صادرات نفت را از سر خواهد گرفت.

عمر البشیر و سلواکر همچنین توافق کردند تا مرزهای زمینی خود را برای عبور و مرور زمینی بازگشایی کنند.

دولت سودان تدابیر امنیتی شدیدی را در پایتخت این کشور به دلیل سفر عمر البشیر اتخاذ کرده بود و در طول روز جمعه هیچ خودرویی در این شهر تردد نداشته و حتی عابران پیاده نیز مورد بازرسی قرار می گرفتند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها