کد خبر: ۱۲۵۰۲۷
زمان انتشار: ۱۸:۲۰     ۲۴ فروردين ۱۳۹۲
خصوصیات منحصر به فرد حضرت زهرا(س) در کلام ائمه اطهار:
منزلت و جایگاه رفیع حضرت زهرا علیهاالسلام در نزد حضرت همسر و تنها همتای این بانوی آسمانی حضرت امیرالمومنین علی (علیه اسلام) و دیگر حضرات معصومين(عليهم السلام) نشانگر اوج شخصیت زن در نگاه این بزرگواران است. یک زن می ‌تواند چنان بالا رود که مایه مباهات و افتخار امام (علیه السلام) گردد . در این نوشتار فهرست‌ وار ، به ذکر پاره‌ ای از موارد، پرداخته شده تا بیانگر مقام و مرتبه بانوی بزرگوار اسلام در نگرش حضرات معصومین باشد .
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، منزلت و جایگاه رفیع حضرت زهرا علیهاالسلام در نزد حضرت همسر و تنها همتای این بانوی آسمانی حضرت امیرالمومنین علی (علیه اسلام) و دیگر حضرات معصومين(عليهم السلام) نشانگر اوج شخصیت زن در نگاه این بزرگواران است. یک زن می ‌تواند چنان بالا رود که مایه مباهات و افتخار امام (علیه السلام) گردد . اگرچه بیان عظمت مقام حضرت فاطمه علیها السلام در نزد امام علی و دیگر معصومین (علیهم السلام) مجال مفصل تری می ‌طلبد لکن در ایم نوشتار فهرست‌ وار ، به ذکر پاره‌ ای از موارد، پرداخته شده تا بیانگر مقام و مرتبه بانوی بزرگوار اسلام در نگرش حضرات معصومین باشد .

مباهات امیرالمومنین علی(ع) به همسری فاطمه (س)

شخصیت بزرگی چون علی علیه السلام به همسری فاطمه علیها السلام افتخار می ‌کند و همسری با او را برای خود فضیلت و ملاک برتری بر دیگران و شایستگی پذیرش مسئولیت‌ های سنگینی چون رهبری جهان اسلام می‌ داند . برخی از موارد که حضرت برای اثبات حقانیت خود به داشتن همسری فاطمه علیهاالسلام استناد فرموده‌ اند عبارت است از :

در پاسخ نامه‌ ای به معاویه از جمله فضیلت‌ ها و امتیاز هایی که حضرت به آن اشاره می‌ فرمایند این است که « بهترین زنان جهان از ماست و حمالة الحطب و هیزم کش دوزخیان از شماست . »

در جریان شورای شش نفره که خلیفه دوم برای جانشینی وی را تعیین کرده بود حضرت خطاب به سایر اعضا فرمود : « آیا در بین شما به جز من کسی هست که همسرش بانوی زنان جهان باشد ؟ » همگی پاسخ دادند : نه .

حضرت علی علیه السلام در ضمن پاسخ به نامه دیگر معاویه می ‌نویسد : « دختر پیامبر صلی الله علیه و آله همسر من است که گوشت او با خون و گوشت من در هم آمیخته است . نوادگان حضرت احمد ( صلی الله علیه و آله ) ، فرزندان من از فاطمه علیهاالسلام هستند ، کدامیک از شما سهم و بهره‌ ای چون من دارا هستید .»

در جریان سقیفه حضرت ضمن برشمردن فضایل و کمالات خویش و این‌ که باید بعد از پیامبر ، او رهبری و هدایت جامعه اسلامی را عهده ‌دار شود به ابوبکر فرمود : « تو را به خدا سوگند می ‌دهم ! آیا آن کس که رسول خدا او را برای همسری دخترش برگزید و فرمود خداوند او را به همسری تو [ علی ] در آورد من هستم یا تو ؟ ابوبکر پاسخ داد : تو هستی .

امام حسن مجتبي (ع) از مادر خود می گوید

امام حسن (ع) در موارد بسياري از مادرشان سخن گفته اند. از جمله: «شبي ديدم مادرم در محراب به نماز ايستاده است و تا طلوع خورشيد مشغول رکوع و سجود بود و شنيدم براي يکايک مردان و زنان دعا مي کرد و آنان را نام مي برد ولي براي خود چيزي نخواست. عرض کردم: مادر! چرا همان گونه که براي ديگران دعا مي کني، براي خود دعا نمي کني؟ فرمود: فرزندم! اول همسايه بعد از آن خانه.»

ام الشهداء از نگاه سیدالشهداء (ع)

در روز عاشورا، در آن هنگام که لشکر دشمن، امام حسين (ع) را احاطه کرد. ايشان ضمن خطبه مفصلي فرمودند: «مرا بين کشته شدن و ذلت مخير کرده اند و من هرگز تن به پستي نمي دهم. خدا و رسول، مرا از چنين کاري بازمي دارند. همچنين نياکان پاک و دامن هاي مطهر و پاکيزه اجازه چنين پذيرشي را به من نمي دهند.» در يک کلام، امام حسين (ع) دليل پايمردي و مقاومت خويش را تربيت الهي فاطمه (س) مي داند.امام حسين (ع) نقل مي کند: «آن زمان که رسول خدا(ص) در خانه ام سلمه بود، صرصائيل (يکي از فرشتگان الهي) نزد پيامبر (ص) آمد و عرض کرد: نور را به عقد نور درآور. پيامبر (ص) فرمود: چه کسي را براي چه کسي؟ گفت: دخترت فاطمه (س) را براي علي ابن ابي طالب (ع). سپس در حضور جبرئيل و ميکائيل و صرصائيل، فاطمه (س) را به عقد علي (ع) درآورد.»

فاطمه الزهرا (س) در کلام سیدالساجدین(ع)

امام سجاد (ع) مي فرمايد: «وقتي که قيامت فرا رسد، منادي ندا مي دهد: در اين روز، ترس و اندوهي به خود راه ندهيد. همه خوشحال از اين عفو عمومي، سر بالا مي برند. فاطمه (س) وارد محشر مي شود و گفته مي شود کساني که به آيات ما ايمان آوردند و مسلمان شدند به جز مسلماناني که دوستدار اهلبيت (ع) هستند، همگي سرها را به زير اندازند. آن گاه اعلام مي شود: اين است فاطمه (س) دخت محمد (ص). او و همراهانش به سوي بهشت مي روند.

خداوند فرشته اي را خدمت وي مي فرستد و مي گويد: حاجتت را از من بخواه! فاطمه (س) عرض مي کند: پروردگارا! حاجت من آن است که مرا و کساني را که فرزندان مرا ياري کردند، مورد عفو قرار دهي.»

شیخ الائمه امام صادق (ع) قدردان صدیقه کبری(س)

مرحوم مجلسي در ضمن روايتي از امام صادق (ع) نقل مي کند: «فاطمه (س)، صديقه کبري است. محور حرکت انسانهاي گذشته، معرفت و شناخت حضرت فاطمه بوده است.» سيد هاشم بحراني روايت ديگري از امام صادق (ع) نقل مي کند که: «نبوت هيچ پيامبري تکميل نشد مگر اينکه به فضيلت آن حضرت اقرار نموده، محبت او را دارا باشد.» امام صادق (ع) در ذيل آيه شريفه (اناانزلناه في ليله القدر) مي فرمايد: منظور از «ليله»، فاطمه و منظور از «قدر»، خداوند است. هر کس فاطمه را آن گونه که سزاوار است، بشناسد، «ليله القدر» را درک کرده است.»

راضیه ی مرضیه در کلام موسي بن جعفر(ع)

امام کاظم (ع) مي فرمايد: «همانا فاطمه (س)، صديقه و شهيده است.» سليمان جعفر مي گويد: از امام کاظم (ع) شنيدم که فرمودند: «در خانه اي که اسم محمد يا علي، حسن، حسين، جعفر، عبدالله و از زنان فاطمه باشد، فقر و تنگدستي وارد نخواهد شد.»

ام الائمه در کلام حضرت رضا (ع)

امام رضا (ع) از اجداد گرامي اش نقل مي کند که پيامبر (ص) به علي (ع) فرمودند: سه فضيلت به تو داده شده که به من داده نشده است. علي (ع) عرض کرد: چه چيزهايي به من داده شده است؟ فرمود: تو پدرزني چون من داري که من چنين پدرزني ندارم، همسري چون فاطمه به تو داده شده که به من داده نشده است، حسن و حسين به تو داده شده که به من داده نشده است.» امام رضا (ع) از پدران بزرگوار خود از رسول خدا (ص) نقل مي کند که پس از ازدواج علي و فاطمه (عليهما السلام)، خداوند عزوجل فرمودند: «اگر علي (ع) را نمي آفريدم، براي دخترت فاطمه همتا و همسري در روي زمين يافت نمي شد.»

ام الفضایل در کلام جوادالائمه (ع)

امام جواد (ع) خطاب به موسي بن قاسم که گفت: در حج از طرف مادرت نيز زيارت کردم، فرمودند: «آن را زياد کن، زيرا که برترين چيزي است که بدان عمل مي کني.» زکريا بن آدم نقل مي کند: «در محضر امام رضا (ع) بودم که امام جواد (ع) در حالي که بيش از چهار سال از عمرش نگذشته بود، وارد شد. وقتي نشست دستش را روي زمين قرار داد و سر به آسمان بلند نمود و مدتي طولاني به فکر فرو رفت. امام رضا (ع) فرمود: جانم فدايت! چرا اين چنين در انديشه اي؟ پاسخ داد: به جهت ستم هايي که نسبت به مادرم فاطمه (س) انجام دادند.»

حضرت مهدی موعود(عج) از مادری می گوید که منتقم خون اوست

حضرت بقيه الله (عج) فرمودند: «دختر رسول خدا (ص)، فاطمه (س) براي من سرمشق و الگوي نيکويي است.» امام مهدي (عج) که با ظهور خويش عالم را متحول مي سازد، حضرت فاطمه (س) را الگوي عملي و حکومتي خويش مي شمارد و اين، حکايت از مقام عظماي بانوي عالم، حضرت
زهرا (س) دارد.آنچه مطرح شد، قطره اي از درياي وجود حضرت فاطمه (س) بود. به اين اميد که در قيامت، ما را مشمول عنايت و شفاعت خود قرار دهد

تنها تسلی بخش رنج های علی(علیه السلام)

حضرت بعد از شهادت فاطمه خطاب به ایشان فرمودند : «بِمَنِ العَزاءُ‌ یا بِنتَ مُحمَد ؟ کنتُ بِک اَتَعزی فَفیمَ العَزاء مِن بَعدِک؟» ؛ با چه کسی آرامش یابم ای دختر محمد ؟ من به وسیله تو تسکین می‌ یافتم ؛ بعد از تو با چه کسی آرامش یابم ؟

غضب خداوند به غضب فاطمه (علیهاالسلام)

حضرت علی علیه السلام از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل نموده که ایشان فرمودند: « انَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ لَیَغضِبُ لِغَضِبِ فاطِمَه وَ یَرضی لِرِضاها » ؛ خداوند عزوجل به خاطر خشم فاطمه ، خشمگین ؛ و برای خشنودی و رضایت فاطمه راضی می‌ شود .

« خدا چنین خواست که او زودتر از دیگران به رسول خدا بپیوندد ، پس از او شکیبایی من به پایان رسیده و خویشتن‌ داری از دست رفته ، اما آنچنان که در جدایی تو صبر کردم در مرگ دخترت نیز جز صبر چاره‌ ای ندارم شکیبایی بر من سخت است . پس از او آسمان و زمین در نظرم زشت می‌ نماید و هیچ گاه اندوه دلم نمی ‌گشاید . چشمم بی‌ خواب ، و دل از سوز غم سوزان است . تا خداوند مرا در جوار تو ساکن گرداند . مرگ زهرا ضربه‌ ای بود که دل را خسته و غصه‌ ام را پیوسته گردانید و چه زود جمع ما را به پریشانی کشانید ... و در حدیث دیگر خطاب به حضرت فاطمه علیهاالسلام فرمودند : « انَّ اللهَ لَیَغضِبُ لِغَضَبِک وَ یَرضی لِرِضاک » ؛ خداوند برای خشم تو ، خشمگین و برای خشنودی تو ، خشنود می ‌شود .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها