کد خبر: ۱۲۵۶۰۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۲۷ فروردين ۱۳۹۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام محمد مهدی بهداروند، دبیر علمی همایش قطع‌نامه 598  شامگاه دو شنبه در نشست خبری چهارمین همایش قطع‌نامه 598 که در دبیرخانه این همایش برگزار شد، گفت: هشت سال جنگ تحمیلی خسارت‌های جدی به ملت ایران وارد کرد اما خیرات و برکاتی را هم به دنبال داشت.

وی با اشاره به این که دفاع مقدس یکی از نقاط عطف تاریخ انقلاب محسوب می‌شود، افزود: این حادثه پس از هشت سال با پذیرش قطع‌نامه 598 از سوی جمهوری اسلامی، صلح را میان دو کشور ایران و عراق حاکم کرد.

دبیر علمی همایش قطع‌نامه 598 اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب دفاع مقدس را گنجی برای ملت ایران دانسته‌اند و مردم وظیفه دارند این گنج را استخراج کنند، امروز ابهاماتی برای برخی از افراد که در زمان جنگ حاضر نبودند و نیز برای نسل فردا به وجود آمده که باید با برگزاری چنین همایش هایی به آنان پاسخ داده شود.

حجت الاسلام بهداروند، خاطرنشان کرد: باید تاریخ هر حادثه‌ای را در زمان وقوع آن به رشته تحریر در آورد.

وی ادامه داد: چرایی، ادامه و پایان دفاع مقدس سه سؤال اساسی در میان مردم به ویژه جوانان است که دبیرخانه همایش قطع‌نامه 598 پاسخ به سؤال سوم را سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است.

عضو شورای راهبردی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تبیین رخدادهای داخلی و خارجی دخیل در پذیرش قطع‌نامه از سوی جمهوری اسلامی  و یا به تعبیر امام راحل نوشیدن جام زهر را از جمله اهداف این همایش عنوان کرد.

وی با اشاره به این که دبیرخانه همایش 598 به هیچ جریان سیاسی وابسته نیست و بررسی‌های صورت گرفته تنها براساس واقعیات صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: هیچ دخل و تصرف سیاسی در این گونه بررسی ها وجود ندارد در حالی که برخی افراد عقیده دارند دبیرخانه این همایش درصدد تخریب‌های سیاسی و تحریف تاریخ است اما حقیقت امر این گونه نیست.

حجت الاسلام بهداروند با اشاره به این که رویکرد سه دوره گذشته همایش قطع‌‌نامه 598 به پذیرش قطع‌‌نامه نگاهی کاملا فرهنگی بوده است، افزود: امسال این همایش با عنوان «دولت و جنگ» با هدف نقش و عملکرد نظام اجرایی کشور در دوران دفاع مقدس یعنی بررسی عملکرد سه دولت وقت در زمان جنگ تحمیلی برگزار می‌شود.

وی با تأکید بر شناسایی دقیق عوامل پذیرش قطع‌نامه از سوی امام خمینی(ره) گفت: باید پشت پرده همه حوادث این دوران کاملا روشن شود.

دبیر علمی همایش قطع‌نامه 598 با بیان این که اقتصاد موازنه قدرت را در جنگ‌‌ها تغییر می‌دهد ابراز داشت: دولت سوم در دوران دفاع مقدس به دلیل حضور تکنوکرات‌ ها در وزارت‌خانه‌های اقتصادی نگاه مثبتی به حوزه دفاعی نداشت و این در حالی بود که  در هر سال تنها یک عملیات مهم صورت می‌گرفت و این امر نشان از این داشت که دولت به صورت تمام قد وارد پشتیبانی لجستیکی نشده بود.

وی عملکرد دولت در جنگ تحمیلی، نقش دولت ها در جنگ تحمیلی(دولت بنی صدر، شهید رجایی و آیت الله خامنه ای)، اقتصاد و جنگ تحمیلی، دیپلماسی و دفاع مقدس، مدیریت تبلیغات و جنگ تحمیلی را از موضوعات محور نخست فراخوان ارسال مقالات همایش دولت و جنگ برشمرد.

حجت الاسلام بهداروند موضوعاتی همچون رابطه دولت و رهبری در دوران جنگ، رابطه مدیریت اجرایی و مدیریت دفاعی، رابطه آموزش عالی و نظام دفاعی،  نقش و کارکرد مجلس و جنگ تحمیلی، روند جنگ در دوران دولت بنی صدر و ضرورت تشکیل ستاد کل نیروهای مسلح و جنگ تحمیلی را از موضوعات محور دوم فراخوان ارسال مقالات همایش عنوان کرد.

وی راهبردهای دفاعی در دوران جنگ تحمیلی، نقش دولت در پایان جنگ، دولت نظامی یا سیاسی و جنگ تحمیلی، تفاوت دولت‌های ایران و عراق در جنگ و ناسازگاری نظام اجرایی با دفاع مقدس را برخی دیگر از محورهای همایش دانست.

عضو شورای راهبردی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس اظهار داشت: سعی می‌کنیم از برخی شخصیت‌های موثر و وزرای وقت در دوران دفاع مقدس و پذیرش قطع‌نامه در همایش چهارم دعوت کنیم تا بعضی شبهات موجود برطرف شوند.

وی با اشاره به این که 15 خرداد ماه سال جاری آخرین فرصت برای ارسال مقالات به دبیرخانه همایش معین شده است، افزود: همایش دولت و جنگ در نیمه دوم تیرماه سال جاری و قبل از ماه مبارک رمضان در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می شود.

حجت الاسلام بهداروند جنگ نرم و اقتصادی دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران در دوره کنونی را مورد توجه قرار داد و افزود: بررسی نقش دولت در جنگ نظامی می‌تواند ما را به نقش دولت در جنگ نرم واقف سازد که سیاست‌های کلی آن از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین شده است.

وی از تولید نرم افزار معرفی دبیرخانه دائمی قطع‌نامه 598  و کتابچه راهنمای همایش چهارم خبر داد و گفت: گزارشی از سه دوره گذشته و محصولات آن، ویژه نامه و نیز معرفی کامل چهارمین همایش از موضوعات این محصولات فرهنگی هستند.

دبیر علمی همایش قطع‌نامه 598  از رونمایی دو کتاب جدید در همایش چهارم خبر داد و افزود: کتاب «کاستی‌ها و بایسته‌های دفاع مقدس» و «امر دفاع و امام خمینی(ره)» عناوین این دو کتاب هستند و افزون بر این ویژه‌نامه‌ای هم شامل مجموعه مصاحبه‌ها با فرماندهان سیاسی و نظامی دوران دفاع مقدس در روز همایش دولت و جنگ بین حاضران توزیع می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: همایش ملی دولت و جنگ با هدف بررسی(نقش و عملکرد نظام اجرایی کشور در دفاع مقدس) از سوی مؤسسه مطالعات فرهنگی مستشهدین وصال و دبیرخانه دائمی همایش 598 با همکاری پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها