کد خبر: ۱۲۵۷۲
زمان انتشار: ۲۰:۱۷     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰
یک منبع آگاه نمونه‌هایی از برخی مفاسد اقتصادی را در مناطق آزاد افشا کرد.

به گزارش فارس، این منبع آگاه در ابتدا با اشاره به سوءاستفاده‌های اقتصادی صورت گرفته در پروژه موسوم پرونده تالار های بین المللی کیش اظهارداشت: در این پروژه فشارهایی به مدیریت منطقه آزاد کیش وارد شد تا پروژه به فردی به نام یحیی فیوضی سپرده شود و این در حالی است که این فرد به هیچوجه دارای صلاحیت‌های فنی برای اجرای این پروژه میلیاردی نبود.

به گفته این منبع آگاه فردی که برای اجرای چنین پروژه عظیم و میلیاردی در نظر گرفته می‌شود، باید حتماً رتبه 1 رشته ساختمان را از سازمان مدیریت اخذ کرده باشد و این در حالی است که فیوضی فقط در پروژه ساخت ساختمان اجلاس سران کشورهای اسلامی به عنوان مشاور آن‌هم مشاور دست 2 فعالیت کرده و به هیچ وجه صلاحیت فنی اجرای این پروژه میلیاردی را نداشت چراکه پیمانکار چنین پروژه عظیمی باید قطعاً دارای گرید 1 باشد.

این منبع آگاه خاطرنشان کرد: یکی از افرادی که از فیوضی در این زمینه بسیار حمایت می‌کرد، هوشنگ امیراحمدی دلال رابطه با آمریکا بود که با برخی شخصیت‌ها ارتباط دارد.

وی تصریح کرد: فیوضی برای اجرای این پروژه چند نقشه تهیه کرد و این نقشه‌ها را همزمان جهت اجرا به سایر مناطق ارسال کرد که نهایتاً در اصفهان اجرایی شد. این نقشه‌ها از آنجا که کپی بودند، می‌توان به راحتی با یک دهم یا یک بیستم قیمت واقعی خریداری کرد اما فیوضی این نقشه‌ها را به قیمت اصلی آن‌هم به چند مرکز فروخت.

این منبع آگاه در ادامه افزود: مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش در برابر امضای قرارداد با این فرد مقاومت کردند اما بنده باخبر بودم که از نواحی مختلف فشارهایی وارد شد.

وی تصریح کرد: سازمان مناطق آزاد کیش بر اثر فشارهای یکی از سران جریان انحرافی با فیوضی تفاهم‌نامه‌ای به مبلغ 400 میلیارد تومان امضا و 5 میلیارد تومان به فیوضی پرداخت کرد ولی فیوضی تا این لحظه به اندازه کمتر از یک میلیارد تومان آنهم فقط در حد خاکبرداری و نصب چند کانکس کار انجام داده است! ضمن اینکه اصولاً هنگام امضای تفاهم‌نامه پولی پرداخت نمی‌شود اما با فشارهای یکی از سران جریان انحرافی 5 میلیارد هم به فیوضی داده شده است.
این منبع آگاه با بیان اینکه این تفاهم‌نامه که با فشار یکی از سران جریان انحرافی امضا شده، اقدامی ننگین و در حد قرارداد ترکمانچای است، افزود: فیوضی در طرحی که برای اجرای این پروژه ارائه کرده، نه تنها هیچکدام از قوانین بین‌المللی بلکه قوانین داخلی هم رعایت نکرده و راه را برای فرار و غش در معامله باز گذاشته است.
وی ادامه داد: فیوضی بخشی از این قرارداد را EPC، بخش دیگرش را EPC/trunkey و بخشی را هم به صورت پیمان مدیریت نوشته است تا غش در معامله را به راحتی انجام دهد.

این منبع آگاه همچنین اضافه کرد: در این زمینه قرارداد 479 میلیارد تومانی برای مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش ارسال کردند. یعنی در نهایت تعجب تفاهم‌نامه 400 میلیارد تومانی به قرارداد 479 میلیارد تومانی تبدیل شد! اما تا آنجا که خبر دارم مسئولان این سازمان از امضای آن خودداری کرده و ایرادات آن را گوشزد کرده بودند.

وی افزود: در این پروژه باید 230 هزار متر مربع مسکونی در کیش ساخته می‌شد که هر متر حدود 700 تا 750 هزار تومان قیمت دارد، ولی در این پروژه حتی اگر قیمت را بر فرض 1 میلیون تومان هم در نظر بگیریم، با 230 میلیارد تومان می‌توان پروژه را انجام داد، اما در نهایت تعجب دیده شد که برای این پروژه مبلغ 479 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است! و از سوی دیگر ته پروژه نیز باز گذاشته شده بود تا اگر خواستند بیش از این نیز چپاول کنند.

میلیاردها تومان پول مناطق آزاد در اختیار سران جریان انحرافی

این منبع آگاه در بخش دیگری از افشاگری‌های خود به یک مفسده اقتصادی بزرگ دیگر در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مناطق آزاد ردیف بودجه دولتی ندارند، باید هزینه‌های خود را از طریق درآمدهایی که دارند، تأمین کنند. که درآمدهای این مناطق از طریق عوارض، گمرکات، فروش زمین و ... تأمین می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون و اجازه دولت، 1 و نیم میلیارد دلار می‌تواند از طریق مناطق آزاد وارد کشور شود و مناطق آزاد اجازه دارند که از این 1 و نیم میلیارد دلار 15 درصد گمرک اخذ کنند.
به گفته این منبع آگاه، برخی شخصیت‌های ذی‌نفوذ در امور مناطق آزاد، از قرار گرفتن بخش اعظمی از این 15 درصد در اختیار خود مناطق آزاد جلوگیری کرده و یک شرکت به نام "شرکت ت " تأسیس کردند و گفتند که این رقم باید در اختیار این شرکت قرار بگیرد.

وی افزود: این 15 درصد همانطور که گفته شد بایستی برای آبادانی و توسعه مناطق آزاد استفاده شود، اما می‌بینیم که این رقم بسیار هنگفت نجومی صرف برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌هایی با هزینه‌های سرسام‌آور مانند نمایشگاه میراث فرهنگی، همایش شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و جشنواره سینمایی کیش و ... می‌شود.

این منبع آگاه در پایان از نقش ویژه دو نفر از سران جریان انحرافی در دست‌اندازی به این اموال خبر داد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها