کد خبر: ۱۲۶۴۲۱
زمان انتشار: ۲۳:۵۳     ۳۰ فروردين ۱۳۹۲
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
زرشناس: بعد از انقلاب اسلامی عبدالکریم سروش از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی توانست اوضاع را بازسازی کرده و تحت لوای تکنوکراسی، تهاجم فرهنگی را سازماندهی کند و در واقع سروش می‌خواست تکنوکرات‌ها را با عنوان مدیریت علمی در مقابل ولایت فقیه قرار دهد.
 به گزارش 598 به نقل از فارس، دومین نشست از سلسله نشست‌های مشق حماسه با عنوان میزگرد تخصصی فرهنگی با موضوع «آسیب‌شناسی فرهنگی 34 ساله انقلاب» با حضور شهریار زرشناس، مجتبی شاکری، سید عباس فاطمی، یعقوب توکلی در مجموعه فرهنگی سیدالشهدا(ع) عصر روز گذشته (پنج شنبه 29 فروردین ماه) برگزار شد.

در این نشست شهریار زرشناس عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی طی سخنانی اظهارداشت: اگر بخواهیم یک تقسیم‌بندی در خصوص تهاجم فرهنگی از سال 60 به بعد داشته باشیم اینگونه می‌توان گفت که موج اول از سال 60 تا 69، موج دوم که هویت بارزی دارد از سال 69 تا 76 و موج سوم از سال 76 تا 78 را تشکیل می‌‌دهد که در نوع خود، جنگ نرم تمام عیاری بود.

وی افزود: در موج اول همه ما درگیر غفلت مضاعفی هستیم که لیدر اصلی آن سروش، خاتمی و وزیر ارشاد وقت است. اگر آرایش فرهنگی کشور در این دوره را نگاه کنیم درمی‌یابیم که همگی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و مطبوعات، همگی در دست سروش و در اختیار یک جریان فکری خاصی قرار داشت که به صورت پنهان عمل می‌کرد اما عملکردی منسجم و مدون داشت.

سروش می‌خواست تکنوکرات‌ها را با عنوان «مدیریت علمی» در مقابل ولایت فقیه قرار دهد

این روشنفکر دینی با بیان اینکه حرکتی که علیه ما به واسطه تهاجم فرهنگی صورت می‌گرفت بسیار سازمان‌یافته و با اغراض سیاسی بود که در کانون انقلاب اسلامی نیز به آن سرویس داده می‌شد، اظهارداشت: از سال 69 تا 76 این تهاجم فرهنگی گسترده‌تر می‌شود و دولتی که از سال 68 روی کار می‌آید دو کار مهم را انجام داد: یکی آنکه اقتصاد ما را به سمت سرمایه‌داری برد و از سال 79 به بعد در مقیاس جهانی، نئولیبرالیسم به عنوان ایدئولوژی حاکم بر جهان سلطه، جانشین حاکمیت سوسیال دموکراسی شد.

وی گفت: «هایک» کسی است که تمام دیدگاه عبدالکریم سروش متعلق به آن است و بدنه اصلی دانشکده اقتصاد کشور ما و فضای دانشگاهی ما همگی «هایکی»‌اند و تئوریسین‌های اقتصادی ما نیز همگی اینگونه‌اند و بعد از انقلاب اسلامی عبدالکریم سروش از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی توانست اوضاع را بازسازی کرده و تحت لوای تکنوکراسی، تهاجم فرهنگی را سازماندهی کند و در واقع سروش می‌خواست تکنوکرات‌ها را با عنوان مدیریت علمی در مقابل ولایت فقیه قرار دهد.

اقتصاد نئولیبرال در جامعه اشرافیت وحشتناک و متمولانه‌ای ایجاد کرد

زرشناس یادآور شد: از سال 76 تا 78 تکنوکرات‌ها قدرت فوق‌العاده‌ای در حکومت پیدا می‌کنند و می‌خواهند حکومت را به سمت حاکمیت دوگانه ببرند و در واقع در این زمان شاهد جنگ نرم تمام عیاری هستیم و ارتباط‌های داخل و خارج به صورت فوق‌العاده گسترش پیدا می‌کند. کاری که این اقتصاد نئولیبرال در جامعه ایجاد کرد اشرافیت وحشتناک و متمولانه‌ای بود که فاصله میان توده‌های مردم را افزایش می‌داد؛ از این رو کودتای ناکام آنها در 18 تیر 78 که برخی از داخل نظام آن را حمایت می‌کردند و مجموعه این امور باعث شد تا آنها در سال 88، بازی را در عرصه انتخابات ببازند اما این فضا در فاصله سال‌های 84 تا 88 تا حدودی تعدیل شد.

این کارشناس و متفکر فرهنگی در رابطه با ویژگی‌های رئیس‌جمهور آینده اظهارداشت: ما نیاز به رئیس‌جمهوری داریم که درک فرهنگی داشته باشد یعنی هم بینش داشته باشد و هم دغدغه که بتواند با چنین سیل خروشانی مقابله کند.

احمدی نژاد دارای خصوصیات ولایتمداری، صداقت، شجاعت، تحرک و نشاط است

 زرشناس با برشمردن ویژگی‌های رئیس جمهور ایده‌آل گفت: رئیس‌جمهور باید صداقت داشته باشد؛ همچنین باید شجاعت داشته باشد. همچنین باید روان پرتحرک و پرنشاط باشد و باید ولایی باشد اما از تمام این مباحث مهم‌تر که من این امر را کمتر در فردی دیده‌ام، بصیرت است.

وی در پایان گفت: ویژگی‌های قبلی را تا قدری احمدی‌نژاد داشت اما بصیرت به آن شکل که من مدنظر دارم فقط در زاکانی دیده‌ام؛ وی نسبت به تمام مسائل که تاکنون گفته‌ام بینش و دغدغه دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
۱۰
۰
میتونید یه لینک باز کنید با عنوان درباره ما و در این قسمت اهداف مشخصات خودتون رو بنویسید خیلی مهمه بدونیم پشتوانه سایت کی ها هستن که دارن تحلیل میکنن.
پاسخ
مدیر پایگاه
با سلام.
پیشنهاد خوبی است که عملی شدن آن نیاز به بررسی دارد . لازم به ذکر است که قرار است در آینده نزدیک کلیه پایگاه های خبری دارای مجوز همانند روزنامه ها شناسنامه سایت را در صفحه نخست درج نماییند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
احمدی نژاد دارای خصوصیات ولایتمداری، صداقت، شجاعت، تحرک و نشاط است
شما جبهه پایداری ها رو خدا میشناسه هنوزم طرفدار احمدی نژاد هستید
پاسخ
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۳۷ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
۰
۰
سلام . عجب کارشناسی است این آقا که فقط کار سیاسی را میشناسد . میگه فقط زاکانی !! این آقای زاکانی که امتحانش را عجیب پس داده !!!
پاسخ
خودکار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
آره دیگه! هر کی نظری مطابق با یک نظر خاص نداشت.بصیرتش دچار اختلاله!!!!....
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها