کد خبر: ۱۲۶۶۱۴
زمان انتشار: ۱۹:۰۴     ۳۱ فروردين ۱۳۹۲
همزمان با تقویت روابط هند و تاجیکستان، دهلی‌نو یک بیمارستان نظامی را به‌ همراه پزشکان و تجهیزات مورد نیاز به تاجیکستان منتقل کرد.

به گزارش 598، خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، به نقل از روزنامه «ایندیا تایمز»، هند یک بیمارستان نظامی را به‌ همراه پزشکان و تجهیزات مورد نیاز از طریق راه هوایی به تاجیکستان منتقل کرد.

این اقدام با هدف تقویت «همکاری‌های استراتژیک» هند با این کشور غنی از انرژی در آسیای مرکزی که مرزهای مشترکی نیز با افغانستان، چین، ازبکستان و قرقیزستان دارد، صورت گرفته است.

هند پیش از این نیز بیش از 100 تن از پرسنل نظامی خود را در پایگاه هوایی «عینی» تاجیکستان در نزدیکی منطقه مورد مناقشه «کشمیر» مستقر کرد تا از آن به عنوان یک مرکز نظامی استفاده کند.

این بیمارستان جدید می‌تواند موجب تقویت حضور ژئواستراتژیک هند در منطقه آسیای مرکزی شود.

به گفته منابع وزارت دفاع هند، این کشور در ماه گذشته 2 فروند هواپیمای «سوپر هرکولس» C-130J نیروی هوایی این کشور را به همراه مقادیری تجهیزات پزشکی و 55 تن از پرسنل برای تأسیس «بیمارستان دوستی هند و تاجیکستان» به جنوب این کشور اعزام کرده است.

روزنامه «ایندیا تایمز» هند به نقل از یک منبع آگاه نوشت: این بیمارستان 50 تختخوابی پذیرای نظامیان و افراد عادی است و ایده تشکیل آن به زمان سفر «حامد انصاری» معاون رئیس‌جمهور هند به تاجیکستان برمی‌گردد.

به گفته وی، این اقدام با هدف تقویت هر چه بیشتر همکاری‌های استراتژیک و نیز گسترش «سیاست ارتباط با آسیای مرکزی» این کشور و به‌ منظور تحکیم روابط با پنج کشور آسیای مرکزی انجام می‌شود.

این اولین باری نیست که هند مبادرت به تأسیس یک بیمارستان در کشور تاجیکستان (که 1400 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد) می‌کند.

در دهه 1990 نیز هند برای مداوای مجروحان «اتحاد شمال» که در نبرد با رژیم طالبان در افغانستان زخمی می‌شدند، یک بیمارستان صحرایی در منطقه «فارکور» در مرز تاجیکستان و افغانستان تأسیس کرد.

این همان بیمارستانی بود که مرگ «احمد شاه مسعود» رهبر اتحاد شمال را اعلام کرد (احمد شاه مسعود 2 روز قبل از حملات 11 سپتامبر سال 2001 ترور شد).

با این وجود، هند حدود یک دهه پیش این بیمارستان را تعطیل کرد.

در سفر «امامعلی رحمان» به هند در آگوست سال گذشته میلادی که در آن همکاری‌های بلندمدت دوجانبه به سطح همکاری‌های استراتژیک ارتقاء پیدا کرد، زمینه تأسیس این بیمارستان جدید فراهم شد.

در شرایط کنونی که دیدگاه‌های متفاوتی درباره موضوعات امنیتی و تروریسم مرزی وجود دارد و همچنین با توجه به نزدیکی زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در سال 2014 از افغانستان، داشتن روابط نزدیک با تاجیکستان برای هند از اهمیت زیادی برخوردار است.

وجود مرکز نظامی هند در پایگاه عینی که در فاصله 15 کیلومتری شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان واقع شده است، همچنین به دهلی‌نو کمک می‌کند تا از منافع اقتصادی و استراتژیک خود در آسیای مرکزی حمایت کرده و مراقب هر نوع حرکت ضدهندی در منطقه بحران‌زده افغانستان و پاکستان باشد.

ارتش، نیروی هوایی و سازمان «راه‌های مرزی» هند به‌ شدت در تلاش برای ارتقاء وضعیت این پایگاه هوایی هستند.

از جمله این اقدامات، گسترش باند پرواز، احداث 3 آشیانه هواپیما و یک برج مراقبت و حصارکشی در اطراف پایگاه می‌باشد که هزینه بالایی را طلب می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها