کد خبر: ۱۲۷۴۸۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
به‌رغم انتشار گزارش دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر اینکه دولت میانمار در کمپین پاکسازی قومی علیه اقلیت مسلمان روهینجا دخالت دارد، اتحادیه اروپا تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور و مقام‌های ارشد آن را لغو کرد.

به گزارش 598، به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اتحادیه اروپا در واکنش به اجرای اصلاحات سیاسی در میانمار، تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور و مقام‌های ارشد آن را لغو کرد اما تحریم تسلیحاتی همچنان پا بر جای خواهد بود.

این در حالیست که سازمان دیده‌بان حقوق بشر، مقام‌های میانمار را در ارتباط با خشونت‌های سال گذشته علیه اقلیت مسلمان در این کشور مسوول دانسته و به «پاکسازی قومی» متهم کرده است.

آنگ سان سوچی، رهبر مخالفان و فعال دموکراسی برجسته در میانمار، از لغو کامل آنها حمایت کرده است.

وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که تصمیم آن‌ها شامل حال تحریم‌های تسلیحاتی نمی‌شود.

در بیانیه آن‌ها آمده است که میانمار هنوز باید «چالش‌های مهمی» به ویژه در مورد اقلیت مسلمان را برطرف کند.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر با رفع کامل تحریم‌ها در مقطع فعلی مخالف بودند.

فیلیپ رابرتسون، مدیر بخش آسیایی سازمان دیده‌بان حقوق بشر، تصمیم اتحادیه اروپا را «زودهنگام و تاسف‌بار» توصیف کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر روز دوشنبه با انتشار گزارشی شواهد و مدارکی مبنی بر بی‌تفاوتی دولت میانمار در سال گذشته میلادی در قبال پاکسازی قومی و جنایت علیه مسلمانان ایالت راخین را منتشر کرد.

این سازمان می‌گوید، این شواهد را از گفت‌وگو با بیش از ۱۰۰ تن و نیز حضور مستقیم در منطقه بدست آورده است.

دولت میانمار اتهامات وارده از سوی دیده‌بان حقوق بشر را رد کرده است.

فیلیپ رابرتسون گفت: «نیروهای امنیتی میانمار در مواردی مداخله کردند تا از خشونت جلوگیری کنند و از مسلمانانی که فرار می‌کردند محافظت کنند، اما آن‌ها اغلب در زمان حملات خود را کنار کشیدند یا به طور مستقیم از مهاجمانی که مرتکب قتل و جرایم دیگر می‌شدند، حمایت کردند.»

وی افزود: «دولت میانمار در کمپین پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینجا دخالت داشته است؛ کمپینی که تا امروز از طریق ممانعت از کمک رسانی و محدودیت در تردد آن‌ها، ادامه دارد.»

روز دوشنبه پایگاه اینترنتی شبکه خبری بی‌.بی.سی ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد پلیس میانمار شاهد خشونت‌ها علیه مسلمانان بوده اما اقدامی انجام نداده است. این ویدئو را خود پلیس میانمار فیلمبرداری کرده بود.

این ویدئو ماه پیش در خشونت‌های شهر «میکتیلا» فیلمبرداری شده که باعث کشته شدن ۴۳ تن شد. ویدئو نشان می‌دهد گروهی به مغازه طلافروشی یک مسلمان حمله می‌کنند و آن را آتش می‌زنند.

گفته می‌شود خشونت‌های میکتیلا که ۲۹ اسفند اتفاق افتاد، از درگیری زوجی بودایی که قصد داشتند طلایشان را در یک جواهر فروشی بفروشند با صاحب مسلمان آن آغاز شد. از آن به بعد خشونت‌های فرقه‌ای دوباره در میانمار شعله‌ور می‌شود.

پیش از آن در ماه‌های ژوئن و اکتبر سال گذشته، درگیری‌های فرقه‌ای در ایالت راخین باعث کشته شدن بیش از ۲۰۰ تن شده بود. در ماه مه با شروع خشونت‌ها هزاران تن از اقلیت مسلمان روهینجا مجبور به فرار و آوارگی شدند.

تین سین، رئیس جمهوری میانمار از سال ۲۰۱۰ که به قدرت رسید صد‌ها زندانی از جمله زندانیان سیاسی را آزاد کرده است و به رسانه‌ها آزادی عمل بیشتری داده است.

انتخابات میان دوره‌ای سال پیش هم نسبتا آزاد و منصفانه برگزار شد و دموکراسی خواهان میانمار که رهبرشان آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل است، بعد از پیروزی قاطع در آن انتخابات چند نماینده در پارلمان پیدا کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها