کد خبر: ۱۲۸۸۹۰
زمان انتشار: ۱۳:۰۸     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
سعید‌ی‌کیا:
یک کاندیدای احتمالی انتخابات یازدهم با بیان اینکه نه هاشمی و نه خاتمی وارد انتخابات نمی‌شوند گفت: در دولت هاشمی به لحاظ سیاسی نیز فضای بسته‌ای حاکم بود.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محمد سعیدی‌کیا کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق‌(ع) در این دانشگاه حضور یافت و پیرامون مسائل انتخاباتی سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: من در 4 دولت و 3 وزارتخانه کار کردم و به سراسر کشور بارها سفر کردم و از مشکلات آگاهم. با توجه به شناختی که از  کشور دارم به این جمع‌بندی رسیده‌ام که می‌شود کشور را بهتر از وضع موجود اداره کرد. همچنین افراد کارآمدی در کشور وجود دارند که با کمک آنها می‌شود کشور را اداره کرد.

سعیدی‌کیا افزود: من بر اساس باورهای خودم و بدون خط و خطوط سیاسی کار مدیریتی کرده‌ام و معتقدم که می‌شود با حفظ عزت و حکمت و مصلحت با دنیا تعامل خوب داشته باشیم. به همین خاطر تصمیم گرفتم تجربه‌ام را در اختیار مردم و نظام بگذارم.

وی در ادامه با اشاره به خصوصیات دولت‌های گذشته گفت: بعد از جنگ در دولت هاشمی بلافاصله بحث رفاه مطرح شد. این بحث برای آن زمان بسیار زود بود. همچنین دولت هاشمی روش و مدلی که برای اقتصاد انتخاب کردند بر مبنای توسعه بود و معتقد بودم در جریان این توسعه محرومین سر و سامان می‌گیرند. البته این روش درستی نبود چون ما شاهد تورم 48 درصدی بودیم که اصلاً به نفع محرومین نبود. همچنین در دولت هاشمی به لحاظ سیاسی نیز فضای بسته‌ای حاکم بود.

محمد سعیدی‌کیا ادامه داد: در دولت اصلاحات نیز توسعه سیاسی اصل قرار گرفت. اما این جریان با توجه به خصوصیات خاتمی که نمی‌توانست تندروی اطرافیانش را کنترل کند مشکلاتی برای کشور به وجود آمد. همچنین از نظر اقتصادی نیز مکتب لیبرالی را دنبال می‌کرد.

وی افزود: در دولت احمدی‌نژاد کار اقتصادی بدون برنامه‌ای مشخص و با شعار عدالت انجام شد. همچنین بی‌اعتقادی به برنامه‌ریزی تا جایی پیش رفت که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور منحل شد. در واقع عدالتی که همراه با پیشرفت نباشد منجر به عدالت نمی‌شود.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آتی در ادامه سخنان خود با اشاره به نقاط مثبت و منفی دولت کنونی اظهار داشت: اولین نکته مثبت دولت احیای گفتمان انقلاب بود و همچنین سفرهای استانی و ارتباط با مردم و شناخت عمیق کشور با سفرهای استانی. البته در جریان این کار نقاط مثبت به ضعف گرایید و کارهای عمرانی به خاطر عدم اجرای قول‌های داده شده به نقطه ضعف دولت تبدیل شد.

سعیدی‌کیا افزود: افت شدید ارزش پول ملی، نیز از نقاط ضعف دولت احمدی‌نژاد است. همچنین تغییر زودهنگام مدیران برنامه‌ریزی بلند مدت را غیرممکن می‌کند. در حقیقت شایسته‌سالاری در دولت احمدی‌نژاد رنگ باخت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلات اقتصاد ما تورم بالا و افت اشتغال و خیلی موارد دیگر است و راه برطرف کردن آنان این است که به تولید اهمیت دهیم و برای سرمایه‌گذاری ارزش قائل شویم.

سعیدی‌کیا افزود: جراحی بزرگ اقتصاد پول نفت است. الان پول نفت مستقیم وارد خزانه می‌شود و قسمت اعظم آن صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود. آنچه لازم است این است که پول نفت برای عمران و آبادانی کشور مصرف شود و با ورود پول به صندوق توسعه ملی به اشتغالزایی کمک شود.

وی همچنین پیرامون سیاست خارجی مورد نظر خود گفت: سیاست خارجی تهاجمی خوب است و ما باید از موضع قدرت برخورد کنیم. البته نباید با خشونت همراه باشد. ما باید زمانی سخن بگوییم و جبهه‌گیری کنیم که امتیاز بگیریم، درباره هولوکاست هم همین منطق باید حکمفرما باشد.

محمد سعیدی‌کیا با تاکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور تصریح کرد:‌ همه اقداماتی که باعث رشد کشور همراه با عدالت باشد اقتصاد مقاومتی است. ما باید در این راه همه امکانات موجود را بشناسیم و از آنان استفاده کنیم. مسیر حمل و نقل مناسب برای کشور پتانسیل خوبی هم برای حوزه‌های سیاسی است و هم اقتصادی. صنعت توریسم نیز چنین است.

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) با مهم خواندن بحث فرهنگ خاطرنشان کرد: اگر به جامعه نگاه کنیم می‌بینیم در بخش فرهنگ تولیدی متناسب با نیاز کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید نخبگانی که می‌توانند این تولیدات را داشته باشند شناسایی شوند و امکانات را در همین راستا برایشان فراهم کنیم. ما در تولید علم موفق بودیم اما در تولید معرفت خیر.

سعیدی کیا افزود: در آموزش سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اما نتیجه عکس گرفته‌ایم. ما باید با مردم با زبان فرهنگ سخن بگوییم. وقتی گشت ارشاد را به دست پلیس بدهیم خلاف اسم آن عمل کرده‌ایم. این کار را باید به دست مسئولان فرهنگی بدهیم. برای مثال، در آموزش زبان به جای آموزش زبان انگلیسی‌ مردم را انگلیسی بار آورده‌ایم.

وی در ادامه افزود: من مخالف بستن خانه سینما بودم. البته در خانه سینما اشکالاتی وجود داشت اما باید اصلاح می‌شد نه منحل. علاوه‌ بر این حجاب باید باعث عفاف شود. حجابی که با زور به وجود آید به همراه خود عفاف ندارد.

سعیدی‌کیا با اشاره به اینکه نه هاشمی و نه خاتمی وارد انتخابات نخواهند شد،خاطر نشان کرد: ما باید به مردم اعتماد کنیم و با آنان صادقانه برخورد کنیم. در همین رابطه پرهیز از درگیری و اختلاف و برقرار تفاهم بین قوا، صادقانه برخورد کردن با مردم است.

وی با زودرس خواندن ائتلاف در زمان کنونی گفت: در زمان کنونی ائتلاف را امری زودرس می‌دانم. چون هنوز شورای نگهبان به رد یا تایید صلاحیت اقدام نکرده است و من بنا ندارم که با کسی یا گروهی ائتلاف کنم.

سعیدی‌کیا در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: در قانون اساسی اول ما که هم رئیس‌جمهور و هم نخست‌وزیر وجود داشت، نخست‌وزیر توهم قدرت پیدا نمی‌کرد. علت جاودانه ماندن شهید رجایی بدین خاطر بود که وی بر خودش مسلط بود و بدین خاطر حتی اگر شهید نمی‌شد هم به انحراف کشیده نمی‌شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها