کد خبر: ۱۲۹۴۵۲
زمان انتشار: ۱۱:۵۹     ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
رییس انجمن مطالعات خانواده تاکید کرد:
رییس انجمن مطالعات خانواده اظهار داشت: ما براین باوریم که نقش مادری زن، اساسی ترین نقش تعالی اجتماعی جامعه اسلامی بوده و هویت مادرانه زمینه‌ای برای سلامت پایدار جامعه می باشد.

به گزارش 598 حجت الاسلام حسن ناصری پور در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» ایسنا، ضمن تبریک میلاد ام ابیها و الگوی زنان عالمین حضرت فاطمه زهرا(س) و فرزند اطهرش حضرت امام خمینی(ره)، اظهار کرد: در هزاره سوم زمینه‌های رفاه و آسایش بشریت بیشتر شده، اما این رفاه وآسایش به همراه خود آرامش را به ارمغان نیاورده است. بدین معنی که خانواده و بویژه زنان به عنوان کانون اساسی نهاد خانواده و در نتیجه بستر تعالی و رشد جامعه در این هزاره آرامش را احساس امنیت و هویت زنانه خود را هر روز در معرض خطر می بیند. این دشوار با نهضت های فمینیستی سرمایه داری و ... به عنوان یک برده داری نوین برای زنان هزاره سوم تبدیل شده است.

ضرورت تجلی هویت حقیقی زنان در جامعه امروز

وی ضمن تاکید بر نقش محوری زنان در نهاد خانواده، تصریح کرد: بر اساس آنچه در مقدمه قانون اساسی آمده ضرورت دارد تا هویت حقیقی زنان در جامعه امروز بصورت مناسب و همراه با شأنیت بخشی دینی و فرهنگی تجلی یابد. ضمن آنکه تعامل زنان و جامعه بایستی با رویکرد مهندسی ارزش‌ها و معماری فرهنگی جامعه اسلامی مورد بازنگری و اصلاح معنوی و دینی گردد.

جایگاه زن در جامعه امروز ایران بهتر از جامعه غربی است

ناصری پور با تأکید بر اینکه وضع فعلی و جایگاه زن در جامعه امروز ایران اسلامی به مراتب از جامعه غربی بهتر است، گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری ما در مسئله زن از غرب طلبکاریم! ما مدعی غربیم؛ آنها هستند که دارند به زن ظلم می‌کنند، زن را تحقیر می‌کنند، جایگاه زن را پایین می‌آورند، به اسم آزادی، به اسم اشتغال، به اسم مسئولیت دادن، آنها را مورد فشارهای روحی، روانی، عاطفی و اهانت شخصیتی و شأنی قرار می‌دهند، بنابراین آنها باید جواب بدهند. جمهوری اسلامی در این زمینه یک مسئولیتی دارد و باید به طور صریح و بدون هیچ مجامله حرف خودش را که عمدتاً اعتراض به نگاه غربی و این نامعادله‌ ظالمانه‌ غربی است، بگوید.

به گفته وی، اوج مهجوریت و ظلم پذیری «زن امروزی» در دنیای وانفسای غربی تا بدانجاست که نظام سلطه حتی از«روز جهانی زن» و هشتم مارس هر سال نیز زیرکانه و هوشمندانه سوء استفاده کرده و به نوعی برتری جنسیت زن را بر انسانیت او گوشزد می‌نماید. روزی که در آن به جای دادخواهی و استیناف حقوق برباد رفته‌ زنان، متأسفانه ظلم مضاعفی بر این قشر از جامعه روا داشته شده و با شتاب بیشتر به دره‌ عمیق«برده داری نوین» سوق داده می‌شوند.

رییس انجمن مطالعات خانواده تصریح کرد: اگر در قرون گذشته جنسیت زن فدای «نگاه یک‌سویه» و «مردسالارانه‌ی تمدن غربی» می‌شد، امروزه در قالب تفکرات «مثلاً زن سالارانه»، این هویت انسانی زن غربی است که به مسلخ اندیشه و روش زندگی مبتنی بر «اصالت لذّت» دنیای مادی غرب می‌رود و عملاً با «حبس واقعی آزادی اندیشه» و فریب او بیشترین لطمات بر انسانیتش وارد آمده و او را گرفتار مصائب تازه‌ای همچون فمینیست گرایی می‌کند.

نقش مادری زن، اساسی ترین نقش تعالی اجتماعی جامعه

ناصری پور در مورد رویکرد انجمن مطالعات خانواده برای احیای نقش مادری اظهارکرد: ما براین باوریم که نقش مادری زن، اساسی ترین نقش تعالی اجتماعی جامعه اسلامی بوده و هویت مادرانه زمینه‌ای برای سلامت پایدار جامعه می باشد. بنابراین باید شرایط این مهم فراهم شود که زن نقش مادری وهویت مادرانه خود را شناخته و مقام و شأنیت خود را در صورت گرایی، مادیت و نمایشگری جستجو نکند، بلکه برای اصالت و ریشه‌های معنوی خود تلاش و کوشش عمیق تر و دقیق تر نماید.

دختران امروز را به عنوان مادران فردا بشناسیم

وی ادامه داد: باید تشخیص دینی و معنوی زنان در جامعه اسلامی به گونه‌ای ترویج شود که دختران امروز را به عنوان مادران فردا بشناسیم تا بتوانیم سروش نیکبختی خانواده و جامعه اسلامی را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان بیاوریم. بنابراین برای رسیدن به این هدف والا بایستی الگوی کاملی برای زنان جامعه ارائه دهیم و قطعاً شخصیت و سیره زندگانی حضرت زهرا (س) می‌تواند بهترین و کامل ترین الگو برای زنان جامعه امروز و فردا باشد. زنی کامل که درعین اینکه در جامعه آنروز خود تاثیرگذار بوده است اهل کسب علم و دانش نیز بوده و همچنین فرزندان خود را با بهترین شیوه‌ها و روش‌ها تربیت نموده است.

ناصری پوربا بیان اینکه با شناخت ابعاد شخصیتی بانوی بزرگ جهان اسلام می‌توان الگوی کاملی از زن مسلمان به تمام مردم دنیا شناساند، یادآورشد: انجمن مطالعات خانواده سعی دارد که با تکیه بر سیره و روش زندگانی ائمه اطهار(ع) بتواند نقشی هر چند کوچک در احیاء خانواده‌ها و روش تعامل اعضای درون خانواده با سبک و سیاق اسلامی داشته باشد.

وی با تاکید بربهبود وضعیت زنان، اظهارکرد: در عصر حاضر شیوع هجوم همه جانبه مدگرایی و الگوهای غیراسلامی در بین برخی از اقشار، باعث کم رنگ شدن باورها و اعتقادات دینی در حوزه فرزند پروری، حجاب، حیاء و معنویت شده است. علاوه براینکه صورت گرایی و توجه به تجملات ساختار و عملکرد خانواده را از ساده زیستی، معنویت گرایی و فداکاری به سوی تجمل گرایی و گرایش به ظواهر دنیایی سوق داده است.

رییس انجمن مطالعات خانواده ادامه داد: کار فرهنگی نه تبلیغی و جناحی و ... بلکه فقط ویژه برای این موضوع و آموزش‌های لازم باعث بهبود و آشنا شدن نسل جوان با هویت واقعی و میراث معنوی خود خواهد شد و در این زمینه مهم ترین کاری که دستگاه‌های ذیربط بایستی به آن توجه ویژه داشته باشند بحث اشاعه فرهنگ با رویکرد تعلیم و تربیت است. بنابراین بانوان فردا باید از همین امروز تحت تربیت و تعالیم والای اسلام مخصوصاً در حوزه عفاف و حیاء زن در جامعه قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه باید آموزش مهارت ها را از دوران پیش از دبستان، دبستان، دبیرستان و دانشگاه‌ها برنامه ریزی و اجرایی کرد، اظهار کرد: زن کامل که به عنوان هدف اصلی و غایت مورده نظر است بایستی دارای صفاتی باشد که این خصوصیات باید به او آموزش داده شود، چرا که زن کامل که بهبود یافته همین زنان عفیف در جامعه ماست به بهترین نحو هنر شوهر داری و انواع رفتارها با اطرافیان را می‌دانند، این زن به خودی خود تاثیر گذار بر جامعه اطراف خود و جامعه بیرون خود است.

رییس انجمن مطالعات خانواده در پایان تصریح کرد: آموزش فراگیر از سطوح پایین در مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش از طریق رسانه‌ها و شاید از همه مهم تر رسانه ملی می‌تواند گره اصلی این معضل را حل کند. البته این بدان معنا نیست که فقط باید منتظر دستگاه‌های فرهنگی ماند؛ بلکه باید به عنوان یک جریان فرهنگی همه جامعه خود را در قبال آن مسئول دانسته و با استفاده از رکن مهم امر به معروف نسبت به رشد و تعالی جامعه بویژه در مباحثی که مطرح شد گام بردارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها