کد خبر: ۱۳۱۰۴۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۵     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
شهریار زرشناس معتقد است جریانی که جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را بیش از ۲ دهه به صورت سازمان‌یافته در دستور کار خود قرار داده است، قصد دارد از حاصلش میوه‌چینی کند. دولت یازدهم نیز در مقابل این جریان باید ایستادگی کند.
 به گزارش پایگاه 598، شهریار زرشناس در گفت‌وگو با فارس در مورد اولویت‌های فرهنگی دولت یازدهم اظهار داشت: اگر دولتی از منظر آرمان‌های انقلاب و تعهداتی که در حوزه فرهنگ بر عهده این دولت است سر کار بیاید به اعتقاد بنده چند محور استراتژیک باید انجام دهد.

وی گفت: اگر زمان 4 یا 8 ساله آینده را از دست بدهیم به طور حتم ضربات جدی بر انقلاب وارد خواهد شد که شاید از ضرباتی که در گذشته به انقلاب وارد شده است بیشتر باشد.

زرشناس با اشاره به اینکه جریانی که جنگ نرم و تهاجم فرهنگی را بیش از 2 دهه به صورت سازمان یافته در دستور کار خود قرار داده است و قصد دارد از حاصلش میوه‌چینی کند،گفت: به این دلیل وظیفه دولت آینده در عرصه فرهنگی ایستادگی در برابر جریان معاند فرهنگی است.

وی با بیان اینکه دولت آینده در مواجهه با جریان معاند فرهنگی دو محور سلبی و ایجابی دارد، گفت: دولت آینده در محور سلبی باید چند کار را انجام دهد؛ یکی اینکه تمام نظام آموزش عالی و وزارت ارشاد و سازمان‌های فرهنگی مرتبط با وزارت ارشاد را از حضور عناصر نفوذی به طور کامل تخلیه کند و مسئولیت کلیدی و مشاوره را نباید در اختیار آنان بگذارد.

وی افزود: جریانات معاند در گلوگاه وزارت علوم حضور دارند و با سرکار آمدن دولت نهم و دهم ضربات جدی به این افراد وارد شده است اما متاسفانه باز هم در بدنه این وزارت خانه‌ها نیز وجود دارند.

عضو هئیت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه نکته دیگر در محور سلبی، سامان دادن به سیاست‌گذاری در عرصه بازار نشر کتاب است، گفت: مصوبه کنونی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تعیین بررسی کتاب‌ها اصلا کافی و روشن نیست. این سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای جدی باشد.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به طور دقیق باید برای کسی که کتاب را بررسی می‌کند مشخص کند که طرفداران مشهورات مدرنیستی در عرصه علوم انسانی در پی چه مسئله‌ای هستند تا بررسی‌ کنندگان به صورت روشن تصمیم‌گیری کنند چه کتابی باید منتشر و چه کتابی نباید منتشر شود.

کلیات بررسی کتاب مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کارایی ندارد

زرشناس با بیان اینکه کلیاتی که شورای انقلاب فرهنگی مشخص کرد متاسفانه در آن زمان و مکان نیز کارایی نداشت، گفت: این مصوبه در حال حاضر که در اوج جنگ نرم هستیم به هیچ روی کارایی ندارد و گمراه کننده نیز هست.

نویسنده کتاب «ادوار تاریخی مدرنیته» ادامه داد: متاسفانه در کشور سیاست‌گذاری‌ها بسته به اینکه چه کسی حضور داشته باشد منقبض و منبسط می‌شود. به هیچ وجه این روند قانونمند و نظام‌مند نیست. قوانین روشن ندارد و به شخص مربوط است.

موافق سیاست انقباضی در حوزه نشر هستم

 زرشناس با بیان اینکه با سیاست انبساطی در حوزه نشر موافق نیستم، افزود: بر این اعتقاد هستم که سیاست‌ انقباضی شدیدی باید در حوزه نشر حاکم شود این سخت‌گیری به جای اینکه ظاهرگرایانه باشد باید روی وجوه تئوریک تأکید کند.

رمان‌های خطرناک نئولیبرالیستی به راحتی منتشر می‌شود

وی ادامه داد: در حال حاضر در کشور ما رمان‌ها به سختی منتشر می‌شوند اما متاسفانه رمان‌های خطرناک تئوریک که بار نئولیبرالیستی دارند به راحتی منتشر می‌شوند و افرادی که قبل از چاپ کتاب را بررسی می‌کنند اصلا این خطر را درک نمی‌کنند. ظاهربینی و رها کردن وجه تئوریک کتاب قبل از چاپ خطرناک است.

نویسنده کتاب «مبانی نظری غرب مدرن» گفت: سیاست‌گذاری در عرصه مطبوعات را باید گسترش داد البته این سخن به معنای تایید هرج و مرجی که پشت صدور مجوز نشریات متعلق به جریان مهاجم فرهنگی معاند است نیست. متاسفانه تا نشریه‌ای متعلق به جریان مهاجم فرهنگی توقیف می‌شود دست‌اندرکاران نشریه توقیف شده در عرض 24 ساعت مجوز دیگری می‌گیرند این نشان بی‌برنامه‌گی مسئولان است.

گفت: وجه دیگر سلبی در عرصه نمایش و تئاتر است. وضعیت تئاتر کشور نامناسب است باید نظارت بسیار جدی‌تر صورت بگیرد.

نهضت حمایت از انتشارات بچه‌ مسلمان‌ها راه‌اندازی شود

وی سپس به وجه ایجابی اولویت‌های فرهنگی پرداخت و افزود: اما در محور ایجابی کارهای بسیاری باید انجام شود نخستین اقدامی که باید انجام شود نهضتی حمایتی از انتشارات بچه مسلمانانهاست تا شبکه بازار نشر کشور پر از ترجمه و کتاب‌های انقلابی شود.

زرشناس گفت: دومین اولویت ایجابی فرهنگی دولت بعدی شکست انحصار توزیع کتاب جریان معاند روشنفکری است. یک جریان حوزه نشر انقلابی کشور باید ایجاد شود قوی‌تر از جریان روشنفکری تا بازار نشر کشور را به نفع جریان انقلاب تغییر دهد.

مانیفست ادبیات و هنر باید ارائه شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ارائه مانیفست وجه دیگر ایجابی دولت بعدی است. این امر بخش مهمی به عهده وزارت ارشاد و بخش دیگر وزارت آموزش عالی است.

وی گفت: بخش دیگر وجه ایجابی دولت بعدی تخصیص پژوهشکده‌های متعدد با پژوهشگران انقلابی و اندیشمند است و حمایت گسترده از این اندیشمندان است نه مانند اقدامات دولت‌های قبلی از جمله دولت احمدی‌نژاد پژوهشگران انقلابی در تنگنای مالی قرار گیرند.

زرشناس با بیان اینکه دولت بعدی باید مانند یک کشور عاقل که مدیریت عاقل دارد از نیروهای خودی حمایت می‌کند و  بفهمد که جنگ است و حمایت گسترده از خودی‌ها بکند.

بی‌انگیزگی مسئولان موجب شده گوش شنوا نداشته باشند

وی ادامه داد: بی‌توجهی، بی‌خیالی و بی‌انگیزگی مسئولان فرهنگی موجب می‌شود که پیشنهادهایی که به این آدم‌ها می‌شود را گوش ندهند.

وی گفت: نکته بعدی در عرصه مطبوعات دولت اصولگرا این باید باشد که سعی کند دو روزنامه تئوریک و همچنین نشریه هفتگی، ماهانه انقلابی منتشر کند البته این پتانسیل وجود دارد فقط آقایان سیاستگذاری آنها غلط بوده که تا الان این امر انجام نشده است.

وی گفت: سیاست‌گذاری‌ها باید به سمتی برود که نیروهای انقلابی بتوانند نشریه منتشر کنند. اما این امر به گونه‌ای است که جریان معاند به سادگی امکان نشر نشریه دارند به طوری که پس از آنکه نشریه‌ای تعطیل می‌شود یا تعطیل نشده نشریه‌‌ای دیگر منتشر می‌کنند چنانکه نشریاتی مانند «مهرنامه»، «اندیشه پویا» و «تجربه» را منتشر کردند به این ترتیب عرصه مطبوعات را به تسخیر درآوردند و این آقایان فقط تماشا می‌کنند.

وی افزود: من فکر می‌کنم در عرصه مطبوعات هم باید توازن قوا بهم بخورد و خوشبختانه پشتوانه نظری وجود دارد ولی آقایان انگیزه ندارند و بلد نیستند برنامه‌ریزی بلند مدت انجام دهند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه وجه دیگر برنامه‌ریزی ایجابی در عرصه نمایش است، گفت: در عرصه نمایش ما اصلا سیاست‌گذاری نداریم و این عرصه از نیروهای انقلابی خالی است، اینجا هم نیاز به مانیفست داریم.

وزارت علوم توانایی مقابله با تهاجم سکولارها را ندارد

وی ادامه داد: وزارت علوم با این وضعیت فعلی به هیچ وجه توانای ندارد تا با تهاجمی که از سوی علوم انسانی صورت می‌گیرد مقابله کند. وزارت علوم باید زیر و رو شود و قدرت از دست باندهای کارشناسی بوروکرات و تکنوکرات که کاملا تابع مشهورات باید گرفته شود و طراحی روشن فکری با برنامه‌ریزی برای مقابله با رویکرد انتقادی در دستور کار شورای عالی فرهنگی قرار گیرد.

زرشناس در پایان خاطرنشان کرد: از دیگر کارهای دولت بعدی اقدامات جدی در انتشارات سمت است تا کار جدی در آن انجام شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها