کد خبر: ۱۳۱۲۸۵
زمان انتشار: ۲۰:۰۴     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
نشست نمایندگان ولایتی، لنکرانی و آل‌اسحاق سه کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در دانشگاه روانشناسی دانشگاه تهران به همت بسیج دانشجویی این دانشکده، در موضوع برنامه‌های این سه کاندیدا در حوزه آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این نشست مسجدی نماینده‌ی ولایتی یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که احتیاج به تحول در سیستم آموزش و پرورش داریم، گفت: با توجه به وجود اسناد بالادستی همچون برنامه‌ی توسعه و سند چشم‌انداز باید راهکارهای مناسبی برای اجرای این برنامه‌ها وجود داشته باشد. در حال حاضر گسستگی در مقاطع مختلف آموزش و پرورش وجود دارد که این گسستگی به دانشگاه‌ها نیز سرایت کرده است.

وی توضیح داد: در حال حاضر مقطع پیش‌دانشگاهی و به دنبال آن موضوع کنکور دیگر جدی نیست. دانشجو بعد از ورود به دانشگاه برنامه‌ای برای آینده‌اش در جامعه ندارد و تنها به فکر مدرک گرفتن است. این در حالی است که باید نگاه دانشجو به فکر آینده‌اش در جامعه باشد.

مسجدی با بیان این‌که باید برنامه‌های دانشگاه با جامعه هماهنگ باشد، افزود: باید دانشگاه به گونه‌ای باشد که بتواند مشکلات جامعه را برطرف کند. آقای ولایتی در این رابطه در حال برنامه‌ریزی است و طبیعتا برنامه‌های مدونی را پیاده‌سازی می‌کند.

در ادامه، منصوری نماینده‌ی لنکرانی به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، لازمه‌ی تحول در حوزه‌ی تعلیم و ترببیت و آموزش و پرورش را تحول در تمامی سطوح خواند و گفت: طبیعتا سیاست‌های بالادستی راهبردی برای ایجاد تحول در تعلیم و تربیت است این همان شعاری است که از سه سال پیش به عنوان تحول پرشتاب مطرح شده است.

وی با بیان این که سیاست و اقتصاد دو مولفه‌ی درگیر با حوزه‌ی آموزش و پرورش است، تصریح کرد: در حوزه‌ی آموزش و پرورش چهار ساحت در ذیل سند توسعه‌ی آموزش و پرورش وجود دارد که ما بر روی تک تک آنها کار کرده‌ایم.

منصوری که خود را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های رسمی آموزش و پرورش معرفی کرد که اکنون در دستگاه دیگری مشغول به کار است، اظهار کرد: ما در حال حاضر برنامه در حوزه‌ی آموزش و پرورش کم نداریم، اما متاسفانه در اجرای آن دچار ضعف و شعارزدگی هستیم.

منصوری با تاکید بر این‌که در حوزه‌ی تعلیم و تربیت به نیروهای نخبه احتیاج داریم، گفت: باید به سراغ تربیت معلمان نخبه در طراز جمهوری اسلامی برویم. برای این کار باید طرح ارتقای منزلت معلمان با جدیت و نه به صورت شعاری دنبال شود.

وی افزود:در حال حاضر این موضوع تنها در حوزه‌ی افزایش مسائل رفاهی معلمان همچون بیمه طلایی دیده می‌شود. رویکردی که تا حدی درست است، اما باید نگاه عمیق‌تر به سمت تولید بدنه فرهنگی نخبه داشته باشیم که لازمه‌ی آن وجود سیاست‌گذار نخبه است.

منصوری با تاکید بر این‌که باید مساله‌ی اصلی و اولیه کشور تعلیم و تربیت باشد، خاطرنشان کرد: این که ما توانسته‌ایم در حوزه‌ی هسته‌یی موفق باشیم به این دلیل است که پشتوانه‌ی مردمی بر آن حاکم شد؛ به طوری که حتی اگر رییس‌جمهور بنا داشت موضوع هسته‌یی را زمین بگذارد مطالبه‌ی مردمی مانع این کار می‌شد. در حوزه‌ی تعلیم و تربیت نیز باید این جنس کار صورت گیرد.

در ادامه، یارمحمدی نماینده‌ی آل‌اسحاق در این مناظره به عنوان یکی دیگر از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر این‌که دغدغه همه‌ی ما آموزش و پرورش است، گفت: آموزش و پرورش نهادی است که تمام جامعه را در بر می‌گیرد، اما اکنون شاهدیم که همه‌ی گروه‌های مرتبط با آن یعنی دانش‌آموزان، معلمان و اولیا از این وضعیت ناراضی هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های آل‌اسحاق در این رابطه گفت: برنامه‌ی طراحی شده در درجه‌ی اول در بحث تغییرات ساختاری است. این‌که بتواند ساختار فعلی تغییر پیدا کند و ما ساختار منطقه‌ای و استانی داشته باشیم؛ به طوری که دولت به عنوان سیاست‌گذار و پشتیبان حضور داشته باشد و مردم در مناطق و استان‌ها کار را در دست گیرند.

یارمحمدی با بیان این‌که برنامه‌ی دیگر تغییر سیستم تغییر نحوه‌ی تدریس و خروج از محدوده‌ی حفظیات و ورود به حوزه‌ی استنباط است، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از آشفتگی فرهنگی کنونی جامعه به عملکرد آموزش و پرورش برمی‌گردد. متاسفانه جوانان و نوجوانان ما نتوانستند هویت کامل خود را از مدارس خارج کنند و این موضوع باعث آشفتگی فرهنگی جامعه شده است. برنامه‌ی ما بر این است که در کنار آموزش، پرورش افراد فرهیخته، مومن و معتقد نیز در اولویت قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، در ادامه از این افراد در مورد برنامه‌های کاندیداهای مورد حمایتشان درخصوص اجرای سند ملی آموزش و پرورش سوال شد.

مسجدی در پاسخ به این پرسش با تاکید بر این‌که باید به تمامی دستاوردهای حوزه‌ی آموزش و پرورش بعد از انقلاب اسلامی توجه کرد، گفت: شورای عالی آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی از نیروهای کارشناسی و نخبه در تمامی ادوار تشکیل شده است. بر همین اساس می‌توان با تکیه بر کارهای آنها در کنار توجه به اسناد بالادستی به خوبی طبق سند ملی به مدیریت این حوزه پرداخت.

وی با بیان این که برنامه‌ی ولایتی در این رابطه پی‌گیری روند کنونی است، افزود: باور ما بر این است که قرار نیست رییس‌جمهور تک‌تک کارها را انجام دهد، بلکه او باید با استفاده از تیم کارشناسی و با همکاری مجلس به اداره‌ی امور بپردازد.

مسجدی ادامه داد: در حال حاضر اولویت دولت فعلی تمرکز روی مقاطع تحصیلی است که در مورد محتوا کار اساسی انجام نداده است. تلاش ما بر این است که این دو کار را در کنار هم انجام دهیم.

هم‌چنین منصوری نماینده لنکرانی در این رابطه اظهار کرد: تیم آقای لنکرانی از قوی‌ترین، متدین‌ترین و متخصص‌ترین تیم برنامه‌ریزی کشور تشکیل شده است؛ به طوری که بیش از 20 نماینده نخبه مجلس در کنار بیش از 20 نفر در طراز وزیر و معاون وزیر در ادوار مختلف در این تیم حضور دارند.

وی افزود: این افراد از ساعت 4 بعدازظهر امروز دور هم جمع شده و روی برنامه‌ی آقای لنکرانی در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند که طی چند روز آینده در نشستی از این برنامه‌ها رونمایی می‌شود.

این عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان این‌که لنکرانی بیش از 150 مقاله‌ی علمی ثبت کرده است، گفت: ایشان از لحاظ علمی پروفسور هستند، اما به صورت متواضعانه از این موضوع یاد نمی‌کنند.

منصوری ادامه داد: جمع‌بندی ما در حوزه‌ی آموزش و پرورش بر این پایه است که نباید تنها تغییرات شکلی رخ دهد؛ تغییراتی که اثری در بحث تعلیم و تربیت ندارد. کانون توجه باید معطوف به سازمان برنامه‌ریزی و پژوهش باشد تا فواید آن معطوف به دانش‌آموز و معلم گردد.

در ادامه یارمحمدی به عنوان حامی آل‌اسحاق یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از ائتلاف اکثریت اصولگرایان گفت: اعتقاد ما بر این است که نباید به دستاوردهای گذشته در حوزه‌ی آموزش و پرورش بی‌توجهی شود، بلکه اصلاحات در این امر باید به عنوان مشی قرار گیرد.

وی افزود: برای این کار ما درصددیم تا بر روی کارهای آموزش و پرورش‌های موفق در دنیا مطالعه کنیم و با بومی کردن دستاوردهای آنها آن را در آموزش و پرورش کشور پیاده کنیم. در مرحله‌ی اول باید از تجارب دنیا در این رابطه استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، سومین سوال مطرح شده در این جلسه راهکارهای این سه کاندیدا در مورد افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور بود.

مسجدی در پاسخ به این پرسش به این اعتقاد که با آموزش و سلامت توجه کمی شده است، گفت: ما می‌توانیم از کشورهای منطقه همچون مالزی، هند و ترکیه بهره بگیریم. آنها سهم خوبی از اقتصادشان را برای آموزش و پرورش اختصاص داده‌اند.

وی تاکید کرد: با وجودی که در چند سال گذشته نگاه بهتری برای اختصاص بودجه به آموزش و پرورش و بهداشت شده است ،ولی باز هم برنامه‌ی ما افزایش سهم آموزش و پرورش از بودجه‌ی کشور است.

منصوری نیز در پاسخ به این پرسش با دادن این آمار که 60 درصد تمام کارمندان دولت از وزارتخانه‌ی آموزش و پرورش هستند گفت: این گستردگی نیرو برای این وزارتخانه هزینه‌زا است. باور ما بر این است که باید ساختار به گونه ای باشد که این وزارتخانه چالاک شود.

وی توضیح داد: آقای علی‌احمدی با در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی تلاش بر سبک کردن بدنه وزارت آموزش و پرورش کرد تا با کاهش هزینه‌ها این بودجه در جهت افزایش کیفیت هزینه شود اما شاهد بودیم که در سال بعد این بودجه در بخش رفاهی خرج شد.

منصوری با بیان این‌که اعتبارات بودجه‌ای کشور محدود و مشخص است، ادامه داد: افزایش بودجه و اعتبارات یک حوزه به معنای عدم توجه به حوزه‌ی دیگر است. باید سقف اعتبارات به طور متوازن توزیع شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 95 درصد منابع مالی آموزش و پرورش صرف پرداخت حقوق می‌شود که طبیعتا با 5 درصد مابقی بودجه، آموزش و پرورش قادر به انجام اصلاحات اساسی نیست. باید بدنه‌ی این وزارتخانه سبک‌تر شود. البته در این بین باید وزن وزیر در دولت برای جذب اعتبارات در تعامل با مجلس افزایش پیدا کند؛ رویکردی که آقای لنکرانی برای آن در کنار تامین منابع با استفاده بهینه از فضای موجود در نظر دارند.

منصوری با این اعتقاد که بسیاری از افراد شاغل در آموزش و پرورش انگیزه‌ی لازم برای کار کردن ندارند، گفت: شاید بخش عمده‌ای از دلیل این موضوع عدم توجه کافی به آنهاست. باید تلاش کرد تا آنها انگیزه‌ی لازم را پیدا کنند. در برهه‌ای شرایط به گونه‌ای شد که در استان‌ها این فشار به وجود آمد که برای کوچک‌سازی آموزش و پرورش در عرض 6 ماه مدیران و معلمان، بازنشسته یا بازخرید شوند که این رویه در شأن تعلیم و تربیت نیست. باید این کار با شیب ملایم انجام شود. باید تلاش شود تا منزلت معلم را بالا ببریم.

در ادامه یارمحمدی در این رابطه با تاکید بر این‌که باید بودجه‌ی آموزش و پرورش به صورت عادلانه توزیع شود، گفت: کاهش نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش کارکرد درستی نیست که در گذشته نیز تجربه شد. در برهه‌ای مدرسه‌ای با 600 دانش‌آموز به یک معاون واگذار شد که پیامدهای آن را همه دیدند. این‌که برای کاهش مشکلات اقتصادی بخواهیم به معلمان فشار بیاوریم شیوه‌ی درستی نیست. ما از کاهش نیروی انسانی تجربه‌ی بدی داشتیم.

در این هنگام منصوری در واکنش به این صحبت گفت: با این توضیحات شما قائل هستید که از تمامی بدنه‌ی آموزش و پرورش به بهترین نحو استفاده شده است؟ اگر به این موضوع معتقدید شاید بتوان گفت که از تمامی ظرفیت‌ها استفاده‌ی درستی نشده است.

یارمحمدی نیز در این هنگام اظهار کرد: در حال حاضر بخشی از نیروهای انسانی در آموزش و پرورش تنها حقوق‌بگیر شده‌اند و بخش دیگر به بهترین نحو کار می‌کنند. باید بین این دو بخش تفکیک قائل شد. در آموزه‌های دینی ما بر این موضوع تاکید شده است که باید برای قضات و معلمان، بالاترین حقوق را در نظر گرفت؛ رویکردی که باید همگان به آن توجه کنند.

وی افزود: تعدیل نیرو در زمان آقای علی‌احمدی تجربه‌ای بود که مشکلاتی را به وجود آورد. نباید این اتفاق دوباره تکرار شود.

منصوری در واکنش گفت: اعتقاد ما نیز بر این است که نباید فشار بر روی معلم زیاد شود. به باور ما مدیریت در این حوزه درست نیست؛ به طوری که عمده نیروهای توانمند آموزش و پرورش خارج از این حوزه کار می‌کنند و تنها حقوق‌بگیران را آموزش و پرورش نگه داشته است. ما نیز معتقدیم که نباید به بدنه‌ی این وزارتخانه فشار وارد شود. البته به این موضوع نیز اعتقاد نداریم که از معلمان بدون صلاحیت برای تدریس دانش‌آموزان استفاده شود. چند وقت گذشته این اتفاق افتاد.

به گزارش ایسنا، مسجدی مشکل اساسی کشور را در موضوع بهره‌وری و مدیریت خواند و افزود: در تمامی حوزه‌ها باید مدیریت خردمند وجود داشته باشد که این موضوع شامل آموزش و پرورش نیز می‌شود.

وی تاکید کرد که ولایتی با عنایت به این موضوع بر استفاده از توان علمی کشور معتقد است.

منصوری در پاسخ به پرسشی در مورد دلایل عدم حضور لنکرانی در دانشگاه گفت: آقای لنکرانی یکی از چهره‌های دانشگاهی است که در این دوران بیشتر وقت خود را در دانشگاه‌ها سپری می‌کند؛ به طوری که بنده دیروز به ایشان پیامک دادم که کمتر به دانشگاه رفت و آمد کند. پس این انتقاد به ایشان برنمی‌گردد.

وی در توضیح بخشی از صحبت‌هایش در مورد سبک‌سازی بدنه آموزش و پرورش اظهار کرد: آقای لنکرانی معتقد نیست که باید معلمان بازنشسته شوند، بلکه اعتقاد بر آن دارد که با سبک کردن حوزه‌ی ستادی از محل مدیریت منابع، مشکلات رفع شود؛ چرا که طبق آمار ما تا دو سال گذشته بیش از 4000 نیرو در حوزه ستادی این وزارتخانه مشغول فعالیت بودند که طبیعتا تکثر این نیروها دارای اشکال است.

منصوری در پایان هم‌چنین گفت که لنکرانی به همراه تیم خود برنامه‌ای تحت عنوان «مدرسه زندگی» طبق تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص سبک زندگی اسلامی تهیه کرده است که جنس این سند از کاغذبازی‌های متداول نیست؛ سندی است که به راحتی یک مدیر و معلم می‌تواند از آن استفاده کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها