کد خبر: ۱۳۱۵۹۸
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تبیین آفات متوجه سیستم بانکی کشور، اخذ جریمه دیرکرد را دارای اشکال شرعی دانست و از این که برخی از بانک های کشور به سمت بانکداری غربی کشیده شده اند،‌ ابراز تاسف کرد.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید عصر امروز در دیدار مسؤولان بانک مهر اقتصاد استان قم، با تاکید بر این که اصل بانکداری یک کار ضروری و مبارک است، تصریح کرد: بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری می توانند با تجمیع سرمایه ها در راستای توسعه جامعه در عرصه های مختلف کشاورزی، صعنتی و اقتصادی فعالیت کنند.
وی بیان داشت: بسیاری از افراد که نقدینگی دارند و قادر نیستند با آن فعالیت مثبت انجام دهند، با سپرده گذاری در بانک ها از سود مشارکت آن بهره مند می شوند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان این که بانکداری از غرب به شرق و کشورهای اسلامی آمده است، تصریح کرد: در زمان طاغوت بانک های کشور ما همان کاری را می کردند که بانک های غربی انجام می دادند و فعالیت ربوی بدون تفاوت وجود داشت.
این مرجع تقلید گفت: با پیروزی انقلاب اسلامی بنا شد بانک ها نیز اسلامی شوند، از این رو علمای برجسته طرح هایی به شورای نگهبان دادند و تصویب و بنا شد بانک ها بر محور معاملات شرعی حرکت کنند.
وی بیان داشت: مشکلی که الان وجود دارد در عمل است که آیین نامه ها و برنامه ها گاهی عمل نمی شود، بارها از بانک ها به ما خبر دادند که مسؤول شعبه به ما گفت فاکتور صوری بیاورید پول را به شما می دهیم، پولی که با فاکتور صوری پرداخت می شود دقیقا ربا است.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: برخی از کارمندان بانک این کار را ادامه می دهند و چنین درآمدی به یقین برکت ندارد و گاهی نیز آثار منفی شرعی آن به صورت ورشکستگی آن بانک و مؤسسه نمایان می شود.
وی اضافه کرد: باید به شدت از این آفات دوری کرد، باید به افرادی که در شعب مختلف مسؤول هستند تاکید کرد که از پذیرش فاکتور صوری اجتناب کنند، البته اگر مسؤول بانک خبر نداشته باشد از صوری بودن فاکتور مساله به نحو دیگر است.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: یک از آسیب ها از ناحیه مشتریان پیدا می شود که مرتب نیز از ما سؤال می کنند که تسهیلات دریافتی از بانک را در غیر مورد آن می خواهند مصرف کنند، ما مدام تاکید می کنیم این کار حرام شرعی است و تسهیلات باید در همان موردی مصرف شود که در عقدنامه ذکر و تصریح شده است.
وی بیان کرد: آسیب دیگر مربوط به جریمه های تاخیر است؛ این جریمه ها چون در عقود شرعیه وارد نیست باید صورت و ضابطه شرعی داشته باشد والا اشکال شرعی دارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین بیان داشت: بانک ها باید وضعیت افرادی که واقعا مشکل دارند را مورد توجه قرار دهند، اگر کسی دچار مشکل شده باید به گرفتن اصل مال قناعت شود.
این مرجع تقلید تاکید کرد: بانکداری اسلامی نباید آرام آرام به بانکداری غربی کشیده شود، متاسفانه برخی از بانک ها به این سمت و سو می روند، این یک آفت و تهدید است که باید مراقب آن بود؛ چراکه اگر کسب حرام و مشکوک شد برکت از آن خارج می شود.
وی قرض الحسنه را سنتی اسلامی و حسنه دانست و با تاکید بر توجه بیشتر بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری به این نوع از تسهیلات، خاطرنشان کرد: کارمزد تسهیلات قرض الحسنه نیز نباید بیش از چهار درصد باشد و متاسفانه گاهی شنیده می شود که بیش از بیست درصد کارمزد در قبال تسهیلات قرض الحسنه گرفته می شود.
این مرجع تقلید در پایان گفت: امیدواریم با ارائه آموزش های لازم شاهد بانکداری صددرصد اسلامی و برکت بیش از پیش آنان باشیم، در حال حاضر بسیاری از بانک های غربی دچار مشکل شده اند که از آثار سؤ ربوی بودن آن است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها