کد خبر: ۱۳۳۲۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۴۷     ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
تحلیل رسانه های بیگانه از ثبت نام کنندگان روز آخر:
پس از پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های غربی به بازتاب این خبر و تحلیل ثبت نام هایی روز پایانی پرداختند که استقبال بلاتفاق این رسانه ها از آمدن هاشمی و مشایی و مواجهه با حضور جلیلی در نوع خود قابل تامل می باشد. مطلب حاضر صرفا به بازتاب خبر کاندیداتوری مشایی و هاشمی پرداخته و قصد ندارد صحت یا عدم صحت تحلیل ها را بررسی کند ولی سوالی که با دیدن این حجم سنگین از تحلیل ها مبنی بر عدم همراستایی دیدگاه های این دو با نظرات رهبری به ذهن می رسد این است که چرا این چهره ها نباید مواضعی اتخاذ کنند که قاطبه رسانه های بیگانه چنین برداشتی از رفتار آنها داشته باشند.
سرویس بین الملل پایگاه 598 - پس از پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، رسانه های مختلف به بازتاب این خبر و تحلیل ثبت نام هایی که در روز پایانی و در دقایق آخر صورت گرفت پرداختند.

لوموند به ترتیب کاندیداتوری آقایان هاشمی رفسنجانی، سعید جلیلی، و اسفندیار رحیم مشایی را مهمترین وقایع روز آخر ثبت نام ها عنوان کرد و در خصوص هر کدام از این سه چهره به نکاتی اشاره کرد. پررنگ ترین نکته ای که در مطلب مذکور درباره آقای هاشمی به آن  اشاره شده دستگیری فرزندان وی، فائزه و مهدی هاشمی، به جرم اقدام علیه امنیت ملی در ماه های گذشته است. ظاهرا کاندیداتوری فردی که فرزندانش علیه امنیت ملی اقدام کرده اند و وی هیچگاه از آنان برائت نجست، جالب ترین بخش ماجرا از نظر نویسنده مطلب است. ریزترین مطلبی که درباره سعید جلیلی در این مطلب ذکر شده علاوه بر قاطعیت وی در خصوص مذاکرات 1+5، حضور وی در جنگ ایران و عراق و جانبازی ایشان است. لومومند قاطبه رای دهندگان به آقای جلیلی را طیف سنتی و طرفداران رژیم می نامد.

در آخر نکته ای که درخصوص کاندیداتوری آقای مشایی در نظر این نشریه از همه جالب تر بوده است، همراهی رئیس جمهور و البته حرف و حاشیه هایی است که همیشه همراه این چهره سیاسی وجود داشته است. لومند درخصوص وی می نویسد: ”مشایی به ترویج ناسیونالیسم ایرانی متهم است."

بلومبرگ نیز در مطلبی کوتاه ثبت نام آقاین هاشمی و مشایی را حساس ترین اتفاق روز پایانی نامید و در این باره نوشت:”رئیس جمهور پیشین ایران، آقای هاشمی رفسنجانی، که در جریان حوادث سال 2009با اپوزوسیون داخلی اعلام همراهی کرده بود در دقایق آخر به جرگه ثبت نام کنندگان پیوست... همچنین اسفندیار رحیم مشایی، همراه نزدیک رئیس جمهور فعلی که در سفرهای اخیر همواره در کنار وی بوده است نیز کاندیداتوری خود را ثبت نمود."

یورونیوز کاندیداتوری هاشمی را از این جهت حائز اهمیت عنوان می کند که وی در جریانات سال 88، از سوی جنبش سبز، به عنوان قهرمان اصلاح طلبان مطرح شده بود.

ان بی سی نیوز، با اشاره به حمایت هاشمی از اصلاح طلبان در انتخابات پیشین، پشتیبانی جبهه اصلاحات از وی را در انتخابات پیش رو بدیهی دانست. همچنین درباره کاندیداتوری سعید جلیلی می خوانیم:”سعید جلیلی، محافظه کار تندروی نزدیک به آیت الله خامنه ای، کسی است که با رویه ی خود تا کنون اجازه نداده است تا مذاکرات با نتیجه مطلوب دنبال شوند!" همچنین درباره ثبت نام مشایی باز هم شاهد هستیم که بی اعتمادی جریان اصولگرای ولایتمدار نسبت به وی در اخبار خبرگزاری های بیگانه به وضوح مورد بحث قرار می گیرد. ان بی سی نیوز در این باره می نویسد:”قشر ولایتمدار [با تعبیر قشر نزدیک به رهبر] وی را دارای دکترین ملی گرایانه می دانند." (نقل به مضمون)

نیویورک تایمز در تحلیلی جالب توجه، تایید صلاحیت هاشمی و مشایی را برای نظام اسلامی چالش برانگیز می داند زیرا مواضع هر دوی این اشخاص را غیرهمسو با مواضع نظام حاکم می داند. با این وجود بلافاصله پس از ذکر این نکته و در ادامه مطلب می خوانیم:”البته هر دوی آنها به شدت با هم مخالف هستند."نیویورک تایمز مشایی را تندرو تر از احمدی نژاد معرفی می کند و در ادامه به بعضی رفتارهای وی اشاره دارد که باعث رنجش روحانیون شده بود.

واشنگتن پست معتقد است هم مشایی و هم هاشمی مورد حمایت افرادی قرار دارند که پیشتر از اصلاح طلبان حمایت کرده بودند. این سایت خبری با تکرار حمایت های ضمنی از هاشمی باز هم از او با عنوان ”یکی از بنیانگذاران حکومت"یاد می کند و مکررا بر اظهارنظر وی تاکید دارد که مدعی شده بود فقط با تایید رهبر وارد انتخابات می شود. نویسنده این مطلب همچنین حضور مشایی را یادآور طرح ”پوتین-مدودف" می داند و خاطرنشان می کند:”هم هاشمی –که برخی وی را نماینده جریان رانت اقتصادی می دانند- و هم مشایی که نام او تداعی کننده موضوع وجود جریان انحرافی در دولت احمدی نژاد است، در سالهای گذشته بازیکنان قدری در جریانات سیاسی بوده اند، به همین دلیل رد صلاحیت آنان از سوی شورای نگهبان مشکل به نظر می رسد."

سایت دویچه ووله، رفسنجانی و جلیلی را قَدَرترین کاندیداهایی دانست که در روز پایانی ثبت نام، کاندیداتوری خود را ثبت کردند. در این مطلب به این نکته اشاره شده است که اعتراضات و آشوب های ایران در سال 2009 پس از اظهارنظرهای هاشمی صورت گرفتند.

بی بی سی، بدون توجه به سخنان مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی بر عدم حمایت از هیچ کاندید خاصی، پس از انتشار خبر کاندیداتوری آقایان رفسنجانی، مشایی و جلیلی، عنوان کرد:”...تحلیل ها حاکی است پس از جریانات 4 سال پیش، اعتماد آیت الله خامنه ای به رفسنجانی از بین رفته است و مشایی نیز به وضوح در تقابل با حلقه طرفداران رهبری در ایران قرار دارد. بنابراین جلیلی تنها کاندید نزدیک به رهبری است."

جورالیزم پست، خبر کاندیداتوری جلیلی را حائز اهمیت بیشتری نسبت به ثبت نام هاشمی و مشایی تشخیص داده و با تاکید بر اهمیت و نفوذ وی در مذاکرات هسته ای، وی را به عنوان گزینه ای معرفی می کند که احتمال ریاست جمهوری وی نیز برای آنان دلهره آور است.

هاآرتص نیز جلیلی و هاشمی را مهمترین و تعیین کننده ترین چهره های وارد شده به گود انتخابات می داند و طبق معمول بنا به واهمه ای که از ادامه روند مذاکرات هسته ای دارد از جلیلی به عنوان یک محافظه کار افراطی یاد می کند.

اما در این میان تیتر فاکس نیوز نیز شگفت انگیز نشان می دهد. این سایت با درج تصویری از هاشمی در تیتر خود نوشت به دنبال یک قهرمان: رفسنجانی با در نظر گرفتن امیدهای اصلاح طلبان برمی گردد.

فاکس نیوز معتقد است تجار و بازرگانان و صرافان به محض شنیدن خبر کاندیداتوری وی قیمت ها در حدود 4 درصد کاهش داده اند.

لس آنجلس تایمز نیز با بازتاب خبر کاندیداتوری رفسنجانی و مشایی می نوسید صرف نظر از تایید یا عدم تایید صلاحیت این دو، بسیاری کارشناسان معتقدند هیچ کدام از این دو نفر شانس رای بالایی ندارند.

هافینگتون پست، تیتر و عکس اول خبرهای ایران را به کاندیداتوری مشایی اختصاص داد و از او با عنوان کاندید ناسیونالیست دولت یاد کرد. چیزی که هافینگتون پست نیز مانند بسیاری سایت ها و خبرگزاری های دیگر به آن اشاره کرده بود، تقابل دیدگاه های مشایی با رهبری حکومت اسلامی بود.

مطلب حاضر صرفا به بازتاب خبر کاندیداتوری مشایی و هاشمی پرداخته و قصد ندارد صحت یا عدم صحت تحلیل های فوق را بررسی کند ولی سوالی که با دیدن این حجم سنگین از تحلیل ها مبنی بر عدم همراستا بودن دیدگاه های این دو با نظرات رهبری به ذهن می رسد این است که چرا این چهره ها نباید مواضعی اتخاذ کنند که قاطبه رسانه های بیگانه چنین برداشتی از رفتار آنها داشته باشند.

منابع خبری:

http://www.lemonde.fr/proche-orient/article/2013/05/11/iran-nouvelles-candidatures-en-vue-des-presidentielles-de-juin_3175773_3218.html

http://www.bloomberg.com/news/2013-05-12/ex-president-ahmadinejad-aide-shake-up-iranian-election.html

http://www.euronews.com/2013/05/11/big-names-register-in-last-minute-dash-for-iran-s-presidency/

http://worldnews.nbcnews.com/_news/2013/05/11/18194285-last-minute-entry-transforms-iranian-race?lite

http://www.nytimes.com/2013/05/12/world/middleeast/two-candidates-shake-up-irans-presidential-race-as-last-minute-entries.html?_r=0

http://www.washingtonpost.com/world/middle_east/irans-presidential-field-begins-to-take-shape/2013/05/11/335382f6-ba43-11e2-aa9e-a02b765ff0ea_story.html

http://www.dw.de/nuclear-negotiator-and-former-president-eye-iran-election/a-16807270

http://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-22494981

http://www.huffingtonpost.com/2013/05/11/esfandiar-rahim-mashaie-ahmadinejad-iran-president_n_3260056.html?utm_hp_ref=world

http://www.jpost.com/Middle-East/Iran-nuclear-negotiator-Jalili-enters-presidential-race-312836

http://www.foxnews.com/world/2013/05/12/looking-for-hero-iran-rafsanjani-builds-comeback-bid-on-reformist-hopes/

http://www.latimes.com/news/nationworld/world/middleeast/la-fg-iran-presidential-candidates-20130512,0,1208999.story
 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۴۶
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۳۷۹
۳۵۲
وقتي به احمدي نژاد و مشايي لقب منحرف ميدهيد، انتظار چه برخورد ديگري از رسانه هاي جهان داريد؟
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
آقای مشایی انحراف نداشته باشند تا منحرف دانسته نشوند.
بابای خوب!
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۴۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
چهارمین «نه» مردم ایران به رفسنجانی؛

خدمتی که هاشمی به اصولگرایان خواهدکرد!
مقتدر مظلوم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵۶
۶۷
سلام به مدیر خبرگزاری پایگاه خبری تحلیلی 598

خواهشمند هستیم بیانیه جنبش وبلاگی "من رای می دهم" را در وبگاه خود قرار دهید و ما را یاری کنید
-------------------------------------------------
.:: "بیانیه جنبش وبلاگی من رای می دهم" ::.
http://www.mazloum.ir/post/962
-------------------------------------------------
منتظر ياري شما هستيم

يا علي
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸۵۷
۸۱۸
من نمي دونم چرا آقاي هاشمي با كارهاشون هميشه جو كشور رو دوست دارند به هم بريزند
جدا از اين ها چرا يكي به آقاي هاشمي نميگه كه جناب شما سني ازت گذشته و شرايط جسمي و روحيات سني شما(منظورم همان مشكلاتي است كه توي سن بالا ايجاد ميشه مثل كم توان شدن و ...) براي رئيس جمهوري ايران جوان مناسب نيست
والا نميدونم ديگه چي بگم.......
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
گوش کن اقای هاشمی خودش خوب می دونه که دیگه توان روز های اول انقلاب نداره ولی چون این مرد از دلسوزان نظامه اومده پای عرصه ی انتخابات.ایران نیازمند یک فرد پر تجربه و دوست داره رهبری در انتخاباته که هیچ کس مثل هاشمی نمی شه لطفا احساسی رفتار نکنید.زنده باد خامنه ای پاینده باد هاشمی.
ماندگار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
درود بر هاشمی سلام بر خاتمی
آقاي.دل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
درود.بر.هاشمي...سلام.بر.خاتمي...جهت.شادي.روحشون..رحم.الله.من.يقرا.الفاتحه.مع.الصلوات...
روحشون.شاد..
مهدي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۸ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۹۰۳
۸۸۷
عشقست جليلي
پاسخ
غلامرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۷ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۲۷۷
۱۶۶۶
هرکس می خواهد خوشش بیاید و یا خوشش نیاید/ رای ما هاشمی رفسنجانی است
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
خوش به حال اونی که ببینه فاکتورهایی که امام جامعه بیان می کند به چه کسی میخورد به همان رای دهد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
حتی اگر امام زمان(عج) خوششان نیاید؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
مبارکت باشد برادر
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۸ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
این نظر شماست و محترم است ولی منطقی فکر کنید به دور از احساسات
آقاي.دل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
فكر.نميكنم.مهم.باشه.راي.شما.كي؟؟؟؟
مهم.اينه.كه.هاشمي.رد.صلاحيت.ميشه...و.اگرم.نشه
در.بهترين.حالت.اراي.باطله.رو.شكست.ميده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۱۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
افرین داداش فقط هاشمی عزیز
sharmandeh
UNITED STATES
۱۵:۵۱ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۱۲
۸۳
اما یک مطلب را می تونستید اشاره کنید که چطور حضور این سه نفر بقیه
کاندیدا ها از جمله آقای اصلح و همینطور آقای جامعتن را به حاشیه برد
پاسخ
akbar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۲ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۶۶۷
۴۵۵
دم خروس اخلال‎گران بازار سكه و ارز همزمان با ثبت نام هاشمي بيرون زد!/ وقتي حاج‌آقا آمد دلار ارزان شد!؟ يا دلار ارزان شد تا حاج‌آقا بيايد!؟
پس معلوم شد که چه کسی چوب لای چرخ مردم وبازار کرده است. خون مردم را می مکنند.
پاسخ
ممد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
برادر من من کاردان بورس هستم کوچکترین اتفاق توی کشور روی قیمت ارز ودلار و شاخص بورس تاثیر میزاره ، این حرف شما غیر کارشناسانه و نوعی افتراست
معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
گل گفتی اکبر جان
ماندگار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۴۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
شما فکر می کنید هر چه کیهان میگه وحی منزله
اینقدر سطحی نگر نباشید و کمی عمیق تر به مسائل نگاه کنید
معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
کی به کی داره میگه سطحی نگر نباش ؟ بعضی ها فکر می کنند اگر حرف های بی بی سی رو گوش کنند و باور کنند خیلی روشن فکرند . غافل از اینکه انگلیسی ها کوچک ترین علاقه ای به پیشرفت ما ندارند.
آقاي.دل
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۷ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
تحليلهاي.كيهان.وحي.منزل.نيست....اما.كمتر.از.تفسير.الميزان.هم.نيست...
گوگولي.من...
فقط.داش.سعيد.....
abas
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۱۸ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
اصلا و ابدا درست نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۰ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷۳۳
۷۷۱
من نمی دونم تا کی قراره سرمون مثل کبک تو برف باشه این 8سال کم بیچاره نشدیم بسه بابا دم خروس دم خروس
پاسخ
معلم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
آقای یا خانم نا شناس , فهم سیاسی کمی تفکر هم می خواهد , باید دست های پشت پرده را بتوانی تشخیص دهی و گر نه از روی ظاهر همه می تونند قضاوت کنند , منتها قضاوت پر اشتباه
علی میثمی تهرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
درود بر حسنین! عزیز و سایت 598 که هر روز از فتنه و انحراف و انفعال! بیشتر فاصله گرفته و به خط مقاومت نزدیکتر میشن. درود ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۴ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
به دوست گرامی که گفته اقای رفسنجانی سنی ازش گذشته و صلاحیت ریاست جمهوری را ندارد بگوییم که در شرایط فعلی که کشور بدترین شرایط را دارد فقط فردباتجربه ای مثل اقای رفسنجانی مشکل گشا خواهد بود.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
طرفدار هاشمی هستم ولی از مهدی،فائزه و اطرافیان هاشمی میترسم کسانی که بخاطر منافع شخصی ممکنه کشور را به طرف هرج و مرج وناامنی سوق دهند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
طرفدار هاشمی هستم ولی از مهدی،فائزه و اطرافیان هاشمی میترسم کسانی که بخاطر منافع شخصی ممکنه کشور را به طرف هرج و مرج وناامنی سوق دهند.
پاسخ
سیاست
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۲۱۸۳
۵۱۸
خارجیا چیزی نگفتن فقط اطلاع رسانی کردن
مهندس مشایی خاری در چشم اصولگرانمایان و کارگزاران
پاسخ
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
مردم ما بیدارند و فریب این کارهای حیله گرانه هاشمی رو نمی خوره ما انقلاب کردیم که دین داشته باشیم نه دلار ارزان البته با این حرکت معلوم شد هاشمه کسی است که دو سال است اقتصاد مملکت رو به هم ریخته
پاسخ
شریفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
بسمه تعالی
بالاتفاق درست است لطفا اصلاح بفرمایید
پاسخ
احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۷ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
تعبیر رهبر انقلاب از آیت الله مصباح
مقام معظم رهبری:

"بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقاى مصباح را مى شناسم و به ایشان به عنوان، یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسایل اساسى اسلام ارادت دارم.

اگر خداى متعال به نسل کنونى ما، این توفیق را نداد که از شخصیت هایى مانند علامه طباطبائى و شهید مطهرى استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم ­القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر کرده است. ”
فیلم در لینک زیر
http://mostazafin.tv/latest-video/video/224_rahbar-mesbah
پاسخ
جابر احمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۲۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
زاکانی در خصوص ائتلاف با گروه‌های دیگر گفت: معتقد هستم با حضور آقای هاشمی اصولگرایان نیازمند همگرایی هستند و کسانی که قرابت بیشتری با هم دارند باید آن را شروع کنند و به جامعه اطمینان بدهند در نهایت یک نفر از میان آنها به صحنه خواهد آمد؛ آقای هاشمی و تمام کسانی که به او کمک می‌کنند ظرفیت پیروزی ندارند و تنها در صورت تفرقه اصول‌گرایان موفق می‌شوند.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸
۰
سلام به نظر من ریس جمهور اینده ایران باید این امتیازات رو داشته باشه اولا چهره ای مقبول برای اکثریت یا حداقل باعث اتحاد سیاسی در کشور بشود ومنحصر به یک گروه خاص نباشد ثانیا روحیه ی عدالت شجاعت وشور وشوق خدمت داشته باشد وجریان گفتمان امام که درکشور جان تازه گرفته ادامه پیدا کند واز همه مهمتر اتحاد است که باعث می شود همه ارمانهای که برای اینده این کشور بزرگ تصور میشه جامه عمل پوشانده شود لطفا به این امتیازات توجه داشته باشید
پاسخ
سارا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۱
۷۰
این کمال بی انصافی است که مهندس مشایی رو با هاشمی مقایسه کنیم!واقعا شرم آوره.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۰
۹
ببخشید بالاخره این مشایی شما دکتره یا مهندس؟ تکلیف ما رو روشن کنید!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۲ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۱
البته با کال احترام به اقای جلیلی شخصی نزدیک به احمد ی نژاد و احتمالا خو د شم در دو لت هست و با شجا عت و تلا ش زیاد و عدالت طلبی و ایستا دگی در بر ابر استکبار رشد 8 ساله کش و ر به کما ل خو د ش بر سو نه به امید حق اگر مشایی نیاد جلیلی بهتر ینه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۱۹ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۷
۲۵
هیچ کدام به درد قشر کم در امد جامعه نمی خورند یه بازی سیاسیه
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۰ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۷۰
۸۹
فقط هاشمی
پاسخ
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۶:۱۸ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۱۲
نسیم بهاری وزیدن گرفته
چیزی به پایان خفقان و برپایی طوفان روشنگری نماده
تمام تلاش خود رو کنید چون دیگه وقت اون رسیده که حیرت زده بشنید و فقط خوتونو تحلیل کنید
او با منطق دلها رو آرام و شیدا میکند
پاسخ
میثم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۲۵
۰
الان کشورمون فقط به آرامش نیاز داره. کار ندارم هاشمی یا مشایی خوبن یا بد فقط میدونم مردم تو این شرایط فقط نیاز به آرامش دارن، نه کل کل های سیاسی. ولو اینکه بهترین اقتصاددان دنیا هم سر کار بیاد تا تنش تو کشور باشه هیچ چی درست نمیشه
پاسخ
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۵۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱
۵۰
فقط هاشمی اگه صلاحیت به شیوه دموکراتیک باشه فقط هاشمی خاتمی موسوی افراد معتدل در این 8 سال تند روی پدر مملکت دراورد یه سری به بازار خصوصا مسکن بزنین ببینید زالو ها چطوری بی خانمانها را می مکنند وعلیهذا
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۲۴ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
معتدل و معقو لانه نشان از سا ز ش با زیاده خو اهان است یعنی با هم بخو رید و صد اش را هم در نیا و رید مردم هم که خبر ندارن !!!
پاسخ
lمهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۵۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
فقط جلیلی
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها