کد خبر: ۱۳۳۷۲۶
زمان انتشار: ۱۹:۳۱     ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: امروز که از عرصه انتخابات کنار رفتم احساس درونی‌ام خرسندی است.
به گزارش 598 به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در جمع مدیران و کارمندان سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فعالیت‌های اخیرش در عرصه سیاسی و اجتماعی، گفت: در سفرهایی که طی هفته‌های گذشته به استان‌های مختلف داشتم، از نزدیک با مشکلات مردم آشنا و بخشی از مشکلات که مربوط به سازمان بازرسی بود را به دوستان ارائه دادم تا اقدامات لازم انجام شود.


رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: طی ماه‌های گذشته چون قصد ورود به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته‌ام طوری عمل کردم که امور سازمان بازرسی بر زمین نمانده و به جز هفته‌های اخیر که در مرخصی بوده‌ام، عموما زمانی به تدوین برنامه‌های انتخاباتی و نشست با کارشناسان مختلف می‌پرداختم که به کار سازمان لطمه‌ای وارد نشود و از فرصت حاشیه‌ای استفاده کردمف حتی از فرصت تعطیلات عید نیز برای انجام کارهای باقی مانده در سازمان استفاده کردم.


وی خاطرنشان کرد: تلاش کردم در عرصه انتخابات متعهدانه سخن گفته و شعارهای بدون پشتوانه و غیر عملی به مردم ندهم. سعی کردم در این عرصه حرف دروغ و خلاف نگویم. در همین راستا تلاش کردم که برنامه‌ای ارائه دهم که حدود یک ماه قبل این برنامه بعد از ماه‌ها مطالعه، مشورت و کار کارشناسی منتشر شد.


پورمحمدی ورودش به عرصه انتخابات را به دلیل احساس وظیفه عنوان کرد و گفت: امروز که از عرصه انتخابات کنار رفتم احساس درونی‌ام خرسندی است. در این راستا دوستان ما زحمات زیادی کشیده‌اند که جای تشکر دارد. تلاش ما این بود که به اصطلاح کم‌فروشی نداشته و تا آنجا که می‌توانیم ادای وظیفه کرده باشیم. امروز نیز احساس می‌کنم وظیفه‌ای که احساس کرده بودم را انجام داده‌ام.


وی با تاکید بر ایجاد شور و نشاط سیاسی در جامعه گفت: برای ایجاد شور و نشاط جهت خلق حماسه سیاسی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید افراد وارد این عرصه می‌شدند. ما نیز سعی کردیم در این مسیر تلاش جدی کنیم. باید حرف مردم و دغدغه‌ها و مشکلاتشان را شنید.


رییس سازمان بازرسی کل کشور افزود: پیشتر شنیده می‌شد که فضای دانشگاه‌های کشور دچار نوعی افسردگی و لختی شده است ولی خوشبختانه طی ماه‌های اخیر فضای دانشگاه‌ها تکان جدی خورد که حضور افراد در دانشگاه‌ها به عنوان کاندیدای احتمالی بی‌تأثیر در این موضوع نبود. در همین راستا بیش از 50 بار در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه‌هایی که روی آنان حساسیت ویژه وجود داشت از جمله دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه‌هایی مثل شیراز، تبریز، مشهد، خوزستان و... در مقام پاسخگویی در برابر دانشجویان حاضر شدم. دانشجویان انتقادهای جدی به عملکرد مسئولین داشته و دارند که تا آنجا توانستیم به این انتقادات و شبهات پاسخ دادیم.


وی با اشاره به سیاست اصولگرایان در عرصه انتخابات گفت: با توجه به این‌که در بلوک اصولگرایی بوده و هستم و در این بلوک صحبت بر این بود که در عرصه انتخابات نباید متکثر حاضر شد؛ به همین خاطر در ائتلاف پنجگانه اصولگرایان حاضر شدم. متاسفانه بعد از آنکه مقداری جلو رفتیم هر کس اعلام کرد که در نظرسنجی‌ها جلوتر است و باعث شد که با نظرسنجی که معیار اصلی بود به نتیجه نرسیم. بعد از آن قرار را بر تفاهم و گذشت گذاشتیم چرا که راهی جز این وجود نداشت و ما اعلام کرده بودیم که یک نفر از این ائتلاف بیرون می‌آید و اگر خلاف آن عمل می‌کردیم موجب دامن زدن به بی‌اعتمادی عمومی می‌شد.


پورمحمدی یکی از معضلات کشور را بی‌اعتمادی دانست و گفت: الان یک اعتماد بر باد رفته در کشور مشاهده می‌شود. هر کجا که می‌رفتیم و مواضع خود را بیان می‌کردیم، گفته می‌شد از کجا بدانیم که شما راست می‌گویید؟! تاجایی که اطلاع دارم این موضوع در اکثر نشست‌های انتخاباتی سایر کاندیداها نیز مطرح می‌شود. بنده صراحتا در برابر این سؤال اعلام کردم که راهکار و ضمانت عمل به وعده‌ها تنها این است که مجلس، قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی از همان اول مقابل انحراف و تخلف بایستند. چرا که معتقدم اگر اولین تخلف دست‌اندرکاران نادیده گرفته شود، دیگر نمی‌توان مانع تخلفات بعدی آن‌ها شد.


معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به انتخاب شدن جناب آقای ابوترابی فرد به عنوان نامزد واحد ائتلاف اکثریت اصولگرایان از طریق تفاهم و گذشت، گفت: طی چند روز اخیر که نتیجه ائتلاف اعلام شد با تماس‌های فراوان از سراسر کشور مواجه بودیم که باید دوستان را راضی و توجیه می‌کردیم. ولی به هر حال باید به سازوکار ائتلاف متعهد می‌بودیم. این هم از عنایت خدا بود که در راستای دامن زدن به بی‌اعتمادی عمومی گام برنداشتم؛ زیرا معتقدم همه باید تلاش کنیم اخلاق که بزرگترین سرمایه اجتماعی است را به جامعه برگردانیم و از این بابت خوشحالم که به اخلاق پایبند بودم.


وی افزود: البته قصد ما کم شدن کاندیداهای اصولگرا بود اما طی روزهای ثبت‌نام به سایر کاندیداها اضافه شدند و فضا خیلی متکثر و متنوع شد که برای افزایش نشاط سیاسی بسیار خوب است. حضور افراد باعث تحرک بیشتر و نقطه امیدی برای شکل‌گیری حماسه سیاسی ارزیابی می‌شود.


رییس سازمان بازرسی کل کشور با تاکید بر تحقق حماسه سیاسی در عرصه انتخابات، گفت: معتقدم این‌که مقام معظم رهبری بر حماسه سیاسی تاکید کردند، پس حتما امکان خلق این حماسه وجود دارد وگر نه معظم‌له بر این موضوع تأکید نمی‌کردند. از این بابت همه باید تلاش کرده تا بستر تحقق حماسه سیاسی را فراهم کنیم. بنابراین حضور گسترده نامزدها نیز در راستای تحقق حماسه سیاسی است و باید مثبت تلقی شود.


وی با اشاره به عملکرد سازمان صدا و سیما، گفت: سازمان صدا و سیما از مدت‌ها قبل با طرح سؤال واحدی، نظرات همه کاندیداها را در مسایل مختلف کشور جویا و آن را در بخش‌های مختلف خبری منعکس کرد که تأثیر زیادی در اطلاع‌رسانی عمومی و ایجاد شور و نشاط سیاسی در جامعه داشت.


پورمحمدی خاطرنشان کرد: باید منتظر اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداهای احتمالی انتخابات بود. اگر شورای نگهبان نظرش را اعلام کرد همه باید به آن تمکین کرده و در همین راستا همه باید تلاش کنیم که کسی جرات جسارت به نظر قانونی شورای نگهبان را نداشته باشد. چرا که فضای اجتماعی تحمل بی‌قانونی را نداشته و همه دیدیم که عمل خلاف قانون چه مصیبت‌هایی داشته و چه آسیب‌هایی به دنبال دارد. البته رد صلاحیت شدگان حق دارند از مراجع قانونی اعتراض کرده و آن را پیگیری نمایند ولی همه باید متلزم به قانون باشند.


وی افزود: بعد از آن که شورای نگهبان نتایج تایید صلاحیت‌ها را اعلام کرد همه باید با قدرت در صحنه حضور داشته باشیم و مانع وقوع مجدد بداخلاقی انتخاباتی شویم. معمولا صحنه انتخابات داغ است و فضا برای بداخلاقی انتخاباتی فراهم است. بنابراین همه باید مراقبت و مدیریت کنیم تا بداخلاقی‌ها و هتک حرمت‌ها اتفاق نیافتد. از سوی دیگر باید از مجری انتخابات بخواهیم دقیقا قانون را اجرا کرده و فعالیت‌های اطمینان‌ساز و اعتمادساز خود را تقویت کنند. چرا که این موضوع یک نیاز جدی در عرصه انتخابات است. اگر تلاش کنیم فعالیت‌های اطمینان‌ساز و اعتمادساز خود را بیشتر کنیم امکان بروز تخلف، مخالفت و قانونشکنی را از دیگران می‌گیریم. چرا که برخی به دنبال آن هستند بگویند در انتخابات تقلب می‌شود. برخی به دنبال آن هستند که بگویند تخلف می‌شود. بنابراین باید این فضاها را مدیریت کرد و اجازه اتفاق امثال آن را ندهیم.


رییس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر این‌که مجریان انتخابات باید دقیق‌تر و با جدیت بیشتری کار را انجام دهند تا زمینه سوء‌استفاده و ماجراجویی و زیاده خواهی را بگیرند، گفت: این‌که مقام معظم رهبری فرمودند رای‌شان مشخص نیست، یک پیام دارد. مجریان باید این پیام را جدی گرفته و خود نیز بدان پایبند باشند. از سوی دیگر باید مراقب بود تا کانون‌های قدرت و نفوذ و آنان که ابزاری در اختیار دارند در امر انتخابات دخالت نکنند.


وی با بیان این‌که باید مسئولان به اعتماد اجتماعی بیافزایند، اظهار کرد: مجریان انتخابات نباید اجازه دهند به تعبیر مقام معظم رهبری حتی کسی از رفتارشان برداشت جانبدارانه داشته باشد. نباید اجازه داد شیرینی حماسه سیاسی مانند سال 88 به کام مردم تلخ شود. راهکارش نیز این است که هم مجریان و هم کانون‌های قدرت قانون را دقیقا اجرا و از دخالت‌ها و فعالیت‌های فراقانونی پرهیز کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
میلاد
POLAND
۲۳:۵۳ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
چرا ایشون برای شرکت در انتخابات استعفا نداد؟!!!!!!!! مگر قانون این نیست که برای شرکت رد انتخابات از سمت های حکومتی و دولتی باید استعفا داد؟!
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها