کد خبر: ۱۳۳۹۲۱
زمان انتشار: ۱۳:۱۰     ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
دبیرکل اتحادیه عرب با تاکید بر اینکه جایگاه دولت سوریه در اتحادیه عرب محفوظ است، اعلام کرد: مخالفان سوریه هنوز به کرسی دمشق در اتحادیه عرب دست نیافته‌اند.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در نشستی با حضور رسانه‌های عربی در امارات اعلام کرد: مخالفان سوریه در حقیقت هنوز به کرسی سوریه در اتحادیه عرب دست نیافته‌اند گرچه در نشست اخیر رهبران عرب در دوحه این کرسی در اختیار مخالفان سوریه قرار گرفت.

وی عنوان داشت: ما تصمیم گرفتیم سوریه را از مشارکت در نشست‌های اتحادیه عرب محروم کنیم اما اعلام می‌کنم که سوریه به عنوان یکی از کشورهای موسس اتحادیه عرب جایگاهش در این اتحادیه محفوظ است.

العربی ادامه داد: پس از اینکه مخالفان سوریه تشکیل شورای ملی و ائتلاف مخالفان را که نماینده همه گروه‌های مخالف سوری است، آغاز کردند اتحادیه عرب به این دیدگاه رسید که مخالفان می‌توانند دولت تشکیل دهند اما این مساله تاکنون عملی نشده است و زمانی که مخالفان دولت تشکیل دهند می‌توانند نماینده سوریه در اتحادیه عرب باشند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ما در کنفرانس سران عرب در دوحه عملا از مخالفان خواستیم سخنرانی کنند اما تاکنون در نشست‌هایی که برگزار شده از مخالفان سوریه دعوت به عمل نیامده چرا که مخالفان هنوز موفق به تشکیل دولت نشدند.

پیشتر اتحادیه عرب در نشست سران کشورهای عربی در دوحه کرسی سوریه را در این اتحادیه به مخالفان سوریه تحویل داد اما مخالفان سوریه به رغم انتخاب غسان هیتو، نخست‌وزیر دولت موقت موفق نشدند تاکنون دولتی را تشکیل دهند.

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات منفی این اقدام اتحادیه عرب بر امور مختلف عنوان داشت: چیزی که در این مرحله مطلوب است فشار آوردن به نظام سوریه برای پاسخگویی به خواسته‌ها و موافقت با حل سیاسی بحران سوریه است.

العربی مجددا تاکید کرد که راهکار حل بحران سوریه راهکار سیاسی است و دلیل موافقت اتحادیه عرب با مسلح کردن مخالفان سوری ایجاد توازن میان طرفین درگیر در سوریه و رسیدن به راهکاری سیاسی است.

وی در ادامه تصریح کرد: نظام سوریه بارها اعلام کرده است که موافق حل سیاسی بحران سوریه و راهکار امنیتی است. ما از فشارهایی که در نهایت به راهکار سیاسی می‌انجامد صحبت می‌کنیم چرا که راهکار سیاسی و راهکار امنیتی یعنی نابودی کامل و معنای آن کشتارهای دیگر و قتل عام‌های جدید است.

دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد: چیزی که در جنگ‌ها مطلوب است راهکار سیاسی است و زمانی که دو طرف درگیر یکدیگر را قتل‌ عام می‌کنند درگیری‌ها در نهایت با نشستن بر سر یک میز مشخص برای مذاکره و امضای توافقنامه به پایان می‌رسد.

از سوی دیگر، وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه ضمن دعوت از مردم سوریه برای مشارکت در مذاکرات ملی اعلام کرد: مذاکرات ملی در خاک سوریه و با اراده و خواست مردم سوریه برگزار می‌شود.

از سوی دیگر، پایگاه خبری العهد لبنان اعلام کرد: حدود 250 تن از نیروهای مسلح مخالف در شهر القصیر و برخی روستاهای اطراف آن پس از محاصره این شهر توسط ارتش سوریه به نیروهای ارتش سوریه ملحق شدند.

بنا به گزارش این پایگاه خبری، ارتش سوریه پس از تسلیم 250 فرد مسلح و تحویل سلاح‌های آنها منتظر تسلیم شدن 70 تن دیگر از نیروهای مسلح و یا پاکسازی آنها از شهر القصیر است.

نواف عبدالعزیز الملحم، رئیس دفتر آشتی ملی استان حمص اعلام کرد: تاکنون بیش از 70 فرد مسلح از شهر القصیر با وی تماس گرفته و اعلام کرده‌اند که می‌خواهند خود را تسلیم ارتش کنند.

همچنین بنا به گفته الملحم، نیروهای مسلحی که از کشورهای خارجی وارد سوریه شده‌اند نیز خواهان پناهگاه‌هایی امن شده‌اند.

دیپلمات‌های شورای امنیت نیز اعلام کردند که انگلیس و فرانسه درخواست اخیر سوریه را به سازمان ملل برای قرار دادن نام جبهه النصره در فهرست گروه‌های تروریستی به تاخیر انداختند چراکه می‌خواهند اسم این گروه به عنوان نام مستعار القاعده در فهرست گروه‌های تروریستی سازمان ملل ثبت شود و به این وسیله تحریم‌هایی که شامل حال القاعده می‌شود از جمله ممنوعیت دریافت سلاح و ممنوع السفر بودن و مصادره اموال شامل حال جبهه النصره نیز شود.

این دیپلمات‌ها که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که قرار است کمیته اعمال تحریم علیه القاعده، از کمیته‌های وابسته به شواری امنیت طی چند روز آینده پیشنهاد انگلیس و فرانسه را مورد بررسی قرار دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها