کد خبر: ۱۳۵۰۶
زمان انتشار: ۲۰:۳۱     ۱۰ خرداد ۱۳۹۰
تدبیر کنگره آمریکا در مواجهه با علوم انسانی اسلامی:
كميسيون ملی علوم انسانی و اجتماعی آمریکا در جهت تقويت آموزش و تحقيق در حوزه‏هاي علوم انساني و علوم اجتماعي است كه اهميت بسيار زيادي براي فرهنگ، آموزش و رقابت‏هاي اقتصادي آمريكا دارا مي‏باشد. "رئيس آكادمي برلويتز" سناتور لامار الكساندر: «سابقه درازمدت در تحقيقات علمي ملت ما در علوم انساني و علوم اجتماعي پايگاهي براي اطلاع رساني به شهرونداني است كه از كشورها، نژاد و دين و فرهنگ مختلف مي‏باشند اما تفكرات مشتركي در خصوص، آزادي، فرصت‏هاي برابر، و حاكميت قانون دارند...»

علوم انسانی که به معنی اصطلاحی خود در ایران وجود دارد همان علومی است، که در اختیار جوامع دارای سیاست‌گذاری کلان هستند. در تعریف علوم انسانی، طرح اداره‌ی کلان کشور را اصطلاحاً "علوم انسانی" می‌نامند. بر این اساس و به علت نبود یک طراحی کلی در زمینه‌ی علوم انسانی، و غرب‌زدگی ایران پس از دوران مشروطیت، علوم انسانی به معنی واقعی در کشور وجود نداشته است. آن دسته از علوم هم که به‌عنوان علوم انسانی تلقی می‌شود، بسیار سطحی، تقلیدی و وارداتی است که به‌صورت جزئی و ناقص از کشورهای غربی وارد ایران شده و نام علوم انسانی را به خود گرفته است.

 به گزارش پایگاه 598، بحرانهاي جهاني، وقایع اجتماعي و سياسي ايران اسلامي و سخنان حکيمانه رهبر معظم انقلاب پيرامون خطرات علوم انساني و اجتماعي غربي، از سويي هشداري جدي نسبت به عواقب نفوذ علوم انساني و اجتماعي غربي در اذهان نخبگان و روشنفکران جامعه اسلامي هنوز به فراموشی سپرده نشده است.

 از سويي ديگر، گفتمان حکیمانه و روشن رهبری عظیم الشان، نويد بخش دوره‌اي نو و چشم اندازي اميدآفرين در زمينه حرکت جمعي به سمت توليد علم بومي و اسلامي است، که فرمودند: "تمدن نوین اسلامی در راه است".

 هم اکنون بعد از ایجاد این امید به آینده علوم انسانی در میان نخبگان و جرقه های تشکیل جبهه علمی انقلاب اسلامی، مواجهه و هراس غرب از پی ریزی تمدن نوین اسلامی با زمینه سازی انقلاب اسلامی باری تحول در علوم انسانی و اجتماعی غرب روز به روز نمایان تر می شود که این خود زنگ هشداری برای نخبگان حوزه و دانشگاه می باشد که هرگونه سستی و تعلل در این زمینه ممکن است زیان های جبران ناپذیری به این موج تحول خواهی و تشکیل تمدن اسلامی وارد سازد.

 از اینرو آگاه شدیم که آكادمي هنر و علم آمريكا بنا به درخواست کنگره ملی آمریکا اقدام به تاسیس کمیسیون ملی علوم انسانی و علوم اجتماعی با اهداف مشخص، نموده اند. در ادامه از شما دعوت می گردد تا متن ترجمه شده خبر مذکور را مطالعه نمائید.

 به گزارش سرویس بین الملل پایگاه 598، واشنگتون دي . سي: «لوئيز بربيتز» رئيس آكادمي هنر و علم آمريكا از راه‏اندازي اين كميسيون ملي خبر داد. اين كميسيون در جهت تقويت آموزش و تحقيق در حوزه‏هاي علوم انساني و علوم اجتماعي است كه اهميت بسيار زيادي براي فرهنگ، آموزش و رقابت‏هاي اقتصادي آمريكا دارا مي‏باشد. كميسيون علوم انساني و علوم اجتماعي به رياست «ريچارد اچ برودهد» رئيس دانشگاه «دوك» و «جان دابيليو رو» مدير اجرايي شركت «اِكسلون» و ديگر اعضاي برجسته در حوزه‏هاي علوم انساني، علوم اجتماعي، فيزيك، علوم زيستي، تجارت، قانون، هنر و رسانه كار خود را آغاز كرد.

 اين كميسيون به درخواست نمايندگان دو حزب كنگره آمريكا «سناتور لامار الكساندر» نماينده جمهوري خواه ايالت تنسي، «سناتور مارك وارند» نماينده دموكرات ويرجينيا، «تام پتري» نماينده جمهوري خواه ويسكونسين و «ديويد پرايس» نماينده دموكرات كاروليناي شمالي مي‏باشد.

 كنگره از اين آكادمي درخواست بررسي موارد زير را كرده است:

ده اقدام مهمي را كه كنگره، حكومت‏هاي ايالتي، دانشگاه‏ها، مؤسسات، اساتيد و فرهيختگان، بانيان امور خيريه و ديگران هم اكنون بايد انجام دهد تا به برتري ملي، علمي و آموزشي در علوم انساني و علوم اجتماعي و به اهداف بلند مدت فكري و اقتصادي ملي در جهت تقويت جامعه مدني و موفقيت در ديپلماسي فرهنگي در قرن 21 كدام است؟

 ريچارد اچ برودهد اظهار داشت: «علوم انساني و علوم اجتماعي چارچوب فكري را براي اقتصاد، سياست، و نهادهاي حاكم ايجاد كرده و زندگي و درك ما را پربار مي‏كند. مردم آمريكا هنوز جايگاه علم رياضيات و علوم زيستي را براي آينده درك مي‏كنند. اين كميسيون نيز يادآور اهميت بلند مدت علوم مقدماتي براي آمريكايي ها مي‏باشد.» جان روا افزود «علم تاريخ، درك نهادهاي ملي، توانايي بكارگيري شواهد و ايجاد افكار خلاق، استعداد و توانايي ارتبالطات فرهنگي ـ همه اين موارد ويژگي‏هاي مهمي براي شهروندان قرن 21 مي‏باشد

 رئيس آكادمي برلويتز گفت: «با توجه به سوابق نظارت و پشتيباني اين آكادمي در علوم انساني و علوم اجتماعي، اين آكادمي بهترين گزينه براي اجراي اين كميسيون مي‏باشد. تحقيق و آموزش در اين رشته ها شهروندان و دولت ما را قادر مي‏سازد تا با شرايط داخلي و خارجي كشور، خود را وفق دهند. اين موضوع براي توانايي رقابت اقتصادي جهاني ما حياتي مي‏باشد

 سناتور لامار الكساندر اظهار داشت: «سابقه درازمدت در تحقيقات علمي ملت ما در علوم انساني و علوم اجتماعي پايگاهي براي اطلاع رساني به شهرونداني است كه از كشورها، نژاد و دين و فرهنگ مختلف مي‏باشند اما تفكرات مشتركي در خصوص، آزادي، فرصت‏هاي برابر، و حاكميت قانون دارند...»

 ديويد پرايس نماينده جمهوري خواه گفت: «همچنان كه دنياي ما در حال به هم پيوستن مي‏باشد، ساخت بنيان محكم در حوزه علوم انساني اهميت ملي دارد. علوم انساني است كه تمدن، فرهنگ و نظام فكري حيات ما را شكل مي‏دهد. ايجاد ظرفيتي جامع و كامل در بخش آموزش و تحقيقات اين حوزه‏هاي مطالعاتي مي‏تواند زمينه و چارچوبي براي نظام سياسي مهم كنوني مي‏باشد...»

 تام پيتر نماينده جمهوري خواه مي‏افزايد: «براي حفظ  و برپا ساختن سنن و اصول آمريكايي بايد تاريخ، فرهنگ و ميراث منحصر به فرد خود را خوب درك كنيم...»

 سناتور مارك وارند اظهار داشت: «من بي‏صبرانه مي‏خواهم بدانم كه چگونه مي‏توان هنر، علوم انساني و علوم اجتماعي خود را در كشور تقويت كنيم. درك اين موضوع كه هم اكنون كجا هستيم، كجا بوده ايم و نياز است كه به كجا برويم بسيار مهم است و بسيار خرسندم كه اين آكادمي اين وظيفه مهم را به عهده گرفته است.»

آكادمي هنر و علوم آمريكا مركز مستقل تحقيقاتي مي‏باشد كه در سال 1780 ميلادي تأسيس شد. تحقيقات كنوني اين آكادمي بر سياست گذاري‏هاي علمي و تكنولوژي، امنيت جهاني، سياست اجتماعي علوم انساني و فرهنگ و آموزش تمركز دارد. اين آكادمي داراي شعبي مختلف در كمبريج و ماساچوست دارد اين آكادمي تحقيقات خود را توسط 4300 عضو انتخابي مجرب و كارشناس از سراسر جهان به صورت پيشرفته انجام مي‏دهد كه هر كدام در رشته‏هاي آكادميكي همچون هنر، تجارت، امور اجتماعي تخصص دارند.

****

با توجه به اتفاقات اخیر در این حوزه که می توان به مواردی چون فعالیت گسترده ی رسانه ای و سازماندهی شده در مواجهه با موج تحول در علوم انسانی و همچنین شبکه سازی اندیشمندان سکولار در داخل و خارج از کشور و همچنین تحریم های علمی چون تحریم  همایش روز جهانی فلسفه و تعلیق همایش دوسالانه بین المللی علوم انسانی از سوی دولت انگلیس برشمرد که در اینجا با توجه به خبر تشکیل این کمیسیون در آمریکا و همچنین نظر به موضوعات و اهداف این کمیسیون سولاتی به ذهن متبادر می گردد :

1. ایالات متحده آمریکا از ارتباط تنگاتنگ حكومتش با آكادمي‏ها چه هدفي را دنبال مي‏كند؟

2. رابطه‏ي علوم انساني و علوم اجتماعي در چيست؟

3. چرا هر دو حزب جمهوري‏خواه و دمكرات با توجه به اختلاف در شيوه اجراي سياست‏هاي آمريكا خواستار آغاز    

به كار اين كميسيون شده‏اند؟

4. اين ده اقدام چيست؟

5. علم رياضيات و علوم زيستي چه جايگاهي در آينده‏ي مردم آمريكا دارد؟

6. به نظر شما پاسخ اين سؤالات و ديگر سؤالات مشابه چيست؟

 

مترجم: رضا حسن زاده/ 598

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها