کد خبر: ۵۳۶۰۱۳
زمان انتشار: ۱۲:۱۱     ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
هانی‌زاده در گفتگو با ۵۹۸؛
این عملیات نشان داد که اولا رژیم صهیونیستی علی‌رغم برخورداری از پشتوانه‌های غربی و توان بازدارندگی (از جمله گنبدهای آهنین که موشک‌ها را در هوا رصد میکند) بسیار آسیب پذیر است.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ طوفان الاقصی اولین و بزرگترین عملیات فلسطینی بود که توانست رژیم صهیونیستی را از مواضع خود به عقب رانده و در نتیجه آن تعداد زیادی صهیونیست به اسارت رفته شوند. ضربه این عملیات فلسطینی بقدری بر پیکره صهیونیزم کاری بوده که رژیم صهیونیستی نتنها تاکنون نتوانسته از این باتلاق نجات یابد بلکه هر دست و پایی که میزند باعث فرو رفتن بیشترش در این باتلاق می‌شود.

رژیم صهیونیستی که در این مدت انواع شکست‌های نظامی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی متحمل شده خود را از چشم ایران می‌بیند، بارها نیروهای مستشار نظامی ایرانی را در سوریه مورد هدف قرار داد که در آخرین مورد نیز با گستاخی به کنسولگری ایران تجاوز کرد.

جمهوری اسلامی ایران بارها هشدار داده بود که در صورت ادامه گستاخی‌های اسرائیل، ایران پاسخی درخور خواهد داد اما رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن این اخطار و تجاوز به کنسولگری ایران موجبات پاسخ دندان شکن ایران را فراهم کرد بطوریکه با گذشت چندین روز از این حمله، هنوز رژیم صهیونیستی توانایی سخن گفتن از ضرباتی که خورده را ندارد.

از این رو خبرنگار 598 در گفتگو با حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل بین‌الملل به بررسی و تحلیل ابعاد مختلف پاسخ ایران پرداخته است. متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:

 

به نظر شما مولفه های قدرت و بازدارندگی منطقه‌ای و جهانی پس از این عملیات چه تغییراتی داشته است؟

در واقع عملیات «وعده صادق» تمام قواعد درگیری منطقه را تغییر داد به اعتبار اینکه ایران نخستین کشور اسلامی بود که در طول 75 سالی که از عمر رژیم صهیونیستی می‌گذرد با این حجم از سلاح‌ها چه موشک و چه پهپاد به سمت اهداف از پیش تعیین شده در اراضی اشغالی حمله کرد.

این عملیات نشان داد که اولا رژیم صهیونیستی علی‌رغم برخورداری از پشتوانه‌های غربی و توان بازدارندگی (از جمله گنبدهای آهنین که موشک‌ها را در هوا رصد میکند) بسیار آسیب پذیر است. ازطرفی اقدام ایران به لحاظ استراتژیک، به لحاظ نظامی و به لحاظ روانی تاثیر بسیار بالایی بر حوادث منطقه و ژئوپولوتیک غرب آسیا به دنبال داشت.

بعد از حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، ایران از تمام ابزار های سیاسی خود برای محکوم کردن جهانی این عملیات تروریستی استفاده کرد اما متاسفانه اغلب کشورهای غربی سکوت کردند و این مسئله موجب شد که ایران فاز حمله موشکی و پهپادی را علیه تاسیسات نظامی اسرائیل در دستور کار قرار دهد.

در طول فاصله بین حمله به کنسولگری ایران در دمشق تا عملیات «وعده صادق»، بیشتر گمانه‌زنی‌ها بر این بود که ایران قادر به پاسخگویی نیست اما با حمله‌ای که صورت گرفت همه متوجه شدند که ایران از توان بازدارندگی بالایی برخوردار بوده و نتنها در مورد امنیت ملی خودش هیچ خط قرمزی را نمی‌شناسد بلکه بلافاصله پاسخ خواهد داد.

همچنینن ملت‌های اسلامی نیز احساس کردند که جمهوری اسلامی ایران علاوه بر دفاع از ارزش‌های خود، قادر به دفاع از ملت فلسطین و ملت‌های اسلامی نیز می‌باشد و اگر رژیم صهیونیستی بخواهد دست به ماجراجویی جدیدی بزند طبیعتا ایران پاسخ کوبنده‌تری می‌دهد.

 

با توجه به تبعات حمله ایران به نظر شما هدف ایران از حمله به رژیم صهیونیستی تخریب زیر ساخت‌های رژیم بوده است یا بیشتر به دنبال ارسال پیامی راهبردی به امریکا و اسرائیل بوده است؟

ایران علی‌رغم داشتن موشک‌های پیشرفته رادار گریز با فناوری پیچیده، اما در این عملیات از موشک‌های نیمه پیشرفته استفاده کرد چراکه ایران هدفش این بود که به اسرائیل، آمریکا و هم‌پیمانان‌شان در منطقه این پیام را ارسال کند که ایران قدرت دفاعی بالایی دارد و تحت هیچ شرایطی اجازه ماجراجویی به اسرائیل و آمریکا را نخواهد داد.

از این رو آمریکایی‌ها خیلی سریع پیام ایران را رمز گشایی کردند و به رژیم صهیونیستی اصرار ورزیدند که پاسخ ندهد چراکه آمریکا در شرایطی نیست که اگر اتفاقی رخ دهد به نفع اسرائیل وارد عمل بشود فلذا به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها به خوبی دریافته‌اند که ایران در دفاع از ارزش‌های سرزمینی و اسلامی خود کوتاهی نخواهد کرد.

 

به نظر شما با توجه به شدت و گستردگی حمله ایران به رژیم صهیونیستی چه عاملی باعث شد که نشست شورای امنیت بدون حتی یک بیانیه محکومیت علیه ایران پایان یابد؟

بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق انتظار می‌رفت که شورای امنیت، بیانیه‌ای در محکومیت رژیم صهیونیستی بدلیل نقض قوانین بین‌المللی صادر کند که این اتفاق رخ نداد. به این دلیل ایران هشدار داد که درصورت عدم پاسخ قاطع شورای امنیت در محکومیت این اقدام رژیم صهیونیستی، ایران مسئله حمله نظامی را در دستور کار قرار خواهد داد.

به هر حال شورای امنیت سکوت اختیار کرد و به همین دلیل پس از حمله ایران به اسرائیل، در جلسه شورای امنیت اغلب کشورها به این نتیجه رسیدند که اگر شورای امنیت رژیم صهیونیستی را در حمله به کنسولگری ایران محکوم می‌کرد قطعا ایران دست به حمله نظامی نمی‌زد فلذا بیشتر کشورها در سخنرانی خود در شورای امنیت جانب ایران را گرفتند.

بنابراین طرفداری بسیاری از کشورها در شورای امنیت از ایران علی‌رغم فشارهای آمریکا به شورای امنیت برای محکومیت ایران، موجب شکست سیاسی اسرائیل و آمریکا شد که به نحوی ایران علاوه بر پیروزی نظامی در میدان، در عرصه سیاسی نیز پیروز شد.

مابین حمله اسرائیل به کنسولگری ایران تا پاسخ ایران به اسرائیل دوهفته فاصله بود که در این مدت دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر خارجه تمام امکانات جمهوری اسلامی ایران را برای رایزنی و جلب موافقت کشورهای مختلف جهان بکار گرفتند که این تحرکات دیپلماتیکی ایران موجب شد آمریکا و رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان این رژیم در شورای امنیت نتوانند حتی یک بیانیه در محکومیت ایران صادر کنند. فلذا این نتیجه تلاش‌های دستگاه دیپلماسی و تمام مسئولین سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود که شورای امنیت زیر بار فشار امریکا نرفت و بیانیه ای علیه ایران صادر نکرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها