کد خبر: ۱۳۵۰۸۹
زمان انتشار: ۱۹:۴۴     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
به گزارش بولتن نیوز؛ دكترنور حسيني رئيس پژوهشگاه فضاي مجازي در مصاحبه با روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی؛ از تعريف 20 پروژه جديد براي پژوهشكده هاي آن، به سفارش مركز ملي فضاي مجازي خبرداد.


پس از الحاق پژوهشگاه فضای مجازی به مرکز ملی فضای مجازی ، آیا پروژه های این پژوهشگاه تغییری داشته است ؟
ایجاد مرکز ملی فضای مجازی تجمیع قابلیت های کشور در حوزه ی فناوری اطلاعات و ارتباطات و نیز محتوا بوده است . شاید بتوان فضای مجازی را به این صورت ترجمه کرد که مجموع فناوری اطلاعات و ارتباطات بعلاوه محتوا است . به این ترتیب ماموریت های ما تغییر زیادی نکرده فقط بحث محتوا اضافه شده ، و به غیر از قسمت کوچکی در فناوری ارتباطات که شاید با ماموریت های مرکز ملی فضای مجازی فاصله داشته باشد ، بقیه حوزه ها پژوهشگاه هیچ تغییری نداشته و وظایف و ماموریتهایمان حتی بیشتر و سنگین تر هم شده است . 
پس از تغییر موسسه تحقیقات به پژوهشگاه فضای مجازی یکی از تعهداتی که ما داشتیم این بودکه قراردادها و پژوهش هایی که در جریان بود را ادامه دهیم .با تغییر پژوهشگاه تنها اتفاقی که در ابتدا افتاد ، یک تغییر اسم بود اما ماموریت ها تغییر نکرد ساختار تغییر نکرد تنها چیزی که اضافه شد تعدادی ماموریت های جدید به ما اضافه شد به این ترتیب ما تمام ماموریت های قبلی مان را داشتیم بعلاوه ماموریت های جدید ، منتها پروژه های تحقیقاتی که ما انجام میدادیم تعدادی از آنها پروژه های ملی بودکه خود پژوهشگاه شروع کننده بود و حمایت های بیرون از پژوهشگاه را هم داشت . مثلا توسعه موتورجستجوی ایرانی یا توسعه سیستم عامل بومی توسعه مرکز عملیات امنیت یا soc . اینها با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد . پروژه هایی را هم داشتیم که به سفارش دستگاه ها انجام شده بود و عمدتا مشتریانش زیرمجموعه های وزارت ارتباطات بودند مثل سازمان فناوری اطلاعات ، شرکت ارتباطات زیر ساخت و سازمان تنظیم مقررات . آن هایی را که قرارداد داشتیم بدون هیچگونه تغییری ادامه دادیم و همین الان ما پروژه ای را با سازمان فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات داریم که در حال انجام است پروژه ای را با شرکت ارتباطات زیر ساخت داریم که با اینکه تاکنون پرداختی انجام نشده ولی به دلیل اینکه قرارداد داشتیم کار را انجام دادیم و نتایج را هم به اطلاعشان رسانده ایم .
بعضی دیگر از پروژه های پژوهشگاه بدین صورت بود که به درخواست خود پژوهشکده ها شروع شده بود و اینها را ما شرط گذاشتیم که باپایان فاز اول این پروژه ها ، تبدیل به قرارداد با کارفرما شود چون ما پروژه را بدون اینکه تبدیل به قرارداد شود به دلیل اعلام نیازی که شده باشد شروع بکار کرده بودیم و این ارتباطی به تغییر اسم مجموعه نداشت و قرار بود این اتفاق بیفتد چرا که کارفرما اگر واقعا مشتری است باید در اجرای پروژه ها مشارکت مالی داشته باشد. بعضی از اینها به دلیل قطع ارتباط و سیاست های جدید وزارت ارتباطات ، قراردادهایشان تحقق پیدا نکرد و قراردادها کوتاه شد و تقریبا فاز اول اتمام پروژه تلقی شد که عمدتا از سمت وزارت ارتباطات بود. به هر حال ما ظرفیت محدودی داریم چه به لحاظ مالی و نیروی انسانی و زمانی و نمی توانیم این ظرفیت را صرف چیزی بکنیم که خیلی طالب ندارد چرا که مشتری محوری و کاربردی بودن پروژه یکی از اصول کاری ماست و پروژه ای که کارفرما به انجام آن راغب نباشد ما نباید آن را ادامه دهیم که پروژه هایی که به این ترتیب خاتمه پیدا کرد تعداشان بیشتر از هفت یا هشت پروژه نیست .
آیا پژوهشگاه می تواند نیازهای پژوهشی شورای عالی فضای مجازی و مرکز را مرتفع کند و در این مدت پروژه ای تعریف شده است؟
درعوض ، پروژه هایی به کارفرمایی مرکز ملی فضای مجازی جایگزین آنها شد هم اکنون 20 اعلام نیاز دریافت شده و برای بعضی از اینها شناسنامه تهیه شده بعضی دیگر در شورای پژوهشی مصوب شده و تا آخر خرداد ماه تمام اعلام نیاز ها تبدیل به پروژه خواهد شد و در 4 پژوهشکده ی پژوهشگاه انجام خواهد شد. الان بیش از 70 درصد ظرفیت پژوهشکده CT پر شده و 7 پروژه جاری به صورت درون سپاری در این پژوهشکده در حال اجراست و تا آخر خرداد ظرفیت تمام پژوهشکده ها پر خواهد شد.
مرکز تحقیقات شامل سه گروه امنیت، فناوری اطلاعات و ارتباطات بود، که اواخر، گروه مدیریت فاوا نیز به آن اضافه شد ولی هیچ وقت این گروه شکل نگرفت و در حد اسم باقی ماند ، ما در پژوهشگاه فضای مجازی این چهار پژوهشکده را داریم و یک پژوهشکده جدید به نام محتوا نیز به آن اضافه خواهیم کرد و این امکان را برای پرسنل گذاشتیم که در صورت علاقه به گروه مدیریت فاوا و یا محتوا جابجا شوند و نیروهایی نیز از بیرون به مجموعه اضافه شوند .
به نظر شما در زمینه های فنی و محتوایی در حوزه فضای مجازی جایگاه کشورمان در جهان کجاست ؟
یکی از دلایلی که مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد این است که ما با جهان فاصله داریم . مدل جهانی هم این نیست که فعالیت ها را در یک جا متمرکز کنند ، در كشورهايي که رشد داشتند ، این قسمت ها عموما با نظارت های خاص دولت ها در اختیار بخش خصوصی بوده، شاید ناهماهنگی هایی که در داخل کشور ما بوده و ناهماهنگی که بین ارگانهای مرتبط با این حوزه اند مانع از رشد بوده ، یکی از فلسفه های ایجاد شورای عالی فضای مجازی هماهنگ کردن این فعالان است و معنی اش این نیست که می خواهد همه را از لحاظ اجرایی در اینجا متمرکز کند ولی هماهنگ کردن بخش های خصوصی و دولتی یکی از وظایف شورا و مرکز ملی فضای مجازی است و با ایجاد این مرکز می شود شتاب بیشتری به رشد کشورمان در این حوزه داد و انشالله ما بتوانیم به جایگاهی که شایسته مان است برسیم .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها