کد خبر: ۱۳۵۵۶
زمان انتشار: ۱۷:۴۶     ۱۱ خرداد ۱۳۹۰
100 روز از اعتصاب ها و تحسن های کردستان جنوبی گذشت و 8 هفته در میدان آزادی سلیمانیه نماز اعتراضی مردمان کردستان برگزار شد و در کردستان شمالی، بنا به نظارت شدید امنیتی و دخالت نیروهای نظامی، این تظاهرات و تحصن ها، اجرا نشد.

به گزارش خبرنگار بولتن نیوز، این در حالی است که تفکر مسلط بر کردستان خواهان بهم خوردن حکومت اقلیم و برکناری ریاست اقلیم و برگزاری مجدد انتخابات برای مجلس کردستان جدید بودند اما شاید حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق که برخی از رقیبان منتظر احتضار و فروپاشی ان بودند، توانست نقش بسیار مهمی در  کنترل اوضاع کردستان و بهم نریختن شیرازه امنیتی ساختار حکومت کردستان ایفا کرد و اپوزیسیون را کنترل کرد و شتاب فشارهای حزب دمکرات کردستان – به رهبری مسعود بارزانی – را تعدیل کند و در این باره شاید نقش پیرمرد سیاست کردستان – جلال طالبانی – و کوسرت رسول و کمیته رهبری حزب اتحادیه میهنی کردستان و دکتر برهم صالح مهم به نظر می رسید که دیگر باره کردستان عراق شاهد جنگ برادر کشی و نزاع داخلی نشود و به جای فشار سیاسی و لوله تفنگ، از راه دیالوگ و گفتگو بتوان مشکلات را به شیوه ای عقلانی چاره کرد.



اما کارشناسان امنیتی کردستان بر این باورند که متاسفانه مسعود بارزانی بار دیگر به جای ابراز خوشحالی و مسرت از اقدام های اتحادیه میهنی و دوست قدیمی خود جلال طالبانی – که بسیار نگاهی پرعاطفه و باگذشت به خطاهای حزب دمکرات و خاندان بارزانی دارد – و محافظت انها از قرارداد استراتژیک بین دو حزب و رعایت همه جانبه اصول فی مابین در حفظ پارلمان محلی و حکومت ، راهی دیگر را در پیش گرفته اند.

به عنوان مثال امروز در فاکس ها و اخبار بولتن های محرمانه اداره امنیت عراق خبری درج شد که یک نسخه از ان در اختیار خبرنگار رسمی بولتن نيوز در بغداد قرار گرفت مبنی بر اینکه " شب 30/5/2011 در حالی که حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در حال آماده سازی برای برگزاری سی و ششمین سالگرد تاسیس اتحادیه در 1/6/2011 است که مراسمی را در شهرهای کردستان عراق اجرا کند، بعد از جلسه مکتب سیاسی، کوسرت رسول برای سرپرستی مراسم شهر هولیر/ اربیل، راهی این شهر می شود و در پست بازرسی ورودیه شهر، نیروهای نظامی هولیر / اربیل راه را بر کوسرت رسول مسدود می کنند که حق ورود به این شهر را ندارد. سپس کوسرت رسول که از برخورد سربازان نظامی حزب دمکرات ناراحت و خشمگین می شود و به همه نیروهای نظامی پیشمرگ اتحادیه میهنی کردستان عراق اعلان آماده باش می کند و سپس به حزب دمکرات اخطار می دهد که تا آمدن شخص اول حزب دمکرات و اظهار عذرخواهی، حاضر به تغییر موضع خشمگین خود نیست و بناچار دفتر مسعود بارزانی، شخص نچیروان بارزانی را برای اظهار عذرخواهی از عملکرد خود به همان ایست بازرسی اعزام می کنند و کوسرت رسول را تا ورود به شهر، همراهی می کنند و اداره پاراستن – امنیت – حزب دمکرات، سعی در مسدود کردن درز این خبر به رسانه های عمومی داشته است اما به سرعت در میان افکار عمومی کردستان، این خبر دهان به دهان می چرخد ".



کارشناسان سیاسی بر این باورند که این عملکرد حزب دمکرات نوعی نشانه هشدار گونه به حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق بوده است که از نفوذ انها در شهر اربیل و یا کردستان شمالی جلوگیری شود زیرا بخش عظیمی از افکار عمومی کردستان، از عملکرد حزب اتحادیه میهنی کردستان - در کنترل عقلانی اوضاع در زمان اعتصاب ها و تظاهرات و تلاش برای آرام نگه داشتن ماجرا و گرفتن شیوه آشتی جویانه در میان اپوزیسیون و حکومت – راضی به نظر می رسند و شاید بیش از پیش محبوبیت یافته است و بدین خاطر دمکرات کردستان از این موضوع نگران به نظر می رسد که عرصه افکار عمومی را به رقیب ببازد زیرا نظر سنجی ها حکایت از رشد محبوبیت اتحادیه میهنی از دهوک تا خانقین دارد و حزب دمکرات خواهان کنترل این توسعه سیاسی حزب اتحادیه است و اینکه مبادا حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق، بار دیگر حزب نخست در میدان سیاسی کردستان معاصر شناخته شود.

اما این پرسش ها در میان روشنفکران و مردم کوچه و بازار کردستان شنیده می شود : آیا کارهای حزب دمکرات در راستای حفظ منافع خودشان می باشد ؟ آیا علاوه بر منفعت حزبی و تبارگماری، به دستاوردهای اجتماعی – سیاسی می اندیشند ؟ آیا ثروت کلان بدست آمده این حزب به علت عدم توزیع عادلانه 18% بودجه کل عراق نیست ؟ و ...

و هشدار کارشناسان سیاسی موجب شد که مسعود بارزانی نسبت به فساد مالی و اداری حزب دمکرات به افراد خانواده و دوستان نزدیکش در 2 هفته گذشته اخطار دهد که " این درامد و کسب مال نامشروع، دیگر قابل محافظت نیست و نمی توان بیشتر از این از نقد مردمان و افکار عمومی، جلوگیری کرد و باید حدودی برای عملکرد خود قایل باشید چون در صورت هر گونه رخداد غیر منتظره، من هم جایی درکردستان نخواهم داشت " . این سخنان محرمانه مسعود بارزانی در حالی بیان می شود که حزب دمکرات کردستان با وضعیتی بسیار متزلزل روبروست و با رسانه های حزبی و تبلیغات شبانه روزی مقدس سازی هم نمی توان بیش از این افکار عمومی را منحرف کرد و آدرس غلط داد.

ازدیگر مشکلاتی که حزب دمکرات کردستان با ان روبروست، ارجحیت منافع و مصالح حزبی بر حکومت اقلیم است زیرا این حزب مرتبا برای دولت فعلی برهم صالح مانه سازی و مشکل تراشی می کند و با منصوب کردن مسئول اداره نخست وزیری، مسئول امور مالی و کلیه کارمندهای این نهاد حکومتی از حزب دمکرات، هم اجازه آزادی عمل برهم صالح را گرفته است و هم هنوز نظام دو اداری را ترویج می کند و هم به خاطر بودجه 2011،  حزب اتحادیه میهنی کردستان را با مشکل روبرو ساخته است زیرا وزیر دارایی از بودجه بسیاری از نهادهای سری و صوری حزب دمکرات اطلاعی ندارد و نمایندگان پارلمان هم به پاسخی قانع کننده دست نیافته اند و وزیر نفت عراق هم در گزارش خود از عدم شفافیت از فروش نفت کردستان توسط حزب دمکرات کردستان عراق، از نخست وزیر این کشور خواهان نظارت و بررسی قانونی شده است.

و امروزهم رسانه های عراق و کردستان اعلام می کنند که بسیاری از اختیارات قانونی برهم صالح – نخست وزیر اقلیم کردستان – به رهبر اقلیم بازگردانده شده است و مخالف کامل نص صریح قانون اساسی حکومت اقلیم می باشد و این مشکل جدیدی را خلق کرده است. و شاید حزب دمکرات کردستان عراق به این نکته می اندیشد که با توسل جستن به این اقدام ها، حزب اتحادیه میهنی کردستان را محدود و کنترل کند.

در اقدامی جدید، وزیر خارجه عراق ، هوشیار زیباری به استخدام و منصوب کردن 600 نفر از اعضای حزب دمکرات کردستان عراق برای سفارت های عراق در سراسر دنیا اقدام کرده است و از دیگر سو جانشین مالکی، نخست وزیر عراق، که می بایست شخصی از حزب اتحادیه میهنی کردستان باشد، فعلا توسط حزب دمکرات کردستان اشغال شده است و زمزمه منصوب کردن کریم سنجاری به عنوان وزارت اطلاعات عراق هم شنیده می شود. مسعود بارزانی می خواهد که برای توسعه قدرت و سلطه خود و حکومت اقلیم و حزبش، درنهادهای مهم و حساس اقلیم و حکومت عراق، افرادی را منصوب کند اما از دیگر سو باختن به افکار عمومی کردستان، برای بارزانی و حزب دمکرات کردستان عراق به نوعی کابوس تبدیل شده است و هر لحظه از بروز تظاهرات در کردستان شمالی نگران هستند.

کارشناسان امنیتی – سیاسی عراق و کردستان بر این باورند که به این شیوه های غیر مدرن حزب دمکرات کردستان، نمی تواند توسعه بیابد و شاید حرکات غیر سیاسی انها موجب شود که اتحادیه میهنی کردستان عراق بر توافق استراتژی بین اتحادیه میهنی و دمکرات کردستان، بازبینی کند و اپوزیسیون کردستان عراق هم فعلا بنا به پیشنهاد جلال طالبانی راه مذاکره را آزمایش و تجربه می کنند اما آیا حرکات مسعود بارزانی موجب تردید آنها از موفقیت گفتگوها نخواهد بود ؟

امروز رسانه های کردستان و بغداد نوشتند که شاید جلال طالبانی فردا – 1/6/2011 در مراسم سی و ششمین سالروز تاسیس اتحادیه میهنی کردستان عراق، سخنانی تازه و تفسیری جدید از رخدادهای آینده کردستان بیان کند.

لازم به ذکر است که در سال 1975 پس از قرارداد الجزایر شاه و ساواک از حمایت خود از حرکت مسلحانه کردها در شمال عراق – که از سال 1959 با همکاری موساد و سیا، پدید آورده بودند – دست برداشتند و مصطفی بارزانی به ایران پناهنده شد، و در مصاحبه خود با روزنامه اطلاعات خود را سرباز شاه ایران نامید و گفت " ماموریت من تمام شد " و حزب دمکرات کردستان عراق با فروپاشی روبرو شد و به خاطر جلب رضایت شاه و ساواک، این حزب خواهان ادامه قیام کردها علیه حکومت مرکزی عراق نبود و در همان سال بود که جلال طالبانی به هدف ادامه قیام کردها، حزب اتحادیه میهنی کردستان را تاسیس کرد و در سال 1991 پس از حمله صدام حسین به کویت ، خانواده بارزانی  دوباره در عرصه سیاسی کردستان عراق حضور یافتند و در خلال این سالها، حزب اتحادیه میهنی کردستان از قدرت و نفوذ بسیاری برخورد دار بود.

آیا امروزه حزب دمکرات کردستان عراق ، با حزب اتحادیه میهنی کردستان، راه ترقی و توسعه را خواهد پیمود یا با ادامه چنین موارد کردستان را به آستانه انفجار سوق خواهد داد ؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها