کد خبر: ۱۳۵۵۶۰
زمان انتشار: ۱۲:۰۳     ۰۱ خرداد ۱۳۹۲
معاون ارتباطات و بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری گفت: ‌دشمن در سوریه تلاش داشت تا تمرکز مدیریت ایران در منطقه و پیوند تاریخی سوریه با مقاومت را از بین ببرد.

به گزارش 598، به نقل از خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام محسن قمی معاون ارتباطات و بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در نشست بیداری اسلامی و افق‌‌های آینده و انتخابات ۹۲ که از صبح امروز چهارشنبه در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، با اشاره به تحولات در منطقه و لزوم توجه و مداخله جمهوری اسلامی در این تحولات یادآور شد: بیداری اسلامی در منطقه ما اتفاق افتاده و امنیت ملی ما تحت تاثیر آن قرار دارد و اگر ما دخالت نمی‌کردیم پیش‌بینی می‌شد که غرب بخواهد در این تحولات ورود پیدا کرده و تا جای ممکن از آن سوء استفاده کند.

وی یادآور شد: بسیاری از مردم کشورهای انقلابی از ما کمک می‌خواستند و ما وظیفه داشتیم به آنها کمک کنیم لذا از همان آغاز تحولات، جمهوری اسلامی با هدف‌گذاری وارد معرکه شد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، استراتژی جمهوری اسلامی در تحولات منطقه را در این دانست که مطالبات مردمی در این کشورها به گونه‌ای بالا رود که هر دولتی روی کار آمد این مطالبات را پیگیری کند که افزایش روحیه ضدصهیونیستی در منطقه، افزایش روحیه ضد آمریکایی و افزایش بینش و تقید مردم منطقه به احکام اسلامی از جمله آن 3 محور بود.

قمی با اشاره به نام‌گذاری تحولات منطقه از سوی کشورها و جریانات مختلف، گفت: ظاهر کلمه فقط یک اسم است اما در پس آن نام‌گذاری‌ها معانی فراوانی نهفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به تحولات مصر اشاره کرد که 3 مرحله را پشت سر گذاشته و افزود: حضور مردم در صحنه و تحرک آنها در فضای مجازی، قدرت‌گیری جریان‌های اسلامی و اوج‌گیری اختلافات داخلی در مصر از جمله این سه مرحله است.

وی با اشاره به سفرهای صورت گرفته بین مقامات ایران و مصر گفت: نگاه‌های دو کشور به یکدیگر نزدیک‌تر شده است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تحولات بحرین نیز گفت: این کشور کمتر از یک میلیون نفر جمعیت دارد که 70 درصد آنها شیعه هستند. امروز در بحرین دو حرکت موازی از سوی حکومت دنبال می‌شود که اولی تشدید مسائل امنیتی و دیگری دنبال کردن مذاکرات با معارضه است که البته معارضه می‌داند این مذاکرات واقعی نیست.

قمی حضور پررنگ مردم در صحنه، افزایش معنویت در مردم بحرین و وحدت مردم این کشور، رسیدن صدای مردم بحرین به گوش جهانیان و معرفی شدن بحرین در دنیا به عنوان یک کشور شیعی را از دستاوردهای انقلاب بحرین خواند و اظهار داشت: همچنین این تحولات باعث شد تا شیخ عیسی‌قاسم که رهبری مردم بحرین را بر عهده دارد در این سمت تثبیت شود.

معاون ارتباطات و بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، به مقایسه بین تحولات سوریه و بحرین پرداخت و افزود: در بحرین اکثریت مردم مخالف دولت‌ هستند که در سوریه اینطور نیست. در بحرین حرکت مردم مسالمت‌آمیز بود اما در سوریه مسلحانه است، در سوریه دولت به دنبال مذاکره است اما معارضه خیر ولی در بحرین معارضه دنبال مذاکره می‌باشد، شورای امنیت تاکنون چندین جلسه درباره سوریه برگزار کرده اما درباره بحرین هیچ جلسه‌ای نداشته است و همچنین علمای وهابی و اهل سنت درباره جنگ با بشاراسد فتوی داده‌اند اما در خصوص بحرین سکوت کرده‌اند.

قمی ادامه داد: معارضه سوریه دنبال تامین امنیت اسرائیل، ضربه به جبهه مقاومت و خدمت به آمریکا است اما در بحرین دنبال اجرای احکام اسلامی و پایان حضور آمریکا می‌باشد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، به تحولات یمن اشاره کرد و افزود: در این کشور دستاوردهای زیادی حاصل شده که طی آن هم‌پیمانان جمهوری اسلامی قدرتمند شده‌‌اند و گفتمان انقلاب اسلامی در این کشور توسعه یافته و همچنین اتصال قدرت نرم بین اسلام‌گرایان مانع نفوذ تفکرات لیبرالیستی شده است.

وی در ادامه به تحولات سوریه پرداخت و گفت:‌ در ابتدا تلاش شد تا این تحولات را بخشی از تحولات منطقه‌ای و یک جنگ طایفه‌ای بنامند. در حالی که اینطور نبود. دشمن در سوریه تلاش داشت تا تمرکز مدیریت ایران در منطقه و پیوند تاریخی سوریه از مقاومت را از بین ببرد، جایگاه عربستان در منطقه را احیا کند، از پرونده فلسطین خلاص شود، از حزب‌الله انتقام بگیرد، امنیت اسرائیل را تامین کند و توان جمهوری اسلامی در منطقه را مستهلک سازد که این طور نشد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه آنها امروز به دنبال مذاکرات ژنو 2 هستند، اظهار داشت: این نشست ادامه ژنو یک خواهد بود که محورهای آن توقف خشونت‌ها، عدم استفاده از سلاح شیمیایی و همچنین دنبال کردن راه حل سیاسی برای بحران سوریه است.

معاون ارتباطات و بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: ایران همه جا به دنبال دموکراسی واقعی بوده است.

قمی با اشاره به انتخابات ایران و تاثیر آن بر منطقه یادآور شد: طی یک سال آینده در عراق، لبنان، مصر، سوریه و یمن انتخاباتی خواهیم داشت که اکثر تحولات منطقه‌ای در انتظار انتخابات ایران خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها