کد خبر: ۱۳۵۹۰۰
زمان انتشار: ۰۷:۰۸     ۰۴ خرداد ۱۳۹۲
بازار داغ تبليغات انتخاباتي
در فاصله 20 روز مانده به انتخابات رياست جمهوري، بازار تبليغات نامزدها داغ داغ شده است.
از چهارشنبه گذشته و پس از اعلام اسامي نامزدهايي که صلاحيت‌شان توسط شوراي نگهبان احراز شد فصل تبليغات نامزدها آغاز شد و اين روزها فضاي سراسر کشور کاملا رنگ و بوي انتخاباتي گرفته است.
هر 8 نامزد رياست جمهوري برنامه‌هاي تبليغاتي خود را آغاز کرده‌اند و اين روزها شهرهاي مختلف ميزبان نامزدها هستند.
ارائه سخنراني‌‌ها، برگزاري نشست‌هاي خبري، سفر به استان‌ها و شهرهاي مختلف در سراسر کشور و ارتباط با مردم و نخبگان بخشي از تلاش‌ها و تحرکات انتخاباتي‌ نامزدها است که باعث شده تا توجهات افکار عمومي را به خودشان جلب نمايند.
کانديداهاي تاييد صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري هرکدام علاوه بر استفاده از نيروهاي رسانه‌اي و تبليغاتي، شخصا براي تبيين مواضع انتخاباتي نيز اقدام کرده‌اند.
در همين رابطه، اولين همايش انتخاباتي سعيد جليلي کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري عصر جمعه در محل ورزشگاه شهيد شيرودي و با حضور جوانان و دانشجويان حامي وي برگزار شد.
همچنين همزمان با شب آزادي خرمشهر فعاليت رسمي ستادهاي انتخاباتي محسن رضايي در سراسر کشور آغاز شد و اين نامزد انتخابات رياست جمهوري در ادامه سفرهاي انتخاباتي خود ميهمان مردم اسلامشهر و رباط‌کريم بود.
علي‌اکبر ولايتي هم با شرکت در همايش بزرگ جامعه ورزش و همزمان با سالروز فتح خرمشهر در ورزشگاه حيدرنيا برنامه‌هاي خود را درخصوص ورزش و جوانان تبيين کرد.
محمدباقر قاليباف ديگر کانديداي انتخابات رياست جمهوري هم ترجيح داد به جاي شرکت در افتتاح بزرگراه امام علي(ع) تهران به جنوب کشور سفر کند و تشکيل دولت اجتماعي با رويکرد جهادي را وعده دهد.
محمدرضا عارف کانديداي جريان اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري نيز همزمان با ميلاد امام علي(ع) برنامه‌هاي انتخاباتي خود را با عنوان «ايران آينده» منتشر کرد. سيدمحمد غرضي ديگر نامزد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري هم برگزاري نشست خبري را در برنامه خود قرار داد و شعار «دولت ضد تورم» را برگزيد.
همچنين محمدرضا نعمت‌زاده رئيس ستاد انتخاباتي حسن روحاني از تدوين برنامه‌هاي تبليغاتي وي براي انتخابات رياست جمهوري خبر داد و افزود: اولويت کاري روحاني در برنامه‌هايش تاکيد بر مباحث اقتصادي خواهد بود.
غلامعلي حداد عادل نيز هفته گذشته سفري انتخاباتي به خوزستان داشت و از جمله با دانشجويان اين استان ديدار و گفت‌وگو کرد. او شعار انتخاباتي خودش را «دولت تقوا و تدبير» نام نهاده است.
در اين ميان ستادهاي انتخاباتي نامزدها نيز کاملاً فعال شده‌اند و مي‌کوشند تا در رقابت با نامزدهاي ديگر برنامه‌ها و ابتکارات جديدي به صحنه بياورند.
«شعارهاي انتخاباتي» نامزدها نيز از ديگر مسائلي است که افکار عمومي نسبت به آن حساسيت به خرج مي‌دهند. نامزدها عمدتاً بر روي مشکلات و مسائل اقتصادي متمرکز شده و هرکدام با ادبيات خودشان اين موضوع را تشريح مي‌کنند.
مجموعه اين اتفاقات و اوج گرفتن تبليغات نامزدها باعث شده تا برنامه‌ها و گفتار و رفتار نامزدها مورد رصد مردم و افکار عمومي باشد.
البته علي‌رغم تبليغات نامزدها و فعاليت‌هاي پرحجم ستادهاي انتخاباتي آنها، صدا و سيما نقش تأثيرگذاري درباره فضاي انتخاباتي دارد و از همين روي با استفاده از تجربه دوره‌هاي گذشته برنامه‌هاي جديدي را طراحي کرده است.
تدارک رسانه ملي براي انتخابات
قرعه‌کشي نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به منظور مشخص شدن زمان پخش برنامه‌هاي تبليغي نامزدها نظير مناظرات، گفت‌وگوهاي راديويي و فيلم‌هاي تبليغاتي آنها از شبکه‌هاي راديويي و تلويزيوني با حضور نمايندگان کانديداهاي احراز صلاحيت شده در ساختمان شيشه‌اي صدا و سيما برگزار شد.
در مراسم قرعه‌کشي برنامه‌هاي تبليغاتي صدا و سيما براي نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، علي باقري به عنوان نماينده سعيد جليلي، رحماني‌نيا به عنوان نماينده غلامعلي حداد عادل، ديوسالار به عنوان نماينده علي اکبر ولايتي، شهرام گيل‌آبادي به نمايندگي از محسن رضايي، سيد مهدي ذاکري به نمايندگي از محمدباقر قاليباف، محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان نماينده حسن روحاني و گل‌زاده به عنوان نماينده محمدرضا عارف حضور داشتند.
براساس تصميمات ستاد انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري در صدا و سيما هر يک از نامزدها فرصت دارند 420 دقيقه از طريق تلويزيون و 255 دقيقه از طريق راديو با مردم سخن بگويند. طبق اين برنامه‌ريزي هر يک از نامزدها فرصت مي‌يابند دو مستند سي دقيقه‌اي از شبکه يک براي معرفي خود پخش کنند.حضور در بخش گفت‌وگوي ويژه خبري شبکه دو سيما به مدت 45 دقيقه و پاسخ به سؤالات جوانان به مدت يک ساعت در شبکه سه سيما از ديگر امکانات تبليغي نامزدها در رسانه ملي است. نامزدها همچنين در نشستي تخصصي در شبکه چهار سيما با کارشناسان به مدت 45 دقيقه فرصت تبليغ برنامه‌ها و دفاع از آن را دارند. پرسش و پاسخ با مخاطبان شبکه‌هاي جام‌جم به مدت يک ساعت نيز از فرصت‌هايي است که رسانه ملي در اختيار آنان قرار مي‌دهد.
رئيس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در مراسم قرعه‌کشي برنامه‌هاي کانديداهاي رياست جمهوري ضمن خوش‌آمدگويي به اصحاب رسانه اعضاي محترم کميته تبليغات کانديداهاي رياست جمهوري و همينطور نمايندگان نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اين برنامه اجمالاً گزارش فشرده‌اي از قرعه‌کشي نامزدهاي محترم رياست جمهوري به لحاظ کسب اطمينان خاطر است. عزت‌الله ضرغامي افزود: تلاش بر اين است که ساختارهاي مختلف تلويزيوني و راديويي هم براي نامزدها و هم براي مخاطبان به طور متوازن توزيع شود تا به صورت متنوع بتوان در ساختارهاي مختلف استفاده کنند.
مناظره 8 نفره
رئيس سازمان صداوسيما با اشاره به تعداد زياد کانديداها در اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري ادامه داد: با توجه به حضور 8 کانديداي رياست‌جمهوري برگزاري مناظره 2 نفره امکان‌پذير نخواهد بود که با توجه به نکات مثبت در مناظره جمعي سه تا مناظره تخصصي و موضوعي در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سياست با حضور کانديداها برگزار مي‌شود.
ضرغامي با ابراز اميدواري نسبت به برگزاري انتخابات پرشور خاطرنشان کرد: بايد اين انتخابات به گونه‌اي پيش رود که يک گام بلند در تحقق حماسه سياسي برداشته شود.
وي در پايان اظهار داشت: هرچقدر اين حرف‌ها زيادتر شود و دست‌اندرکاران رسانه اين اظهارنظرها را پخش کنند بيانگر اين است که در نگاه مردم آثار مثبت داشته و مي‌تواند مفيد باشد و در دو قطبي بين ملت و دشمنان ملت شاهد بالاترين حضور در حماسه ملي خواهيم بود.
آغاز ضبط برنامه‌هاي نامزدهاي انتخابات
ضبط و توليد برنامه‌هاي تبليغاتي کانديداهاي يازدهمين دوره رياست‌جمهوري در استوديوهاي چهارگانه معاونت صدا، با حضور چهار کانديدا از هشت نامزد انتخاباتي اين دوره از رياست‌جمهوري به طور رسمي آغاز شد.
محسن رضايي به عنوان اولين کانديداي حاضر در استوديوهاي راديويي ضبط و توليد برنامه‌هاي تبليغاتي کانديداهاي يازدهمين دوره رياست‌جمهوري بود.
محمد غرضي ديگر نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري نيز به ساختمان شهداي راديو رفت تا بتواند از طريق اين رسانه با مردم سخن بگويد.
تبليغات پيامکي يا پوستر
از سوي ديگر و با آغاز تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري شرکت‌هاي ارائه‌دهنده پيامک‌هاي تبليغاتي نيز کار خود را شروع و از اين پس شمار زيادي از اين دست پيامک‌ها به دست مردم خواهد رسيد.
بازار تبليغات شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات پيامکي و تخفيف‌هاي جديد پيامک‌هاي انبوه داغ شده است.
با توجه به اينکه کارهاي تبليغاتي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها به چاپخانه‌ها مربوط است؛ رئيس شرکت تعاوني چاپخانه‌داران تهران؛ از ابلاغ رسمي دستور‌العمل‌هاي اداري چاپ کارهاي تبليغاتي مربوط به انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها به چاپخانه‌هاي عضو اين اتحاديه خبر داد.
احمدرضا اعتماد مظاهري افزود: براساس اين ابلاغيه، هر واحد چاپي که بخواهد براي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري و نيز انتخابات شوراي شهر، پوسترهاي تبليغاتي و مواردي از اين دست چاپ کند، بايد نام واحد صنفي خود و همچنين تيراژ پوسترهايش را به مراجع ذيصلاح اعلام کند.
همچنين مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران از برنامه‌ريزي براي نصب 10 هزار سازه براي تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري و شوراي شهر براي کانديداها خبر داد.
محمدجواد شوشتري با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان بازسازي در ايام انتخابات رياست‌جمهوري و شوراها گفت: در انتخابات مجلس ما از سازه‌هاي کارتون پلاس و نصب بنر استفاده کرديم و از همان تجربه در انتخابات پيش‌رو نيز استفاده خواهيم کرد.
و بالاخره با اوج گرفتن فعاليت و تبليغات نامزدها و در شرايطي که در روستاها و شهرهاي مختلف در سراسر کشور فضاي انتخاباتي حاکم شده است اين سوال مهم و فراگير مطرح است که مردم به چه کسي راي مي‌دهند؟
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها