کد خبر: ۱۳۷۹۰
زمان انتشار: ۱۰:۴۳     ۱۸ خرداد ۱۳۹۰
با همه اما و اگرها در روند اجراي پروژه مونوريل قم، اين پروژه هم‌اكنون با جديت در حال پيگيري است و مردم قم نخستين مونوريل‌سواران كشور هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس، اگر چند سال پيش از مردم قم درباره مونوريل سؤال مي‌كردند، شايد اين كلمه براي آنها بيگانه بود و عده‌اي هم كه با ساختار سيستم حمل و نقل ريلي مونوريل آشنايي داشتند، با تعجب مي‌پرسيدند: قم و مونوريل. 
اما امروز از هر فرد قمي كه درباره مونوريل سؤال كني اطلاعات مختلفي را در اين خصوص ارائه مي‌دهد و حتي برخي در اين زمينه نظر كارشناسي مي‌دهند و از هر دري سخن مي‌گويند كه چرا مونوريل از مقابل حرم حضرت معصومه(س) عبور نكرد و چه بر سر اين پروژه آمد و... 
به جرأت مي‌توان گفت يكي از مهم‌ترين سوژه‌هاي خبري دو سال اخير قم پروژه مونوريل است. پروژه‌اي كه شايد در زماني اجراي آن در شهر قم كه داراي بافت فرسوده بوده و از بسياري زيرساخت‌هاي شهري محروم است، غيرقابل تصور نبود، اما امروز مونوريل قم پروژه‌اي اجرايي است و ستون‌هاي اين پروژه در بستر رودخانه قمرود قد برافراشته و مردم قم و زائراني كه به اين شهر سفر مي‌كنند منتظر هستند كه روزي سوار بر واگن‌هاي اين سيستم حمل و نقل ريلي مدرن نظاره‌گر گنبد طلايي كريمه اهل بيت باشند و با سهولت در مسير شمال به جنوب قم تردد كنند. 
داستان دنباله‌دار مونوريل قم از زماني بيشتر مورد توجه رسانه‌هاي استاني، ملي و حتي در برخي مواقع مورد توجه رسانه‌هاي خارجي قرار گرفت كه بحث عبور مونوريل از مقابل حرم حضرت معصومه(س) مطرح شد و در اين زمينه هر كسي از ظن خود اظهار نظري در مورد عبور مونوريل از مقابل حرم مطهر كرد، البته حجم اظهار نظرها در اين زمينه به حدي رسيد كه ديگر هر مسئولي بدون توجه به جايگاه حقوقي كه دارد در مورد مونوريل به اظهار‌نظر پرداخت و اين اظهارنظرها همچنان ادامه دارد. 

* جرقه نخستين انتقادها 
محمدرضا باقرپناهي، عضو شوراي اسلامي شهر قم نخستين كسي بود كه از همان ابتدا پرچم‌دار جبهه مخالفت با احداث مونوريل و همچنين عبور مونوريل از مقابل حرم حضرت معصومه بود. 
وي در مصاحبه‌هاي مختلف با رسانه‌ها بر اين نكته تاكيد كرد كه پروژه مونوريل حريم ميراثي حرم مطهر حضرت معصومه(س) را مخدوش كرده و با فرهنگ ديني و مذهبي مردم قم مغاير است. 
از ديگر اشكالاتي كه اين عضو شوراي شهر به پروژه مونوريل وارد كرد اين بود كه اجراي مونوريل ديد بصري حرم حضرت معصومه(س) را مخدوش كرده و احداث مونوريل در مطالعات جامع حمل و نقل شهري نيز ديده نشده است. 
پس از كش و قوس‌هاي فراوان به ويژه در مورد عبور مونوريل از مقابل حرم حضرت معصومه(س) در نهايت قرار بر اين شد كه موضوع در جلسه‌اي با حضور آيت‌الله مسعودي خميني، توليت وقت آستانه مقدسه بررسي شود و در اين جلسه توليت آستانه مقدسه پس از شنيدن اظهارنظرها و دلايل كارشناسي با عبور مونوريل از مقابل حرم حضرت معصومه موافقت كرد. 
البته آيت‌الله مسعودي خميني چند روز بعد در روز 20 آذر ماه سال گذشته در مراسم توديع خود كه در حرم مطهر برگزار شد تصميم خود را پس گرفت و در سخنراني خود با اشاره به وضعيت عبور منوريل از مقابل حرم حضرت معصومه (س) گفت: درباره اصل اجراي پروژه منوريل كاري ندارم، ولي مي‌گويم منوريل از مقابل حرم به طور كلي نبايد عبور كرده و بايد به زير سطح برود و از سطح جوادالائمه نبايد عبور كند. 
توليت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با اين سخن دوباره اختلاف نظر در مورد اجراي پروژه مونوريل را قوت بخشيد. 

* عبور از روي سطح يا زير زمين 
يكي از ديگر اتفاقات و نظرهايي كه در مورد اجراي پروژه مونوريل و عبور اين پروژه از مقابل حرم حضرت معصومه(س) مطرح شد، عبور مونوريل از زيرسطح بود و در اين زمينه احداث خيابان دو سطحه و... پيشنهاد شد. 
هرچند اين پيشنهاد نيز در منظر اول كاري درست و قابل توجه به نظر مي‌رسيد اما مشكلات متعدد ديگري را از جمله به تاخير افتادن زمان اجراي پروژه مونوريل و همچنين افزايش هزينه هنگفت براي اجراي اين پروژه را به دنبال داشت. 
در كش و قوس‌هايي روند اجراي مونوريل احمد حاجي‌زاده، معاون وقت استاندار قم در بازديد از روند اجراي اين پروژه از كارشناسان و منتقدان خواست كه به ارائه پيشنهاد بپردازند. 
وي منوريل قم اظهار داشت: اين پروژه عظيم ملي از طرح‌هاي بسيار مهم استاني و از پروژه‌هاي نوين در سطح ملي است كه با عنايت ويژه رئيس‌ جمهور به استان قم اهدا شده است. 
حاجي‌زاده افزود: اين پروژه بيش از 180 ميليارد تومان اعتبارات ملي را براي استان قم جذب كرده و ظرفيت‌هاي بسياري در عرصه‌هاي مختلف فراهم آورده است كه همه بايد تلاش كنند تا از اين ظرفيت‌ها و فرصت به دست آمده به نحو احسن بهره‌مند شوند. 
وي با اشاره به طرح برخي ايرادات به پروژه منوريل از سوي افراد مختلف اظهار داشت: كساني كه گاها با اجراي اين پروژه مخالفت مي‌كنند، خود در مراسم كلنگ‌زني آن حضور داشتند. 
معاون سابق سياسي امنيتي استاندار قم گفت: اگر احتمالا برخي نكات منفي نيز در اجراي پروژه مونوريل وجود دارد، افراد بايد دلسوزانه و به دور از تخريب مسئولان، پيشنهادهاي راهگشاي خود را با ذكر دلايل فني ارائه كنند تا اين پروژه به نحو احسن در قم به سرانجام برسد. 

* انتقادات وارد شده به پروژه منوريل كارشناسي نيست‌ 
احمد اميرآبادي از اعضاي شوراي اسلامي شهر قم در مورد اجراي پروژه مونوريل گفت: مونوريل يكي از سيستم‌هاي حمل و نقل رايج در دنيا است و اكثر اعضا شوراي اسلامي شهر قم از ابتدا با اجراي مونوريل در قم موافقت خود را اعلام كردند. 
وي با اشاره به اينكه مونوريل قم در شوراي هماهنگي ترافيك كشور نيز به تصويب رسيده است، تصريح كرد: مسئولان استان از مجموعه شوراي اسلامي شهر قم تا استاندار و نمايندگان قم در مجلس شوراي اسلامي با اجراي اين پروژه در قم موافق هستند و البته برخي نظرات عاميانه نيز در بحث مخالفت با مونوريل وجود دارد و اين افراد كارشناس بخش مونوريل نيستند. 

* جابه‌جايي 18 هزار نفر در ساعت توسط مونوريل 
با وجود همه كش و قوس‌ها و اظهارنظرهاي مختلف طي يك سالي كه از آغاز اجراي اين پروژه در قم مي‌گذرد ولي پيمانكار اين پروژه ستون‌هاي اصلي را يكي پس از ديگر احداث مي‌كند. 
اين نكته قابل ذكر است كه مونوريل قم در نخستين روز راه‌اندازي در هر ساعت 18 هزار نفر را در دو جهت جابه‌جا مي‌كند و اين ظرفيت طي مدت دو ماه به 24 هزار نفر افزايش مي‌يابد. 

* جلسه مسئولان قم با رئيس جمهور درباه مونوريل 
با توجه به تاكيد رئيس جمهور در مورد اجرايي شدن پروژه مونوريل استاندار و اعضاي شوراي اسلامي شهر قم در جلسه‌اي با دكتر احمدي‌نژاد در اين زمينه به بحث و گفت‌وگو پرداختند. 
حسن بختياري، سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم در مورد اين جلسه كه ارديبهشت ماه سال جاري برگزار شد، گفت: در اين جلسه بحث مونوريل و نامه اخير رياست جمهور مطرح شد كه بحث‌هاي كارشناسي متفاوتي از سوي حاضران در جلسه مطرح شد اما نتيجه‌گيري جلسه بر اين بود كه در واقع يك بررسي مجدد كارشناسي انجام شود و تمام گزينه‌هايي را كه مي‌تواند در ارتباط با اجراي مونوريل در شهر قم و ادامه آن در مسير حرم و يا حتي خارج از مسير مقابل حرم مطرح شود، مورد بررسي و تصميم‌گيري نهايي قرار گيرد‌. 
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم ادامه داد: رئيس جمهوري نگران پيامدهاي به تاخير افتادن اجراي پروژه در شهر قم بود و نگاه اين بود كه نبايد كار به نحوي تعريف شود كه پروژه دچار مشكل شده و با تاخير زماني زيادي همراه باشد. 
سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم بيان داشت: اصل نگراني‌هاي مطرح شده توسط علما، مراجع و متخصصان امر مورد توجه و قبول رياست جمهوري بود. 
بختياري افزود: در مجموع قرار شد در ارتباط با عبور منوريل از مقابل حرم مطهر جلساتي برگزار و تصميماتي گرفته شود. 

* عبور مونوريل از روي سطح بدون تخريب نماي حرم 
اما نكته آخر و قابل ذكر در مورد آخرين وضعيت اجراي مونوريل قم اين است كه اين پروژه قرار است در مقابل حرم حضرت معصومه(س) از روي سطح عبور كرده و در مقابل حرم مطهر از داخل يك دالان عبور كرده و اين دالان كه در حقيقت ديواري براي صحن جوادالائمه محسوب مي‌شود با معماري اسلامي طراحي و احداث شود. 
سرپرست معاونت عمراني استانداري قم در اين زمينه گفت: با عنايت دولت پروژه عظيم منوريل قم از سال 88 آغاز و با جديت در چند جبهه كاري در حال انجام است كه تاكنون حدود 36 درصد پيشرفت داشته است. 
جواد دلاوري بيان داشت: اين پروژه با اتكا به مطالعات كارشناسي آغاز شده و با استفاده از توان و تجربه متخصصان به كار خود ادامه مي‌دهد و اجازه نخواهيم داد عده‌اي با ايجاد موانع و جنجال‌هاي سياسي در روند فعاليت اين پروژه اخلال ايجاد كنند‌. 
وي با تأكيد بر اجراي پروژه منوريل قم بر اساس مطالعات كارشناسي انجام شده، حمايت دولت و شخص رئيس جمهور عنوان داشت: رئيس جمهور بر لزوم اتكا بر كار كارشناسي براي استقرار مدل مناسب مديريت شهري، كاهش هزينه‌ها و زمان اجراي پروژه تأكيد و تصريح كرده است «بهترين سيستم‌ها و تجهيزات حمل و نقل و بهترين امكانات را براي اين شهر در نظر گرفته و فراهم كنيد و دولت هم در اين مسير به صورت كامل از شما حمايت و پشتيباني خواهد كرد‌». 
دلاوري مسير اجراي پروژه مونوريل را مسير طراحي شده قبلي عنوان كرد و اظهار داشت: اين پروژه در فاز اول حدود 7 كيلومتر طول دارد كه بر اساس مطالعات و طراحي انجام شده، مسير اجراي پروژه از بستر رودخانه وارد خيابان امام موسي صدر شده و با طي مسير از ميدان شهيد مطهري وارد خيابان اراك ميشود و بر اساس طراحي و اجراي خاص پروژه، معماري حرم مطهر مخدوش نخواهد شد . 

* پرهيز از حاشيه‌ها 
حال كه سرانجام اجراي مونوريل قم پس از گذشت بيش از يك سال مشخص شده است جا دارد كه همه مسئولان استان قم با جديت از روند اجراي اين پروژه حمايت كرده و سعي كنند تا زمينه خدمت رساني به مردم فراهم شود. 
صرف نظر از ايرادات كارشناسي و غيركارشناسي كه از سوي منتقدان داراي صلاحيت و فاقد صلاحيت نسبت به اين پروژه مطرح مي‌شود، بايد گفت اين پروژه گامي براي خدمت به زائران كريمه اهل بيت است و شكي در اين نيست كه با اجرايي شدن اين پروژه ديگر زائران نيازي ندارند كه با پاي پياده از پاركسوارهاي شمالي و جنوبي در نظر گرفته شده در شمال و جنوب رودخانه قمرود رهسپار حرم شوند و با سوار شدن بر مونوريل مي‌توانند به جاي خستگي راه از فضاي معنوي بارگاه حضرت معصومه(س) دقايقي بيشتر بهره‌مند شوند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها