کد خبر: ۱۳۸۳۱۴
زمان انتشار: ۰۱:۱۸     ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
غلامعلی حدادعادل با اشاره به اینکه "اقتصاد ایران به اصلاح ساختارها نیاز دارد"، گفت: اقتصاد ایران بیمار است؛ یک بیماری کهنه و مزمن که از دهه‌های قبل از انقلاب هم در مورد آن بحث می‌شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه تلویزیونی گفت‌وگو با کارشناسان، اظهار کرد: تحول اقتصادی برای نجات کشور ضروری است. کلیات طرح اصلاح ساختار اقتصادی را لازم می‌دانیم اما از میان هفت بند این طرح تحول، فقط هدفمندی اجرا شده و باقی به کلی فراموش شده است.

وی با اشاره به اینکه انتقادهایی به اجرای طرح تحول اقتصادی دارد،‌ ادامه داد: یکی از مشکلات دولت و مجلس هم برای همین بود ولی اجرای این طرح لازم بود. در طرح، قول این داده شده بود که اصلاح نظام بانکی هم انجام شود. بانک‌ها به جای اینکه بنگاه‌ پولی باشند، بنگاه اقتصادی شده‌اند و با پول مردم سود می‌کنند. معوقه‌های بانکی هم مشکل دیگر نظام بانکی ماست. بانک‌ها 70 هزار میلیارد تومان طلب دارند، چرا نمی‌توانند این پول را پس بگیرند؟ اگر بی‌جهت داده‌اند؛ چرا؟ اگر وثیقه دارند چرا پول برنمی‌گردد؟

حدادعادل در پاسخ به پرسشی درباره حفظ نظام اخلاقی در جامعه، با تاکید بر اینکه "دولت باید با عمل خودش ارزش اخلاقی را در جامعه تبلیغ کند"،‌ اظهار کرد: مردم به دولتمردان نگاه می‌کنند و زندگی‌شان شکل می‌گیرد، همانطور که بچه‌ها به پدر و مادرشان نگاه می‌کنند. مهم این است که رفتارمان عوض نشود. منی که نامزد هستم نباید فردا که انتخاب شدم حرفم را فراموش نکنم. مردم این چیزها را می‌فهمند.

این کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم، همچنین در مورد اقدامات موفقش در سالهای گذشته در مسئولیت‌های اجرایی خود،‌ به سابقه‌اش در مجلس هفتم اشاره کرد و گفت: در مجلس هفتم بر سهمیه‌بندی بنزین اصرار کردیم، مدت‌ها بحث کردیم و این قانون را به تصویب رساندیم. شبکه گسترده سهمیه‌بندی بنزین بسیار کار مهمی بود. اوایل کار گاهی حتی با دولت اختلاف داشتیم اما مجلس در این مورد با تمام قوا حرکت کرد؛ چراکه سهمیه‌بندی منفعت و مصلحت کشور بود و اگر عملی نشده بود امروز یکی از فشار دیگر هم به ما وارد می‌شد.

رییس پیشین مجلس یادآور شد: مجلس هفتم همچنین حقوق بازنشستگان را افزایش داد که گشایش زیادی در کار آنها ایجاد کرد. طرح تحول و ارتقای علوم انسانی و تشکیل بنیاد سعدی برای آموزش فارسی به غیر ایرانی‌ها هم از دیگر کارهای اجرایی من در سالهای گذشته بوده است.

حدادعادل درباره سیاست‌های دولت احتمالی خود در پرداخت یارانه‌ها نیز با بیان اینکه "اصل هدفمندی کار درستی بود"،‌ گفت: در حال حاضر توقف پرداخت نه ممکن است نه مقدور؛ مجلس هم ادامه را تصویب کرده است، منتهی هدفمندی در اجرا اشکالاتی دارد که باید برطرف شود. مجلس تصویب کرده 30 درصد درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به تولید پرداخت شود تا افزایش قیمت کالا نداشته باشیم، اما این اتفاق عملی نشد. دولت می‌گفت به صاحبان صنایع گفتیم اگر بخواهید ماشین وارد کنید به آنها تسهیلات می‌دهیم ولی این هم کمتر عملی شده و ممکن است از صد کارخانه پنج تا هم نتوانند از این امکان استفاده کنند. این حمایت از تولید نیست.

وی اضافه کرد: اینکه دولت به همه دهک‌ها ماهی 45 هزار تومان پول بدهد درست نیست چون خیلی‌ها ممکن است اصلا به این پول نیاز نداشته باشند اما این پول به آنها پرداخت می‌شود در حالی که اگر این پول را به تولید می‌دادند اجرای طرح موفق‌تر بود. من اصل قضیه را مفید و ضروری می‌دانم اما بر اجرای آن انتقاد دارم. بهتر است مبلغ کمتری را نقدی بدهیم و بیشتر برای سلامت و تامین اجتماعی هزینه کنیم. با این وجود احساس ما این بود که دولت در اجرای هدفمندی به مردم بیشتر از تولیدکنندگان علاقه داشته است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر عزم خود برای اجرای طرح نهضت ازدواج آسان، در مورد برنامه‌هایش برای تحقق این شعار گفت: ازدواج آنقدر پیچیده و پرزحمت و پرهزینه شده است که همان‌قدر که خانواده‌ها مایل بر ازدواج هستند، از آن وحشت دارند. باید ازدواج را آسان کنیم. من اهل وعده دادن نیستم ولی قول می‌دهم در کشور نهضت ازدواج آسان برپا کنیم.

وی با ابراز تاسف از اینکه حلال‌ها سخت شده‌اند و حذام‌ها آسان، به آموزه‌های اسلامی اشاره کرد که به همان اندازه که حرام را سخت گرفته و حلال را آسان کرده و در ادامه گفت: ما حلال را سخت و حرام را آسان کردیم، سن ازدواج و آمار طلاق بالا رفته است، بی‌بندوباری پدید آمده و هزاران مشکل دیگر به وجود آمده و از همه بدتر ناراحتی روحی و روانی که هر دختر و پسر جوانی دارد و رویش نمی‌شود که آن را به زبان بیاورد. باید با آسان کردن ازدواج این مشکلات را حل کرد.

حدادعادل در پاسخ به پرسش دیگری درباره مذاکره با آمریکا، یادآور شد: سیاست کلی را رهبری تعیین می‌کند و دولت در مورد ارتباط با آمریکا باید هماهنگ با رهبری و منطبق بر دیدگاه ایشان باشد. آمریکا با دست پس می‌زند و با پا پیش می‌کشد. در شعار، دم از دوستی می‌زند و در همان زمان یکی - دو طرح برای افزایش تحریم‌ها، در کنگره یا شورای امنیت راه می‌اندازند. این‌ها با هم نمی‌سازد. اگر ما تاکنون مذاکره نکرده‌ایم برای این است که صداقت ندیده‌ایم.

وی همچنین درباره سیاست خارجی و ضرورت تنش‌زدایی در دولتش گفت: ما مایل به تنش‌زدایی هستیم اما آمریکا باید صداقت نشان دهد و واقعیت انقلاب را بپذیرد. خانم آلبرایت همان موقع که در مورد کودتای 28 مرداد عذرخواهی کرد، در کار ما دخالت کرد و گفت برخی نهادها در ایران غیردموکراتیک و انتصابی هستند. عذرخواهی وظیفه آنها بود اما دخالت در اینکه شورای نگهبان و قوه قضاییه نهادهای غیر انتصابی هستند درست نبود، بنابراین کلید این قضیه در رفتار آمریکایی‌هاست.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسشی در مورد لازمه‌های کنترل تورم در کشور، با بیان اینکه "ملت انتظار دارد ظرف یک سال بهبودی در این مورد حاصل شود"، اظهار کرد: یک سال را زمان معقولی برای این هدف می‌دانم و فکر می‌کنم از جمله کارهایی که برای مهار تورم باید صورت گیرد تثبیت قیمت ارز است. نوسان غیرقابل پیش‌بینی قیمت ارز، زلزله است و شیرازه امور را از هم گسیخته می‌کند. در کنار این باید رشد نقدینگی مهار شود و نقدینگی به جانب تولید برود.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر 500 هزار میلیارد تومان پول سرگردان در دست مردم وجود دارد، به مظاهر مصرف این پول در بازار ارز و سکه و مانند آن اشاره کرد و گفت: این اقتصاد مولد نیست. کشور با این روش‌ها به سعادت نمی‌رسد. این نقدینگی را باید کنترل کرد و آن را در بورس به تولید مفید نزدیک کرد. انضباط مالی دولت هم در این مورد موثر است.

حدادعادل در تشریح روش خود برای کنترل تورم نیز گفت: تثبیت قیمت ارز مشکل‌ترین کار است، اما باید با توجه به میزان ارزی که داریم کار کنیم. تثبیت نرخ ارز همچنین مستلزم تک نرخی کردن هم هست. چند نرخی بودن ارز فسادآور است. ممکن است تثبیت قیمت ارز به برخی طبقات فشار وارد کند اما دولت باید تدبیر کند کسانی که از تثبیت قیمت ارز در رقم بالا آسیب می‌بینند حمایت شوند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر اینکه به ثبات مدیریت معقتد است، به سابقه کاری‌اش در وزارت آموزش و پروش اشاره کرد و افزود: الان 18 سال است مدیرعامل بنیاد دایرة‌المعارف هستم و در فرهنگستان علوم هم همین‌طور. من معتقد هستم که مدیر چیزی نیست که آدم مدام او را عوض کند.

وی در ادامه درباره برنامه‌های خود برای نظام آموزش و پرورش در کشور اظهار کرد: من خیلی فکرها برای آموزش و پرورش دارم. نظام آموزش و پرورش باید با زندگی متناسب باشد. آموزش یکسان باعث می‌شود بعد از این که مردم در روستا دیپلم گرفتند، به شهر بیایند. این درست نیست. روستاها خالی از سکنه شده‌اند، چون ما نسلی را تربیت نکرده‌ایم که بتوانند در روستا کار مولد کنند و حالا هم که با این دانشگاه‌های کذا و کذا، به جای دیپلم‌های بیکار، لیسانسه‌های بیکار داریم.

وی در بخش دیگری از تشریح برنامه‌های خود برای دولت احتمالی آینده، به مساله بیداری اسلامی اشاره کرد و آن را بالقوه مهمتر از فروپاشی شوروی دانست و ادامه داد: بیداری اسلامی نتیجه یک قرن تجربه ملت‌های اسلامی در اعتماد به غرب است. این بازگشت به فرهنگ اسلامی است. باید در سیاست‌ خارجی‌مان باب تازه‌ای در این مورد باز کنیم. باید موسسه‌ای برای رصد بیداری اسلامی داشته باشیم و تلاش کنیم تجربه‌های خودمان را در اختیار کشورهای دیگر بگذاریم.

حدادعادل همچین درمورد برنامه‌هایی که برای مدیریت بخش مسکن در دولت احتمالی آینده‌اش دارد، با بیان اینکه "مسکن مهر اقدام خوب دولت احمدی‌نژاد بود"، افزود: باید تلاش شود مسکن مهر گران تمام نشود و بد هم ساخته نشود. نباید عجله در کار باشد که ما را از فکر کردن باز دارد. باید جامع فکر کرد. البته اعتقاد من این است که ما می‌توانستیم و می‌توانیم در این کار معماری اسلامی را هم وارد شهرسازی خودمان کنیم، اما دولت آینده باید ببیند چقدر به مسکن مهر نیاز داریم.

وی تاکید کرد: باید سوداگری در بازار مسکن کنترل شود و لازمه‌اش این است که نقدینگی کنترل شود. باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم تا مردم راغب شوند به جای سوداگری در مسکن، کار مولد کنند ولی وقتی تورم بالاست، قیمت مسکن هم بالا می‌رود و اجاره هم افزایش می‌یابد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری درباره لزوم تمرکززدایی از عرصه‌های مختلف تاکید کرد: دولت باید نگاهش به شهر و روستا یکسان باشد و از نظر شهروندی تفاوت فرهنگی بین شهر و روستا قائل نباشد. تفاوت شهر و روستا در نحوه تولیدات آنهاست. در شهر، تولید خدمات است و در روستا کشاورزی است. روستاها جا برای کار دارند تا زندگی در آن‌ها، زندگی در فقر و دوری از بهداشت نباشد، بلکه کشاورز با رضایت کار کند و فرزند او خوشحال باشد که بعدا جای پدر در آن زمین کار می‌کند.

حدادعادل در پایان خطاب به مردم اظهار کرد: به مردم قول می‌دهم که اگر انتخاب شوم، همه همتم را در راه اجرای آنچه به خیر و صلاح ملت می‌دانم به کار ببندم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها