کد خبر: ۱۴۰۳۱۹
زمان انتشار: ۱۳:۱۳     ۲۳ خرداد ۱۳۹۲
ورزش > مدیریت ورزش - علی اکبر ولایتی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری است. او برنامه‌هایی برای ورزش کشور دارد که امیدوار است بتواند با آن‌ها، شرایط فعلی را سامان بدهد.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین؛ عمومی کردن ورزش همگانی و حرفه‌ای‌تر کردن ورزش قهرمانی، کاری است که او قصد انجامش را دارد. ولایتی در این گفت‌وگو از برنامه‌هایش برای ورزش کشور صحبت می‌کند.

* چه برنامه‌ای برای اداره ورزش کشور دارید؟

ورزش در بعد همگانی ، مهمترین راه برای پیشگیری و سلامت است. به همین دلیل پرداختن به بخش ورزش همگانی یکی از اولویت هاست. در بخش ورزش قهرمانی هم باید ورزش از مدارس آغاز شود. مدارس ابتدایی هستند که ورزش و قهرمانان آینده را می سازند. در حال حاضر دو رشته ورزشی ژیمناستیک و شنا در سند تحول آموزش و پرورش اجباری شده است و این آموزش و پرورش است که می تواند ورزشکاران را در سنین کودکی و بر اساس علایق و توانایی های ذاتی شان شناسایی کند و باعث تحول در ورزش کشور شود. بیمه ورزشکاران یکی از رئوس برنامه های من است. این اشتباه است که دولت تعدادی از باشگاه ها را به اصرار در دست خودش گرفته. باید این تیم ها به مردم واگذار شوند تا تحول در ورزش ایجاد شود. همچنین اشتباه است که آدم های سیاسی را در راس مدیریت ورزش بگذاریم . ورزش و فدراسیون های ورزشی برای پیشرفت باید در دست اهالی و خانواده این رشته ها باشند.

* اهمیت ورزش در جامعه چه اندازه است؟ برخی مدیران، ورزش را در اولویت‌های کاری خود قرار نمی‌دهند و برای آن اهمیت زیادی قائل نیستند. نسب به این موضوع چه دیدگاهی دارید؟

ورزش می‌تواند باعث شادی و نشاط مردم شود. ورزش در روحیه جامعه تاثیر می‌گذارد و ما به همین دلیل باید آن را سر و سامان دهیم. ایران حدود 52 فدراسیون دارد، در حالی که بعضی کشورها حدود 22 فدراسیون دارند. این نکته باعث می‌شود ایران پول 22 فدراسیون را هزینه 52 فدراسیون کند. هزینه‌ها به صورت قطره چکانی بین فدراسیون‌ها پخش می‌شود و فدراسیون‌ها به مشکل می‌خورند. در حالی که اگر ما برنامه مشخص و مدونی داشته باشیم، به چنین مشکلاتی برنمی‌خوریم.

*ورزش در بعد همگانی، سلامت جامعه را به همراه دارد. توجه مسئولان بلند پایه کشور می‌تواند کمک شایانی به سلامت بیشتر مردم کند. برای ورزش همگانی برنامه‌ای دارید؟

ما روی سلامت مردم نظر ویژه‌ای داریم. جامعه باید سلامت و شاداب باشد. بانوان ایرانی دچار فقر حرکتی شده‌اند. در گذشته آن‌ها در حیاط خانه‌هایشان ورزش‌های مختلفی مثل طناب زدن انجام می‌دادند اما اکنون چنین امکانی برای آن‌ها فراهم نیست. دولت باید به ورزش همگانی بها دهد و نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد. همه باید شرایط استفاده از امکانات ورزش همگانی را داشته باشند. در چند سال گذشته بیمارستان‌های زیادی در تهران ساخته شده. ما باید هزینه ساخت بیمارستان را صرف ساختن ورزشگاه کنیم. این کار، پیشگیری از به خطر افتادن سلامت شهروندان است.

*البته برای رونق گرفتن ورزش همگانی باید اماکن ورزشی جدید تاسیس کرد.

شهرهای بزرگ ما مخصوصا تهران، دچار فقر اماکن ورزشی هستند. باید سرانه ورزشی کشور را به استانداردهای لازم برسانیم. ساخت اماکن ورزشی جدید به همگانی شدن ورزش در کشور کمک می‌کند.

*برای ورزش بانوان چه برنامه‌ای دارید؟

باید امکانات خوبی برای ورزش بانوان فراهم کنیم. سلامت مادران ما، تضمین سلامت فرزندان است. زمانی که بانوان ورزشکار و سلامت داشته باشیم، جامعه‌ای سالم خواهیم داشت.

*یکی از مشکلات ورزش کشور، درست نبودن ساختار باشگاه‌هاست. دولت می‌تواند به این وضعیت سر و سامان دهد؟

باشگاه یک تعریف مشخص دارد. باشگاه نباید فقط در یک رشته فعال باشد. اینکه یک تیم فوتبال درست کنیم و چند نفر را به عنوان اعضای هیات مدیره آن معرفی کنیم، باشگاه سازی نیست. در ورزش ایران وقتی مدیرعامل یک باشگاه عوض می‌شود تمام سیاست‌های آن باشگاه تغییر می‌کند. اساسنامه باشگاه‌ها باید طوری تنظیم شود که با تغییر مدیران باشگاه، سیاست‌های آن باشگاه عوض نشود. ضمن اینکه هر باشگاهی خودش باید از رده‌های پایین کارش را شروع کند و به ترتیب بالا بیاید. منتقل کردن تیم‌ها و باشگاه‌ها از یک استان به استانی دیگر، کار درستی نیست.

*یکی از مسائل مورد توجه ورزش کشور، خصوصی کردن استقلال و پرسپولیس است. شما برنامه‌ای برای واگذاری این باشگاه‌ها دارید؟

ابتدا باید دارایی‌های استقلال و پرسپولیس را به آن‌ها برگردانیم. این دو باشگاه دارایی‌هایی داشته‌اند که در حال حاضر در اختیار خودشان نیست. اگر این دارایی‌ها به استقلال و پرسپولیس برگردد، شرایط بهتری برای واگذاری آن‌ها فراهم می‌شود. حداقل اگر به بورس بروند، دارایی‌هایی دارند. در شرایط فعلی باید سعی کنیم امکانات این دو باشگاه را به آن‌ها برگردانیم و در این مدت هم بودجه لازم را در اختیارشان بگذاریم. اگر کار کارشناسی انجام دهیم، چنین مسائلی راحت حل می‌شوند. بخش خصوصی باید تعهد بدهد که می‌تواند این دو باشگاه را بدون مشکل اداره کند. اگر چنین تعهدی بدهند، مشکلی برای واگذاری استقلال و پرسپولیس وجود ندارد اما شرایط فعلی این دو باشگاه طوری نیست که بتوانیم خیلی زود آن‌ها را واگذار کنیم. این دو باشگاه برای مردم هستند و مالکیت آن‌ها فقط متعلق به مردم است. نباید کاری کنیم که این باشگاه‌ها وارد چالش شوند. ابتدا باید کامل تحقیق کنیم، بعد در زمانی که شرایط مهیا بود، آن‌ها را به بخش خصوصی بدهیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها