کد خبر: ۱۴۱۴۶
زمان انتشار: ۱۵:۵۴     ۲۴ خرداد ۱۳۹۰
اعتكاف مهم‌ترين اقدامي است كه مي‌تواند جامعه و جوانان را در برابر تهاجم و شبيخون فرهنگي مصون و واكسينه كند.
به گزارش 598 به نقل از  فارس، آيت‌الله مرتضي مقتدايي پيش از ظهر امروز در ديدار مسئولان مركزي ستاد اعتكاف استان قم ضمن تبريك ولادت امام جواد(ع) و امام علي(ع) اظهار داشت: ولادت اين امام بزرگوار سبب خوشنودي و رضايت شيعيان است.
وي خاطرنشان كرد: پيشواي هشتم شيعيان از ولادت امام جواد(ع) يك رضايت و اطمينان خاطر داشتند و خداوند با تولد امام جواد(ع) امامت را تداوم بخشيدند.
به گفته مدير حوزه‌هاي علميه افراد فراواني به خدمت امام رضا(ع) مي‌رسيدند و نگراني‌هاي خود را از چگونگي هدايت و راهنمايي اين امام بزرگوار ابلاغ مي‌كردند و ايشان پيامبري حضرت عيسي(ع) و سخن گفتن ايشان در گهواره را مطرح مي‌كردند.
وي خاطرنشان كرد: امام جواد(ع) در سن پنج سالگي به امامت منصوب و مسئوليت رهبري شيعه را عهده‌دار شدند و اين نشانه‌اي از قدرت الهي است كه در اين سن از سوي خدا تعيين شدند.
مقتدايي عنوان داشت: اصل فضيلت، شرافت و جايگاه اعتكاف در شريعت اسلام روشن است.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به اين موضوع كه فريضه اعتكاف امر مستحبي است پيامبر اكرم(ع) به دليل وقوع جنگ بدر از اعتكاف محروم شدند و در سال آينده قضاي اين فريضه معنوي را برگزار كردند كه نشان‌دهنده اهميت و جايگاه اين فريضه الهي است.
مدير حوزه‌هاي علميه عنوان داشت: جايگاه اعتكاف در سيره و شرع پيامبر اكرم(ص) درك مي‌شود كه اگر در يك سال اين فريضه بر اثر عذري از عهده انسان برداشته شد در سال ديگر اقدام به قضاي اين فريضه كند.
وي با اشاره به آثار و بركات اعتكاف بيان داشت: خلوت و راز و نياز با پروردگار در ماه رجب از آثاري برخوردار است و حال و هواي معنوي را به افراد عطا مي‌كند.
مقتدايي خاطرنشان كرد: بر اساس روايتي در شب اول ماه رجب ملكي در آسمان قرار مي‌گيرد و نويد فرارسيدن ماه رجب را مي‌دهد و پيام همنشيني پروردگار با بندگان نيازمند را ابلاغ مي‌كند.
وي ادامه داد: خداوند فرمود هر فردي در اين ماه ذكر خدا بگويد من مطيع وي هستم و هر آنچه بخواهد اجابت مي‌كنم و اين روايت معتبري است.
مدير حوزه‌هاي علميه تصريح كرد: كساني‌ كه در اين جلسات حضور دارند و به ذكر خداوند مي‌پردازند خداوند وعده همنشيني را به آنها داده است و اين موضوع مهمي ‌است كه خداوندي كه قدر متعال، خالق آسمان‌ها و زمين است و اراده‌ها به اراده او بستگي دارد خود را همنشين و مونس بندگان مي‌داند.
وي با اشاره به اهميت اعتكاف بيان داشت: اعتكاف زمينه‌اي است تا بندگان با پروردگار انس و الفت پيدا كنند و ارتباط با پروردگار داشته باشند.
مدير حوزه‌هاي علميه خاطرنشان كرد: بندگان در اعتكاف ارتباطي با خداوند برقرار مي‌كنند و از اين ارتباط لذت مي‌برند چراكه خداوند ذكر و سخنانش را مي‌شنود و پاسخ مي‌دهد.
وي با بيان اينكه تاثيرگذاري و مصونيت جوانان در اين مراسم از هر اقدامي بالاتر است، عنوان داشت: افراد با تاثيرپذيري از مراسم معنوي اعتكاف در محيط خانواده اثرگذار هستند و ممكن است اين حالت معنوي و انس تا سال آينده حفظ شود.
مقتدايي با اشاره به فرمايشي از مقام معظم رهبري گفت: محور تهاجم فرهنگي و قصد مهم دشمن جامعه و نظام جمهوري اسلامي است و اعتكاف مهم‌ترين اقدامي است كه مي‌تواند جامعه را در برابر تهاجم و شبيخون فرهنگي مصون و واكسينه كند.
به گفته وي جوانان در دوران كنوني آسيب پذيرين قشر آسيب‌پذير در برابر تهاجم دشمن هستند و حضور آنها در مراسم اعتكاف آنها را از آسيب حفظ مي‌كند.
وي با خطاب قرار دادن مسئولات و دست‌اندركاران امر اعتكاف بيان داشت: شما بايد ارزش كار خود را بدانيد چراكه از اجر و پاداش الهي در دنيا و آخرت بهره‌مند مي‌شويد.
مدير حوزه‌هاي علميه تصريح كرد: اگر جواني در مراسم اعتكاف شركت كند و هدايت شود اجر و پاداش مضاعف خداوند نصيب شما مي‌شود و اين نشان‌دهنده ارزش و جايگاه فعاليت شماست.
وي عنوان داشت: اگر فعاليت‌هاي شما با اخلاص انجام شود در روز قيامت چشمان شما از پاداش اين اعمال روشن مي‌شود.
مقتدايي با بيان اينكه رجب ماه با فضيلتي است، بيان داشت: اعتكاف در ايام‌البيض از فضيلت و ارزش‌ بالاتري برخوردار است و اكنون در كشور فضايي به وجود آمده و همگان علاقه‌مند شركت در مراسم معنوي اعتكاف هستند.
وي خاطرنشان كرد: پيش از پيروزي انقلاب مراسم اعتكاف محدود بود و اكنون امكانات و بستر براي برگزاري اين مراسم و فريضه معنوي فراهم شده است.
مدير حوزه‌هاي علميه با تاكيد بر تبيين مباحث مربوط با خداشناسي اظهار داشت: هر اندازه انسان خدا را بيشتر بشناسد و قداست آن را درك كند با خضوع و خشوع بيشتر به عبادت مي‌پردازد.
وي تصريح كرد: همه امور به خواست و اراده خداوند متعال بوده و لازم است در حلقه‌هاي معرفتي به مباحث خداشناسي پرداخته شود تا نتيجه آن را در ذكر، قرآن و لبيك مشاهده كنيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها