کد خبر: ۱۴۲۶۱
زمان انتشار: ۲۰:۳۷     ۲۶ خرداد ۱۳۹۰
برگزاری امتحانات حوزه علمیه قم در ایام اعتکاف در حالی انجام می گردد که وزارت علوم امتحانات خود را به خاطر این ایام خاص به تعویق انداخت." روز میلاد امیرالمومنین علیه السلام و روز اول اعتکاف در سراسر ایران رو به اتمام است. خوشا به سعادت آنانکه بهره ای بردند. اما درست همین امروز مجتمع امام خمینی قم از صبح تا غروب شاهد حضور پرشور طلاب عزیز بود! اما نه برای اعتکاف که برای پاسخ دادن به امتحانات کتبی خرداد نود!! "
یکی از طلاب حوزه علمیه قم طی ارسال مطلبی به پایگاه 598 در خصوص اعتراض امروز طلابی که برای امتحان به سر جلسه رفته بودند علت اعتراض امروز طلاب در سر جلسه امتحانات را همزمانی آن با ایام اعتکاف و روز میلاد امیرالمومنین بیان نمود.

برگزاری امتحانات حوزه علمیه قم در ایام اعتکاف در حالی انجام می گردد که وزارت علوم امتحانات خود را به خاطر این ایام خاص به تعویق انداخت.

متن ارسالی توسط این طلبه به شرح ذیل می باشد:

روز میلاد امیرالمومنین علیه السلام و روز اول اعتکاف در سراسر ایران رو به اتمام است. خوشا به سعادت آنانکه بهره ای بردند.

اما درست همین امروز مجتمع امام خمینی قم از صبح تا غروب شاهد حضور پرشور طلاب عزیز بود! اما نه برای اعتکاف که برای پاسخ دادن به امتحانات کتبی خرداد نود!!

ابتدای جلسه٬ درست وقتی که ناظرین جلسه مشغول توزیع اوراق امتحانی بودند صدای یکی از طلبه ها که ایستاده بود و شروع کرده بود به صحبت کردن توجه همه را به خود جلب کرد. بعضی حرفهای درون حزبی(و البته صحیح) را بیان کرد که از اشاره به آنها معذوریم!!! اما هنوز به جای اصلی حرفش نرسیده بود که همه حضار فهمیده بودند حرف آخرش چیست و خود را جمع و جور کرده بودند تا تشویق و تاییدش کنند اما ... صدای بلندگو بلندتر شد:آقا بشین!!

اما او ننشست و همانطور که همه توقع داشتند حرفش را به پایان رسانید و از موافقانش خواست که قیام کنند. عده کمی نشسته بودند(ناخودآگاه بلاتشبیه یاد مجلس خبرگان سال ۶۸ افتادم.)

ماحصل کلامش این بود که چرا باید در روزی که تعطیل رسمی است! ایام خاص اعتکاف است!  بسیاری از طلاب علاقه مند به حضور در این عبادت جمعی ٬ باید خود را در حال جواب دادن به سوالات امتحانات کنند!؟

 جلسه بدجوری مشوش شده بود. مسئول جلسه که می خواست فضا را آرام کند گفت: حوزه جای مناسبی برای برگزاری امتحانات ندارد لذا مجبور است که روزی یک و نیم میلیون تومان اجاره ی این ساختمان را بدهد٬ واگر بخواهد امتحانی برگزار نشود این پول به هدر رفته است!

با این حرف ٬ ظاهرا جلسه به حالت اول خودش بازگشت. علتش هم این بود که کسی نمیدانست در مقابل این حرف غیر منطقی چه بگوید!؟

بعد از امتحان رفتم همان مسئول را گیر آوردم و به او گفتم : بنظر خودتان جوابتان قانع کننده و منطقی بود!؟ فکرکرده بود که حرفهایش را گوش نداده ام اما وقتی دید که عینهو بلبل یک به یک برایش بازگو کردم کم آورد و از پشت میزش بلند شد خواست متقاعدم کند که دید من خیلی توپم پر است ٬ سرش را پایین انداخت و فقط شنید:به او گفتم:

مگر حوزه برای اصلاح جامعه در تمام زمینه ها خصوصا در زمینه اخلاق مشغول به فعالیت نیست(ویا لااقل وظیفه اش این نیست)؟ پس چرا طلبه ها باید از اعتکاف که از بارزترین مصادیق تهذیب وا خلاق است محروم بمانند؟

چرا این روزها که ایام اعتکاف است اینجا را اجاره کرده اند؟

چرا یک و نیم میلیون پول بی زبان را در حلقوم اینان ریختند؟درحالیکه مدارس زیادی زیر نظر حوزه است که قابلیت برگزاری امتحان ها در آنجا موجود است. باز در حالیکه سالنهای ارزانتری هم وجود دارد.(جواب این مورد را با ذی نفع بودن برخی٬ به خودم دادم.)

حوزه که هر چند هفته یکبار با هزینه های بالا برای انجام اعمال عبادی مناجات و بیتوته در شب جمعه٬ اقدام به چاپ پوستر و بروشورهای تمام رنگی با صفحات گلاسه می کند و هزینه اتوبوس حمل و نقل تمام طلبه ها را در ساعت دو و نیم شب از مدارس مختلف تا شبستان نجمه خاتون می دهد ٬ همه و همه با هدف تهذیب و خودسازی ! پس چرا هیچ تدبیری برای اعتکاف در سر ندارد.

نماز شب یک عملی است که تاکید شده در خلوت و دور از چشم دیگران صورت گیرد٬ آنگونه! و اعتکاف که در "جامع"(لفظ جامع که در روایات آمده بمعنای مسجد است! نه قدیمی) بودن شرط آن است ٬ اینگونه... مدرک رفتارتان چیست؟

از خود سازی و تهذیب بگذریم ٬ مگر اعتکاف زمینه مناسبی برای تبلیغ طلاب فراهم نمی آورد !؟ در ایام تبلیغی طلاب را به شهرهای دور دست اعزام می کنید و حاضرید که مبلغی (ولو ناچیز) به آنها بدهید ٬ اما اینجا که خود طلبه ها اشتیاق دارند و هیچ چشم داشتی ندارند(مانند موارد دیگر) اجازه شرکت به آنها را نمی دهید.

این جواب را ندهید که خودتان نباید انتخاب می کردید ! چون آن زمان که ما انتخاب کردیم اطلاعی از مصادفت با تاریخ اعتکاف نداشتیم . و اگر هم انتخاب کردیم به خاطر برنامه ریزی های شما بوده است.

السلام علیک ورحمه الله وبرکاته السلام علینا و علی عبادالله الصالحین السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۲
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۴ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
با سلام و ارادت به اطلاع می رساند که این طلبه های عزیز مثل اینکه خواب بودند تازه بیدار شدند
بنده خودم در سایت آموزش دیدم که روز 26و 27خرداد امتحان فلسفه پایه ده حوزه گذاشتند با اعتراض این امتحان روز پنچ شنبه برگزار شد
موفق باشید
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
امتحان بنده روز چهارشنبه 25/3/1390برگزار شد در گلزار شهداعلی بن جعفر تصحیح بفرمایید.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها