کد خبر: ۱۴۳۰۴۱
زمان انتشار: ۰۹:۲۰     ۰۴ تير ۱۳۹۲
درست 18 سال پیش در چنین روزهایی (6 تیر 1374) با کودتای بدون خون ریزی، پدرش (خلیفه بن حمد) را که در سفر اروپا به سر می برد از قدرت برکنار کرد و بر تخت تکیه زد.
به گزارش 598 به نقل از جهان نیوز، امیر فعلی قطر درست 18 سال پیش در چنین روزهایی (6 تیر 1374) با کودتای بدون خون ریزی، پدرش (خلیفه بن حمد) را که در سفر اروپا به سر می برد از قدرت برکنار کرد.

شیخ حمد ولیعهد وقت قطر پس از کودتا، خود را امیر جدید خواند و سایر اعضای خانواده حاکم نیز با او بیعت کردند.

پدر امیر قطر نیز پس از این حادثه ، به مدت پنج سال در میان کشورهای عربستان سعودی و امارات در حال رفت و آمد بود ولی پس از آن به لندن رفت.

این بار اما نوبت خود حمد بن خلیفه آل ثانی است که پس از خوش خدمتی‌های بسیار در جهت خواست غرب، مجبور شده، قدرت را به پسر 33 ساله اش واگذار کند.

به گزارش رویترز، این انتقال قدرت در حالی رخ می دهد که قطر با وجودیکه جزیره ای کوچک و کم جمعیت (۲ میلیون نفر) به شما می رود اما در سالهای اخیر به بزرگترین صادر کننده گاز مایع در جهان و یکی از بزرگترین بنگاههای سرمایه گذاری در جهان بدل شده است. پشتیبانی های مالی این کشور از شورشیان لیبی و تروریستهای سوریه از اهم نقش آفرینی های قطر در جهت پیشبرد اهداف غرب در منطقه بوده است. الجزیره شبکه دولتی قطر نیز که قبل از وقوع بیداری اسلامی یکی از پربیننده ترین شبکه های تلویزیونی و خبری در جهان عرب به شمار می رفت، پس از موضع گیری های امیرنشین قطر در جهت منافع رژیم صهیونیستی بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده است.

همین افول قدرت سیاسی-تبلیغی قطر در جهان عرب به عنوان یکی از دلایل اصلی فشار غرب برای تغییر پادشاه قطر و بازتعریف جایگاه این کشور و شبکه خبری آن در جهان عرب به شمار می رود؛ در کنار این مسئله مشکلات خانواده پادشاهی قطر نیز در انتقال قدرت از پدر به پسر نقش داشته است.

امیر قطر به نفع عربستان کنار می رود

در همین رابطه، "عاید المناع" دوشنبه شب در گفت و گو با العالم اظهار داشت: فکر نمی کنم مشکلات جسمی شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی عامل کناره گیری وی از قدرت باشد. او مدت هاست از مشکلات جسمی رنج می برد، اما ظاهرا اکنون به این نتیجه رسیده است که بهتر است با کناره گیری از قدرت، به استراحت پرداخته و قدرت را به پسرش شیخ تمیم واگذار کند.

وی افزود: تمیم از قبل برای تصدی پست امیری قطر آماده بود و با واگذاری رسمی قدرت، خواهد توانست به طور گسترده تری در اداره کشور نقش ایفا کند، به ویژه که او حتی پیش از رسیدن به ولیعهدی، از روابط گسترده ای با نهادهای مختلف برخوردار بوده است.

المناع در پاسخ به این سئوال که آیا تغییر امیر قطر، تاثیری بر سیاست خارجی این کشور خواهد گذاشت، گفت: به نظر نمی رسد که تغییر چندانی در سیاست این کشور اتفاق بیفتد، زیرا سیاست خارجی، به منافع این کشور مربوط می شود. اما شاید این تغییر، به همگرایی هر چه بیشتر قطر با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منجر شود.

وی خاطرنشان کرد که روابط قطر با برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و به ویژه عربستان چندان خوب نیست و این موضوع مساله پنهانی نیست بنابراین انتظار می رود در مرحله آینده، بیش از گذشته، رهبری و پیشرو بودن در شورای همکاری خلیج فارس به عربستان واگذار شود.

"عاید المناع" درباره سرنوشت امیر کنونی قطر پس از واگذاری قدرت گفت: فکر می کنم شیخ حمد، پس از کناره گیری از قدرت همانند پدرش، کاملا از صحنه سیاسی کنار برود، با این تفاوت که پدرش بر اثر کودتای شیخ حمد ناچار به کناره گیری کامل از قدرت شد، اما کناره گیری شیخ حمد از قدرت در ظاهر با رضایت خود او صورت می گیرد و به این ترتیب بالاترین مقام تصمیم گیری در قطر، تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی خواهد بود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها