کد خبر: ۱۴۳۳۷۸
زمان انتشار: ۰۲:۲۹     ۰۵ تير ۱۳۹۲
از تولد دوباره یک قهرمان تا وجود ورزشگاه‌های غول‌پیکر/
رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در سالنی که سقف آن شبیه کلاه دوچرخه‌سواران است، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فارس از قزاقستان، چهل و چهارمین دوره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا در حالی شب گذشته به پایان رسید که تیم ملی ایران توانست از عنوان قهرمانی خود در این رقابت‌ها دفاع کرده و با قدرت یک‌بار دیگر قهرمان قاره کهن شود.

این رقابت‌ها به مدت 5 روز در مجموعه ورزشی ساری‌آرکای آستانای قزاقستان و با حضور 21 تیم آسیایی برگزار شد.

مجموعه ساری‌آرکا که معنای سرزمین زرد دارد، کمپ تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری، اسکیت، فوتبال، بسکتبال و بوکس تیم‌های ملی قزاقستان محسوب می‌شود و به واقع امکانات ایده‌‌آل و حتی می‌توان گفت بی‌نظیری از جمله پیست چوبی دوچرخه‌سواری دارد که تاثیر بسیار زیادی را در پیشرفت ورزش این کشور و توسعه آن در آسیا و جهان ایفا کرده به طوری که ورزش این کشور در المپیک نتایج درخشانی را کسب کرد. 

به قول وزیر ورزش قزاقستان این امکانات برای جذب ورزشکاران نخبه و شناخت استعدادها ساخته شده تا جایی که در زمان ساخت پیست دوچرخه سواری ساری‌آرکای این کشور حتی یک تیم ملی درست و حسابی هم نداشته و این در حالی است که امروز با ساخت این مجموعه، دوچرخه‌سواران این کشور مدال‌آور المپیکی محسوب می‌شوند.

نکته قابل توجه اینکه سالن دوچرخه‌سواری ساری‌آرکا که مسابقات وزنه‌برداری در آن برگزار شد، سقفی به شکل یک کلاه دوچرخه‌سواری در ابعاد بسیار بزرگ‌تر دارد که شکل و شمایلی بسیار زیبا به این مجموعه ورزشی بخشیده است.

در وسط این مجموعه که با پیست چوبی محصور شده بود، ورزشکاران در مقابل حضار وزنه می‌زدند.

سالن دوچرخه‌سواری مجموعه ورزشی ساری‌آرکای قزاقستان، محل برگزاری رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی آسیا

از نکات قابل توجه در قزاقستان می‌توان به وجود ساختمان‌های غول‌‌‌آسا و بعضا با معماری عجیب اشاره کرد که این نوع ساختمان‌سازی به ورزشگاه‌ها و مجموعه‌های ورزشی این کشور هم تسری پیدا کرده است.

در آستانا برای هر فدراسیون یک کمپ اختصاصی و ورزشگاه کامل وجود دارد که علاوه بر داشتن استانداردهای بین‌المللی از طراحی‌های باشکوهی نیز برخوردار است.

احتمالا قزاق‌ها با این نوع معماری قصد دارند قدرت هسته‌ای و هوا - فضای خود را به رخ دیگران بکشند.

 

ورزش قزاقستان البته از قوانین عجیب و غریبی هم بهره می‌برد که از جمله آنها می‌توان به حضور یکی از معاونان وزارت ورزش در راس چند فدراسیون اشاره کرد.

به طور مثال یکی از معاونان وزیر بر فدراسیون‌‌های وزنه‌برداری، بوکس، کشتی، تکواندو و جودو ریاست می‌کند.

 

نکته دیگر اینکه در آستانا ساعت 4 صبح آفتاب طلوع کرده و حدود ساعت 22 خورشید غروب می‌کند و این بدان معناست که حدود سه چهارم از زمان 24 ساعته یک روز کامل، هوا در این شهر روشن است.

 

حس نوع‌دوستی و وطن‌پرستی در این رقابت‌ها به خوبی در بین تک تک ورزشکاران دیده می‌شد که به طور مثال می‌توان به احترام نظامی ورزشکاران کره شمالی به پرچم این کشور در زمان اهتزاز پرچم و ایستادن روی سکوی قهرمانی اشاره کرد به حدی که یکی از قهرمانان المپیکی این کشور پس از مصدومیت شدید که از ناحیه کمر پیدا کرد از توصیه پزشکان حاضر در سالن مبنی بر ضرورت اعزام به بیمارستان سر باز زده و با کمک مربیانش به سختی روی سکوی قهرمانی ایستاد تا به هنگام نواخته شدن سرود ملی کشورش به پرچم کره شمالی احترام بگذارد.

در این لحظه سالن برگزاری رقابت‌ها به شدت تحت تاثیر این حرکت وی قرار گرفته و رفتار او را تحسین کردند.

 

زمانی که سرود قهرمانی قزاقستان در سالن به دفعات پخش شد، تمام قزاق‌ها از تماشاگران گرفته تا ورزشکاران و کادر فنی به نشانه علاقه به کشورشان، دست‌‌های خود را روی قلبشان گذاشتند.

 

تیم کنترل دوپینگ برای کنترل ورزشکار کره ‌شمالی تا بیمارستان وی را همراهی کرده و پس از بازگشت از وی تست دوپینگ به عمل آمد.

 

نکته دیگر اینکه تست دوپینگ رشید شریفی در سال 2009 در همین قزاقستان مثبت شد که با برگزاری رقابت‌های قهرمانی آسیا در سال 2013 و پس از 4 سال، شب گذشته دوباره قهرمان وزنه‌برداری ایران و آسیا متولد شد و توانست بازگشت باشکوهش را اینچنین جشن بگیرد.

 

خانواده وزنه‌برداری آسیا با همدلی و همکاری خاصی این رقابت‌ها را برگزار کرده و درصدد رفع نواقص برآمدند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها