کد خبر: ۱۴۳۹۲۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۹     ۰۷ تير ۱۳۹۲
نوری المالکی ضمن استقبال از موافقت شورای امنیت سازمان ملل با لغو تحریم های عراق اعلام کرد که از جهاد اصغر خارج و وارد جهاد اکبر یعنی اصلاح اوضاع داخلی کشور شده‌ایم.
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه "اصوات العراق"، نوری المالکی در پی موافقت شورای امنیت با لغو تحریم های عراق اعلام کرد که اگر حمایت ملت از دولت نبود به دست آوردهای مهم نمی رسیدیم.
وی در ادامه افزود: از جهاد اصغر خارج شدیم و اکنون وارد جهاد اکبر یعنی اصلاح اوضاع داخلی کشور شده‌ایم.
نخست وزیر عراق گفت: جهاد اکبر و مشکلاتی که مربوط به اوضاع داخلی کشور می شود، آسان نیست.
المالکی تصریح کرد: هنوز فرصت برای روی آوردن به منطق گفتگو میان دولت های منطقه به جای دخالت و درگیری وجود دارد و از جامعه بین المللی می خواهیم که برای مبارزه با تروریسم  به طور جدی در کنار ما باشند.
در همین حال، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق نیز ضمن استقبال از لغو تحریم های عراق از سوی شورای امنیت اعلام کرد که لغو تحریم های عراق یک تحول تاریخی در روابط عراق و سازمان ملل به شمار می آید.
هوشیار زیباری گفت: عراق برای پایبندی خود به قوانین سازمان ملل مراحل و مسیرهای طولانی را طی کرد.
گفتنی است که شورای امنیت با لغو تحریم‌های عراق مربوط به حملات این کشور علیه کویت در سال 1990 موافقت کرد.
شورای امنیت در پی درخواست ماه گذشته دبیرکل سازمان ملل از این شورا مبنی بر لغو تحریم های عراق، موافقت خود را با این درخواست بان کی مون اعلام کرد.
بان کی مون چندی پیش از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا به تحریم‌ها علیه عراق مربوط به پرونده تجاوز این کشور به کویت در سال 1990 میلادی پایان دهد.
دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرده بود که عراق اکنون مشمول فصل هفتم منشور سازمان ملل نمی‌شود چرا که دو کشور کویت و عراق مرحله جدیدی از روابط را آغاز کردند.
گفتنی است که ارتش صدام دیکتاتور سابق عراق پس از تجاوز به کویت از سال 1990 تا فوریه سال1991 این کشور را اشغال کرد.
عراق تاکنون حدود 30 میلیارد دلار از 41 میلیارد دلار غرامت جنگی را به کویت پرداخت کرده است و در حال حاضر 5 در صد از درآمدهای نفت و گاز را به‌ عنوان غرامت، به ‌نفع کویت به حساب سازمان ملل واریز می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها