کد خبر: ۱۴۵۰۰۸
زمان انتشار: ۱۹:۳۲     ۱۰ تير ۱۳۹۲

گزینه ما در بین هشت نامزد موجود آقای جلیلی بود، اگر ایشان نمی آمدند ما از بین موجودین به فردی که به گفتمان انقلاب نزدیک تر بود، مانند آقای حداد می رسیدیم، حتی بعد از آقای حداد گزینه های دیگری در بین اصولگرایان بودند که البته این گزینه غیر از آقای روحانی بودند.

به گزارش سرویس سیاسی صابرنیوز، طی روزهای گذشته برخی رسانه های زنجیره ای و وابسته، تحلیل هایی پیرامون مصاحبه منتشر شده از سوی سخنگو و دبیرکل جبهه پایداری منتشر کردند و بعضاً این جبهه را به چرخش سیاسی متهم کردند و سعی در القاء شائبه های سهم خواهی این جبهه از دولت آینده داشتند. این رسانه ها مفهوم و منظور اصلی مصاحبه کنندگان را آن طور که خود می خواستند تفسیر به رأی کرده و در قالبی سیاست زده، به تحلیل آن پرداختند و بساطی برای تخریب جبهه پایداری و شخص علامه مصباح پهن کردند. صابرنیوز گفتگویی با سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، سخنگوی جبهه پایداری پیرامون تحلیل های این رسانه ها داشت که در ادامه تقدیم می گردد:

صابرنیوز: درباره تحلیل برخی رسانه های اصلاح طلب و شبه اصلاح طلب  افراد پیرامون چرخش سیاسی جبهه پایداری در انتخابات از دکتر لنکرانی به دکتر جلیلی و سپس به دکتر روحانی چه پاسخی دارید؟

در پاسخ به این سؤال اولاً باید گفت رفتار خیلی از جریان ها و گروه های سیاسی بعد از انقلاب منطبق با نظام مردم سالاری دینی نبوده است. در نظام مردم سالاری دینی افراد با قبول چارچوب و فرایندهای نظام و قبول جایگاهی که در آن حضور پیدا می کنند و با توجه به نسبتی که این مسئولیت ها با مقام ولایت دارد که تبعیت از ولی و تلاش همه جانبه برای انجام کار به نحو احسن است، وارد انتخابات می شود.

در اینجا بحث بر سر ریاست جمهوری است که شخص دوم کشور محسوب می شود و تحت نظارت ولی فقیه و سایر ارگان های حقوقی نظیر مجلس باید به وظیفه خودش که اداره حوزه اجرا است عمل کند. در انتخابات مردم یک مصداق را به عنوان مصداق مناسب برای تصدی ریاست جمهوری از بین کاندیداهایی که عرضه شده اند و صلاحیت های اولیه شان هم توسط شورای نگهبان تأیید شده است، انتخاب می کنند و کار را به این مصداق می سپارند. وقتی  مسئولیت به وی سپرده شد کاندیداهای دیگر و جریان حامی آنها  خدا را به خاطر برداشته شدن بار سنگین مسئولیت از گردنشان شکر می کنند، پس با انتخاب یک فرد، دیگر کاندیداها و جریان های سیاسی پشتیبان آن ها، خود را رها شده از مسئولیت می دانند و خوشحال هستند، چرا که این ها برای انجام تکلیف خودشان را عرضه کردند و خدا این حضور را از آن ها پذیرفت اما این کار را به گردن آن ها نگذاشت.

افرادی که در این عرصه شرکت می کنند، هیچ کدام حداقل تا آن لحظه دشمنان نظام نیستند، چون توسط مجاری قانونی متصل به نظام مورد تأیید قرار گرفته اند، به همین علت است که ما می گوییم گزینه اصلح ، یعنی صالح تر باید انتخاب شود، صالح تر بین صالحین. یعنی افرادی که در عرصه هستند، هیچ کدام بر اساس سابقه و لاحقه و مواضع، جزء دشمنان قرار نمی گیرند. این طور نیست که ما در هر انتخابات انقلاب می کنیم، ما در انتخابات بین شخصیت های نظام با سلائق مختلف یک نفر را  انتخاب می کنیم. به همین علت مقام معظم رهبری می فرمایند رأی به هرکدام از این هشت نفر رأی به نظام است، یعنی تمام این افراد در گردونه نظام تعریف می شوند. همه کاندیداها هم در صحبت هایشان می گفتند ما فرایندهای قانونی، احراز صلاحیت شورای نگهبان و نتیجه انتخابات را در هر شکل قبول داریم و بارها اعتقاد خودشان را نسبت به فرایند های نظام و اعتقاد به اسلام و ولایت فقیه اعلام کردند.

البته ممکن است بعضی ها نیت های ناخالص خود را پنهان کرده باشند یا بعداً در معرکه که قرار گرفتند نتوانند تحمل کنند و طغیان بکنند. مثل اتفاقی که در سال 88 افتاد. بنابراین یک نفر انتخاب می شود و سایر جریان ها و کاندیداهای آن ها، سجده شکر به جا می آورند که وظیفه خودشان را برای اسلام و انقلاب انجام دادند میدان آمدند ولی بار به دوش دیگری افتاد.

در نظام مردم سالاری دینی رقابت بر اساس خیر است، "فاستبقوا الخیرات" است، از باب انجام تکلیف است، بنابراین افرادی که رأی نمی آورند در نظام تکلیفی باید خوشحال تر باشند از کسی که رأی آورده است. چون آن کسی که رأی آورده تازه اول مشکلاتش است و بار 77 میلیون آدم را به دوشش گذاشته اند و تازه بهشت و جهنم این 77 میلیون و چه بسا تمام جهان اسلام و چه بسا تمام عالم بشریت و چه بسا تا انتهای تاریخ را باید جواب بدهد. به همین خاطر باز مقام معظم رهبری اشاره کردند که این انتخابات برای چهار سال نیست، برای چهل سال آتی است، یعنی اقدامات یک رئیس جمهور آثار چهل ساله دارد که اگر خیر باشد باقیات الصالحات ادامه دار و اگر شر باشد شر ادامه دار خواهد بود.

پس کسی که رأی آورده است تازه ابتدای گرفتاری اش است و دیگران باید به او سرسلامتی بدهند و خداقوت بگویند و به او دلداری بدهند و کمکش کنند. در حرکت قشنگی که کاندیداهای اصولگرا در این دوره انجام دادند نشان دادند که بالاخره این بلوغ سیاسی را دارند که در نظام مردم سالاری دینی به کسی که برنده شده است تبریک بگویند و بروند به او بگویند که ما می خواهیم کمک کنیم. زودتر از همه هم آقای جلیلی این کار را کرد و این نشان دهنده بلوغ گفتمان انقلاب اسلامی و نماینده این گفتمان است.

نکته بعدی در جریان گفتمان انقلاب، طرفداران گفتمان انقلاب شخصیت زده نیستند، حب و بغض شخصیت گرا ندارند، یعنی این نیست که در یک نفر هضم شده باشند، افراد را بر اساس مواضع و عملکردشان تحلیل می کنند. اگر کسی خارج از نظام باشد از نظر آن ها شر است، اما اگر کسی در داخل نظام بود، مواضع و عملکرد مثبت و منفی را می بینند. تمام انسان ها سیاه یا سفید که نیستند، در درجاتی بعضی مواضعشان مواضع مثبت است، برخی توانایی هایشان مورد قبول است، بعضی مواضع و عملکردهایشان هم منفی است. ما در رابطه با کاندیدایی که از او حمایت کردیم و رئیس جمهور شد یعنی آقای احمدی نژاد، همین رفتار را داشتیم، جایی که خوب عمل کرد، مصلحانه عمل کرد، در راستای نیات حضرت ولی عصر(عج) و نائب بر حقش عمل کرد، یک حمایت همه جانبه از او شد، جایی که دچار مشکل شد، دچار مسأله شد، اول از همه توسط دوستان اعتقادی اش، یعنی حامیان گفتمان انقلاب مورد نقد قرار گرفت، ما نسبت مان با دیگران هم همین است، بر اساس مواضعشان و رویکردهایشان.

صابرنیوز: رویکردهای آقای روحانی چه ایرادی داشت که از او حمایت نکردید؟ دلیل حمایت جبهه پایداری از ایشان بعد از انتخابات چه بود؟

امروز آقای روحانی بر سر کارند، اگر مواضعی منطبق با مواضع انقلاب بگیرند، ما حمایت می کنیم، آقای روحانی که جای خود، هرکس دیگری هم که مواضع صحیحی بگیرد که با مواضع انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی سنخیت و نزدیکی داشته باشد، از او هم حمایت می کنیم، چون در جبهه پایداری شخص مهم نیست، بلکه گفتمان انقلاب و رفتار مطابق آن مهم است. رأی ما به گفتمان و مدلی که آقای روحانی در نشست خبری خود مطرح کردند، نزدیک بود، اما نه به این معنا که به شخص آقای روحانی رأی می دادیم، چونکه آقای جلیلی در این گفتمان در تراز بالاتری از آقای روحانی قرار داشت و بعد از آقای جلیلی هم کسان دیگری مطرح بودند.

اولین مصاحبه آقای روحانی قابل تقدیر بود، چرا که با مواضع امام و رهبری سازگاری داشت. جبهه پایداری بنابر اصل همیشگی و قاطع خویش باید بر ولایتمداری پایدار بماند و ما دیدیم در اولین جلسه مطبوعاتی ایشان، در مقابل سؤال خبرنگاران خارجی و در حوزه تعلیق انرژی هسته ای ایشان ایستادگی کرد و محکم گفت گذشت آن دوره! ما دنبال حفظ حقوق ملت ایران هستیم. این یک موضع خوب و اصولی و قابل قبولی بود.

صحبت های آقای روحانی در نشست خبری نزدیک به گفتمان انقلاب اسلامی بود. جریان مقاومت و گفتمان مقاومت هم حرفش همین بود که ما نمی خواهیم مقابل نظام سلطه کوتاه بیاییم، ما ولو به اینکه تحت فشار قرار بگیریم، از ارزش های انقلاب و از حقوق حقه ایران دفاع می کنیم. حالا اگر کسی که جزء جریان ما نیست همین حرف را بزند، این از نظر ما حرف زیبایی است، ما آرزو می کردیم ایشان این حرف ها را زودتر بزند، آرزو می کردیم این حرف های عزت مندانه را در عملکرد سابقشان هم ببینیم، اکنون هم که این مطالب از سوی ایشان بیان می شود بگوییم قبول نمی کنیم؟نه، قطعا حمایت می کنیم و قطعا تأیید می کنیم.

تا وقتی ایشان در راستای منویات مقام معظم رهبری و در راستای تحقق اسلام انقلابی به گفته ایشان که می خواهند آب در دل آقا تکان نخورد، عمل کنند، ما از او حمایت می کنیم. ایشان گفته اند می خواهد با افراطیونی که با نظام زاویه دارند و مرزشان با معاندین انقلاب مشخص نیست مرزبندی کند، این حرف ها حرف های خوبی است. اینکه بخواهد با تدبیر و برنامه ریزی و قانون گرایی کارها را انجام بدهد، این حرف ها حرف های خوب و درستی است. امیدواریم آقای روحانی با نیاوردن چهره هایی افراطی که سابقه عضویت در حزب مشارکت  و کارگزاران دارند و نسبتشان با معاندین انقلاب روشن نیست، در عمل ثابت کنند میدانی برای افراطیون باز نخواهند کرد.

نکته بعدی این که این حرف ها، حرف های بچه های انقلاب است. مگر کاندیداهای گفتمان انقلاب غیر از این را می گفتند. ما موضوعمان اشخاص نیست، موضوعمان مواضع و عملکردهاست. این مواضع مواضع اصولی است. پس ما این مواضع را تأیید می کنیم و حمایت می کنیم.

صابرنیوز: تعامل جبهه پایداری با دولت آینده چگونه خواهد بود؟ آیا به عنوان جریان رقیب وارد عمل می شود؟

یکی از رفتارهای غلطی که باز در طول 8 سال گذشته ما دیدیم، ادامه دادن رقابت ها بود. برنتافتن رأی مردم بود. سال 84 آقای احمدی نژاد علی رغم میل باطنی خیلی ها رأی آورد. این ها چهار سال تلاش کردند آقای احمدی نژاد موفق نشود. سال 88 این به اوج خودش رسید که اصلاً جریان انتخابات را قبول نکردند و این رقابت را 8 سال ادامه دادند. بداخلاقی کردند، تنش در کشور درست کردند، مزاحمت برای کار دولت ایجاد کردند، از ابزار خودشان در بازار و در جاهای مختلف استفاده کردند برای مشکل سازی برای دولت. این کار غلط و ناصحیح بود. کاندیداهای اصولگرا با رفتار اخلاقی خودشان و تبریک به رئیس جمهور منتخب، به فتنه گرهای سال 88 و آن هایی که می گفتند که "ادب مرد به ز دولت اوست" و بر اساس این شعار که دولت بی ادب است، او را تخریب می کردند، به مدعیان ادب، با این حرکت خودشان ادب یاد دادند.

ادب بالاتر حالا این است که معتقدان به گفتمان انقلاب با اینکه کاندیدای مورد نظر آن ها رأی نیاورده، به رأی سایر افراد احترام بگذارند، همین طور که خود ایشان هم اذعان دارند رئیس جمهور کل ملت ایران خواهند بود و بر این اساس در راستای حفظ و ارتقاء و تعالی آرمان های انقلاب به دولت او کمک کنند. این کمک به معنای حمایت معنوی است.

نکته بعد موضع ولایتمداری ماست. بالاخره مقام معظم رهبری در همین جلسه اخیر فرمودند که همه موظفند به دولت منتخب کمک کنند. این "همه" شامل حامیان گفتمان انقلاب و جبهه پایداری هم می شود، ما بیش از همه مدعی ولایتمداری هستیم و به این علت، علی رغم اینکه کاندیدای ما رأی نیاورده و چه بسا در بعضی مسائل اختلاف گفتمانی هم با رئیس جمهور منتخب داریم، اما بنا به دستور ولی فقیه موظفیم حتی بیش از دیگران به دولت جدید کمک کنیم و این موضوع به این معنا نیست که مسائلی که مورد اختلاف فکری و گفتمانی بوده است، حل شده است، چون این مسائل مبنایی و استدلالی و برآمده از یک جهان بینی است و با یک روز و دو روز و یک ماه و دو ماه و حتی یک سال و دو سال تغییری در آن حاصل نمی شود.

رفتار ما با آقای روحانی در دولتش کاملا یک رفتار تکلیفی خواهد بود. همان طوری که در جریان انتخابات کاملا تکلیفی عمل کردیم. ما در جریان انتخابات یک تشکل اصولگرا هستیم، در دایره اصولگرایی به گزینه اصلح رسیدیم که آقای لنکرانی بود که عضو جبهه پایداری بود. بعد که ایشان منصرف شدند، گزینه ما در بین هشت نامزد موجود آقای جلیلی بود، اگر ایشان نمی آمدند ما از بین موجودین به فردی که به گفتمان انقلاب نزدیک تر بود، مانند آقای حداد می رسیدیم، حتی بعد از آقای حداد گزینه های دیگری در بین اصولگرایان بودند که البته این گزینه غیر از آقای روحانی بودند. بالاخره از دامنه اصولگرایی یکی را انتخاب می کردیم.

اگر مواضعی را که آقای روحانی در نشست خبری بعد از انتخاب اتخاذ کردند، قبل از انتخابات نیز اتخاذ کرده بودند، در مورد آقای روحانی، همان طور که در گذشته سیاسی ایشان در جریان انتخاباتهای مجلس اغلب ایشان عضو لیستهای جریانهای وابسته به اصولگرایی مانند جامعه روحانیت مبارز تهران بوده اند و در عمکرد ایشان هم نشان دهنده این موضوع بود قطعا نگاه دیگری به او داشتیم اما نه به این معنا که به عنوان کاندیدای گفتمان مقاومت به او رأی می دادیم. رسانه های وابسته مغالطه نکنند، اگر الآن هم با وجود اینکه آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتخاب شده اند، باز هم به شرایط انتخابات برگردیم در بین نامزدهای موجود گزینه جبهه پایداری آقای جلیلی خواهد بود. البته این طور نیست که ما چون یک نفری نامش لنکرانی است از او حمایت می کنیم، ما به خاطر مواضع و منش و دیدگاه های اقای دکتر لنکرانی از او حمایت می کردیم.

اینکه آقای دکتر روحانی در دولت آینده به عنوان عضو با سابقه جامعه روحانیت مبارز تهران یک رفتار اصولگرایانه منطبق بر ارزش ها به نمایش بگذارد، آرزوی ماست و در این صورت با تمام قوا از او حمایت می کنیم. اما اگر هرجا، رفتار خلاف اصول و ارزش ها و منویات حضرت آقا ببینیم، همانطوری که به آقای دکتر احمدی نژاد تذکر دادیم در مواردی که دیدیم، قطعاً به وظیفه و تکلیف شرعی خودمان نسبت تذکر دادن به آقای روحانی عمل خواهیم کرد. معیار ما هم صد البته این است که جبهه پایداری مشروعیت نظام و همه مسئولان ان را به ولایت فقیه دانسته و می داند و حد و مشخصه افراد را در تطبیق گفتمانی-رفتاری با مقام ولایت و قانون مداری ان ها که برگرفته از قرآن و عترت است به سنجش می گذارد.

صابرنیوز: علت موضع گیری تند برخی رسانه های اصلاح طلب و شبه اصلاح طلب افراطی و وابسته و برخی شخصیت های اصلاح طلب علیه جبهه پایداری چه چیزی است؟ از اینکه از آقای روحانی حمایت کرده اید گویا خیلی ناراحت شده اند!

بعضی هستند که در این کشور به خاطر اینکه ضعیف اند، به خاطر اینکه سازشکارند، به خاطر اینکه فرصت طلبند اعم از اینکه وابسته به کدام جریان سیاسی باشند، با ایجاد اختلاف و دعوا و تنش، سعی می کنند پالانی برای خودشان بدوزند و جایگاهی برای خودشان دست و پا کنند. عده را به عنوان چماق بر سر دولت نشان بدهند تا بتوانند در این عرصه برای خودشان آلاف و الوفی بهم بزنند و این تنش ها و دعواها به جز رشد فرصت طلبان چیز دیگری را تحقق نمی بخشد.

نقد محققانه و انجام وظیفه عالمانه موضوع بحث من نیست. بالاخره یک جریان سیاسی وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را دارد. فرقی نمی کند  رئیس جمهور منتخب  مورد علاقه او باشد یا نباشد، جایی که لازم است امر به معروف بکند، باید بکند و جایی که لازم است نهی از منکر بکند، باید بکند. اما بحث دعوا و اختلاف و فرصت سازی برای فرصت طلب ها، طبیعتاً جبهه پایداری علاقه مند نیست که فرصت طلب های سیاسی با چماق نشان دادن این و آن برای خودشان زمینه رشد و تحمیل خودشان به جریان نظام را فراهم کنند.

نکته بعدی که باید به ان توجه کرد این است که بله، این حضرات به اصطلاح اصلاح طلب مثل آقای زیباکلام که در مصاحبه اخیرشان نسبت هایی داده اند به جبهه پایداری که به نظر می رسد بیشتر برازنده خودشان است، تحلیل هایش را در یک سال اخیر نگاه کنید. این طیف از اول می گفتند اصلاح طلب ها جایی ندارند و رأی نخواهند آورد و به جایی نخواهند رسید. حرفشان در آن تحلیل ها این بود که ما باید خودمان را به یک اصولگرای معتدل نزدیک کنیم و سهمی از کابینه او بگیریم. بعضی ها نزدیکان آقای هاشمی را ذکر می کردند و بعضی ها مثل آقای زیباکلام اشاره به آقای قالیباف می کردند. یعنی اینکه این حضرات اصلاح طلب هیچ جایگاهی برای خودشان نمی دیدند. در جریان این انتخابات این کار را عملیاتی کردند. آمدند خودشان را پشت یک نفری که هیچ نسبتی با آن ها ندارد قرار دادند.

آقای روحانی چه کسی است؟ ایشان عضو جامعه روحانیت مبارز تهران است. جامعه روحانیت یکی از قدیمی ترین جریانات وابسته به اصولگرایی است که در رأس آن آقای مهدوی کنی است. آقای روحانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که در فتنه سال 78 برخورد سفت و سختی با فتنه گران آن زمان که مورد پشتیبانی دولت اصلاحات بودند، کرد. آقای روحانی  پنج دوره ای که انتخاب شده برای انتخابات مجلس، اغلب از طریق اصولگرایان انتخاب شده و به مجلس راه یافته است و جزء طیف اصولگرای مجلس بوده است و هیچ وقت هم حاضر نشده است بگوید من اصلاح طلبم. نمی خواهم بگویم ایشان حتما اصولگراست، ولی قطعا اصلاح طلب هم نیست  ولی این اقایان می خواهند با قرار دادن خود پشت سر اقای روحانی دولت وی را در اختیار بگیرند تا شاید بتوانند خودشان را احیا کنند.

انها تلاششان این است که با ایجاد فضای دو قطبی بین اصولگرایان به ویژه جبهه پایداری با اقای روحانی، ایشان را وادار به تمکین کنند مواضع اخیر بعضی از افراد جبهه پایداری مبتنی بر تعامل مصلحانه و تکلیفی با دولت اقای روحانی بازی انها را بهم زده است به همین خاطر شما روزنامه ها و افراد و سایت های اصلاح طلب را می بینید که عصبانی هستند، راز عصبانیت آن ها در این است. به همین علت نسبت به یک موضعی واکنش نشان می دهند، به خاطر اینکه می بینند بازی شان دارد به هم می خورد. این ها می خواستند بیایند به یک شخصیتی که اصلاح طلب نیست بگویند تو با حمایت ما به اینجا رسیدی، اصولگراها تو را قبول نداشتند و در مقابل تو هستند.

حالا می بینند بعد انتخابات با این فرایندی که دارد اتفاق می افتد این دو قطبی که آن ها می خواستند ایجاد کنند دارد به هم می خورد و تمام رشته هایشان پنبه می شود. گروه هایی که عصبانی هستند اول فرصت طلبانی هستند که با ایجاد و نمایش دعوا در کشور می خواهند یک عده از نیروهای انقلاب را در مقابل دولت آتی قرار بدهند و برای خودشان جایگاهی دست و پا کنند و دوم اصلاح طلبانی که هیچ جایگاهی در افکار عمومی نداشتند و با وصل کردن خودشان به یک چهره غیر اصلاح طلب تلاش می کنند یک فضای تنفسی به قول خودشان فراهم کنند، و به این دولت و به این شخصیت به عنوان یک دوران گذار نگاه کنند که بعد بتوانند مانند اینکه بعد از هاشمی خاتمی را سر کار آوردند، بعد از آقای روحانی یک چهره اصلاح طلب را روی کار بیاورند. وقتی می بینند این فضا با هوشیاری بچه های انقلاب فراهم نمی شود از عصبانیت فریاد می کشند.

صابرنیوز: آیا این حمایت بعد انتخابات از آقای روحانی شائبه سهم خواهی جبهه پایداری از دولت آینده را تقویت نمی کند؟

ما به علت نگاه تکلیفی مان، حتی از کاندیداهای خودمان مانند آقایان لنکرانی و جلیلی توقع بودن در کابینه را نداشتیم، چه برسد از دیگران. حتی دکتر لنکرانی که عضو جبهه پایداری بود در مصاحبه ای در همان اولین روزهای اعلام کاندیداتوری این گونه بیان داشتند که اعضای جبهه پایداری آخرین نفراتی هستند که من به آن ها برای ورود به کابینه فکر می کنم. وقتی کسی که عضو جبهه ماست اینگونه می گوید و ما هم توقعی از او نداریم، آن موقع ما توقع داریم که کسی که رابطه سیاسی روشن با ما ندارد او از ما استفاده بکند؟ قطعا کسانی که به مسئولیت ها در نظام، نگاه قدرت طلبانه دارند، دیگران را هم مثل خودشان می پندارند و این پندار خود را به مؤمنین به اسلام و انقلاب و ولایت نسبت می دهند.

صابرنیوز: اگر در پایان نکته ای دارید بفرمایید.

آخرین بحث من  این است که همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند نامزدها به گونه ای حرف بزنند که اگر خرداد سال آينده نوار حرفهای امروزشان را پخش کردند شرمنده نشوند، رسانه ها فضایی را فراهم نکنند که عدم توفیق های دولت بعدی به گردن دیگران انداخته شود و ماجرای "نگذاشتند کار کنیم" تکرار شود. جبهه پایداری بنا ندارد که اجازه دهد که عدم پاسخگویی های دولت اینده به او نسبت داده شود.

صابرنیوز: ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها