کد خبر: ۱۴۵۵۶۵
زمان انتشار: ۱۰:۱۰     ۱۲ تير ۱۳۹۲
اقدام بی‌سابقه آمریکا برای بازداشت افشاگر/
هواپیمای رئیس‌جمهوری بولیوی که از مبدا روسیه به پرواز درآمده بود، به دنبال سوءظن در خصوص اینکه ادوارد اسنودن ممکن است در این هواپیما باشد، مجبور به انحراف از مسیر و فرود اجباری در اتریش شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که چند کشور درخواست پناهندگی ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه‌های جاسوسی اینترنتی و تلفنی آمریکا را رد کرده‌اند.

بر این اساس، فرانسه و پرتغال اقدام به لغو مجوز هوایی هواپیمای حامل اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی کرده و باعث توقف اجباری آن در شهر وین شدند.

این در حالی است که هیچ شواهدی در خصوص اینکه اسنودن که به دلیل افشای اسناد محرمانه آمریکا و به اتهام جاسوسی تحت تعقیب واشنگتن قرار دارد، محوطه ترانزیت فروودگاه بین‌المللی مسکو را ترک کرده باشد، وجود نداشته است.

یک مقام وزارت امور خارجه اتریش گفت: شایعات درباره اینکه اسنودن در این هواپیما بوده درست نیستند.

دیوید چوکه وانکا، وزیر امور خارجه بولیوی توقف اجباری این هواپیما را به دلیل سوء ظن‌های بی‌اساس مبنی بر اینکه اسنودن در این هواپیما است، دانست.

چوکه وانکا گفت: ما نمی‌دانیم چه کسی این دروغ را ساخته است. ما به دنبال ابراز ناراحتی خود هستیم زیرا این اقدام زندگی رئیس‌جمهور کشورمان را به خطر انداخته است.

بولیوی یکی از کشورهایی است که اسنودن به دنبال پناهندگی در آنها بوده و مورالس که اخیرا در یک کنفرانس انرژی در روسیه شرکت کرد اظهار داشته که در صورت درخواست اسنودن برای پناهندگی درخواست وی را بررسی خواهد کرد.

روبن ساودرا، وزیر دفاع بولیوی اظهار داشت: وزارت امور خارجه آمریکا احتمالا عامل تصمیم برای آنکه به هواپیمای مورالس اجازه فرود در پرتغال و یا پرواز در حریم هوایی فرانسه داده نشود، بوده است.

با وجود این، وی گفت: فرانسه و پرتغال اقدام به بازبینی کرده و پذیرفته بودند تا به هواپیمای مورالس اجازه پرواز در فراز این دو کشور را دهند اما این بار ایتالیا و اسپانیا از اجازه به عبور هواپیمای مورالس از حریم هوایی کشورشان خودداری کردند.

ساودرا گفت: دو کشور مواضع خود را تغییر دادند که نخست فرانسه و اکنون پرتغال هستند. ما صبورانه به دنبال حل موضع منفی اتخاذ شده از سوی ایتالیا و اسپانیا بر اساس هنجارهای بین‌المللی هستیم.

گزینه‌های اسنودن به منظور دریافت پناهندگی از زمانی که وی از هنگ‌کنگ وارد مسکو شد در حالی که هیچ سند مسافرتی معتبری نداشت، محدود شده‌اند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها