کد خبر: ۱۴۶۲۳۰
زمان انتشار: ۰۰:۰۶     ۱۵ تير ۱۳۹۲
روزنامه‌ها و رسانه‌های مختلف انگلیسی، نگاه‌های متفاوتی نسبت به تحولات اخیر مصر و برکناری «محمد مرسی» داشتند، اما اغلب آن‌ها مداخله نظامی ارتش را یک «کودتا» خواندند.

598 به نقل از مصر: یکشنبه هفته گذشته همزمان با اولین سالگرد ریاست‌جمهوری «محمد مرسی» در مصر، مخالفان وی به دعوت جنبش موسوم به «تمرد» تظاهرات‌هایی را آغاز کردند که نهایتا با دخالت ارتش به برکناری مرسی منجر شد. هرچند که بسیاری مداخله ارتش را گامی برای جلوگیری از خونریزی و خشونت دانسته و از آن دفاع می‌کنند، اغلب رسانه‌های انگلیسی این اقدام را یک «کودتای نظامی» دانسته‌اند که علیه اولین رئیس‌جمهور منتخب و غیرنظامی مصر انجام شده است.

روزنامه «ایندیپندنت» یکی از این رسانه‌های انگلیسی است که تحولات اخیر مصر را با سرتیتر «کودتای مصر» دنبال می‌کند. این روزنامه در گزارشی از اقدام اخیر ارتش، نوشته است نظامیان مصری با بازداشت گسترده سران «اخوان‌المسلمین» به خصوص «محمد بدیع» رهبر معنوی اخوانی‌ها، احتمال بروز خشم و غضب بیشتر اعضای این گروه را افزایش دادند.

این روزنامه نوشته است بدیع پس از بازداشت، با یک بالگرد نظامی به قاهره منتقل شده است. «امر درگ» یکی از مقامات ارشد اخوان‌المسلمین است که در مصاحبه با ایندیپندنت می‌گوید: الان اوضاع حتی از دوران مبارک هم بدتر شده.

روزنامه «گاردین» هم با «کودتا» خواندن اقدام ارتش، نوشت: حامیان رئیس‌جمهور مخلوع محمد مرسی که هنوز مات و مبهوت کودتای نظامی‌ای هستند که رهبر آن‌ها را از قدرت کنار گذاشت، روز جمعه احتمالا بعد از نماز علیه این اقدام ارتش و بازداشت‌های گسترده‌ای که سران اخوان‌المسلمین را هدف گرفته و تسلط ارتش بر کشور را افزایش داده، تظاهرات می‌کنند.

این روزنامه به اظهارات «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در مورد اقدام ارتش هم اشاره کرده و نوشته است اوباما از به کار بردن واژه «کودتا» خودداری کرد.

اما روزنامه «دیلی‌تلگراف» موضعی محافظه‌کارانه‌تر اتخاذ کرده و تنها در نقل قول‌ از اعضای اخوان‌المسلمین و حامیان مرسی، واژه «کودتا» را به کار برد. این روزنامه نوشته است اسلامگرایان نظامیان را به اجرای یک کودتای گستاخانه و آشکار علیه اولین رئیس‌جمهور منتخب متهم کرده‌اند.

روزنامه «فایننشال تایمز» هم تقریبا مواضعی مشابه «دیلی تلگراف» اتخاذ کرده و تنها به بیان نقل قول‌های مختلف بسنده کرده است. هرچند این روزنامه در یادداشتی به قلم «فیلیپ استفنز»، تحولات مصر را «کودتای قاهره» نامیده و نوشته است: کودتای قاهره هشدار بیدارباشی برای غرب بود».

این روزنامه همچنین کاریکاتوری را منتشر کرده که در آن مردم مصر اطراف صندوق رأیی که به شکل یک تانک نظامی درآمده، جمع شده و از پیروزی این صندوق رأی نظامی، شادی می‌کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها