کد خبر: ۱۴۶۶۶۹
زمان انتشار: ۲۰:۳۹     ۱۶ تير ۱۳۹۲
ولت بولیوی به افشاگر برنامه‌های شنودهای محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا پیشنهاد پناهندگی داد.

به گزارش 598،  خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از ونزوئلا و نیکاراگوئه، بولیوی سومین کشور از آمریکای لاتین است که به ادوارد اسنودن، افشاگر شنودهای محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا پیشنهاد پناهندگی داده است.

این اقدام آنان مخالفتی با واشنگتن محسوب می‌شود که خواهان دستگیری اسنودن به جرم افشای جزئیات برنامه‌های جاسوسی آمریکا هستند.

اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی، پیشتر اعلام کرده بود که قرار است مساله اعطای پناهندگی به اسنودن را مورد بررسی قرار دهد اما شنبه موضع خود را تغییر داد و با پیشنهاد ارائه پناهندگی به اسنودن باعث خشم برخی از کشورهای اروپایی شد؛ اقدامی که باعث شد تا این کشورها از ورود هواپیمایش به حریم هوایی‌شان جلوگیری کنند چرا که گمان می‌کردند اسنودن در این هواپیما است.

مورالس تصریح کرد: "می‌خواهم به کشورهای اروپایی و آمریکایی بگویم که شب گذشته مشغول فکر کردن به این قضیه بودم که به عنوان اعتراضی عادلانه، می‌خواهم اعلام کنم که در حقیقت ما می‌خواهیم به اسنودن پیشنهاد پناهندگی بدهیم. اگر ما درخواستی قانونی دریافت کنیم، پناهندگی را به وی اعطا خواهیم کرد."

وزارت امور خارجه بولیوی بلافاصله در مورد اینکه آیا درخواست پناهندگی رسمی دریافت شده بود یا خیر اظهار نظر نکرد.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا نیز این پیشنهاد را اواخر روز جمعه ارائه داد اما دولت ونزوئلا اعلام کرد که تا شب شنبه هیچ واکنشی را نسبت به این پیشنهاد ندیده‌اند.

دانیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه نیز اعلام کرد که کشورش درخواست پناهندگی را دریافت کرده است و احتمالا "اگر شرایط اجازه بدهد" با این درخواست موافقت می‌کند.

هنوز مشخص نیست که آیا اسنودن پیشنهاد کشورهای آمریکای لاتین را می‌پذیرد یا خیر و یا اگر بپذیرد چگونه می‌تواند به این کشورها برود. وی هم‌اکنون در منطقه آزاد فرودگاه بین‌المللی مسکو به سر می‌برد. پرواز مستقیمی از مسکو به کاراکاس، پایتخت ونزوئلا وجود ندارد و مسیر معمول برای این کار، رفتن به هاوانا، پایتخت کوبا و عوض کردن هواپیما در آن جاست. هنوز مشخص نیست که آیا مقامات کوبایی به او اجازه گذر را می‌دهند یا خیر، با این وجود نشانه‌هایی از پرواز اسنودن به هاوانا وجود ندارد.

آرماندو لوآسیا، وزیر امور خارجه سابق بولیوی گفت، اسنودن برای پناهندگی در بولیوی باید درخواست خود را به سفارت بولیوی در روسیه ارائه دهد و لزومی ندارد در بولیوی حاضر باشد.

اکوادور نیز از اسنودن حمایت کرد و اعلام کرد، اگر او قصد انتخاب این کشور را داشته باشد تنها می‌تواند مساله اعطای پناهندگی او را بررسی کند.

مسکو اعلام کرد، هر چه بیشتر اسنودن در فرودگاه بماند، خطرات بزرگتری بن‌بست دیپلماتیک درباره سرنوشت او را تهدید می‌کند.

وزارت امور خارجه روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور هر دو از اظهار نظر درباره پیشنهاد ونزوئلا به اسنودن امتناع کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها