کد خبر: ۱۴۷۰۱۹
زمان انتشار: ۲۳:۳۰     ۱۷ تير ۱۳۹۲
نخستین مستندهای مؤسسه «سیمافکر» با حضور «سیدناصر هاشم‌زاده»، «سیدحسین شهرستانی» و جمعی از فعالان و نخبگان فرهنگ و اندیشه به نمایش گذاشته و نقد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی «سیمافکر»، «عصر تلویزیون» و «سکولار نیستیم» اولین آثار مستند «سیمافکر» هستند که ساعت 16 تا 18 روز چهارشنبه نوزدهم تیرماه 1392 نمایشه داده می‌شوند.

این مستندها در میزگردی با حضور «سیدناصر هاشم‌زاده»، فیلم‌نامه‌نویس و پژوهشگر هنر، «سیدحسین شهرستانی»، پژوهشگر علوم اجتماعی و همچنین «سیدباقر نبوی» و «سیدعلی سیدان»، کارگردان‌های آثار یادشده نقد و بررسی می‌شوند و با تبادل نظر میان سخنرانان و نخبگان حاضر در جلسه به پایان خواهد رسید.

«عصر تلویزیون» ساخته «سیدباقر نبوی»، با نگاهی فلسفی ـ تاریخی به شناخت ماهیت تلویزیون به‌مثابه یکی از پدیده‌های عصر جدید می‌پردازد.

«نسبت میان تصویر و مدرنیته»، «سوژه و رسانه‌های تصویری» و «وضعیت تلویزیون ایران در دوران کنونی» از جمله موضوعاتی هستند که در این مستند به آن‌ها پرداخته شده است.

نبوی در این مستند 20دقیقه‌ای، علاوه بر استفاده از تصاویر آرشیوی، با «یوسف‌علی میرشکاک»، نویسنده و شاعر، «سیدمهدی ناظمی»، مدرس دانشگاه و پژوهشگر فلسفه سینما و «محمد خندان»، پژوهشگر فلسفه اطلاعات گفت‌وگو کرده است.

«سکولار نیستیم» نیز ساخته «سیدعلی سیدان» است که به بررسی جایگاه سکولاریسم در اندیشه روشنفکری دینی می‌پردازد.

نام این مستند اشاره به تیتر اول شماره 27 ماهنامه «مهرنامه» دارد که برگرفته از گفت‌وگوی این مجله با «سعید حجاریان» است.

«نسبت میان اسلام و مدرنیته در اندیشه روشنفکران دینی»، «قرائت‌های مختلف و متفاوت روشنفکران دینی از سکولاریسم» و «امکان تفکیک سکولاریسم سیاسی و سکولاریسم فلسفی» از جمله موضوعات مطرح‌شده در این مستند کوتاه است.

سیدان، موضوعات یادشده را در گفت‌وگو با «ابراهیم فیاض»، عضو گروه مردم‌شناسی دانشگاه تهران و «سیدحسین شهرستانی» به بحث گذاشته است و از اطلاعات آرشیوی به‌کاررفته در این مستند نیز می‌توان به قسمت‌هایی از مصاحبه‌های مکتوب و تصویری چهره‌هایی همچون «حسین حاج‌فرج دبّاغ (عبدالکریم سروش)»، «سعید حجاریان»، «محسن کدیور»، «محمد مجتهد شبستری» و «مصطفی ملکیان» اشاره کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در این نشست به نشانی «تهران، خیابان کریم‌خان زند، خیابان حافظ، نرسیده به چهارراه کالج، بن‌بست حیات، پلاک 12، طبقه سوم، مؤسسه سیمافکر» مراجعه کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها