کد خبر: ۱۴۹۱۴۴
زمان انتشار: ۱۱:۲۸     ۲۶ تير ۱۳۹۲
در گفتگو با جواد محمدی :
شهدای ایران- عضو شورای تخصصی مهندسی فرهنگی:مقام معظم رهبری 2سال قبل مسئولیت اصلاح سبک زندگی را به شورای انقلاب فرهنگی واگذرا کردند که این موضوع مورد بررسی قرار گیرد اما بعد از مدتی شاهد بودیم که حضرت آقا این موضوع را در سخنرانی های خود نیز در میان مردم مطرح فرمودند.

"دکتر جواد محمدی" کارشناس فرهنگی و فعال رسانه ای در گفت و گوی اختصاصی  با پایگاه خبری شهدای ایران؛ در خصوص سبک زندگی اسلامی - ایرانی و الگوی این نوع سبک زندگی؛ زندگی شهدا، جانبازان و ایثارگران را نمونه ای از  زندگی ایرانی اسلامی دانست  و ادامه داد: وقتی به  عقبه های فکری شهدا بر می گردیم درمی یابیم  اصولی که آنها بر پایه آن عمل می کردند راه و روش  قرآن و سیره اهل بیت بوده که با آمیخته شدن در  فرهنگ اقوام  نسخه ای از سبک زندگی اسلامی ایرانی را به ما نشان می دهد.


وی در جواب سوالی مبنی بر اختلافات زندگی اسلامی و غربی با اشاره به اختلاف جهان بینی در شکل گیری سبک زندگی در جوامع مختلف  بیان کرد: دستور العمل های زندگی در قرآن کریم و نحوه ی رفتار و گفتار معصومین است که راه درست زندگی را به ما نشان می دهد و در اسلام  نگاه به اتفاقات جهان، نگاه  الهی است، اما در جوامع غربی انسان را به جای خدا قرار داده اند و تمام قوانین حاکم بر آن جوامع را با این نگاه اومانیستی نگاشته اند و به طور کل در تمام مسائل اجتماعی نگاه الهی ندارند این یکی از اساسی ترین  تفاوت های ما با غربی ها می باشد.



وی در ادامه به ضعفهایی که در اجرای قانون با آن مواجه هستیم اشاره کرد و ادامه داد : یک تفاوت بین ما و غربی ها وجود دارد که اگر با انصاف نگاه کنیم آنها بهتر از ما عمل کرده اند و آن هم نظارت بر اجرای قوانین است، در غرب قوانینی را وضع می کنند و سپس شدید ترین جریمه های را برای قانون شکنان در نظر می گیرند، یعنی اگر شخصی تخلف کرد با وی شدیدترین برخوردها و جریمه ها صورت می گیرد، در این صورت کسی کاری  را انجام نمی دهد که توسط دولت مجبور به پرداخت جریمه شود و لذا بعد از مدتی این مواجهه تبدیل به فرهنگ می شود  و باعث می شود قوانین فراگیر گردد.


حال باید  دید سبک زندگی در کشور ما و دیگر کشور ها چه تفاوت هایی دارد و ریشه این تفاوت ها در هر یک از نقاط ضعف سبک زندگی در غرب و یا ایران چیست؟ و برای حل هر کدام از معضلات راهکار مجزا اندیشید. یکی از معضلات کشور ما قانون گریزی و عدم نظارت و برخورد با بی قانونی است. چرا برخی قوانین در کشور ما درست اجرایی نمی شود، که این معضل به بخش های دیگر فرهنگی هم سایت می کند. این مسئله نیاز به ریشه یابی اساسی دارد اما به نظر میرسد :  ما در کشورمان  سه چیز اساسی نداریم " نظارت مداوم و اجرای کامل قانون و عدم برخورد مناسب و به موقع با متخلف" .



این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در خصوص ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی ادامه داد: مقام معظم رهبری 2سال قبل این مسئولیت را به شورای انقلاب فرهنگی واگذرا کردند  که این موضوع را مورد بررسی قرار دهند اما بعد از مدتی شاهد بودیم که حضرت آقا این موضوع را در سخنرانی های  خود نیز در میان مردم مطرح میکنند ، در واقع  این موضوع  نشان دهنده ی آن است که این بحث ، چیزی نیست که بخواهند به دور از چشم مردم حل  شود اتفاقا مردم هستند که میتوانند با هم فکری و همراهی این موضوع را گفتمان و دغدغه خود قرار داده و به دنبال اصلاح آن باشند.


دکتر جواد محمدی در ادامه با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی ادامه داد :جالب است که به چه دلیل مقام معظم رهبری  در این برهه   این موضوع  را طرح کرده ا ند،  در واقع  برداشت بنده از این موضوع  این است که آقا می خواستند عموم مردم به این موضوع  توجه کرده واین موضوع  در جامعه فراگیر شود تا این اینگونه خلاء ها و نقاط ضعف بتواند  توسط خود مردم برطرف گردد.


وی خاطر نشان کرد: مانیز  باید سبک زندگی ایرانی اسلامی را  جزء گفتمان مردم نماییم  تااین موضوع دغدغه مردم و همچنین  قشر های مختلف جامعه باشد تا به این موضوع فکر بکنند، نقاط قوت و ضعف را بررسی کنند، راهکار ارائه بدهند تا در نهایت بتوان این موضوع را حل کرد.

 

 

دکتر محمدی ادامه داد: یکی از فرصت ها و نکات مثبت در سبک زندگی اسلامی- ایرانی اعتقادات ماست که پشتوانه بسیار ارزشمند در جوامع اسلامی است. این اعتقادات می تواند به کمک قوانین آمده مثلا در فرهنگ رانندگی یا موضوع طلاق بسیاری از مشکلات را حل نماید. چند سال قبل در یکی از شهرهای کانادا برق می رود و سیستم نظارتی آنها حذف میشود ودر خیابان بزرگ آن شهر فروشگاه ها غارت می شود. یعنی نظم و وجدان با حذف نظارت از بین میرود. آیا اعتقادات ما چنین اجازه ای را به مردم میدهد؟ آیا با رفتن برق خیابان های ما و فروشگاه های آنها غارت می شود؟ قطعا چنین اتفاقی در ایران اسلامی نمی افتدو این به علت پشتوانه عظیم اعتقادی ماست که باید بعنوان فرصت در برنامه ریزی اصلاح سبک زندگی به آن توجه ویژه نمود. 
 
 
در موضوع طلاق تقوا و پرهیزکاری مردان و زنان بسیاری از مشکلات را حل میکند. تقوا سبب گذشت  زوجین از اشتباهات یکدیگر و گرمی فضای خانواده می شود. این که حضرت امام در پایان مراسم عقد زوجین را به گذشت سفارش می کردند بر همین اساس بود. زیرا گذشت سبب آرامش در خانواده می شود و یکی از عوامل گذشت نگاه الهی زوجین به زندگی و تقوای آنها می باشد.
گفتن و تکرار کردن به روش های متنوع از مهمترین راه های اصلاح سبک زندگی است.  اهل بیت نیز همین گونه مردم را ارشاد می کردند.انسان فراموشکار است و اینکه ما در روز 5 بار نماز باید بخوانیم بر همین اساس است که ما از یاد پروردگار غافل نشویم تا نجات یابیم . این یعنی تذکر مکرر برای جلو گیری از خطا و انحراف.



این کارشناس فرهنگی با  اشاره به هجمه ی شدید فرهنگی غرب علیه اسلام و آرمانهای اسلامی تصریح کرد :باید سبک زندگی  خود را با روش ائمه معصومین و شهدای اسلام  پیش ببریم ، فرهنگ شهداء برگرفته از پیام عاشورا هیهات من الذله است شهدا براین باور داشتند : ما میخواهم آقای خودمان باشیم  و نمی خواهیم دیگران برای من تصمیم بگیرن و آقای ما باشند، در زمان حال که دنیا ی استکباربا ما مشکل دارد دقیقا سر همین موضوع است ،آنها  میگویند ما باید آقای دنیا باشیم ولی ما می گوییم نمی خواهیم کسی آقای ما باشد و این فرهنگ هست که آنها را متزلزل کرده به گونه ای که 34 سال است میحواهند نگذارند این تفکر صادر شود و از مرزهای ایران فراتر رود.

 


مهم ترین پیام ما برای دنیا همین پیام است "فرهنگ ایثار شهادت  و گذشت" و تمام تلاش دشمن این است که ما از این پیام، ارزش ها و اصول خود دست برداریم  برای همین است که هر روز به بهانه ای میخواهند ما را تحت فشار قرار بدهند، یک روز با تهدید و یک روز با تحریم ،اما با تمام فشارها این پیام جمهوری اسلامی صادر شده است و انقلابهای اسلامی منطقه نیز گواهی بر این مدعاست ، اما ما نیز نباید از کید دشمن غافل شویم و باید هر روز با نشاط تر و قدرتمند تر در فراگیر کردن این پیام فرهنگی گام بر داریم.


دکتر جواد محمدی در انتها خاط نشان کرد؛ باید  مسئله  سبک زندگی ایرانی اسلامی را به صورت جدی دنبال کرد و ائمه در زمان خود با تکرار و تذکر و اعمال و گفتار خود سبک زندگی را ترویج می کردند. این تاثیر الگو ها بر مردم است لذا الگو های مردم از جمله مسئولین و فرهیختگان نیز باید روش ائمه را در پیش گیرند تا موفق شوند. از بهترین روش ها استفاده از  رسانه ها  و مراکز آموزشی و زبان هنر است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها