کد خبر: ۱۴۹۱۴۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۲۶ تير ۱۳۹۲
۳۳سال پیش در چنین روزی
موسوی خوئینی ها : با تعهدی که در برابر خط امام داریم باید آن چیزهایی را که امام رعایت می کنند رعایت کنیم. لذا موظفیم از بنی صدر به عنوان رئیس جمهور حمایت کنیم اگرچه بعضی مواضع وی را قبول نداشته باشیم.

رخدادهای 26 تیر 1359

چکیده :

  • هزاران نفر از مردم بانه در یک راهپیمایی گسترده علیه گروه های مسلح و در حمایت از جهاد سازندگی دست به راهپیمایی زدند .
  • سیاهپوستان خشمگین شهر میامی طی درگیری های گسترده با پلیس و نیروهای ضد شورش آمریکا که از شب گذشته از سر گرفته شده 5 پلیس را به شدت زخمی کرده اند .
  • جلسه دوم محاکمه محمد تقی شهرام بدون حضور او و به صورت غیابی برگزار شد . لاجوردی نماینده دادستان در این جلسه گفت : متهم خواهان نوعی دادگاه خودساخته سیاسی و یا تریبون آزاد توده ای است و ظاهرا وی دادگاه رسیدگی به یک جنایت را با میزگردی که در آن نمایندگان گروه ها و احزاب مختلف شرکت کرده و به بحث و گفت و گو پیرامون مسائل ایدئولوژیک و سیاسی می پردازند اشتباه گرفته است .
  • سازمان انجمن های اسلامی با صدور اطلاعیه ای اعلام موجودیت کرد.
  • علی اصغر حجازی : رئیس بانک مرکزی از سوی آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب تحت تعقیب قرار گرفته است .
  • موسوی خوئینی ها : ما موظفیم از رئیس جمهور حمایت کنیم و ایشان را در انجام کارهایشان یاری دهیم ، اگر در مسئله گروگان ها از تهدیدهای آمریکا بترسیم به او آموخته ایم که در برابر فشارهای بعدی هم تسلیم خواهیم شد و هر چه بخواهد می تواند با چنین شیوه ای آن را عملی سازد .
  • آیت الله دکتر بهشتی در زمینه دخالت برخی احزاب مانند جبهه ملی در کودتای نوژه اظهار داشت : هر نوع اقدام لازم را برای در هم کوبیدن توطئه ها در چهارچوب قانون اساسی به عمل خواهد آمد و در این زمینه کمترین گذشتی از هیچ مقامی قابل اغماض نیست .
  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی 6 عضو حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کردند.
  • انوشیروان پویان وزیر اسبق بهداری در کابینه جمشید آموزگار به همراه دو تن از اعضای کابینه شاپور بختیار توسط پاسداران دستگیر و تحویل زندان اوین شدند .
  • اوضاع مرزهای ایران و عراق پس از 48 ساعت درگیری شدید با سلاح های سبک و سنگین از ساعت یک بامداد آرام است ولی تشنج و درگیری در منطقه باویسی همچنان ادامه دارد .
  • احمد مدنی  در پاسخ به این سوال که مردم از اشغال لانه جاسوسی حمایت کرده اند گفت : این سرو صداها را مردم در زمان رژیم سابق هم می کردند ، عامه مردم بیسوادند و اسیر احساسات و زود تحت تاثیر تبلیغات و رادیو و تلویزیون قرار می گیرند ، کار باید اصولی باشد . 
مردم بانه خواستار آزادی گروگان های جهاد سازندگی شدند

هزاران نفر از مردم بانه در یک راهپیمایی گسترده علیه گروه های مسلح و در حمایت از جهاد سازندگی دست به راهپیمایی زدند . مردم بانه در این تجمع خواستار آزادی اعضای گروه جهاد سازندگی شدند که 4 ماه پیش به دست گروه های مسلح دمکرات و کومله به گروگان گرفته شده اند .مردم بانه تهدید کرده اند در صورت عدم آزادی این افراد اسلحه به دست گرفته و با گروه های مسلح خواهند جنگید . (1)

شورش سیاهان در آمریکا اوج گرفت

شورش سیاهپوستان شهر میامی که از اواسط ماه می گذشته آغاز شده است شب گذشته بار دیگر از سر گرفته شد و گزارش های رسیده حاکیست که سیاهپوستان خشمگین طی درگیری های گسترده با پلیس و نیروهای ضد شورش آمریکا 5 پلیس را به شدت زخمی کرده اند .آشوب ها از شهر لیبرتی آغاز شده و سیاهپوستان به تبعیض های نژادی دولت آمریکا علیه خود اعتراض دارند .

سیاهان عصبانی از پلیس و ماموران دولتی حتی به طرف نیروهای ویژه اف بی آی که برای سرکوب سیاهان به لیبرتی اعزام شده بودند آتش گشوده و چندین مامور پلیس را زخمی کردند . در شورش ماه گذشته لیبرتی حداقل 18 تن کشته شده و میلیون ها دلار خسارت مالی به بار آمده است . (2)

آیت الله بهشتی: انقلاب اسلامی همواره کوشیده است در خط حفظ آزادی های سیاسی و اجتماعی پایدار بماند ولی همان طور که مکرر گفته ایم این بدان معنا نیست که در برابر توطئه ها سهل انگاری شود ، هر نوع اقدام لازم را برای در هم کوبیدن توطئه ها در چهارچوب قانون اساسی به عمل خواهد آمد و در این زمینه کمترین گذشتی از هیچ مقامی قابل اغماض نیست .

دومین جلسه محاکمه تقی شهرام به صورت غیابی برگزار شد

جلسه دوم محاکمه محمد تقی شهرام بدون حضور او و به صورت غیابی برگزار شد . عبدالمجید معادیخواه حاکم شرع دادگاه انقلاب در این جلسه گفت : شهرام برای حضور در جلسه دادگاه شرایطی تعیین کرده است که این شرایط برای ما قابل قبول نیست و در نتیجه دادگاه بدون حضور او و به صورت غیابی برگزار می شود .

ترک جلسه از سوی خانواده شهرام ؛ قاضی بی طرف نیست !

در ابتدای این جلسه خانواده شهرام در نامه ای عدم حضور خود در دادگاه را اعلام کرده و جلسه را ترک کردند ، در نامه خانواده شهرام تاکید شده است : یکی از شرایط قاضی بی طرفی است و چون آقای معادیخواه نماینده مجلس و عضو حزب جمهوری اسلامی است در نتیجه نمی تواند بی طرف باشد و این قانونی نیست .

بی طرفی به معنای بی مسئولیتی نیست / قاضی دادگاه انقلاب باید انقلابی باشد

معادیخواه در پاسخ به اعتراض خانواده متهم گفت : معنی بی طرفی را با بی مسئولیتی اشتباه کرده اند ، دادگاه انقلاب اسلامی یک طرفش انقلاب اسلامی است و هیچ قاضی شرعی را نمی توان پیدا کرد که در دادگاه انقلاب به انقلاب علاقمند نباشد . اینکه قاضی شرع در دادگاه محاکمه مثلا هویدا مخالف هویدا نباشد و موافق انقلاب نباشد چنین قاضی شرعی را شما پیدا نخواهید کرد .وی ادامه داد : دیواری کوتاه تر از دیوار حزب جمهوری اسلامی وجود ندارد ، طبق استدلال خانواده شهرام انتصاب آیت الله بهشتی به عنوان رئیس دیوان عالی کشور که عالی ترین مقام قضایی کشور است  غیرقانونی است ولی باید بگوئیم که ما اسلام را از امام آموختیم نه از شهرام !

بهانه های شهرام و پاسخ های لاجوردی

در ادامه لاجوردی نماینده دادستان به دفاع از صلاحیت دادگاه انقلاب پرداخت و گفت : محمد تقی شهرام در صفحه 5 پرونده و در پاسخ به سوالی در زمینه قتل مجید شریف واقفی گفته است دستگاه قضایی صلاحیت طرح و بررسی یک چنین اتهامی را ندارد  این قتل در بهار سال 1354 در یک سازمان انقلابی که در اوج مبارزه حاد مسلحانه با رژیم سابق بوده اتفاق افتاده است بنابراین نه از نظر تاریخ و نه از نظر ماهیت موضوع به دادگاه های انقلاب اسلامی ارتباط پیدا نمی کند . وی ادامه داد : شهرام در این توضیحات ادامه داده است که مسئله یک مسئله سیاسی مربوط به مناسبات ما بین نیروهای انقلابی جامعه است و هیچ ربطی به دادگاه های انقلاب اسلامی ندارد!

در پرونده شهرام قتل نفس مطرح است / شاکی خصوصی وجود دارد

نماینده دادسرای انقلاب سپس اظهار داشت : با توجه به اظهارات یاد شده متهم لازم است گفته شود که اگر مسئله را خالی از ابعاد ایدئولوژیک سیاسی و اجتماعی بدانیم و حداقل اتهام قتل نفوس متعددی مطرح است که به دستور متهم صورت گرفته است و هم اکنون شاکیان خصوصی وجود دارند و مصرانه خواستار رسیدگی به اتهامات متهم را دارند ، اگر مورد اتهام از ابعاد ایدئولوژیک و سیاسی و اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد صدور فرمان قتل عده ای از برادران مسلمان ضد رژیم طاغوت مطرح خواهد بود .

علی اصغر حجازی: از آن جا که من از جانب دادستان کل انقلاب و به عنوان نماینده تام الاختیار از بانک بازدید می کردم آقای نوبری رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت که اگر بنی صدر رئیس جمهور در مورد بازدید شما دستور دهند ما شما را خواهیم پذیرفت و در غیر این صورت معذوریم و من در اینجا اعلام می کنم که در بانک مرکزی فرمان امام حاکمیت ندارد .

متهم دادگاه را با تریبون آزاد اشتباه گرفته است

لاجوردی ادامه داد : در زمینه صلاحیت دادگاه نیز باید گفت در حال حاضر در کشور دو نوع مرجع قضایی موجود است 1- دادسراهای انقلاب اسلامی که وظیفه آنها دستگیری محاکمه و مجازات عوامل ضد انقلاب است 2- دادگستری که وظیفه اش رسیدگی به جرائم عادی است که در سراسر کشور به وقوع می پیوندد . 

از آنجا که موضوع اتهام یک قتل نفس ساده و بدون انگیزه های ایدئولوژیک سیاسی و اجتماعی نیست لذا رسیدگی به آن به هیچ وجه نمی تواند بر عهده دادگستری موجود قرار گیرد خود متهم نیز چنین ادعایی نداشته بلکه خواهان نوعی دادگاه خودساخته سیاسی و یا تریبون آزاد توده ای است و ظاهرا متهم دادگاه رسیدگی به یک جنایت را با میزگردی که در آن نمایندگان گروه ها و احزاب مختلف شرکت کرده و به بحث و گفت و گو پیرامون مسائل ایدئولوژیک و سیاسی می پردازند اشتباه گرفته است .

هیچ توضیح ایدئولوژیک نمی تواند توجیه گر جنایات شهرام باشد

در ادامه اظهارات نماینده دادستان آمده است : اگر قصد دادگاه رسیدگی به علل ماجرای تغییرات ایدئولوژیک سازمان مجاهدین خلق در سال 54 و بررسی زیر بناهای فکری این سازمان و علل قرار گرفتن متهم در عین حال که مرتد شده بود در مرکزیت سازمانی که تا سال 54 حداقل ظواهر اسلامی داشت و جذب نیروهای اسلامی و به انحراف کشاندن آنها بود اعتراض متهم می توانست موجه باشد چرا که این خود یک تحلیل تاریخی می طلبد که باید از طریق تریبون های آزاد پیگیری شود ولی موضوع اتهام دستور قتل شهید مجید شریف واقفی ، مرتضی صمدیه لباف و عده ای دیگر می باشد ، هیچ توضیح ایدئولوژیکی نمی تواند توجیه گر این جنایات باشد مگر این که متهم اثبات کند نامبردگان از عوامل رژیم طاغوت بوده اند . ادامه دادگاه به روز شنبه موکول شده است . (3)

تشکیل سازمان انجمن های اسلامی

سازمان انجمن های اسلامی با صدور اطلاعیه ای اعلام موجودیت کرد. این سازمان دارای سه بعد ایدئولوژیک ، سیاسی و نظامی است ، انجمن های اسلامی نیروی هوایی ، شرکت واحد ، صندوق کارآموزی ، شرکت مخابرات ، کارکنان موسسه کیهان ، شرکت برق منطقه ای تهران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در این اطلاعیه اعلام کرده اند که در یک سازمان متشکل شده اند .سازمان انجمن های اسلامی از کلیه انجمن های اسلامی دعوت کرده است که به آنها بپیوندند . (4)

اعتراض دادستان انقلاب به فضای حاکم بر بانک مرکزی

علی اصغر حجازی نماینده دادستان کل انقلاب در مصاحبه ای وضعیت  سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی را تشریح کرد .وی اظهار داشت : در بازدیدی که اخیرا از سازمان برنامه داشتیم سه نکته جلب توجه می کرد ، پوشش اسلامی اغلب بانوان ناقص بود و در بسیاری از موارد رعایت نشده بود ، اکثر اطاقها از مسئولین خالی بود و اداره به نظر تعطیل می رسید و آرم های منحوس رژیم شاهنشاهی بر سر برگ کاغذها همچنان مشاهده می شد .

جلسه دوم محاکمه محمد تقی شهرام بدون حضور او و به صورت غیابی برگزار شد . عبدالمجید معادیخواه حاکم شرع دادگاه انقلاب در این جلسه گفت : شهرام برای حضور در جلسه دادگاه شرایطی تعیین کرده است که این شرایط برای ما قابل قبول نیست و در نتیجه دادگاه بدون حضور او و به صورت غیابی برگزار می شود .

وی ادامه داد : در این زمینه نامه ای خدمت مهندس سحابی مسئول این سازمان نوشتم و اشکالات را یادآور شدم ولی پاسخ ایشان این بود که همین که اینها پوشیده اند خوب است ، تنها موی سرباید پوشیده باشد !نماینده دادستان در مورد بازدید از بانک مرکزی نیز گفت : از آن جا که من از جانب دادستان کل انقلاب و به عنوان نماینده تام الاختیار از بانک بازدید می کردم آقای نوبری رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت که اگر بنی صدر رئیس جمهور در مورد بازدید شما دستور دهند ما شما را خواهیم پذیرفت و در غیر این صورت معذوریم و من در اینجا اعلام می کنم که در بانک مرکزی فرمان امام حاکمیت ندارد . وی همچنین گفت :رئیس بانک مرکزی از سوی آیت الله قدوسی دادستان کل انقلاب تحت تعقیب قرار گرفته است . (5)

کسی که خود را محق می داند باید به سمت کسب قدرت برود !  

موسوی خوئینی ها در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : کسب قدرت را غلط نمی دانم یک گروه سیاسی که خود را بر حق می داند با ید به طرف گرفتن قدرت در کشور پیش برود.

ما موظفیم از رئیس جمهور حمایت کنیم

وی ادامه داد : بارها به دانشجویان مسلمان گفته ام که شما با تعهدی که در برابر خط امام دارید باید آن چیزهایی را که امام رعایت می کنند رعایت کنید ، مثلا ما موظفیم از رئیس جمهور حمایت کنیم و ایشان را در انجام کارهایشان یاری دهیم و حال اگر چنان چه رئیس جمهور با دلایل خاصی با دانشجویان مخالفت می کند و به آنها حمله می نماید با توجه به این که از مقام ریاست جمهوری هم حمله می کند حتی اگر این حمله ها بی جا بود باید تحمل کرد و جواب نداد تا مقام ریاست جمهوری تضعیف نشود .

نمایندگان تهدیدهای آمریکا را به هیچ بشمارند

وی در مورد آزادی گروگان ها وفشارهای آمریکا نیز گفت : باید بگویم که نمایندگان به طور کلی آمریکا و تهدیدهای آن را چه از نظر نظامی و چه از نظر اقتصادی اساسا به هیچ بشمارند و به حرف هایی که گاهی در گوش بعضی از نمایندگان زده شده که ما الان در فشار هستیم و باید گروگان ها را آزاد کنیم تا از فشارها رها شویم و از محاصره بیرون بیائیم و باید بهانه حمله را از آمریکا بگیریم اهمیت ندهند ، این افرادی که چنین حرف هایی را می زنند اگر نادان نباشند حتما مامورند .

اگر در مقابل آمریکا ضعف نشان دهیم و عقب بنشینیم شکست خورده ایم

خوئینی ها گفت : این خیال باطل است که گمان کنیم با آزاد کردن گروگان ها آمریکا دوست صمیمی ما خواهد شد و دیگر از شر اعمال ننگین او خلاص می شویم . اگر در برابر تهدیدهای آمریکا جا بزنیم و این تهدیدها در تصمیم گیری ما سهیم باشد و اگر آمریکا به این ضعف نمایندگان ما پی ببرد حرکت ما به شکست می انجامد .

چه تضمینی است که فرضا اگر گروگان ها را آزاد کنیم آمریکا بهانه دیگری به دست نگیرد و نگوید که اگر فلان کار را نکنید به جنگ شما خواهیم آمد ...به قول مدرس ما نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم . موسوی خوئینی ها ادامه داد : اگر در مسئله گروگان ها از تهدیدهای آمریکا بترسیم به او آموخته ایم که در برابر فشارهای بعدی هم تسلیم خواهیم شد و هر چه بخواهد می تواند با چنین شیوه ای آن را عملی سازد . (6)

سوالی که در این زمینه از موسوی خوئینی ها و جریان منتسب و مورد حمایت وی می توان پرسید این است که آیا از رئیس جمهور قانونی کشور باید در همه حال حمایت شود و یا زمانی که منافع سیاسی اقتضا می کند علیه نهادهای قانونی کشور باید کودتا کرده و رای ملت را وتو کرد ؟  فتنه 88 نشان داد که مدعیان تنها زمانی از رئیس جمهور حمایت می کنند که هم جهت با آنان بوده و در خط آنان باشد.

دستور تشکیل دادگاه ویژه توطئه گران صادر شد

آیت الله دکتر بهشتی عضو شورای انقلاب و رئیس دیوانعالی کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی در زمینه دخالت برخی احزاب مانند جبهه ملی در کودتای نوژه اظهار داشت : به طور کلی انقلاب اسلامی همواره کوشیده است در خط حفظ آزادی های سیاسی و اجتماعی پایدار بماند ولی همان طور که مکرر گفته ایم این بدان معنا نیست که در برابر توطئه ها سهل انگاری شود ، هر نوع اقدام لازم را برای در هم کوبیدن توطئه ها در چهارچوب قانون اساسی به عمل خواهد آمد و در این زمینه کمترین گذشتی از هیچ مقامی قابل اغماض نیست . مخصوصا دستگاه قضایی خود را موظف می داند با هر نوع سهل انگاری در این رابطه قاطع برخورد کند .

وی ادامه داد : در جلسه شورای عالی قضایی تصمیم گرفتیم که دادگاهی با ویژگی های لازم هر چه زودتر تشکیل دهیم و تاکید کردیم که این دادگاه شروع بشود.آیت الله بهشتی در مورد نقش آمریکا در کودتای نوژه نیز گفت : این که دو افسرفراری به ترکیه از آمریکا درخواست پناهندگی کرده اند همه چیز را نشان می دهد . (7)

5 حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند

مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز برای تعیین حقوقدانان شورای نگهبان تشکیل جلسه علنی داد .یدالله سحابی رئیس سنی مجلس ابتدا استعفای دکتر جعفر لنگرودی یکی از نامزدهای عضویت در شورای نگهبان را قرائت کرد و پس از آن برای تعیین 6 عضو شورای نگهبان رای گیری شد .بر این اساس گودرزافتخارجهرمی ، محسن هادوی ، مهدی هادوی ، علی آراد ، حسین مهرپور محمد آبادی و دکتر محمد صالحی به عنوان شش عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند.(8)

دستگیری دو وزیر کابینه بختیار

انوشیروان پویان وزیر اسبق بهداری در کابینه جمشید آموزگار به همراه دو تن از اعضای کابینه شاپور بختیار توسط پاسداران گروه ضربت دادستانی کل انقلاب دستگیر و تحویل زندان اوین شدند .هنوز جزئیات دستگیری این افراد اعلام نشده است . (9)

عراق برای فراری دادن عوامل کودتا حملات خود را متوقف کرد

اوضاع مرز پس از 48 ساعت درگیری شدید با سلاح های سبک و سنگین از ساعت یک بامداد آرام است ولی تشنج و درگیری در منطقه باویسی همچنان ادامه دارد .مقامات مسئول آرامش در مرزهای مشترک با عراق را توطئه ای از سوی مقامات عراقی می دانند که قصد دارند عوامل کودتا را فراری دهند .

احمد مدنی از یک سو عامه مردم را بیسواد و اسیر احساسات می داند و از سوی دیگر معتقد است بررسی اعتبار نامه نمایندگان امری است خلاف دموکراسی ! او می گوید مردم مرا انتخاب کرده اند و از سوی دیگر و وقتی سوال تغییر می کند و یادش می رود که دقایقی پیش چه گفته است لب به اعتراض می گشاید که حمایت مردم از تسخیر لانه جاسوسی از بی سوادی آنان ناشی می شود !

معاون سیاسی استانداری ایلام نیز اعلام کرد در شب شکست توطئه کودتا یک هواپیمای جنگنده عراقی توسط توپ های ضدهوایی ایران مورد اصابت قرار گرفته و در خاک عراق سقوط کرد . در درگیری های دو روز پیش در مرز ایلام نیز یک واحد توپخانه و دو تانک عراقی منهدم شده اند .(10)

مردم دنیا ما را ظالم می دانند و آمریکا را مظلوم !

احمد مدنی در یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : من بارها گفته ام که این مسئله گروگان گیری نهایتا به سود ما نیست ، ما در عرصه گیتی ملت مظلوم و مبارزی بودیم و امروز در جهان متجاوز به حقوق بین الملل وانمود شده ایم و در عوض آمریکایی که ظالم بود و همه جا متجاوز به حقوق مردم امروز در شورای امنیت و سازمان ملل و دیوان لاهه و حتی شوروی هم به نفعش رای می دهد . وی ادامه داد : آدم های غیرمسئول نباید در این مسئله دخالت کنند ، آنها کی هستند که آمدند و سفارت آمریکا را اشغال کردند ؟ آخر همه کس که در کارها دخالت نمی کند .

عامه مردم بیسوادند و اسیر احساسات !

مدنی در پاسخ به این سوال که مردم از اشغال لانه جاسوسی حمایت کرده اند گفت : این سرو صداها را مردم در زمان رژیم سابق هم می کردند ، عامه مردم بیسوادند و اسیر احساسات و زود تحت تاثیر تبلیغات و رادیو و تلویزیون قرار می گیرند ، کار باید اصولی باشد . 

رسیدگی به اعتبار نامه ها کار غلطی است / عامه مردم مرا انتخاب کرده اند !

وی در بخش دیگری از این مصاحبه در مورد بررسی اعتبار نامه نمایندگان در مجلس نیز گفت : رسیدگی به اعتبارنامه ها از نظر من کار غلطی است ، من نمی دانم کجای دنیا مرسوم است که در یک مجلس سه نفر یک ساعتع بدون کمترین اطلاعی روی شخصی که صد هزار نفر روی او مطالعه و بررسی کرده و به او رای دادنده اند اظهار نظر نمایند و رای صد هزار نفر از مردم را بی اعتبار بدانند . (11)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 26 تیر 1359 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 26 تیر 1359 ، صفحه 1

3- اطلاعات ، 26 تیر 1359 ، صفحه 2

4- اطلاعات ، 26 تیر 1359 ، صفحه 13

5- اطلاعات ، 26 تیر 1359 ، صفحه 2

6- جمهوری اسلامی ، 26 تیر 1359 ، صفحه 10 ، سخنان موسوی خوئینی ها در این مصاحبه از دو منظر می تواند مورد مداقه قرار گیرد 1- حمایت از رئیس جمهور قانونی کشور در هر حال : سوالی که در این زمینه از موسوی خوئینی ها و جریان منتسب و مورد حمایت وی می توان پرسید این است که آیا از رئیس جمهور قانونی کشور باید در همه حال حمایت شود و یا زمانی که منافع سیاسی اقتضا می کند علیه نهادهای قانونی کشور باید کودتا کرده و رای ملت را وتو کرد ؟  فتنه 88 نشان داد که مدعیان تنها زمانی از رئیس جمهور حمایت می کنند که هم جهت با آنان بوده و در خط آنان باشد ،هنوز از یادها نرفته است که  4 سال پیش از این و  بلافاصله پس از برگزاری انتخابات و زمانی که شورای نگهبان به عنوان مرجع تصمیم گیر قانونی پیروزی احمدی نژاد را به صورت قطعی اعلام کرد احزاب ، شخصیت ها و گروه های سیاسی اصلاح طلب از جمله مجمع روحانیون مبارز مردم را به شورش های خیابانی دعوت کرده و خواستار کودتا علیه جمهوری اسلامی در خیابان های شهر شدند ، آنان از رهبر معظم انقلاب خواستند تا رای مردم را وتو کرده و به اصطلاح رای اشراف را ملاک عمل در جمهوری اسلامی قرار دهند ولی رهبر عزیز انقلاب در نمازجمعه تاریخی 29 خرداد بر این مسئله تاکید کردند که «ا ین تصور هم غلط است که بعضى خیال کنند با حرکات خیابانى، یک اهرم فشارى علیه نظام درست میکنند و مسئولین نظام را مجبور میکنند، وادار میکنند تا به عنوان مصلحت، زیر بار تحمیلات آنها بروند. نه، این هم غلط است. اولاً تن دادن به مطالبات غیر قانونى، زیر فشار، خود این، شروع دیکتاتورى است. این اشتباه محاسبه است؛ این محاسبه‌ى غلطى است.» دومین نکته ای که در سخنان موسوی خوئینی ها باید مورد بررسی و اشاره قرار گیرد سخنان وی در مورد عقب نشینی در برابر آمریکا است ، وی به حق استدلال می کند که آمریکا به عنوان دشمن ملت ایران همواره بهانه هایی برای حمله و هجمه به ایران دارد و عقب نشینی در برابر خواسته های باطل و ناحق این کشور استعمار گر به آمریکا اثبات می کند که فشارها و تهدید ها کارگر افتاده است و سوال اینکه آیا در حقانیت این استدلال خدشه ای وارد شده بود که در طول دوران اصلاحات دوستان موسوی خوئینی ها در جبهه اصلاحات نامه ها نوشتند و از رهبری عزیز انقلاب خواستند در برابر خواسته های آمریکا عقب نشینی کرده و جام زهر را پیش از آن که دیر شود سر بکشند؟ تعارف جام زهر از سوی این جریان به رهبری انقلاب باید در چه قالبی تحلیل و تفسیر شود ؟ موسوی خوئینی ها خود پاسخ دقیقی به این سوال می دهد « کسانی که می گویند ما الان در فشار هستیم و باید عقب نشینی کنیم  تا از فشارها رها شویم و از محاصره بیرون بیائیم و باید بهانه حمله را از آمریکا بگیریم ... این افرادی که چنین حرف هایی را می زنند اگر نادان نباشند حتما مامورند .»

7- جمهوری اسلامی ، 26 تیر 1359 ، صفحه 16

8- کیهان ، 26 تیر 1359 ، صفحه 1

9- کیهان ، 26 تیر 1359 ، صفحه 1

10- کیهان ، 26 تیر 1359 ، صفحه 2

11- کیهان ، 26 تیر 1359 ، صفحه 14 ، احمد مدنی از یک سو عامه مردم را بیسواد و اسیر احساسات می داند و از سوی دیگر معتقد است بررسی اعتبار نامه نمایندگان امری است خلاف دموکراسی ! او می گوید مردم مرا انتخاب کرده اند و از سوی دیگر و وقتی سوال تغییر می کند و یادش می رود که دقایقی پیش چه گفته است لب به اعتراض می گشاید که حمایت مردم از تسخیر لانه جاسوسی از بی سوادی آنان ناشی می شود ! این خصلت دموکراسی جهت دهی شده غرب است که خواسته توده های مردم را تنها زمانی معتبر و دارای ارزش می داند که همسو و همجهت با امیال و خواسته هایش باشد . از سوی دیگر در نظام سیاسی مطلوب اسلام این گونه نیست که انتخاب یک فرد از سوی مردم هر چند ناصالح نشان بی سوادی و یا عوام بودن آنان تعبیر شود . روشن است که مردم همه اطلاعات لازم را در اختیار ندارند و زمانی که به یک فرد برای احراز سمتی رای می دهند بر اساس عملکرد و اظهاراتی است که از او دیده اند و این عقلانی ترین و طبیعی ترین راه انتخاب یک فرد است ولی یک فرد اگر با دروغ و دغل ، با استفاده از سرمایه و تبلیغات رنگین و نشان دادن آن چه که فاقد آن است و نیز استفاده از احساسات پاک مردم به مقامی دست یافت زمانی که این کجروی در رسیدن به مقام مشخص شد باید از آن سمت برکنار شود .امام خمینی در وصیت نامه سیاسی الهی خویش تاکید می کنند « از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این عصر و عصرهای آینده میخواهم که اگر خدای نخواسته عناصر منحرفی با دسیسه و بازی سیاسی وکالت خود را به مردم تحمیل نمودند مجلس اعتبارنامه آنان را رد کنند و نگذارند حتی یک عنصر خرابکار وابسته به مجلس راه یابد» صحیفه امام  جلد 21 صفحه 421 در واقع اعتبارنامه نماینده مجلس، به معنای تأئید و حصول اطمینان از صلاحیت نماینده و درستی انتخابات است که توسط شورای نگهبان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام می شود و علاوه بر نظارت مضاعف، سبب می شود نماینده ای که از نظر انتخاب «حقانیت محلی» داشته ، «حقانیت ملی» پیدا نماید و بدین گونه « ... در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی اظهار نظر نماید» ر.ک : آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ؛ حقوق اساسی جمهوری اسلامی، سید محمد هاشمی، صص102-105

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها