کد خبر: ۱۵۰۷۵۳
زمان انتشار: ۱۳:۵۲     ۳۱ تير ۱۳۹۲
شبکه خبری ان بی‌سی در مطلبی به کابینه احتمالی حسن روحانی اشاره کرده و از ۴ تن از تحصیل کردگان در امریکا خبر داده که انتظار می‌رود پست‌های کلیدی کابینه را در اختیار داشته باشند.

به گزارش رجانیوز، ان بی‌سی در گزارش خود آورده است: انتظار می‌رود چند تن از ایرانیان تحصیل کرده در ایالات متحده پست‌های کلیدی در دولت حسن روحانی را در دست بگیرند، امری که نشان می‌دهددیگر از لفاظی‌های خصمانه محمود احمدی‌نژاد در کابینه روحانی خبری نیست. 

در این گزارش آمده است: حدود یک ماه پیش روحانی ۶۴ ساله معتدل ایرانی که نزدیک‌ترین کاندیدا به اصلاح طلبان ایران بود، توانست انتخابات ریاست جمهوری را ببرد و به زودی جایگزین محمود احمدی‌نژاد خواهد شد. گرچه اکثر کار‌شناسان بعید می‌دانند روابط ایران و غرب با این مسئله یکباره گرم شود، اما مشغول به کار شدن روحانی با حلقه مشاورانی که نگاهی باز‌تر به غرب دارند، منجردبه شکل گیری روابط دوستانه‌ای بین تهران و واشنگتن خواهد شد. 
 
ساسان عقلانی کار‌شناس ایران در اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در این باره می‌گوید: «به نظر می‌رسد تغییری در دستور کار‌ها به وجود نیاید اما شاید راه انجام کار‌ها به گونه‌ای تغییر یابد و این مسئله وقتی در بعد دیپلماتیک دیده شود، مهم است.» 
 
پس از آنکه روحانی در سوم اوت به عنوان رییس جمهور ایران سوگند یاد کند، تیم جدیدی برای کابینه و مشاوران خود را معرفی خواهد کرد. در بین اسامی که تاکنون به عنوان گزینه‌های احتمالی کابینه مطرح هستند، نام ۴ سیاستمدار کهنه کار ایرانی که مدارک تحصیلی خود را از امرکیا دریافت کرده‌اند نیز به چشم می‌خورد. 
 
محمود واعظی یکی از چهره‌های ارشد در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تسخیص مصلحت نظام ممکن است ریاست وزارت امور خارجه را در دست بگیرد. واعظی در سال ۱۹۷۶ با تحصیل در رشته مهندسی برق، از دانشگاه ایالتی ساکرامنتو کالیفرنیا فارغ التحصیل شد و زندگینامه وی شامل دو مدرک دیگر امرکیایی و یک دکتری از دانشگاه ورشو در لهستان است. 
 
 
نامزدهای دیگر برای پست‌های اقتصادی کابینه، محمد نهاوندیان است که دکتری خود را در اقتصاد در سال ۱۹۹۴ از دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرده است و محمد رضا نعمت‌زاده که مدیر کمپین انتخاباتی روحانی بوده و در سال ۱۹۶۴ در رشته محیط زیست از دانشگاه پلی تکنیک ایالتی مالیفرنیا فارغ التحصیل شده است. 
 
سید حسین موسویان که به نظر می‌رسد یکی از مشاوران سیاست خارجی روحانی باشد، یکی دیگر از فارغ التحصیلان و البته از محققان فعلی دانشگاه وودرو ویلسون بوده که در رشته امور بین الملل از دانشگاه پرینستون فارغ التحصیل شده است. 
 
اینکه چهره‌های ارشد ایران تحصیلگرده غرب باشند، چیز غیر معمولی نیست. یکی از کاندیداهایی که روحانی توانست او را شکست دهد، علی اکبر ولایتی است که از فارغ التحصیلان دانشگاه جان هاپگینز در رشته پزشکی بوده و وزیر امور خارجه فعلی ایران، علی اکبر صالحی نیز دکترای خود را از دانشگاه MIT گرفته است. 
 
 
احمدی‌نژاد طی سالهای کذشته بار‌ها خواستار محو شدن اسراییل از نقشه زمین شده بود این در حالیست که یکی از همکلاسی‌های روحانی در دانگشاه گلاسکو می‌گوید او لحن ملایم و آرامتری دارد و به تمام سوالات به صورت متفکرانه‌ای پاسخ می‌دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها