ایمان نوروزی- در همه سایت‌‌های دانشگاه‌‌های ایران گزینه‌هایی چون، تاریخچه دانشگاه، معاونت‌ها، ادارة مالی، امور فرهنگی، دانشکده‌ها و… به چشم می‌خورد و تنها از صاحبان اصلی دانشگاه؛ یعنی شهدای دانشگاه خبری نیست. دریغ از یک لینک در این‌باره در سایت‌‌های تشکل‌‌های دانش‌جویی؛ حتی بسیج دانش‌جویی.

هرچه در اینترنت جست‌وجو کردیم، بیش‌تر از این چهار سایت پیدا نکردیم که یکی از آن‌ها شخصی و سه‌تای دیگر دولتی و یا شبه‌دولتی است.

۱) سایت «تسخیر»

سایت «تسخیر»، تنها سایتی است که در ایران پیرامون تسخیر لانة جاسوسی آمریکا فعالیت می‌کند. بخشی از این سایت به شهدای لانة جاسوسی اختصاص یافته است. بیش‌تر مطالب سایت گردآوری‌شده از سایت‌‌های دیگر است، اما بخش منحصر به فرد این سایت، مجموعه تصاویر ناب آن از شهدای دانش‌جوی پیرو خط امام و تشییع جنازه آنان در دانشگاه یا… است. این تصاویر، عکس‌‌های شخصی نویسندة سایت است که خود از حاضران در لانة جاسوسی بوده است.

سایت تسخیر یکی از پایگاه‌هایی است که اطلاعات خوبی را پیرامون این موضوع گردآوری کرده است. نکتة جالب توجه دیگر، شخصی بودن و غیر دولتی اداره شدن سایت است. این سایت متعلق به آقای «محمد‌هاشم پور‌یزدان‌پرست»، استاد اقتصاد دانشگاه شیراز، از دانش‌جویان پیرو خط امام و جانباز جنگ تحمیلی است که توسط ایشان و فرزندانش اداره می‌شود.

زندگی‌نامة شهدای دانش‌جوی خط امام، شهیدان «غلام‌حسین بسطامی، حسن سیف، عباس ورامینی، علی‌رضا هادی‌پور، محسن وزوائی، مهدی رجب‌بیگی، علی صبوری»؛ مجموعه تصاویر؛ مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و سخنان دانش‌جویان مسلمان پیرو خط امام؛ معرفی کتاب پیرامون دانش‌جویان شهید خط امام؛ تألیفات دانش‌جویان پیرو خط امام؛ اطلاعیه‌‌های دانش‌جویان خط امام؛ خاطرات دانش‌جویان پیرو خط امام؛ سخنان بزرگان پیرامون لانة جاسوسی؛ رهائن الامریکان و طلاب التابع لنهج الامام الخمینی؛ امام، لانة جاسوسی و ماجرای طبس؛ رهبر معظم انقلاب، لانة جاسوسی و آمریکا. از بخش‌های مختلف این سایت است.

از آن‌جایی که ماجرای طبس بی‌ارتباط با تسخیر لانه جاسوسی نیست، ‌در این سایت بدان پرداخته شده است؛ مأموریت رهایی (پنجه عقاب)

آثار هنری پیرامون آمریکا، تسخیر لانة جاسوسی و طبس، خاطرات جاسوسان آمریکایی گروگان گرفته شده، خاطرات دولت‌مردان آمریکایی، طبس و حملة نظامی آمریکا، امام و حملة نظامی آمریکا، خاطرات ایرانیان، خاطرات مسئولان آمریکایی، مقالات، اخبار و مطالب مرتبط با واقعة طبس در این قسمت جای گرفته‌اند.

۲) سایت «کنگرة مهندسین شهید»

سایت «کنگرة مهندسین شهید» متعلق به سازمان بسیج مهندسین است و با این‌که تازه راه‌اندازی شده است، از لحاظ محتوا، غنی و جذاب است.

اخبار کنگره، مهندسین شهید، آلبوم عکس، مهندسی در دفاع مقدس، معرفی کتاب، مقالات، خاطرات، مصاحبه، یادمان شهدا، شعر و دانلود فیلم، قسمت‌‌های در نظر گرفته شده برای این سایت است.

مهندسین شهید: این قسمت به سیر زندگی شهدای مهندس از تولد تا شهادت و خدمات آنان پرداخته است و مخاطب با گذشت زمان با شرح‌حال شهدای جدیدی آشنا می‌شود.

آلبوم عکس: عکس‌‌های نابی از مهندسی در جنگ؛ نحوة جاده‌سازی، پل‌سازی و چگونگی کار در طبیعت دشوار، تصاویری از مهندسین شهید و عکس‌هایی از نخستین یادوارة ۱۴۰۰ شهید مهندس دفاع مقدس در این بخش جای گرفته است.

مهندسی در دفاع مقدس: سیر مهندسی در جنگ، اقدمات و ابتکارات مهندسی و نیز شرح برخی از طرح‌‌های اجرا شده در زمان جنگ؛ مثل: پل «خیبر» از عنوان‌های این بخش است.

معرفی کتاب: این قسمت به معرفی کتاب‌هایی که سازمان بسیج مهندسین چاپ و روانه بازار کرده، پرداخته است.

مقالات: جایگاه راه‌بردی مهندسی کشور و آموزه‌‌های دفاع مقدس، مهندسی در دوران دفاع مقدس، و ابتکارات مهندسی از جمله مقالاتی است که در این قسمت می‌بینیم.

خاطرات: در این بخش خاطراتی از زبان همرزمان و دوستان شهدای مهندس نقل شده است.

مصاحبه: شامل گفت‌وگوهایی با رزمندگان و مهندسان دوران دفاع مقدس در مورد اقدمات و دشواری‌‌های کاری مهندسی در زمان جنگ است.

یادمان: شامل طرح یادمان‌هایی است که پس از جنگ انجام شده و یا در حال انجام است.

شعر: سروده‌هایی در حال و هوای مقاومت، شامل شعر‌‌های زمان جنگ و پس از آن در این قسمت قابل مشاهده است.

دانلود فیلم: این قسمت از سایت هنوز فعال نشده است.

این سازمان علاوه‌بر راه‌اندازی این سایت، نخستین کنگرة ۱۴۰۰ شهید مهندس دفاع مقدس را مهرماه امسال برگزار نموده و از نُه کتاب دربارة شهدای مهندس دفاع مقدس که حاصل زحمات این سازمان است، رونمایی کرد. این کتاب‌ها در روایتی داستانی به معرفی شهدای زیر پرداخته‌اند:

«عصر روز سوم»؛ روایتی از زندگی شهید طرحچی، «کنار پل منظرت ایستاده‌ام»؛ روایتی از زندگی شهید آقاسی‌زاده، «وداع یک مرد»؛ زندگی شهید محمدحسن رضوی، «پسرم یوسف»؛ زندگی شهید یوسف کابلی، «مردی از جنس باران»؛ زندگی شهید صفوی، «شمع شب‌‌های دوئیجی»؛ زندگی شهید احمد حسینی، «همیشه مسافر» زندگی شهید چمران، «منم وزیر نفت»؛ زندگی شهید تندگویان، «گزارش یک مرد»؛ زندگی شهید ناجیان.

۳) سایت «شهدای دانش‌جوی خراسان رضوی»

تهرانی‌زدگی در سایت شهدای دانشجوی خراسان رضوی نیز دیده می‌شود و چند سرداری که شاید اصلاً دانش‌جو هم نبوده‌اند، در میان مطالب این پایگاه دیده می‌شود! مثل مطالبی در مورد شهید همت، چمران، باکری، باقری و…

این سایت متشکل از اخبار، وصیتنامه، خاطرات، کتابخانه، نگارخانه، نوا و نما و در نگاه دیگران است.

بخش اخبار، اخبار شهدای دانش‌جوی کل کشور و مطالب مرتبط با این حوزه را پوشش می‌دهد. وصیتنامه‌ها برخی متعلق به شهدای دانش‌جو نبوده و از شهدای دیگر کار شده است. قسمت خاطرات این سایت هم به دو خاطرة کوتاه بسنده کرده است، اما قسمت زندگی‌نامه به‌صورت کوتاه و خیلی خلاصه به ۵۱ شهید دانش‌جو که عمدتاً از دانشگاه فردوسی هستند، پرداخته است که البته چندان جالب توجه نیست. سایر قسمت‌‌های سایت هم ربطی به شهدای دانش‌جوی خراسان رضوی ندارد و به شهدا و سرداران تهرانی پرداخته است.

به‌طور کلی سایت مطالب قابل استفاده‌ای ندارد و دچار فقر محتوایی است؛ هرچند در این بیابان برهوت فرهنگی همین هم غنیمتی است. این سایت متعلق به جهاد دانشگاهی خراسان رضوی است.

۴) سایت «اولین یادوارة شهدای دانش‌جوی دانشگاه کاشان»

امروزه دیدن خرق عادت کار سختی نیست. اگر چشم بگشایی و اهل دل باشی، دوروبرت پُر است از کار‌های خارق‌العاده. یکی از این خرق عادت‌ها سایت شهدای دانش‌جوی دانشگاه کاشان یا همان سایت اولین یادوارة شهدای دانش‌جوی دانشگاه کاشان است.

در صفحة اصلی سایت، از بالا به پایین پیام مدیر امور ایثارگران به‌عنوان دبیر یادواره، پیام رئیس دانشگاه و در پایان پیام استاندار به همراه عکس‌هایی از این عزیزان ماندگار شده است. اشتباه نکنید! این سایت متعلق به هیچ یک از این آقایان نیست.

برای دست‌یابی به سایر قسمت‌‌های سایت، در گوشة سمت راست بالا می‌توانید قسمت‌‌های زیر را مشاهده کنید:

- برنامة یادواره، که اولین و آخرین خبر مربوط به همان اولین یادواره است که در اسفند ۸۷ برگزار شده است.

- معرفی شهدا، که تنها شامل ۲۱ عکس از شهدا است و دریغ از دو خط معرفی شهید.

- گروه‌‌های همکار، لینک دیگری است مربوط به گروه‌‌های همکار در برگزاری یادواره که آن هم اختصاصی است.

- پیام شخصیت‌ها، شامل همان سه پیامی که به‌طور ثابت در صفحة اصلی وجود دارند.

- نجوا با شهدا، که انعکاس سی پیامک از دانش‌جویان است که در روزهای برگزاری یادواره ارسال کرده‌اند.

- لینک‌‌های دیگر مربوط به آرشیو اخبار و سایت‌‌های مرتبط است.

نکتة جالب توجه این سایت، عمر حدود پنجاه روزه فعالیتش است؛ یعنی نخستین پست در تاریخ اول اسفند ۸۷ و آخرین خبر هم در ۲۴ فروردین سال ۸۸ درج شده است.

منبع: ماهنامه امتداد