کد خبر: ۱۵۲۱۹۷
زمان انتشار: ۱۱:۲۱     ۰۵ مرداد ۱۳۹۲
سفیر سابق ایران در رم :
سفیر سابق ایران در ایتالیا با اشاره به علائم مثبت از سوی کشورهای مختلف به رئیس جمهور منتخب، گفت: اگر ترجمه عملی در پشت این سیگنال‌ها باشد می‌توان انتظار داشت که شاهد جهش در تقویت مناسبات با مناطق مختلف دنیا از جمله اروپا باشیم.

سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 که ظرفیت بسیار خوبی را برای کشور در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد، گفت: این انتخابات، حیثیت، اعتبار و جایگاه بین‌المللی ایران را افزایش داد، ولی حوادث پس از آن و جریان فتنه زخمی بسیار عمیق بر حیثیت و اعتبار بین‌المللی جمهوری اسلامی وارد کرد. این جریان دشمنان را کاملا امیدوار و دوستان ایران را ناامید کرد و به همه گروهک‌های ضد انقلاب و فرقه منافقین نفسی تازه بخشید.

وی افزود: سنگینی این موضوع در طول 4 سال بر دوش همه نمایندگان سیاسی و بین‌المللی ایران در خارج از کشور احساس می‌شد و تنها مرهمی که می‌توانست این خسارت را جبران کند، برگزاری انتخاباتی با مختصات انتخابات خرداد 92 بود که با تدبیر و نگاه عمیق مقام معظم رهبری و موقعیت‌شناسی مردم ایران رقم خورد و اعتبار و جایگاه ما را در عرصه سیاست خارجی و بین‌المللی ترمیم کرد.

حسینی به برخورد رقبای انتخاباتی پس از پیروزی رئیس‌جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: این برخورد بسیار فراتر از نرم‌ها و هنجارهای غربی بود. این حماسه سیاسی ظرفیت بی‌نظیری را در حوزه بین‌الملل برای ما ایجاد کرد و باید قدر آن دانسته شود.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به سیگنال‌ها و علائم مثبت از سوی کشورهای مختلف به رئیس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرد: اگر یک ترجمه عملی در پشت این سیگنال‌ها وجود داشته باشد می‌توان انتظار داشت که شاهد جهش در تقویت مناسبات با مناطق مختلف دنیا از جمله اروپا باشیم.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه هیچ یک از مقامات ما در هیچ زمانی مانعی را به عنوان مانع بهبود روابط با اروپا مطرح نکردند، اظهار داشت: نگاه ما همواره به اروپا به عنوان شریک تجاری توانمند و تاریخی بوده که این مشارکت می‌تواند در همه حوزه‌ها گسترش یابد و می‌‌توانیم با تکیه بر اشتراکات، اختلاف نظرها را با گفت‌وگویی صریح، متوازن و برابر رفع کنیم.

وی با اشاره به گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ایران و اروپا، همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و خلع سلاح هسته‌ای، عنوان کرد: جمهوری اسلامی همواره برای مذاکرات و گفت‌وگوهای سازنده و ثمربخش آماده بوده ولی اتحادیه اروپا به دلیل تصمیمات خود یا فشارهای طرف‌های دیگر آمادگی جدی عملی در این زمینه را نشان نداده است.

حسینی درباره روابط سیاسی تهران و رم نیز با بیان اینکه این روابط از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: بستر برای گسترش روابط در زمینه‌های سیاسی، پارلمانی، همکاری‌های علمی و دانشگاهی و ... وجود دارد. ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در آسیا، خاورمیانه و خلیج فارس و ایتالیا نیز به عنوان کشوری موثر در اتحادیه اروپا و شمال آفریقا می‌توانند با رایزنی سیاسی در همه زمینه‌ها اثرگذاری بیشتری داشته باشند.

وی به همکاری ایران و ایتالیا در افغانستان اشاره کرد و افزود: در پی رایزنی‌های انجام شده یادداشت تفاهم بین دو کشور در موضوع افغانستان نهایی شده و آماده امضای وزرای خارجه دو کشور است که به دلیل تحولات داخلی ایتالیا کمی به تاخیر افتاده و امیدواریم با انجام سفر وزرای خارجه این یادداشت تفاهم امضا شود.

حسینی به تشکیل گروه دوستی پارلمانی ایران و ایتالیا در مجلس شورای اسلامی  نیز اشاره کرد و افزود: هنوز گروه دوستی پارلمانی ایتالیا و ایران در پارلمان ایتالیا تشکیل نشده و امیدواریم هر چه زودتر این قضیه محقق شود. چرا که مراودات و رفت و آمدهای گروه‌های دوستی به تقویت روابط دو کشور کمک می‌کند.

وی به طرح تشکیل کمیته مشترک همکاری‌های کنسولی دو کشور نیز پرداخت و گفت: این طرح مورد استقبال دبیرکل وزارت خارجه ایتالیا قرار گرفت و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده میرفخار مدیرکل کنسولی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا سفری به رم داشت.

حسینی در تشریح مراودات تجاری تهران و رم در سال 2012 نیز اظهار داشت: در نیمه‌های سال 2012 صادرات نفت خام ایران به اعضای اتحادیه اروپا متوقف شد و به خاطر اینکه نفت، حدود 90 درصد صادرات ما به اتحادیه اروپا را شامل می‌شد حجم مبادلات‌ با این اتحادیه دچار افت شدیدی شد که ایتالیا نیز از این امر مستثنی نبود. با این وجود نسبت به سایر اعضای این اتحادیه از عملکرد بهتری برخوردار بوده است.

سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه صادرات غیرنفتی در این سال کاهش عمده‌ای نداشت، گفت: 20 درصد صادرات غیرنفتی ایران به اتحادیه اروپا به بازار ایتالیا وارد می‌شد.

وی افزود: در حالی که موازنه تجاری ایران با اروپا در سال 2012، معادل یک میلیارد و 845 میلیون یورو به نفع اروپا بوده، موازنه تجاری ایران و ایتالیا در این سال 835 میلیون یورو به نفع کشورمان بوده که موضوع قابل توجهی است.

حسینی با بیان اینکه ما به عینه شاهد ضرر و زیان شرکت‌های اروپایی و ایتالیایی به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بودیم، اظهار داشت: این شرکت‌ها اذعان می‌کردند که شرکت‌های ایرانی قدرت مانور بیشتری دارند و سریع‌تر وارد بازارهای آسیایی، خلیج فارس و غیره می‌شوند. ایتالیایی‌ها این مشکلات را به تصمیم‌گیرندگان و دولتمردان خود نیز منتقل می‌کردند.

سفیر سابق ایران در رم همچنین در این گفت‌وگو به تشریح وقایع پس از بازداشت حمید معصومی‌نژاد خبرنگار واحد مرکزی خبر در رم و علی‌ دمیرچی‌لو تبعه ایرانی در میلان و در نهایت آزادی آنها پرداخت که مشروح این گفت‌وگوی دو ساعته به زودی منتشر می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها