کد خبر: ۱۵۲۴۵۴
زمان انتشار: ۰۹:۱۵     ۰۶ مرداد ۱۳۹۲
ریل‌گذاری برای خط اعتدال باید مبتنی بر این اصول باشد.توجه به خط رهبری یعنی توجه به این اصول و درخط رهبری بودن یعنی این اصول را سرمشق حقیقی خود خواندن و دانستن.
به گزارش 598 به نقل از تهران امروز، این روزها در محافل سیاسی درباره چیستی معنای اعتدال بسیارگفت‌وگو می‌شود به‌گونه‌‌ای که گاه تعریفی تنگ و کوچک و گاه معنایی وسیع و فراخ از آن به دست می‌دهند؛ توگویی عن‌قریب است که اعتدال هنوز نیامده خود دچارافراط و تفریط شود.

شاید به دلیل همین احساس خطریا تهدیداتی که مترتب براین موضوع بوده آقای روحانی گروهی را برای تبیین معنای دقیق اعتدال مامورکرده‌اند تا این واژه و معنای روشن آن درعرصه سیاسی کشور اسیرکشمکش‌ها وافراط گری‌های گروهی نشود. واقعیت این است «از این طرف که منم راه کاروان باز است»،از نقطه نظری که ما داریم برعرصه سیاسی ایران نگاه می‌کنیم یافتن خط دقیق و متین اعتدال مصداق روشن و مشخصی دارد و نیازی به تحلیل‌هایی فراترازمتن دقیق سیاست ایران نیست.

خط اعتدال یعنی خط رهبری،یعنی همگام شدن با ولایت. یعنی نه جلوترازرهبری رفتن ونه بسیارازولایت عقب افتادن، نه افراط نه تفریط. مرور حوادث و فرازو فرود اتفاق‌های رخ داده در سال‌های دورو نزدیک روشن می‌سازد همواره بهترین، متین‌ترین و معتدل‌ترین موضع‌ها،تصمیم‌ها و جهت گیری‌ها متعلق به مقام معظم رهبری بوده است و ایشان بوده‌اند که با ورود به هنگام و اتخاذ روش و سلوک اعتدالی مبتنی برارزش‌ها و باورهای دینی و انقلابی، ملت ایران را ازپیچ‌های تند تاریخی عبورداده‌اند.

در این‌باره هم می‌توان درعرصه سیاست داخلی مصداق‌های فراوان برای آن برشمرد و هم درعرصه بین‌المللی و سیاست خارجی.کسی که کمترین اطلاعی از وضعیت سیاسی کشورداشته باشد با مرورخاطرات خود می‌تواند مصادیق فراوانی ازتجسم مشی اعتدالی و خردمندانه رهبرمعظم انقلاب فراچنگ آورد.

هر داورمنصف و خردباوری حوادث سیاسی کشوررا درمحک عقلانیت قراردهد نمی‌تواند حکمی جزاین داشته باشد که ملاک روشن اعتدال، خط رهبری است.

پس مسئله چیست که به رغم وجود چنین خط روشنی بازعرصه سیاست‌ورزی در ایران دچارعارضه افراط و تفریط می‌شود؟پاسخ روشن است، چون برخی ازاین افراد نقشه راه را قبول ندارند یا درباره آن شبهه‌دار شده‌اند. اما نقشه راه چیست؟نقشه راه را رهبری مبتنی بر قرائت امام از سعادت و بهروزی ملت ایران به شایستگی تبیین کرده‌اند.

مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال حضرت امام(ره)اجزای این نقشه سیاسی،اقتصادی و فرهنگی را ترسیم کرده ومی فرمایند: «اصول امام که در سخنرانی‌های منتشر شده و مدون ایشان و وصیتنامه آن امام موجود است، همان اصولی است که ملت عقب‌افتاده و وابسته ایران را به ملتی پیشرو و سرافراز و مستقل تبدیل کرد. کسانی که نام امام را بر زبان می‌آورند و به نام ایشان تمسک می‌جویند باید به اصول و «نقشه راه امام» هم اعتقاد داشته باشند، زیرا حقیقت امام تنها با اصول و مبانی و نقشه راه آن عزیز قابل درک و قابل عمل می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در تبیین اصول امام در زمینه‌های مختلف، اصول امام در «سیاست داخلی» را اینگونه بیان کردند: تکیه به رای مردم، تامین اتحاد و یکپارچگی ملت، مردمی بودن و غیراشرافی بودن حکمرانان و زمامداران، دلبسته بودن مسئولان به مصالح ملت و کار و تلاش همگانی برای پیشرفت کشور.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخصوص اصول امام در «سیاست خارجی» گفتند: ایستادگی در مقابل سیاست‌های مداخله‌گر و سلطه‌گر، برادری با ملت‌های مسلمان، ارتباط برابر با همه کشورها به جز کشورهایی که تیغ روی ملت ایران کشیده‌اند، مبارزه با صهیونیست، مبارزه برای آزادی فلسطین و کمک به مظلومان و ایستادگی در برابر ظالمان، اصول امام در سیاست خارجی است.ایشان به اصول امام در عرصه «فرهنگ» نیز اشاره کردند و افزودند: اصول امام در این بخش عبارتند از: نفی فرهنگ اباحه‌گری غربی، نفی جمود و تحجر، نفی ریاکاری در تمسک به دین، دفاع قاطع از اخلاق و احکام اسلام، و مبارزه با ترویج فحشا و فساد در جامعه.

رهبر انقلاب اسلامی درخصوص اصول امام در عرصه «اقتصاد» نیز گفتند: تکیه به اقتصاد ملی و خودکفایی، عدالت اقتصادی در تولید و توزیع، دفاع از طبقات محروم، مقابله با فرهنگ سرمایه‌داری، احترام به مالکیت و سرمایه و کار، هضم نشدن در اقتصاد جهانی و استقلال در اقتصاد ملی، اصول اقتصادی امام است.

این اصول به قدری روشن و واضح از سوی رهبری تبیین شده که نیازمند هیچ توضیح اضافه‌ای نیست.آنچه شایسته توجه و دقت نظردولت اعتدالگرای آقای روحانی است، آن است که ریل‌گذاری برای خط اعتدال باید مبتنی بر این اصول باشد.توجه به خط رهبری یعنی توجه به این اصول و درخط رهبری بودن یعنی این اصول را سرمشق حقیقی خود خواندن و دانستن. به یاد داشته باشیم استفاده ازافراد غیرباورمند به این مبانی، خروج از دایره اعتدال را رقم خواهد زد.اکنون که جناب روحانی می‌رود تا آرام آرام ترکیب کابینه خود را نهایی کند خوب است باورافراد و شخصیت‌های برجسته دولت خود را با اصول مطرح شده بسنجند تا جمعی به واقع شایسته،معتدل و موثررا همراه خود سازند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها