کد خبر: ۱۵۴۵۵۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۱۳ مرداد ۱۳۹۲
وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی گفت: به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور کشورمان حامل پیام حسن‌نیت و تبریک برای حسن روحانی و مردم ایران هستم و آمده‌ایم که همراه شما این فستیوال دموکراسی را جشن بگیریم.
598 به نقل از تسنیم: خانم «ماشا بانه» وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران در تهران به سر می‌برد، امروز (یکشنبه) با علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

صالحی

صالحی در این دیدار با تاکید بر اینکه ایران و آفریقای جنوبی از روابط سیاسی خوبی برخوردار هستند، گفت: با توجه به ظرفیت‌های فراوان دو کشور، لازم است همکاری‌ها در حوزه‌های دیگر نیز از جمله اقتصادی و تجاری ارتقا یابد.

وی با اشاره به همکاری دو کشور در زمینه ارتباطات و مخابرات افزود: باید تلاش کنیم تمامی ظرفیت‌ها و فرصت‌های همکاری بین دو کشور را در جهت منافع دو ملت و کشور بسیج کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تجربیات غنی کشورمان در حوزه‌های مختلف علمی، فنی، صنعتی، آموزشی و حوزه‌های اجتماعی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده ارائه این تجربیات به کشورهای دوست از جمله آفریقای جنوبی و ارتقای سطح روابط فیمابین در کلیه زمینه‌ها با توجه به ظرفیت‌های متقابل است.

وی در این ارتباط بر اهمیت نقش کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

صالحی سپس با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران براساس اصول اعتقادی و ارزشی خود از مبارزات مردم آفریقای جنوبی بر ضد آپارتاید، افزود: پیگیری این اصول در قبال حمایت از تلاش‌های آزادیخواهانه و حق طلبانه در جهان همچنان ادامه دارد.

وزیر امور خارجه آفریقا جنوبی نیز در این ملاقات اظهار داشت: اینجانب به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور آفریقای جنوبی حامل پیام حسن نیت و تبریک برای دکتر روحانی رئیس جمهور اسلامی و مردم ایران هستم و آمده‌ایم که همراه شما این فستیوال دموکراسی را جشن بگیریم.

ماشا بانه هدف دیگر از سفر خود را به تهران تاکید مجدد بر روابط تاریخی دو کشور و تقویت روابط دوجانبه در کلیه زمینه‌ها توصیف کرد.

وی با اشاره به اراده رئیس جمهور آفریقای جنوبی نسبت به ارتقا روابط با ایران، افزود: ما علاقه‌مند به بررسی و شناسایی زمینه‌ها و فرصت‌های همکاری بیشتر در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، هیئت‌های متقابل برای تحقق این همکاری‌ها هستیم.

ماشابانه تصریح کرد که کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بهترین مکانیسم برای بررسی روند پیشرفت روابط و همکاری‌های فیمابین است.

وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی همچنین تصریح کرد: ما هرگز حمایت‌های ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران از مبارزات مردم آفریقای جنوبی بر ضد آپارتاید را فراموش نخواهیم کرد.

بررسی تحولات منطقه از جمله فلسطین، سوریه و مصر از دیگر محورهای مذاکرات صالحی و بانه در این دیدار بود و صالحی به اهمیت نقش آفریقای جنوبی و مجموعه کشورهای عضو بریکس در کمک به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای اشاره و همتای وی نیز با بیان اینکه بحران سوریه باید توسط خود مردم سوریه حل شود، بر اهمیت استمرار رایزنی‌های دو کشور تاکید کرد.

صالحی در این دیدار برای نلسون ماندلا آرزوی سلامتی کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها