کد خبر: ۱۵۶۲۷۶
زمان انتشار: ۰۴:۰۰     ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
عضو فراکسیون فرهنگی مجلس گفت: خط قرمز ما برای رای اعتماد به وزرا استفاده از عوامل فتنه است. مسئولین رده بالا یا میانی نباید از اصحاب فتنه، فتنه گران، مشوقین یا همراهان آنها باشند.

لاله افتخاری عضو فراکسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره انتظارات از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم گفت: در کشور ما انقلاب اسلامی صورت گرفت که مهمترین تفاوت آن با انقلاب های دیگر کشورها وجه فرهنگی آن است. بنابراین فردی که مسئولیت فرهنگ و تصدی اجرایی آن را برعهده داشته باشد باید به این رسالت مهم آشنا باشد و به آن تسلط داشته و به خوبی آن را باور داشته باشد و بداند متولی فرهنگ ایرانی _ اسلامی است تا بتواند اقدامات لازم و مناسب را نسبت به این فرهنگ انجام دهد.

وزیر ارشاد باید حساسیت های این حوزه را به خوبی بشناسد

وی درباره جایگاه و اهمیت این وزارتخانه گفت: جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور ما بسیار حساس است و همانگونه که همه می دانیم شاخصه های فرهنگی را نمی توان به راحتی تعین کرد به همین دلیل اهمیت این حوزه بیش از پیش است . وزیر باید حساسیت های این حوزه را به خوبی بشناسد و تیم اجرایی که قرار است با ایشان همکاری کنند نیز باید به خوبی این حوزه را بشناسند تا بتوانند در این عرصه موفق عمل کنند . ما در دولت های اسبق افرادی داشتیم که دستاوردهای انقلاب را در عرصه فرهنگ کم کم به قهقهرا می بردند. در گذشته افرادی بودند که فرهنگ ایثار و شهادت را به فراموشی می سپردند و یا آن را به استهزاء می گرفتند. وزیر باید دغدغه مند باشد و آشنا به فرهنگ و اهالی فرهنگ و هنر باشد از سوی دیگر او باید فردی مدیر و مدبر باشد و دغدغه های  مقام معظم رهبری و مردم در حوزه فرهنگ را بشناسد و برای آنها برنامه داشته باشد و به خوبی از عهده کار برآید.

عضو فراکسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به مسئولیت خود در عرصه های مختلف فرهنگ و هنر از جمله سینما، تئاتر، ایثار و شهادت، کتاب، نماز، حوزه های علمیه و فعالیت های فرهنگی و قرآنی، فرهنگ عمومی ، خبرنگاران و... واقف باشد و برای آنها تدابیر لازم را داشته باشد و نیروهای لازم را به کار بگیرد.

وی درباره آشنایی وزیر ارشاد با قوانین فرهنگی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به قوانین فرهنگی اشراف داشته باشد. یعنی هم قوانین بالادستی و هم قوانین عادی که مصوب شده است را به خوبی بشناسد و برای رفع خلاءهایی که وجود داشته برنامه ریزی کند. همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند آنچه که در دولت های گذشته ضعف وجود داشته آنها را به خوبی شناسایی کند و درصدد رفع آن باشد

نماینده مردم تهران به سامان‌دهی مد و لباس اشاره کرد و گفت: درباره قانون سامان‌دهی مد و لباس اقداماتی صورت گرفت اما خیلی دیر بود و  درمورد عفاف و حجاب هم دقت لازم صورت گیرد تا خلاءهایی که وجود داشته مرتفع شود و کارهای خوب و باارزشی که انجام شده مانند گسترش فرهنگ قرآنی و اقداماتی از این قبیل را ادامه دهد و تقویت کند.

سینمایی با شاخصه های نظام و انقلاب 

افتخاری درباره فعالیت وزیر در حوزه سینما گفت: یکی از مسایل مهم ما سینما است. باید سینمایی با شاخص های نظام و انقلاب داشته باشیم که نه تنها پاسخگوی نیازهای جامعه خودمان باشد بلکه باید از سینما برای گسترش هرچه بیشتر فرهنگ دینی، ارزشها و اخلاق و... در کشورهای دنیا بهره ببریم و باید برنامه درستی برای مخاطب خارجی داشته باشیم.

سازمان سینمایی پاسخگوی نیاز جامعه نیست

وی درباره مشکلات سینما توضیح داد: به عقیده من در سینما خلاءهایی وجود دارد. ما در سینما به لحاظ ساختار مشکل داریم و همین امر باعث شده است که اشکالاتی در فیلم ها دیده می شود. سازمان سینمایی نوپا است و باید جایگاه آن تقویت و توسعه پیدا کند. سازمان سینمایی به تنهایی نمی تواند پاسخگوی نیاز جامعه ما و سینماگران و هنرمندان واقعی کشور باشد. این ساختار نه عطش مخاطب را برطرف می کند و نه از ظرفیت های موجود به بهترین نحو می تواند استفاده کند. در دستگاه های دیگری مجوز ساخت فیلم داده می شود که یک تداخل و موازی کاری صورت می گیرد که باعث بروز اشکالات می شود.ساختار سینمایی باید توسعه پیدا کند و جایگاه بالاتر و فرادستگاهی پیدا کند و ارشاد متولی و مسئول آن باشد و ارگان های دیگر مانند صدا و سیما، حوزه هنری و... در کار دخیل باشند، اصحاب هنر واقعی ما باید در تصمیم گیری حاضر باشند همینطور ممکن است از حوزه های علمیه و دانشگاه به عنوان صاحبنظران نیاز به حضور باشد که باید شرایط حضور فراهم شود مانند شورای فرهنگ توسعه قرآنی که در شورایعالی انقلاب فرهنگی مستقر شد.سازمان سینمایی باید مانند یک قرارگاه عمل کند و اقدامات لازم را انجام بدهد.

برخی از فیلم های مشکل دار بر روی پرده سینما است

افتخاری در ادامه درباره ساخت فیلم و نمایش فیلم تاکید کرد: فیلم باید هم در مرحله فیلمنامه نویسی مورد نظارت قرار گیرد و در زمانی که مجوز اکران داده می شود و هم در حین اکران باید نظارت داشت. ما آسیب‌هایی را شاهد بودیم که در جایی نظارت شده در جاهای دیگر نظارت صورت نگرفته و ممیزی ها بی خاصیت یا کمرنگ شده و اشکالاتی در فیلم‌ها به وجود آمده که بنده معمولا سوال کننده از وزرای مربوطه بودم و امروزه برخی از فیلم ها که به نظر ما بسیار مشکل دارد مجوز اکران گرفته و بر روی پرده سینما است . مدیر آینده در حوزه سینما باید وارد عرصه شود و بدون تسامح  عمل کند تا هنرمندان واقعی ما وارد عرصه شوند و دلگرم شوند و هنرمند نماها و یا کسانی که دگر اندیش هستند و معیار آنها تشویق ها و جشنواره های خارجی است باید بدانند در سینما نمی توانند جایگاهی داشته باشند.

سینما هدفمند نیست

وی در ادامه تاکید کرد: سینمای ما هدفمند نیست و براساس دغدغه هنرمند آثار تولید می شود حال این دغدغه یا از خارج از کشور هدایت می شود و یا داخل کشور. باید سینمای ما هدفمند شود و مطابق نیاز جامعه عمل کند و جامعه را به سمت مسایل انسانی، اخلاقی، دینی ، استحکام خانواده، گسترش فرهنگ عفاف در خانواده و جامعه سوق دهد. سینمای ما این سینما نیست . فیلم ها با این سمت و سو بسیار نادر است و بسیاری از فیلم ها (خوشبینانه باید بگوییم ) بدون هدف تولید می شوند.

افتخاری در ادامه توضیح داد: وزیر باید در عرصه سینما چشم‌انداز روشنی داشته باشد و با برنامه کوتاه ، میان مدت و بلند مدت بتواند نیاز جامعه را فراهم کند و فیلم هایی را که می تواند جامعه را به سمت تعالی سوق دهد مورد حمایت قرار دهد و فیلم هایی که چندان اهمیت ندارد در اولویت های بعدی قرار دهد از بخش خصوصی بهره بیشتری گرفته شود. وقتی شاخصه های فیلم مشخص شد با سرمایه گذاری بخش خصوصی و نظارت دقیق و مستمر و پایای مسئولین از ظرفیت این بخش برای تولید آثار ارزشی بهره ببریم. ما هنرمندانی داریم که اگر به درستی حمایت شوند می توانند کمک کنند تا رسالت نظام در عرصه هنر به انجام برسد. بیداری اسلامی شکل گرفته و دنیا چشم دوخته است به سینمای ارزشی ،هدفمند و دارای پیام که جز ایران نمی تواند خوراک مناسبی برای مخاطبان فراهم کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسالت سنگینی برعهده دارد

وی در ادامه تاکید کرد: اگر شاخصه هایی که در بالا ذکر شد چه در برنامه ها و چه در اولویت ها و در انتخاب مدیرانی که اجرای این امور را برعهده دارند رعایت شود ما از وزیر محترم حمایت می کنیم و برای رسیدن به هدف، وی را کمک می کنیم اما اگر خدای نکرده در چینش افراد دقت نظر نشود و تسامحی صورت بگیرد ما مجبوریم به وظیفه قانونی خودمان  عمل کنیم.

بکارگیری نیروها یا برنامه های تحمیلی باعث می شود به وظیفه قانونی عمل کنیم

وی درباره جلسه کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی دولت یازدهم گفت: در کمیسیون در مباحث مختلف از جمله سینما، تئاتر، حوزه های علمیه،کانون های فرهنگی و هنری مساجد، آموزشگاه ها و مراکزی که وزارت ارشاد مجوز می گیرند، کتاب که باید ممیزی علاوه بر ارایه زمان مجوز انتشار باید بعد از آن هم دقت شود تا موارد اعمال شده باشد، مطبوعات، خبرنگاران، گسترش فرهنگ قرآنی  و عفاف و حجاب صحبت کردم و موارد مختلف از جمله فرهنگ عمومی جامعه، فرهنگی که مقام معظم رهبری در خراسان شمالی به آن اشاره داشتند توجه به اخلاق، خانواده، تعهد، قانون مداری که در انتخابات هم دیدیم در سال 92 شاهد آن بودیم . پایبندی به قانون که خدا را شکر دیده شد. استفاده شایسته از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی  برای عرصه بین الملل و ایرانیان خارج از کشور و مسایل فرهنگی و هنری آنها به آقای جنتی گفتم حدود 45 دقیقه به سوالات و پیشنهادات بنده پاسخ دادند و اعلام آمادگی و ابراز خوشبختی کردند که همراهی وجود دارد. اگر نکاتی که ایشان فرمودند و ما هم متذکر شدیم به انجام برسد ما آینده خوبی را شاهد خواهیم بود اگر خدای ناکرده نیروها یا برنامه های تحمیل شود یا کار دیگری صورت گیرد مجبوریم به وظیفه قانونی عمل کنیم.

مدیران نباید از اصحاب فتنه ، فتنه گران، مشوقین و همراهان آنها باشند

وی درباره انتخاب مدیران ارشد و  میانی وزارت ارشاد تاکید کرد: خط قرمز ما برای رای اعتماد به وزیر استفاده از عوامل فتنه است. وزرا باید بدانند از عوامل فتنه 88 و کسانی که نقش آفرین بودند، همراهی کردند، تقویت کردند، تشویق کردند، نباید در برنامه هایشان جایگاهی داشته باشند به ویژه نباید مسئولیتی به این افراد داده شود . گاهی اوقات افرادی هستند که خیلی نمی توانند در تصمیم گیری ها تاثیرگذار باشند باید تشخیص دهند که چقدر می توانند موثر باشند و بعد در بکارگیری یا عدم همکاری آنها اقدام کنند اما در مورد مسئولین رده بالا یا میانی نباید از اصحاب فتنه، فتنه گران، مشوقین یا همراهان آنها باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها