کد خبر: ۱۵۶۳۱۴
زمان انتشار: ۰۸:۴۱     ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
عطاءالله مهاجرانی نماینده شیراز( که بعدها از پایه گزاران حزب کارگزاران شد) ضمن انتقاد به وعده های اقتصادی مسئولین گفت: دولت مردها دقیقا آن خواسته های بسیار متعالی انقلابی مردم را به خواسته های حقیر صنفی تبدیل کردند .

رخدادهای 20 مرداد 1359

چکیده

  • نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود به محمد علی رجایی نخست وزیر پیشنهادی رئیس جمهور رای اعتماد دادند تا به این ترتیب اولین نخست وزیر انقلاب کار خود را آغاز کند .
  • عطاءالله مهاجرانی نماینده شیراز( که بعدها از پایه گزاران حزب کارگزاران شد) ضمن انتقاد به وعده های اقتصادی مسئولین گفت:  دولت مردها دقیقا آن خواسته های بسیار متعالی انقلابی مردم را به خواسته های حقیر صنفی تبدیل کردند .
  • مهدی کروبی : چرا باید شخصی مانند مدنی با چنین خیانت هایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود و چنین توهینی به ملت ایران روا داشته شود .
  • دفتر رهبر انقلاب در اطلاعیه ای اعلام کرد امام خمینی معاملات ارزی با صرافان را تحریم کرده اند .
  • دکتر خسرو شاکری که در لندن اقامت دارد اعلام کرد کمیته ای از مخالفین ایرانی را تحت عنوان کمیته مصدقی های ایران در اروپا تشکیل داده است .
  • روزنامه های واشینگتن پست و کریستین ساینس مانیتور در شماره های امروز خود در مقالاتی از تلاش های آمریکا برای استقرار و گسترش پایگاه های نظامی و دریایی در نقاط مختلف اقیانوس هند پرده برداشتند .
  • احمد مدنی که اعتبارنامه او چندی پیش با استناد به مدارکی دال بر ارتباط وی با ساواک و سیا توسط نمایندگان مجلس رد شد طی نامه ای درخواست کرد در یک برنامه تلویزیونی از خود دفاع کند !
  • در پی حمله مجاهدین خلق [منافقین] به راهپیمایی روز قدس در روستای گزنک آمل که به شهادت دو نفر از اهالی روستا منجر شد مردم آمل به دعوت آیت الله حسن حسن زاده آملی امام جمعه این شهر دست به تحصن زدند .
  • با هوشیاری سپاه پاسداران انقلاب و فعالیت ها و تحقیقات قاطع مسئولان دادستانی انقلاب یکی دیگر از مراکز جاسوسی آمریکا در ایران کشف شد .
  • آیت الله منتظری در پیامی به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا تاکید کرد : هم اکنون ملت ایران پس از گذراندن اولین دوره انقلاب خویش مسئولیت سنگین تری بر عهده دارد و آن رسالت بسط جهاد آزادیبخش اسلام است.
  • روزنامه کویتی الانبا نوشت دولت آمریکا برای تجدید رابطه با عراق از عربستان سعودی خواسته است نقش میانجی ایفا کند .
  • گزارش های رسیده از نوار مرزی قصر شیرین حاکیست عراق برای گسترش جنگ در سراسر نوار مرزی از باویسی تا سومار حدود 300 تانک و تعداد زیادی آتش بار و توپخانه با پوشش عملیات هوایی مستقر کرده است .
رای اعتماد مجلس به رجایی به عنوان اولین نخست وزیر انقلاب

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود به محمد علی رجایی نخست وزیر پیشنهادی رئیس جمهور رای اعتماد دادند تا به این ترتیب اولین نخست وزیر انقلاب کار خود را آغاز کند .  بر اساس این گزارش از 196 نماینده حاضر در جلسه علنی امروز 153 نماینده به محمد علی رجایی رای مثبت ، 24 نماینده رای منفی و 19 نماینده دیگر نیز رای ممتنع دادند . (1)

سخنان مهاجرانی مبنی بر این که دولت موظف است به جای تقسیم نان بین مردم گرسنگی را بین آنان بالسویه پخش کند نیازی به تحلیل محتوا ندارد اگر بدانیم وی و دوستانش در دهه 70 پایه گذار حزبی شدند که گرسنگی را بین ملت و بیت المال را بین خود بالسویه تقسیم کردند .
مهاجرانی : تمایل به رفاه مردم بزرگترین انحراف انقلاب !

در جلسه علنی امروز عطاء الله مهاجرانی نماینده شیراز طی سخنان پیش از دستور خود اظهار داشت : وقتی دولت حاکم است برای این که کشور را اداره کند مجبور است به رفاه متمایل شود ، این بزرگترین ایراد بود در انقلاب ما .

وی ادامه داد : بعد از پیروزی انقلاب دولت مردها به جای اینکه گرسنگی را بین مردم به تساوی تقسیم کنند سعی کردند نان را بین مردم به تساوی تقسیم کنند و چون نانی هم در دست نبود مجبور شدند وعده پشت وعده بدهند و بعد دقیقا آن خواسته های بسیار متعالی انقلابی و پر ارزش سیاسی مردم را به خواسته های حقیر صنفی تبدیل کردند .

کروبی : چرا افرادی با پرونده های خیانت بار در انتخابات شرکت می کنند

پس از سخنان مهاجرانی مهدی کروبی نیز در نطق پیش از دستور خود گفت : چرا باید شخصی مانند مدنی با چنین خیانت هایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود و چنین توهینی به ملت ایران روا داشته شود . وی ادامه داد : اول انقلاب پرونده عزالدین حسینی این شیخ گمراه را آوردند و مشخص شد که وی چه ارتباطاتی داشته است ولی با کتمان کردن واقعیت ها عزالدین به رهبر برخی ها تبدیل شد و این مصائب و توطئه ها به وجود آمد . (2)

امام خمینی معامله با صرافان را ممنوع کردند

صبح امروز دفتر رهبر انقلاب در اطلاعیه ای اعلام کرد امام خمینی معاملات ارزی با صرافان را تحریم کرده اند . در بخشی از این اطلاعیه آمده است : بنا به گزارش بانک مرکزی ایران طاغوتیان فراری و قاچاقچیان ، ارزهای خارجی حاصل از دسترنج عده ای از ایرانیانی که سال ها است در شیخ نشین های خلیج فارس اشتغال دارند را با قیمتی بالاتر از نرخ رسمی کشور خریداری مینمایند و در واقع با این عمل باعث می شوند که پول های ایرانی فراریان که به خارج از کشور برده شده تبدیل به ارز گردد و موجبات تقویت ضد انقلاب فراهم شود .

دفتر امام اعلام کرد : بر اساس گزارش بانک مرکزی امام خمینی فرمودند برای مبارزه با بیگانگان و طاغوتیان معاملات ارز ایران با صرافان و قاچاقچیان فاقد مشروعیت بوده و معامله با غیر از شعب بانک ایرانی جایز نیست . (3)

تشکیل کمیته جبهه مصدقی های ایران تحت نوکری یک جاسوس

دکتر خسرو شاکری که در لندن اقامت دارد اعلام کرد کمیته ای از مخالفین ایرانی را تحت عنوان کمیته مصدقی های ایران در اروپا تشکیل داده است . وی تاکید کرد که این کمیته ارتباطی با بختیار ندارد زیرا او خود را از نیروهای مترقی دموکراتیک جدا کرده و با سلطنت طلبان همکاری می کند . شاکری سخنان خود را در یک مصاحبه مطبوعاتی به ریاست استوارت هلند نماینده مجلس عوام انگلیس از حزب کارگر ایراد کرد ، استوارت هلند تنها نماینده مجلس انگلیس است که پس از انقلاب از ایران بازدید کرده است . (4)

آمریکا در اطراف خلیج فارس پایگاه های نظامی می سازد

روزنامه های واشینگتن پست و کریستین ساینس مانیتور در شماره های امروز خود در مقالاتی از تلاش های آمریکا برای استقرار و گسترش پایگاه های نظامی و دریایی در نقاط مختلف اقیانوس هند پرده برداشتند .

بر اساس این گزارش طرح جدید 5 ساله که توسط وزارت دفاع آمریکا برای حفظ منابع نفت خاورمیانه تنظیم گردیده مستلزم صرف صدها میلیون دلار هزینه به منظور ایجاد یک شبکه وسیع از پایگاه های دریایی و نظامی در مجاورت خلیج فارس از جمله در خاک مصر می باشد. این گزارش می افزاید هدف اصلی آمریکا آن است که در صورت لزوم با سرعت هرچه تمام تر آمادگی روبرو شدن با یک بحران ناگهانی را در این منطقه داشته باشد . (5)

روزنامه کویتی الانبا نوشت دولت آمریکا برای تجدید رابطه با عراق از عربستان سعودی خواسته است نقش میانجی ایفا کند . در این گزارش آمده است دولت کارتر برای از سرگرفته شدن روابط خود با عراق به هر تلاشی که امکان پذیر باشد دست خواهد زد .
تقاضای مدنی برای مناظره تلویزیونی

احمد مدنی که اعتبارنامه او چندی پیش با استناد به مدارکی دال بر ارتباط وی با ساواک و سیا توسط نمایندگان مجلس رد شد طی نامه ای درخواست کرد در یک برنامه تلویزیونی از خود دفاع کند ! گفتنی است رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از بررسی اعتبار نامه مدنی طی نامه ای از وی درخواست کرده بود در مجلس حاضر شده و به دفاع از خود بپردازد ولی وی طی نامه ای اعلام کرده بود که در این مجلس حاضر نخواهد شد . (6)

تحصن مردم آمل در مخالفت با مجاهدین خلق

در پی حمله مجاهدین خلق [منافقین] به راهپیمایی روز قدس در روستای گزنک آمل که به شهادت دو نفر از اهالی روستا منجر شد مردم آمل به دعوت آیت الله حسن حسن زاده آملی امام جمعه این شهر دست به تحصن زدند . تحصن تا کنون ادامه داشته و شهر آمل یکپارچه تعطیل است . (7)

کشف یک مرکز بزرگ جاسوسی آمریکا

با هوشیاری سپاه پاسداران انقلاب و فعالیت ها و تحقیقات قاطع مسئولان دادستانی انقلاب یکی دیگر از مراکز جاسوسی آمریکا در ایران کشف شد . این مرکز جاسوسی در یک ساختمان هفت طبقه در خیابان گاندی مستقر بود که در پوشش یک شرکت کار می کرد و اطلاعات جاسوسی را به وسیله دستگاه های مخابراتی موجود در این شرکت به خارج ارسال می کرد .

این مرکز جاسوسی دارای چندین مرکز کار و شعبه های متعدد در شهرهای بزرگ ایران بوده است ، نقشه ها و تصاویر و اسامی مختلفی که در یکی از اتاق های آن به دست آمده است مشخص می کند که همه روسا و سرپرست های این مرکز در شهرستان ها آمریکایی بوده اند . (8)

پیام آیت الله منتظری به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان

آیت الله منتظری در پیامی به اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا تاکید کرد : هم اکنون ملت ایران پس از گذراندن اولین دوره انقلاب خویش مسئولیت سنگین تری بر عهده دارد و آن رسالت بسط جهاد آزادیبخش اسلام است که با قیام همه خلق های محروم جهان و احساس وظیفه همه نهضت های آزادیبخش باید پرچم رسالت و پیشتازی این مبارزه را بر دوش گیرد و محکم و استوار به پیش تازد . (9)

در پی حمله مجاهدین خلق [منافقین] به راهپیمایی روز قدس در روستای گزنک آمل که به شهادت دو نفر از اهالی روستا منجر شد مردم آمل به دعوت آیت الله حسن حسن زاده آملی امام جمعه این شهر دست به تحصن زدند . تحصن تا کنون ادامه داشته و شهر آمل یکپارچه تعطیل است .
با میانجیگری عربستان ؛ روابط صدام با آمریکا بهبود یافت

روزنامه کویتی الانبا نوشت دولت آمریکا برای تجدید رابطه با عراق از عربستان سعودی خواسته است نقش میانجی ایفا کند . در این گزارش آمده است دولت کارتر برای از سرگرفته شدن روابط خود با عراق به هر تلاشی که امکان پذیر باشد دست خواهد زد . (10)

گفتنی است سفر اخیر صدام به عربستان و نیز درخواست های کارتر از آل سعود برای میانجیگری بین دو کشور عراق و آمریکا از سوی کارشناسان در یک راستا مورد ارزیابی قرار گرفته و شواهد امر حاکیست این اتحاد در جهت مقابله با انقلاب اسلامی ملت ایران تقویت می شود .

برای شروع جنگ گسترده ؛ استقرار 300 تانک عراق در مرز

گزارش های رسیده از نوار مرزی قصر شیرین حاکیست عراق برای گسترش جنگ در سراسر نوار مرزی از باویسی تا سومار حدود 300 تانک و تعداد زیادی آتش بار و توپخانه با پوشش عملیات هوایی مستقر کرده است . فرمانده سپاه پاسداران مستقر در قصر شیرین با اعلام این خبر افزود :  اوضاع مرزهای ایران و عراق در نوار مرزی در 36 ساعت گذشته تقریبا آرام بود اما نقل و انتقال نیروهای عراقی در مرز و اقدامات آنها در جهت تجدید قوا مورد کنترل ما است . (11)

پی نوشت :

1- کیهان ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 2

2- مشروح مذاکرات مجلس ، جلسه 20 مرداد 1359، سخنان مهاجرانی مبنی بر این که دولت موظف است به جای تقسیم نان بین مردم گرسنگی را بین آنان بالسویه پخش کند نیازی به تحلیل محتوا ندارد اگر بدانیم وی و دوستانش در دهه 70 پایه گذار حزبی شدند که گرسنگی را بین ملت و بیت المال را بین خود بالسویه تقسیم کردند . به حقانیت سخنان کروبی نیز در فتنه 88 به خوبی ملت پی بردند که اگر پرونده خیانتکاران به اطلاع عموم مردم نرسد این خیانتکاران به صالحانی تبدیل می شوند که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده و پس از شکست پایه گذار فتنه ای بزرگ می شوند ...

3- اطلاعات ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 3

4- اطلاعات ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 2

5- اطلاعات ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 15

7- اطلاعات ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 15

8- اطلاعات ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 2

9- اطلاعات ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 2

10- جمهوری اسلامی ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 12

11- کیهان ، 20 مرداد 1359 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها