کد خبر: ۱۵۶۹۰۲
زمان انتشار: ۱۴:۱۸     ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: هنوز هیچ تحولی در مورد مذاکرات ایران و ۱+۵ صورت نگرفته است و تا زمانی که کابینه جدید دولت مشخص نشده باشد نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، سید عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تبریک روز خبرنگار در پاسخ به سوالی در مورد مساعدت ترکیه از ایران برای آزادی دو خلبان ترک در لبنان اظهار داشت: داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه تماس تلفنی با علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان داشتند و درخواست مساعدت از ایران برای پیدا کردن دو خلبان ترک در لبنان داشتند.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره گروگانگیری و ربودن انسان‌ها  در هر کجا که باشد را محکوم می‌کند و ما اگر امکاناتی داشته باشیم که بتوانیم این مشکل را حل کنیم حتما از آن دریغ نخواهیم کرد و تماس‌های ما برای پیدا کردن این دو خلبان ترک ادامه خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد دعوت رئیس‌جمهور کشورمان به دو اجلاس بین‌المللی افزود: از رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در دو اجلاس بین‌المللی دعوت به عمل آمده است که این موضوع در برنامه رئیس جمهور وجود خواهد داشت اما هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است چرا که ایشان فعلا درگیر انتخاب وزرای خود هستند و اولین اجلاس نیز در 22 شهریورماه در قرقیزستان که به نام اجلاس سران شانگهای می‌باشد خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران همواره به عنوان عضو فعال در این اجلاس حضور داشته و تصمیم‌گیری نهایی با دکتر روحانی خواهد بود.
عراقچی ادامه داد: همچنین اجلاس مجمع جهانی در نیویورک برگزار خواهد شد که این سفر برای رئیس‌جمهور کشورمان بسیار مهم خواهد بود چرا که در مجامع جهانی حضور پیدا خواهد کرد ولی هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.
وی در پاسخ به سوالی در مورد آخرین پیگیری‌ها از وضعیت دیپلمات ربوده شده در یمن افزود: هنوز ویزا برای هیئت ایرانی صادر نشده است و پیگیری‌های ما ادامه دارد. البته کارهای اداری صدور ویزا در یمن صورت گرفته است و ما امیدواریم هر چه زودتر هیئت ایرانی به یمن اعزام شوند و همانطور که نیز اطلاع دارید ما تا به الان دو بار کاردار یمن را به وزارت خارجه احضار کرده‌ایم و دولت یمن نیز مسئول حفظ جان دیپلمات ایرانی می‌باشد و امیدواریم این تلاش‌های ما به سرانجام برسد.
سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اینکه نامه‌هایی از سوی رهبران کشورهای اروپایی به رئیس‌جمهور کشورمان ارسال شده است و آیا دکتر روحانی پاسخ این نامه‌ها را داده است، گفت: پاسخ نامه‌های رهبران اروپایی از سوی رئیس‌جمهور محترم داده خواهد شد و هر وقت که این موضوع صورت گیرد اطلاع رسانی خواهد شد.
عراقچی در پاسخ به سوالی در مورد زمان مذاکرات ایران با 1+5 افزود: هنوز هیچ تحولی در مورد مذاکرات ایران و 1+5 صورت نگرفته است و تا زمانی که کابینه دکتر روحانی مشخص نشده باشد نمی‌توان در مورد آن اظهارنظر کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر امضای تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و افغانستان و جزئیات آن تصریح کرد: در سفر جناب کرزای به تهران دبیر شورای عالی امنیت ملی افغانستان نیز ایشان را همراهی می‌کردند و یادداشت تفاهم همکاری انتظامی و امنیتی بین دو شورای عالی امنیت ملی میان دو کشور امضا شد که کاملا با تفاهمنامه راهبردی متفاوت است و این یادداشت تفاهمنامه در مورد مواد مخدر، مقابله با تروریست و بسیاری موارد دیگر بوده است و سوء تفاهمی که برای برخی رسانه های خارجی پیش آمده بود صحت ندارد.
وی در مورد بازگشت سفرا به کشورمان افزود: هیچ نکته خاصی در این قضیه وجود ندارد و هر سال تابستان جابجایی صورت می‌گیرد و  بیش از صد نوع سفر و ماموریت در خارج از کشور داریم که این ماموریت‌ها روال طبیعی خود را دارد و با هماهنگی دفتر دکتر روحانی صورت می‌گیرد.
عراقچی تاکید کرد: رئیس جمهور کشورمان از ما خواسته تا وزارت خارجه وظایف خود را طبق معمول انجام دهد و اگر حکم ماموریت سفرایی که به پایان رسیده است به کشور برگردند تا وضعیت سفرای جدید مشخص شود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: در حال حاضر هیچ سفارتخانه‌ای بدون سفیر یا سرکنسولگری وجود ندارد و خبری مبنی بر اینکه 50 سفیر ایران در سفارتخانه‌ها غایب هستند شایعه بوده است.
عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم در مورد راه‌اندازی نیروگاه جدید میان ایران و روسیه اظهار داشت: مذاکرات ما با روسیه درمورد احداث نیروگاه‌های هسته‌ای از قدیم وجود داشته است و ما فکر می‌کنیم تا چند هفته دیگر نیروگاه بوشهر به سرانجام برسد.
وی تصریح کرد: نیروگاه بوشهر مراحل آزمایشی خود را انجام داده و در هفته‌های آینده آغاز به کار خواهد کرد و رسماً به ایران تحویل داده خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: همزمان با این نیروگاه قراردادهای ما با روسیه ادامه دارد و ما امیدواریم این قراردادها به سرانجام برسد.
عراقچی در ادامه نشست جلسه سخنگویی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر ناپدید شدن آقای یزدی در امارات افزود: اخبار ضد و نقیضی در مورد کشته شدن و ناپدید شدن آقای یزدی در امارات وجود دارد و ما هنوز در حال پیگیری این موضوع هستیم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بازداشت دو فرد ایرانی در مالزی ادامه داد: ما اخیرا شاهد هستیم که دولت آمریکا دام‌هایی را برای شهروندان ایرانی بوجود می‌آورد که منجر به دستگیری ایرانیان خارج از کشور می‌شود. به غیر از آقای فرهادی دو نفر دیگر نیز هستند که مجموعا 3 نفر در مالزی به اتهام خرید کالاهای تحریم‌شده دستگیر شده‌اند که این دسیسه و توطئه علیه ایران است و رایزنی برای آزادی این 3 نفر وجود دارد.
عراقچی تصریح کرد: ما به حسن نیت مقامات سیاسی و قضایی اطمینان داریم و امیدواریم حکم بی گناهی آنان ثابت شود چرا که قاضی یک بار حکم آنها را به ما داده است و امیدواریم همانطور که عرض کردیم حسن نیت مقامات مالزی به ما ثابت شود و این موضوع به بهترین شکل حل و فصل شود.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی برای پیش بردن اهداف جدید دولت از سوی وزارت خارجه گفت: وزارت امور خارجه یکی از ارگان‌های حرفه‌ای است و همواره برای پیشبرد سیاست خارجی کشورمان آمادگی لازم را دارد و از منویات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور استفاده خواهد کرد و من ایمان به توان حرفه‌ای و همکارانم در وزارت خارجه دارم و مطمئن هستم در جهت منویات مقام معظم رهبری حرکت خواهند کرد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات ایران و 1+5 افزود: هنوز هیچ خبر قطعی از سوی آنها به ما نرسیده است و تصمیمی در این خصوص توسط غربی ها برای مذاکره با ایران صورت نگرفته است و ما فعلا باید منتظر بمانیم و دوره بعدی مذاکرات نیز با حضور خانم اشتون صورت خواهد گرفت.
عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد درگیری‌های مرزی در هند و پاکستان افزود: ما از درگیری‌های هند و پاکستان مطلع شدیم و هر دو طرف را به خویشتنداری دعوت می‌کنیم و امیدواریم از طریق مذاکره و گفت‌وگو و به شیوه‌های مسالمت آمیز این موضوع حل و فصل شود.
سخنگوی وزارت خارجه در مورد بازگشایی سفارت ایران در لندن گفت: همانطور که می‌دانید قطع روابط از سوی انگلیس صورت گرفت و مجلس شورای اسلامی نیز تصمیمی در حد کاردار گرفته است ولی برای تغییر در روابط مستلزم رفتار دولت انگلیس و تغییر رفتار آنها هستیم و امیدواریم بتوانیم در زمان مقتضی مذاکرات کارشناسی ما صورت بگیرد.
وی همچنین در مورد انفجارات اخیر عراق اظها رداشت: ما در چند روز اخیر شاهد انفجارات عراق بودیم چرا که دست‌هایی در تلاش است تا وحدت و انسجام ملی این کشور را از بین ببرد که همزمان با عید سعید فطر این موضوع صورت گرفت و این بسیار جای تاسف دارد و نشان‌دهنده خوی استکباری آنها است.
عراقچی ادامه داد: اخباری وجود دارد از کسانی که این اقدامات را انجام می‌دهند و ما امیدواریم این موضوع کنار گذاشته شود و امیدواریم جناح‌های سیاسی در عراق خویشتنداری داشته و در راستای حفظ وحدت و انسجام ملی حرکت کنند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری و ابراز نگرانی ایشان از تحولات منطقه و تدابیر وزارت امور خارجه در مورد این تحولات افزود: تحولات اخیر خاورمیانه از نزدیک مورد رصد و توجه ایران قرار دارد و طبیعتا وزارت خارجه یکی از اولویت‌های خودش را پیگیری این مسئله قرار داده است. همچنین ما نگران تحولات مصر و دو قطبی شدن این کشور هستیم و همچنین نگران درگیری‌هایی در سوریه، مصر و لبنان هستیم چرا که این درگیری‌ها فقط به منافع رژیم صهیونیستی کمک کرده و ما امیدواریم رهبران منطقه تدابیر لازم را در این خصوص بیندیشند.
وی تصریح کرد: ما طرفین را در مصر به خویشتنداری دعوت می‌کنیم و به آنها توصیه می‌کنیم به نصیحت‌های هوشمندانه مقام معظم رهبری توجه کنند چرا که این نصیحت‌ها از سر دلسوزی و توجه به کشورهای منطقه است.
عراقچی همچنین در مورد بدهی‌های هند به ایران افزود: فروش نفت ما به هند به صورت روپیه صورت می‌گیرد و این عمدتا برای انجام واردات ما از این کشور خواهد بود و ایده خوبی است که آغاز شده و ما از کشورهایی همچون هند برای ارتباطات خود استفاده می‌کنیم که تجربه خوبی بوده و امیدواریم با همکار یاقتصادی و تجاری بتوانیم به اقتصاد خوبی دست پیدا کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی در مورد انتقادات نمایندگان مجلس از محمدجواد ظریف مبنی بر اینکه ایشان سال‌های بسیاری از کشور دور بوده‌اند گفت: ظرفیت چهره شناخته‌ شده‌ای در محیط‌های بین‌المللی و خارج از کشور داشته و فردی کاملا مسلط، با تجربه، شناخته‌شده و با حسن اخلاق و رفتار پسندیده‌ای است که ما از ایشان دیده‌ایم.
وی تصریح کرد: آنچه گفته شده مربوط به شرایط فعلی و بحث‌هایی است که صورت می‌گیرد و ما هیچ نقطه منفی از ایشان ندیده‌ایم و برعکس ایشان همت و انگیزه‌شان برای دفاع از منافع ملی بوده و در قطع‌نامه 598 در مذاکرات با عراق و تحولات دیگر نقش بسزا ومهمی داشته است اما به هر حال این تصمیم با مجلس شورای اسلامی است و ما امیدواریم تصمیمات موجود موجب خیر و صلاح سیاست خارجی کشور شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها