کد خبر: ۱۵۷۳۶۱
زمان انتشار: ۰۹:۴۱     ۲۴ مرداد ۱۳۹۲
جامعه دانشگاهی کشور با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم از امضاکنندگان اعلامیه‌ علیه نظام است، تأکید کردند که پیشرفت علمی کشور در دانشگاه سیاست زده مختل می‌شود.

به گزارش 598 به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، عصر 13 مرداد در پایان مراسم تحلیف رئیس جمهور در مجلس بود که لیست اسامی پیشنهادی روحانی برای کابینه یازدهم به مجلس ارائه شد و لحظاتی بیشتر از اعلام لیست نگذشت که صدای اعتراض جامعه دانشگاهی نسبت به سوابق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری شنیده شد.

«میلی منفرد نامزد کرسی وزارت علوم شد»، به محض قرار گرفتن این تیتر بر صفحه‌های دانشگاهی خبرگزاری‌ها موج اعتراضی از سوی دانشجویان و اساتید انقلابی دانشگاه مطرح شد.

جعفر میلی منفرد استاد دانشگاه امیرکبیر که در دوره اصلاحات، با حکم سید محمد خاتمی، مدتی به عنوان سرپرست وزارت علوم فعالیت داشت.

در آن زمان مصطفی معین، وزیر علوم دولت اصلاحات که یک بار در اعتراض به حوادث تیرماه سال 1378 استعفا داده بود برای دومین بار در تیرماه سال 1382 نیز استعفای خود را تقدیم خاتمی کرد که با موافقت وی مواجه شد و رئیس‌جمهور وقت، حکم سرپرستی را برای میلی‌منفرد صادر کرد.

میلی منفرد همچنین در پست‌هایی نظیر قائم مقامی وزیر علوم، معاونت طرح و برنامه وزارت علوم، معاون فناوری وزارت علوم، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم و عضویت در هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر فعالیت داشته است.

دانشگاهیان با اشاره به سوابق میلی منفرد و حضور وی در فتنه 88 و همراهی با فتنه گران، او را فردی خطرناک تر از معین برای تصدی پست وزارت علوم دانستند.

جامعه دانشگاهی کشور با بیان اینکه میلی‌منفرد از امضاکنندگان اعلامیه‌ علیه نظام است، اعلام کردند که پیشرفت علمی کشور در دانشگاه سیاست زده مختل می‌شود و دانشگاه‌ها با میلی‌منفرد، فتنه 18 تیر دیگری را شاهد خواهند بود.

دانشجویان و اساتید معتقد بودند وزیر پیشنهادی علوم به روحانی تحمیل شده است زیرا مواضع وی با مواضع رئیس‌جمهور منتخب زاویه دارد و روحانی باید در انتخاب وزیر علوم تجدیدنظر کند.

آنها در اعتراضات خود خواستار دقت نظر نمایندگان مجلس در رای اعتماد شدند و اعلام کردند که عاملان فتنه نباید از زیر تیغ مجلس عبور کنند و نمایندگان مجلس باید بی‌طرفی سیاسی وزرا را برای رأی اعتماد در نظر بگیرند.

دانشجویان تأکید کردند وزیر علومی که فضای دانشگاه را به دوران پر تنش اصلاحات برگرداند، نمی‌خواهند و گفتند: وزیر علوم پیشنهادی مسیر دوم‌خردادی‌های افراطی را دنبال خواهد کرد.

دانشگاهیان در مصاحبه‌های خود با رسانه‌ها عنوان کردند که امیدی به ادامه پیشرفت‌های علمی با وزیر علوم پیشنهادی ندارند و عقبگرد وزارت علوم به دوران اصلاحات مورد پذیرش آنها نیست.

* ثامنی: پیشرفت علمی در دانشگاه سیاست زده مختل می‌شود

عبدالحمید ثامنی مسئول شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: دانشگاهی که سیاست‌زده باشد پیشرفت علمی کشور را با اختلال مواجه می‌کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با ضرورت پیگیری پیشرفت‌های علمی کشور، گفت: مقام معظم رهبری در سخنان خود پس از انتخابات و در مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور به پیگیری مسائل اقتصادی و علمی تاکید کرده و فرمودند که پیشرفت‌های علمی باید مستمر باشد.

وی افزود: دانشگاهی که پویا باشد می‌تواند به لحاظ علمی مولد بوده و مشکلات صنعت را برطرف کند.

ثامنی ادامه داد: در زمان اصلاحات دانشگاه‌ها از بحث علمی دور و سیاست‌زده شده بودند، به طوری که برخی تشکل‌های دانشجویی به شاخه جوانان برخی احزاب تبدیل شدند و دانشگاه به سمت علم حرکت نکرد، ولی در دولت دهم با وجود مشکلات فراوان دانشگاه‌ها به مسیر خود بازگشته و تولیدات علمی رشد صحیحی داشتند.

ثامنی گفت: این عزم باید مداوم باشد و نباید قطع شود همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر دولت و مسئولان به خارج از کشور امید داشته باشند دچار کاستی می‌شویم.

مسئول شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه تهران اظهار داشت: برای خودکفایی جز از طریق دانشگاه‌ها مسیر دیگری نیست و اگر دانشگاه سیاست‌زده داشته باشیم نمی‌توانیم به خودکفایی برسیم. البته باید نشاط سیاسی بر دانشگاه‌ها حاکم باشد ولی اگر کسانی که بر سکان وزارت علوم می‌نشینند باعث سیاست زدگی در دانشگاه شوند، خودکفایی منجر نمی‌شود.

* نقره‌کار: میلی‌منفرد از امضاکنندگان اعلامیه‌ علیه نظام است/ وزیر پیشنهادی علوم به روحانی تحمیل شده است

عبدالحمید نقره‌کار رئیس دانشکده معماری دانشگاه علم‌وصنعت گفت: نام میلی‌منفرد در اعلامیه‌های کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی موضع گرفتند وجود دارد؛ همچنین نام وی در به تعطیلی کشاندن امتحانات دانشگاه امیرکبیر در فتنه 88 آشکار است.

وی پیرامون گزینه پیشنهادی وزارت علوم، اظهار داشت: مسئله وزیر علوم فقط مسئله یک وزارت یا انتخاب یک شخص نیست بلکه جهت‌گیری 4 ساله علمی کشور است.

وی افزود: دانشگاهیان باید آگاه باشند که بخش عمده طراحی جنگ نرم و براندازی مخملی توسط جوان‌هایی است که از پشت پرده جریانات سیاسی خبر ندارند و تحت تاثیر احساسات قرار می‌گیرند.

نقره‌کار با اشاره به لزوم جدی گرفتن قضیه وزارت علوم اظهار داشت: طبیعتا مهمترین فضایی که مورد تهاجم سازمان‌های براندازی نرم خواهد بود دانشگاه‌ها است. ما این تجربه را در دوران اصلاحات و دوران دوم خردادی‌ها داشته‌ایم که دقیقا برنامه‌های جنگ نرم آمریکایی در دانشگاه‌های ما پیاده شد. حتی مسئولان عالی رتبه نیز در این قضیه فریب جریان برانداز را خوردند که البته به فضل خدا نتوانستند به نتیجه مطلوب برسند.

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: مسئولانی که در دولت اصلاحات مسئولیت وزارت علوم را برعهده داشتند تمام افکارشان را در فتنه 88 پیاده ساختند که البته با ایمان مردم و به رهبری مقام معظم رهبری اقدامات آنان به شکست انجامید.

نقره‌کار افزود: حال این افراد مجددا احساس می‌کنند که فضا برای حضورشان باز شده است البته باید بدانند که قطعا دانشگاهیان اجازه نخواهند داد این افراد برنامه‌های گذشته‌ خود را دوباره تکرار کنند و فضای دانشگاه‌ها را به دوران اصلاحات برگردانند.

وی پیرامون گزینه احتمالی وزارت علوم نیز گفت: نام میلی منفرد در اعلامیه‌های کسانی که علیه نظام جمهوری اسلامی موضع گرفتند وجود دارد همچنین نام وی در به تعطیلی کشاندن امتحانات دانشگاه امیرکبیر در فتنه 88 آشکار است.

«ما دانشگاهیان معتقدیم میلی‌منفرد به هیچ وجه شایسته وزارت علوم نیست. آن هم به خاطر جهت‌گیری‌های فکر و علمی و به خصوص سابقه‌ای که وی در دوران اصلاحات از خود بجا گذاشته است.»

نقره‌کار تصریح کرد: حال با این وضعیت عجیب است اگر نمایندگان مجلس به سوابق میلی‌منفرد توجه نکنند و به وی رای اعتماد دهند که اگر این اتفاق صورت گیرد قطعا نمایندگان مجلس مدیون خون شهدا خواهند بود.

رئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به تحت فشار بودن روحانی برای انتخاب گزینه وزارت علوم، اظهار داشت: میلی منفرد را احزاب منحل شده به رئیس‌جمهور تحمیل کردند و حال بزرگترین کمک مجلس به روحانی این است که از گماشتن چنین افرادی جلوگیری کند و به آنها رای اعتماد ندهد.

* مسجدی: پیشرفت علمی کشور با نگاه سیاسی به وزارت علوم ایجاد نشده است

امیر مسجدی دبیر سیاسی اتحادیه تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با صدور نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس از آنان خواست فشار سیاسی برخی گروه‌ها را از دوش رئیس‌جمهور بردارند.

وی در ادامه مطالب خود گفت: مجموع کابینه از صلاحیت‌های خوب و متعادلی برخوردار است. این کابینه می‌تواند به آینده کشور از لحاظ پیشرفت سیاسی، علمی، فرهنگی و اقتصادی کمک به سزایی کند. اما متاسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که رئیس جمهور منتخب توسط گروه‌هایی تحت فشار است. لذا از نمایندگان مجلس که به تعبیر امام راحل «مجلس در راس امور است» خواهشمندم به کمک رئیس جمهور آمده و بار سیاسی کاری برخی از گروه‌ها را از دوش وی بردارند.

دبیر سیاسی اتحادیه تشکل‌های سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون وزیر پیشنهادی علوم گفت: یکی از وزرایی که گفته می‌شود توسط فشار گروه‌ها به کابینه تحمیل شده است، وزیر پیشنهادی علوم است. در اینجا باید تاکید شود پیشرفت علمی کشور در دوران مختلف پس از انقلاب اسلامی به دلیل نگاه علمی و نه نگاه سیاسی به وزارت علوم بوده است.

«در دوران ریاست جمهوری خاتمی آموزش عالی پس از برکناری معین نفسی تازه کشید و فضا از مسائل و جریانات مختلف سیاسی فاصله گرفت. متاسفانه وزیر پیشنهادی علوم در دورانی مسئولیت داشته است که دانشگاه‌ها دچار چالش‌هایی مانند 18 تیر 78 بودند و این نقطه تاریکی برای فعالیت‌های پیش روی آموزش عالی کشور است. مسائلی همچون تحصن اساتید و ...  در سال 88 را نیز برخی به وی نسبت می‌دهند که باید بسیار دقت به عمل آید».

وی در ادامه نامه خود، متذکر شد: رهبر معظم انقلاب نیز هم در دیدار دانشجویان با ایشان و هم در محافل مختلف نگرانی خود را برای آینده آموزش عالی به نحوی مطرح کردند و این وظیفه نمایندگان است که نگرانی رهبر معظم انقلاب را برطرف کنند.

مسجدی در پایان نامه خود خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله نمایندگان مجلس با نگاه عمیق و دقیق به سابقه و کارنامه وزرای پیشنهادی بار دیگر ملت ایران را خرسند خواهند کرد و در مقابل خداوند متعال از این مسئله مهم سرافراز بیرون آمده و تلاش می‌کنند خدمتگزاران واقعی و دارای صلاحیت به وزارتخانه‌ها راه یابند.

* شهبازی: عاملان فتنه نباید از زیر تیغ مجلس عبور کنند

 اکبر شهبازی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران گفت: کسانی که در فتنه نقش داشتند نباید از زیر تیغ مجلس عبور کنند، زیرا این افراد شایستگی حضور در دولت را ندارند.

 وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه نمایندگان مجلس به نقش افراد معرفی شده کابینه در فتنه88 برای رای اعتماد، گفت: افرادی که در فتنه نقش داشتند قطعا نباید از زیر تیغ مجلس عبور کنند، این افراد شایستگی حضور در دولت را ندارند.

وی گفت: مقام معظم رهبری بارها نسبت به فتنه و سنگینی ضربه‌ای که بر نظام زده است، تاکید کرده‌اند.

وی افزود: مجلس در بعد قانونگذاری به عنوان رکنی از قانون اساسی مطرح است و می‌تواند بر روی تک تک اعضای کابینه اظهارنظر کند بنابراین باید تعهد و تخصص افراد را برای رای اعتماد در نظر بگیرد.

شهبازی اضافه کرد: مجلس می‌تواند حتی تمام افراد معرفی شده را رد کند و آنچه از ظواهر امر مشخص است در حال حاضر نمایندگان مجلس بر روی برخی از وزرای پیشنهادی نظر مثبتی ندارند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران اضافه کرد: حرکت بر خط ولایت فقیه اصلی‌ترین شرط حضور در کابینه است و باید افرادی که در کابینه رای اعتماد می‌آورند علاوه بر حرکت بر روی خط ولایت فقیه، از تعهد و تخصص نیز برخوردار باشند.

* سازگار: دانشجویان وزیر علومی که فضای دانشگاه را به دوران پرتنش اصلاحات برگرداند، نمی‌خواهند

احمد سازگار دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرری با بیان اینکه دانشجویان وزیر علومی که فضای دانشگاه را به دوران پرتنش اصلاحات برگرداند، نمی‌خواهند، گفت: جریانات خاصی در تلاشند فضای دانشگاه‌ها را به دوران پرتنش اصلاحات برگردانند و بین دانشجویان و مسئولان شکاف ایجاد کنند.

وی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور، قطعا وزارت علوم است چراکه آینده علمی و فرهنگی جامعه را می‌سازد به همین‌ دلیل بهتر بود رئیس جمهور برای انتخاب وزیر علوم با تشکل‌های دانشجویی و مسئولین دانشجویی مشورت و از نقطه نظرات دانشجویان استفاده می‌کرد.

وی ادامه داد: وزیر علوم نباید وابستگی جناحی آن هم به صورت افراطی به گروه‌های خاصی داشته باشد. نباید فضای دانشگاه‌ها را سیاست زده کند چراکه ما در فتنه 18تیر چوب همین سیاست زدگی و وابستگی عده‌ای بی‌بصیرت را خورده‌ایم که باعث وارد آمدن خسارت مادی و معنوی جبران ناپذیری به کشور شد.

سازگار با اشاره به لزوم باتدبیر بودن وزیر علوم، تصریح کرد: امروزه در برخی از دانشگاه‌ها افراد و جریان‌ها سیاسی خاصی در تلاشند که فضای دانشگاه‌ها را به دوران پرتنش اصلاحات برگردانند و همچنین با ایجاد فضای غیر واقع و مایوس کننده از جمهوری اسلامی، دانشجویان را از اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی دور کرده و شکافی عظیم بین دانشجویان و مسئولین ایجاد کنند که نمونه از این جریان درسال‌های 78و 88 به صورت کاملا مشخص در فضای دانشگاه دیده شده است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد شهرری با تاکید بر این که نباید فضای سیاسی دانشگاه چهره امنیتی به خود بگیرد، گفت: فضای دانشگاه نباید به صورتی باشد که دانشجو جرات آزاد اندیشی نداشته باشد. همچنین ما شاهدیم برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی که توسط مقام معظم رهبری بارها تکرار شده است در دانشگاه‌ها به صورت واقعی برگزار نمی‌شود

وی ادامه داد: کرسی‌های آزاداندیشی باید در دانشگاه‌ها در فضای آرام و عاری از تنش برگزار شود. متاسفانه بعضی روسای دانشگاه‌ها از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی جلوگیری می‌کنند که باید توسط وزیر علوم جدید این مورد پیگیری شود.

احمد سازگار در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: فرهنگ جامعه از دانشگاه شکل می‌گیرد به همین خاطر هر دانشجو باید خود یک عمار در جامعه باشد و حقیقت را تبیین کند. امروزه دانشگاه‌ها در فضای جنگ نرم برای مقابله با هجمه فرهنگی، هیچ برنامه و طرح استراتژیک جامعی ندارند و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند مقطعی و سطحی است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی شهرری در پایان سخنان خود تصریح کرد: همان طور که بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در وصیت‌نامه خود عنوان کردند، دانشگاه‌ها باید دانشگاه اسلامی باشد و بین حوزه و دانشگاه باید اتحادی عمیق ایجاد شود و الگویی برای تمام دانشگاه‌های دنیا قرار گیرد.

* چرا میلی‌منفرد می‌تواند از معین هم برای جامعه دانشگاهی خطرناک‌تر باشد؟

علی فروغی اصل جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با نوشتن یادداشتی اعتراض و دلایل اعتراض خود را بیان کرد.

وی در این یادداشت آورده است: دولت اصلاحات که با شعار سیادت آمد با مصطفی معین 18 تیر را رقم زدند، حال چه تضمینی وجود دارد که میلی‌منفرد که در مختصات آن دوره می‌گنجد، کشور را دچار 18 تیرهای گسترده‌تری نکند؟

وی ضمن اعلام خطر درباره وزیرشدن میلی‌منفرد، وضعیتی که با حضور وی برای دانشگاه‌ها و وضعیت علمی کشور بوجود می‌آید را بدتر و فاجعه‌بارتر از دوران معین دانست.

* پرکره: روحانی در انتخاب وزرای علوم و آموزش و پرورش تجدیدنظر کند

محمدحسین پرکره مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روحانی در انتخاب وزرای علوم و آموزش و پرورش باید با دقت بیشتری عمل می‌کرد چرا که این دو وزارتخانه تاثیر بسزایی در پیشرفت‌های کشور دارند.

 وی گفت: سخنان روحانی در مراسم تنفیذ و تحلیف نشان داد که خط قرمزهای دولت یازدهم همان خط قرمزهای انقلاب اسلامی است و قطعا روحانی در آینده نزدیک بیشتر و شفاف تر در مورد این خطوط قرمز با مردم صحبت خواهد کرد.

وی ادامه داد: بیشتر افراد کابینه معرفی شده دولت یازدهم بیانگر این مطلب است که روحانی تمایل خاصی به مباحث دینی و انقلابی در چیدمان نیروها دارد لکن آنچه دولت را آزرده می‌کند فشار اصلاح طلبان افراطی است و بارها تاریخ نشان داده است که هرکجا اصلاح طلبان نتوانستند با فشار به قوای نظام سهم خود را بگیرند کام مردم را به تلخی کشانده‌اند و این مطلب یکی از نگرانی های بجای روحانی در انتخاب کابینه است که قطعا مجلس با کمک به دولت در مقابل زیادی خواهی افراطیون خواهد ایستاد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: دولت در انتخاب وزیر علوم و وزیرآموزش  و پرورش باید با دقت عمل بیشتری عمل کند چرا که این دو وزارتخانه تاثیر بسزایی در پیشرفت های کشور دارد لذا نگاه علمی و فرهنگی و دوری از سیاسی کاری در انتخاب این وزرا نمونه بارز اعتدال خواهد بود.

پرکره همچنین گفت: دراین خصوص، سبک مدیریتی علمی و غیرسیاسی دانشگاه آزاد در دوسال اخیر می‌تواند الگوی خوبی برای این دو وزارتخانه باشد و یقینا دولت،مردم و رهبری اینگونه مدیریت های اعتدال گونه را در اداره کشور می‌پذیرند.

* چلداوی: دانشگاه‌ها با میلی‌منفرد، فتنه 18 تیر دیگری را شاهد خواهند بود

احمد چلداوی رئیس دانشکده برق دانشگاه علم‌وصنعت گفت: با وزیر شدن میلی‌منفرد قطعا فتنه 18 تیر دیگری در دانشگاه‌ها به وجود می‌آید و وضعیت بدتر از دوران اصلاحات خواهد شد، تنها راه حل این است که مجلس تمام‌قد در برابر آن بایستد.

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید اظهار داشت: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور شعار اعتدال سر دادند اما با پیشنهاد میلی‌منفرد برای وزارت علوم تمام دانشگاهیان را شوکه کردند.

وی با تاکید بر این موضوع که سه هزار نفر از اساتید دانشگاه‌ها به رئیس‌جمهور گفتند که میلی‌منفرد صلاحیت وزیرشدن ندارد و حال که میلی‌منفرد برای تصدی وزارت علوم پیشنهاد شده است، جوی از وحشت در دانشگاه‌ حاکم شده است، واقعا انتخاب وی فاجعه‌آمیز خواهد بود.

استاد دانشگاه علم و صنعت با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها در دوران اصلاحات، اظهار داشت: در دوران اصلاحات هر تصمیمی که در آمریکا گرفته می‌شد در دانشگاه‌های ما اجرا می‌شد. اصلا در آن دوران بهایی به کار علمی نمی‌دادند و قطعا با میلی‌منفرد فضای دانشگاه‌های ما به دوران پرتنش اصلاحات برمی‌گردد.

چلداوی با اشاره به تحت فشار بودن روحانی گفت: این احساس وجود دارد که رئیس‌جمهور با تحت فشار بودن این گزینه را برای وزارت علوم معرفی کرده است و تنها امید حسن روحانی این است که مجلس به این وزیر رای اعتماد ندهد تا بتواند از فشاری که بر وی وجود دارد رهایی یابد.

وی با تاکید بر این موضوع که برای شناخت افراد باید دوست و دشمن آنان را شناخت، اظهار داشت: دوستان میلی‌منفرد کسانی بودند که در زمان انتخابات ریاست جمهوری 92 جلوی اتاق وی عکس درخت سبزی را کشیدند و شعار می‌دادند که ما هنوز سبز هستیم.

«من معتقدم با حضور میلی‌منفرد در وزارت علوم دوران سیاهی منتظر جو علمی دانشگاه‌ها خواهد بود و تنها راه حل این است که مجلس تمام‌قد در برابر آن بایستد.»

دبیر دفتر هم‌اندیشی اساتید از مجلس خواست در رای اعتماد دادن به میلی‌منفرد ملاحظات سیاسی را کنار بگذارند و تأکید کرد که وزارت علوم شوخی‌بردار نیست. چرا که با 5 میلیون دانشجو سر و کار دارد.

چلداوی ادامه داد‌: اگر میلی‌منفرد برای وزارت علوم انتخاب شود قطعا دانشگاه‌ها هر ماه با حاشیه‌ها و تنش‌هایی روبرو خواهند بود که سوژه بزرگی برای ضدانقلاب‌ خواهد شد.

رئیس دانشکده برق دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه با این گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم جو علمی دانشگاه‌ها خواهد خوابید، اظهار داشت: با این وضعیت من به شما تضمین می‌دهم که حتما فتنه 18 تیر دیگری در دوران وزارت میلی منفرد در دانشگاه‌ها به وجود خواهد آمد و این دوران بدتر از دوران اصلاحات خواهد شد.

احمد چلداوی در پایان سخنان خود اظهار داشت: انتظاری که دانشگاهیان از نمایندگان مجلس در رای اعتماد به میلی‌منفرد دارند این است که حرف حق را بزنند و این موضوع را شوخی نگیرند.

* رحیمی روشن: نمایندگان مجلس بی‌طرفی سیاسی وزرا را برای رأی اعتماد در نظر بگیرند

رحیمی روشن عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان گفت:‌ نمایندگان مجلس باید در رأی اعتماد به وزرا بی‌طرفی سیاسی را در نظر بگیرند و در مورد وزیر علوم نیز باید تعهد ادامه پیشرفت‌های علمی کشور در نظر گرفته شود.

وی گفت: اگر دانشگاه‌ها با فعالیت‌های باندی و جناحی سیاسی شوند این مسئله در شأن نظام آموزش عالی نیست که البته این مورد در چند سال گذشته بسیار کمرنگ بوده است و همین امر سبب شده تا پیشرفت علمی مطلوب داشته باشیم.

وی افزود: اگر هر حزبی بخواهد دانشگاه را عرصه تاخت و تاز خود قرار دهد دانشگاه و جامعه ضربه می‌بیند.

رحیمی‌روشن ادامه داد:  جامعه دانشگاهی نمی‌تواند هم به مسائل سیاسی رسیدگی کند و هم کارهای علمی را انجام دهد.

وی اظهار داشت: کسانی که در دانشگاه می‌خواهند فعالیت‌های باندی انجام دهند جایگاه علمی دانشگاه را متوجه نمی‌شوند و ضربه خوردن دانشگاه برایشان مهم نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی‌سینای همدان عنوان کرد: هرچه سیاسی‌کاری از دانشگاه‌ها به دور باشد شرایط علمی مطلوب‌تری داریم.

وی افزود:نمایندگان مجلس نیز باید بی‌طرفی سیاسی را در رای اعتماد به وزرا در نظر بگیرند و همچنین باید تعهد وزیر علوم به ادامه پیشرفت‌های علمی کشور در نظر گرفته شود.

رحیمی‌روشن گفت: در حال حاضر کشور ما جایگاه خوبی از نظر علمی دارد و وزیر علوم باید متعهد شود که این جایگاه رشد کند.

* عبدی: وزیر علوم پیشنهادی مسیر دوم‌خردادی‌های افراطی را دنبال خواهد کرد

علی عبدی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران گفت: وزیر علوم پیشنهادی در همان مسیر دولت اصلاحات حرکت خواهد کرد و نتیجه آن وقوع 18 تیر 78، استحاله تشکل‌های دانشجویی و ایجاد تنش در فضای دانشگاه خواهد بود.

وی اظهار داشت: با توجه به این موضوع که وزیر علوم پیشنهادی سابقه اجرایی قوی و قابل ملاحظه‌ای ندارد باید ببینیم که از چه تیم و گروهی است تا مواضع آینده وی را تشخیص دهیم.

وی افزود: وزیر علوم پیشنهادی از گروه رادیکال دوم خردادی‌ها است که پس از رفتن مصطفی معین از وزارت علوم سرپرست این وزارتخانه شد و با این وضعیت مسیری که وی برای وزارت علوم پیش می‌گیرد قطعا همان مسیری است که دوم خردادی‌ها در پیش گرفته بودند.

عبدی با بیان اینکه دوم خردادی‌ها و اصلاحات در زمان مسئولیت‌شان نسبت به تشکل‌های دانشجویی واکنش‌های متفاوتی داشتند، گفت: یک نوع واکنش دولت اصلاحات در قبال تشکل دانشجویی دفتر تحکیم وحدت بود که در آن دوران اصلاح‌طلبان تحکیم وحدت را پیاده نظام حزب مشارکت در دانشگاه کردند و این تشکل دانشجویی را یکی از احزاب اصلاح‌طلب خواندند و هیچ محدودیتی برای فعالیت این تشکل دانشجویی قائل نشدند.

وی افزود: واکنش دیگر اصلاح‌طلبان تند‌رو درقبال تشکل‌های ارزشی و انقلابی بود که نه تنها برای آنان آزادی بیان قائل نبودند بلکه امنیتی‌ترین فضا را برای این تشکل‌ها به وجود می‌آوردند.

وی با تاکید بر این موضوع که در دولت اصلاحات یک فضای دوگانه در دانشگاه‌ها حاکم بود، تصریح کرد: در دوران اصلاحات از یک طرف شعار آزادی بیان سر داده می‌شد و از طرف دیگر محدودیت‌های شدیدی را برای تشکل‌های ارزشی و انقلابی به وجود می‌آوردند.

وی با بیان این موضوع که وزیر علوم جدید نیز در همان مسیر دولت اصلاحات حرکت خواهد کرد، گفت: نتیجه چنین رویکردی وقوع 18 تیر 78 خواهد بود و ما شاهد تنش‌ها و سیاسی‌کاری‌های شدیدی در دانشگاه خواهیم شد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران با اشاره به وظایف مجلس در قبال دادن رای اعتماد به وزیر علوم آینده، گفت: مجلس باید قضیه وزارت علوم را به شوخی نگیرد و وضعیت وزارت علوم را با ملاحظات سیاسی پیچیده نکند.

عبدی در پایان سخنان خود با توصیه‌ای به رئیس‌جمهور گفت: توصیه ما به روحانی این است که از گذاشتن چنین افرادی در وزارت علوم صرف‌نظر کند. ما معتقدیم حسن روحانی در قضیه وزارت علوم به شدت تحت فشار اصلاح‌طلبان قرار دارد و اگر وی در این باره اعتدال را رعایت نکند اعتماد دانشگاهیان نسبت به وی از بین خواهد رفت.

*دلجو: سیاست زدگی دانشگاه‌ها سد راه پیشرفت کشور می‌شود

زهره دلجو دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه سیاست زدگی دانشگاه‌ها سد راه پیشرفت کشور می‌شود، گفت: وزیر علوم باید تمام هم و غم خود را به مسائل علمی معطوف کند زیرا سیاست زدگی کشور را به عقب می‌راند.

وی در رابطه با خصوصیات وزیر علوم آینده، گفت: مهم‌ترین مشخصه وزیر علوم این است که سیاسی‌کاری نکند.

وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری باید تمام هم و غم وزیر علوم این باشد که دانشگاه در راستای جهاد علمی فعالیت کند.

دلجو ادامه داد: اگر دانشگاه‌ها سیاست زده شوند از اهداف اولیه دور می‌مانند در صورتیکه در حال حاضر با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، کشور اهداف والایی را دنبال می‌کند که دانشگاه‌ها نیز مسئولیت زیادی در قبال تحقق این اهداف دارند.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: وزیر علوم باید تمام هم و غم خود را در راستای علم و پژوهش قرار داده و روسایی را انتخاب کند که سیاست زده نباشند.

وی گفت: سیاست زدگی دانشگاه‌ها مانع پیشرفت علمی کشور می‌شود.

* طاهری: زاویه وزیر علوم پیشنهادی با مواضع رئیس‌جمهور

مصطفی طاهری مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: تعدادی از وزرای پیشنهادی از جمله وزیر علوم با مواضع خود روحانی نیز زاویه دارند و احتمالاً وی تحت فشار گروه‌ها و برخی از احزاب این افراد را معرفی کرده است.

وی درباره اهمیت وزارت علوم و توجه بیشتر نمایندگان به این وزارتخانه، گفت: مهمترین نکته درباره دانشگاه، جریان ساز بودن آن است.

وی افزود: دانشگاه معمولاً به دلیل حضور قشر جوان و نخبه ظرفیت جریان سازی در سطح کشور را دارد و در مسائل و حوزه‌های گوناگون نقشی تعیین کننده دارد.

طاهری در ادامه سخنان خود تاکید کرد: موضوع دیگری که وزارت علوم را در درجه بالای اهمیت قرار می‌دهد، حساسیت محیط‌های دانشجویی است. قشر غالب دانشگاه‌ها، جوانان هستند و از این حیث ارتباط با این قشر و نحوه برخورد و مواجه با آنان با سایر اقشار متفاوت است. نسل آینده کشور در دانشگاه تربیت می‌شوند که همه این عوامل دست به دست یکدیگر می‌دهند تا توجه ویژه نمایندگان را برای انتخاب وزیر علوم، جلب کند.

مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به توقعات و انتظارات دانشگاهیان از وزیر علوم آینده،‌ گفت: یکی از مهمترین محورهایی که وزیر باید در این دوره دنبال کند، اسلامی کردن دانشگاه‌هاست. کسی که قصد اسلامی کردن دانشگاه‌ها را داشته باشد باید خود آشنایی زیادی با اسلام و منابع دینی داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر یکی از اهدافی که در این دوره باید دنبال شود، موضوع تحول در علوم انسانی است که لازمه ایجاد این تحول، درک و شناختی صحیح نسبت به این دسته از علوم است و طبعاً فردی که در رشته‌ فنی تحصیل کرده است، شاید در این‌باره نتواند آنطور که باید و شاید فعالیت کند.

یکی دیگر از اهدافی که طاهری به آن اشاره کرد، موضوع ارتباط دانشگاه‌ با صنعت بود.وی دراین‌باره گفت: در نیمه ابتدایی سال شاهد رقم خوردن «حماسه سیاسی» بودیم. حال موضوعی که باید در ادامه سال بطور جدی دنبال شود تحقق «حماسه اقتصادی» است، البته باید پایه‌های این حرکت، محکم و با قوت گذاشته شود تا در طول سال‌های آینده دنبال شود.

مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: در این‌ زمینه نیز دانشگاه‌های ما نقشی برجسته دارند، تئوریزه کردن اقتصاد مقاومتی، پشتیبانی و همراهی علمی در حوزه‌های صنعتی کشور و تزریق دستاوردهای علمی دانشگاه‌ها برای محقق شدن در حوزه صنعت نقش‌هایی است که دانشگاه‌ها می‌توانند برای تحقق اقتصاد مقاومتی آنان را برعهده بگیرند.

وی افزود: وزیر علوم باید برای تمامی اهداف ذکر شده، برنامه داشته باشد و نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز باید با برگزاری جلسات مشترک با وزیر پیشنهادی علوم، برنامه‌های وی را در این حوزه‌ها بررسی کنند.

طاهری با بیان این موضوع که وزیر پیشنهادی علوم باید علاوه بر تخصص و آشنا بودن با وزارتخانه، باید سابقه و عملکرد روشن و مطلوبی داشته باشد، اظهار داشت: مواضع وزیر علوم پیشنهادی در رابطه با حوادث 18تیر 78 و فتنه 88، محک‌ها و ملاک‌هایی است که می‌تواند برای دانشگاهیان نشان دهنده عملکرد وی در آینده باشد.

وی ادامه داد: تعدادی از وزرای پیشنهادی از جمله وزیر علوم با مواضع خود روحانی نیز زاویه دارند و احتمالاً وی تحت فشار گروه‌ها و برخی از احزاب -که از ابتدای انتخاب وی شروع شده بود-  این افراد را معرفی کرد ولی مجلس در این‌باره باید به وظیفه و رسالت خود عمل کند و در دادن رأی اعتماد به وزرا معیارها و شاخصه‌های یک کارگزار در جامعه اسلامی را در نظر بگیرند.

مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به تفاوت سیاسی‌زدگی و سیاسی شدن، گفت: یکی از اتفاقاتی که در زمان دولت خاتمی افتاد، سیاست زده شدن فضای دانشگاه‌ها بود. سیاست زدگی با سیاسی شدن فرق دارد. سیاست زدگی به معنای وابستگی حزبی دانشجویان و پیاده نظام احزاب شدن آنهاست.

وی تصریح کرد: حال وزیر علوم پیشنهادی باید توضیح بدهد چه تضمینی وجود دارد که سیاست زدگی که در آن ایام که وی معاون وزیر علوم دولت اصلاحات بود، بوجود آمد دوباره تکرار نخواهد شد و برنامه وی برای اینکه از دانشجویان استفاده ابزاری نشود، چیست؟

طاهری پیرامون نحوه مدیریت دانشگاه‌ها نیز گفت: در دولت اصلاحات برای انتخاب مسئولین دانشگاه‌ها، بجای اینکه معیارهای علمی و صلاحیت‌های مکتبی حاکم باشد، گرایشات سیاسی ملاک انتخاب قرار می‌گرفت، وزیر پیشنهادی علوم برای اینکه این اتفاق نیفتد باید صراحتاً نظر خود را اعلام و نسبت خود را با این دوره مشخص کند.

مصطفی طاهری در پایان سخنان خود گفت: قطعاً یکی از شاخصه‌های تشکل‌های دانشجویی، پایبندی آنان به قانون است. تشکل‌های دانشجویی با پایبندی به قانون، روحیه مطالبه‌گری خود را حفظ و به وظیفه نظارت و انتقاد از مواردی که زاویه‌ای با آرمان‌های انقلاب اسلامی دارد، عمل خواهند کرد.

* چمندی: امیدی به ادامه پیشرفت‌های علمی با وزیر علوم پیشنهادی نیست

ابوالفضل چمندی دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان اظهار داشت: به نظر می‌رسد حساسیت وزارت علوم از این جهت بالاست که با نسل آینده کشور در ارتباط است و همچنین پیشرفت کشور در حوزه علم و فن آوری نیز به این وزارت بستگی دارد.

وی افزود: اگر وزارت علوم تحت الشعاع سیاست‌های حاشیه‌ای که بعضا در سال 78 دیده شد قرار گیرد، قطعا دولت یازدهم را زمین گیر‌ خواهد کرد و نمی‌گذارد مواضع انقلابی که رئیس جمهور در مراسم تحلیف اتخاذ کردند، محقق شود.

چمندی با تاکید بر این موضوع که وزارتخانه علوم نیاز به یک روحیه اعتدال گرایانه دارد، اظهار داشت: روحیه‌ای باید در وزارتخانه حاکم باشد که منطبق بر آرمان‌های اسلام و انقلاب باشد و در این صورت است که به پیشبرد اهداف نظام کمک خواهد کرد.

به گفته وی، اگر دانشگاه به فضای سال 76 تا 84 برگردد ما امیدی نخواهیم داشت که پیشرفت علمی کشور ادامه داشته باشد. بلکه معتقدیم موفقیت‌های گذشته نیز کمرنگ خواهد شد.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان خاطر نشان کرد: وزیر علومی که سیاسی کار و حزبی باشد فقط وزارتخانه را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

وی تاکید کرد: در حقیقت وزیر علوم نباید وابستگی جناحی آن هم به صورت افراطی به گروه‌های خاصی داشته باشد. چرا که این وابستگی خصوصا به جناح خاص و کسانی که در گذشته سابقه به آشوب کشیدن فضای دانشگاه را دارند، تنها باعث وارد آمدن خسارت جبران ناپذیری به دانشگاه‌های ما می‌شود.

چمندی با انتقاد از رئیس جمهور به خاطر عدم مشورت با تشکل‌های دانشجویی در رابطه با انتخاب وزیر علوم، گفت: ما انتظار داشتیم کار گروه مشترکی بین تشکل‌های دانشجویی با رئیس جمهور یا نماینده وی برای تعیین وزیر علوم تشکیل شود. تا با مشورت به فرد مناسب برای وزارتخانه دست یابیم که این امر محقق نشد.

وی افزود: هر حوزه‌ای برای اتخاذ تصمیم با متخصصین خود مشورت می‌کند اما رئیس جمهور درباره وزارت علوم این رویه را رعایت نکرد و خلف وعده انجام داد در حالی که ما انتظار داشتیم مشورت حداقلی با دانشجویان در این باره صورت می‌گرفت.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان سخنان خود با تاکید بر این موضوع که همواره دانشجویان و دانشگاهیان همراهی جدی با نظام و مردم داشتند، اظهار داشت: خواسته مردم زمانی محقق خواهد شد که مسئولین به صدای آنان گوش دهند که دانشجویان نیز صدای رسای مردم هستند و ما انتظار داریم که رئیس جمهور به نظرات دانشگاهیان اهمیت دهد چرا که ما صرفا نظرات سیاسی نمی‌دهیم بلکه منافع ملی را در نظر می‌گیریم.

* ثابتی: وزیر علوم سیاسی‌کار، پیشرفت علمی کشور را متوقف می‌کند

مجتبی ثابتی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور با اشاره به جهش علمی کشور طی 8 سال گذشته، گفت: انتظار دانشجویان از روحانی این است که وزیر علومی انتخاب کند که صبغه سیاسی‌کاری نداشته باشد.

وی پیرامون وضعیت دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته، گفت:‌ جمهوری اسلامی در هشت سال گذشته شاهد پیشرفت‌های علمی شگرفی بود و توانست با جهش بلندی سطح علمی کشور را بالا ببرد.

وی افزود: جمهوری اسلامی در هشت سال گذشته توانست یک غنیمت علمی به دست بیاورد که وزیر علوم آینده نیز باید از این غنیمت به بهترین نحو استفاده کند.

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور با اشاره به علل پیشرفت‌های علمی کشور، اظهار داشت: علت پیشرفت‌های علمی کشور این بود که وزیر علوم صبغه جناحی و حزبی نداشت و به ملاحظات سیاسی بها نمی‌داد البته در حفظ اصول پایدار بود.

ثابتی ادامه داد: البته انتقادات جدی نیز به وزیر علوم گذشته نیز وجود دارد که با برطرف کردن این نقایص در دولت آینده ما می‌توانیم شاهد پیشرفت سریع‌تر علمی کشور باشیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: آفتی که ممکن است دامنگیر دستگاه‌های علمی کشور شود سیاسی کاری است و در وزارتخانه علوم نیز کوچکترین نگاه سیاسی و سیاست‌زده بیشترین صدمات و لطمات را وارد خواهد کرد.

وی پیرامون وزیر پیشنهادی علوم گفت: وزیر پیشنهادی گرچه از لحاظ علمی جایگاه خوبی دارد اما سبقه سیاسی و حزبی وی بسیار پررنگ است و انتظار ما از روحانی این بود که وزیری انتخاب کند که مانع پیشرفت علمی نشود و روند رو به رشد دانشگاه‌ها را در تمامی حوزه‌ها متوقف نکند.

* سیمبر: وزیر علوم دولت یازدهم باید متعهد به نظام باشد

رضا سیمبر پژوهشگر برتر حوزه سیاست جهانی با بیان اینکه وزیر علوم باید متعهد به نظام باشد، گفت: اگر گرایش‌های شخصی سیاسی وزیر علوم در برنامه‌ریزی‌ها دخیل شود دچار اختلال در پیشرفت‌های علمی و آموزشی می‌شویم.

وی گفت: اگر دیدگاه‌ها و سلایق شخصی وزیر علوم در مباحث علمی دخیل شود دچار اختلال در پیشرفت می‌شویم.

سیمبر افزود: البته کار دانشگاه بدون کار سیاست قابل تصور نیست ولی نباید گرایش‌های سیاسی در مسائل دخیل شود.

وی اظهار داشت: وزیر علوم نباید گرایش‌های شخصی خود را در دانشگاه اعمال کند و باید بداند جناح‌های مختلف در دانشگاه‌ها حضور دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان ادامه داد: وزیر علوم منتخب باید ساختار نظام را قبول داشته و متعهد به نظام باشد زیرا گرایش‌های شخصی وی در عملکرد علمی وی نیز تاثیر دارد.

وی گفت: وزیر علوم باید دیدگاه‌های رهبر معظم انقلاب را پذیرفته و در چارچوب نظام حرکت کند.

* مصطفی پور: وزیر علوم آینده خون شهدای جهاد علمی را پایمال نکند

سجاد مصطفی‌پور مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی گفت: وزیر علوم جدید باید دارای چهره علمی، متعهد و وفادار به آرمان‌های نظام و انقلاب باشد، در غیر این صورت، خون شهدای جهاد علمی پایمال خواهد شد و ما شاهد 18 تیر دیگری خواهیم بود.

 وی اظهار داشت: با توجه به رشد علمی مناسب در چند سال اخیر، تداوم این پیشرفت مسلما با حضور افراد متعهد و علمی می‌تواند مسئله‌ای اساسی باشد.

وی افزود: یکی از آفت‌های مهم در جریان فضای علمی و دانشگاهی کشور حاکمیت نگاه سیاسی و اعمال سلیقه‌های حزبی در آن است. نکته‌ای که در کابینه دولت یازدهم باید مدنظر قرار گیرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم علمی کشور و افراد متعهد به نظام و انقلاب است که نمود عینی آن می‌تواند در مناصب حساس اجرایی کشور باشد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مسلما سوابق فعالیت‌های سیاسی،فرهنگی و اقتصادی افراد معرفی شده برای تصدی وزارتخانه‌ها نکته کلیدی است که باید مورد توجه رئیس جمهور محترم قرار گیرد.

مصطفی‌پور با اشاره به این ضرب المثل که آزموده را آزمودن خطا است، گفت: کسانی که مرتبط با فتنه‌های 78 و 88 بوده و در این اتفاقات تلخ دخیل بودند طبیعتا نمی‌توانند سکان‌دار مسئولیت در حوزه‌های مختلف کشور باشند چرا که در آزمون‌های بزرگ مردود شدند و آزموده را دوباره آزمودن خطای بزرگی است.

وی تاکید کرد: جنبش دانشجویی با نگاهی تیز بینانه و رصد کردن فضای جاری کشور بی‌شک از حضور چنین افرادی در بدنه‌های اجرایی کشور ممانعت خواهد کرد تا بدین وسیله رسالت سنگین و بزرگ خویش که همان حاکمیت فضایی بانشاط توام با آرامش در کشور است را محقق سازد.

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی پیرامون ویژگی‌های وزیر علوم آینده نیز گفت: وزیر علوم دولت یازدهم باید دارای چهره علمی، کارآزموده، متعهد و وفادار به آرمان‌های نظام و انقلاب باشد که در غیر این صورت، خون شهدای جهاد علمی پایمال شده و فضای دانشگاه را به فضای 18 تیر 78 تبدیل خواهد کرد.

سجاد مصطفی‌پور در پایان سخنان خود گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با بررسی دقیق از ورود اشخاصی که جهت گیری و همخوانی صحیحی از مسیر انقلاب و نظام ندارند در دولت یازدهم ممانعت به عمل آورند تا بدین وسیله فضای آرامش در دانشگاه و به تبع آن در جامعه تبدیل به فضای تنش و درگیری نشود.

*دیانی: روحانی از گماشتن تندروهای اصلاح‌طلب در مسند وزارت علوم خودداری کند

میکائیل دیانی قائم‌مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌ اسلامی دانشجویان مستقل گفت:‌ ما نمی‌خواهیم دوباره در دانشگاه اتفاقات تلخی مانند 18 تیر 78 بیفتد و روحانی باید از گماشتن تندروهای اصلاح‌طلب در مسند وزارت علوم خودداری کند.

وی با اشاره به شرایط دانشگاهی کشور در دوران اصلاحات، گفت:‌ در دوران دولت اصلاحات دانشگاه به عنوان ابزاری برای اعمال قدرت استفاده می‌شد و مسئولان وقت به دنبال آن بودند تا فضای عقلانیت را از دانشگاه دور کنند.

وی افزود: با این وجود چند سالی است که فضای علمی در دانشگاه‌های کشور حکمفرما شده است و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها جریان دارد، رشد 11 برابری تولید علم کشورمان نسبت به متوسط جهانی دلیلی بر این مدعا است.

میکائیل دیانی پیرامون ویژگی‌های وزیر علوم دولت آینده نیز گفت: وزارت علوم کسی را می‌خواهد که متعهد، متخصص و زمان‌شناس باشد و به گونه‌ای عمل کند تا فضای دانشگاه روند نشاط سیاسی خود را ادامه دهد.

قائم‌مقام سیاسی اتحادیه انجمن‌ اسلامی دانشجویان مستقل، خاطرنشان کرد: یکی از آفت‌هایی که روند پیشرفت علمی کشور را متوقف می‌کند روی کارآمدن وزیر علوم سیاسی‌کاری است که با فضای دانشگاه و فضای علمی کشور ارتباط کمتری داشته باشد.

به گفته وی، در حقیقت سیاسی‌کردن وزارت علوم همان‌قدر سم است که سیاسی‌کار شدن دانشجویان می‌تواند برای جامعه سم باشد و ما نباید به دنبال یک وزیر علوم سیاسی‌کار باشیم.

وی اظهار داشت: ما نمی‌خواهیم دوباره در فضای دانشگاه اتفاقات تلخی مانند 18 تیر 78 بیفتد و روحانی باید از گماشتن تندروهای اصلاح‌طلب در مسند وزارت علوم خودداری کند چرا که در غیر این صورت اقدام وی در تقابل با شعار اعتدال است.

* درویش زاده: پیشرفت علمی با وزیری که دانشگاه‌ را ابزار کسب قدرت بداند، حاصل نمی‌شود

محمدرضا درویش‌زاده عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان با تاکید بر اینکه وزیر علوم نباید به میدان‌داری احزاب در دانشگاه‌ها توجه کند، گفت: پیشرفت علمی با وزیری که دانشگاه‌ را ابزار کسب قدرت بداند، حاصل نمی‌شود.

وی اظهار داشت: وزیر علوم پیشنهادی باید به شرایط کشور و نقشی که دانشگاه‌ها در شرایط فعلی می‌توانند ایفا کنند، آگاه باشد. در شرایطی که کشور دچار تحریم‌های اقتصادی و تکنولوژی است، دانشگاه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در مقابله با این تحریم‌ها ایفا کند.

وی افزود: دشمنان با توجه به برتری‌های علمی‌ که در تعدادی از حوزه‌ها دارند، قادر به ایجاد برخی محدودیت‌ها برای جمهوری اسلامی هستند، مقابله با این محدودیت‌ها از طریق دانشگاه‌ها امکان‌پذیر است. به همین خاطر مقام معظم رهبری اولویت اصلی دولت جدید را اقتصاد و علم عنوان کردند لذا وزیر علومی که پیشنهاد می‌شود باید درک درستی از وضعیت علمی کشور داشته باشد و باید توانایی بسیج ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها در مقابله با این فشارها را داشته باشد.

به گفته وی، اگر فردی برای وزارت علوم پیشنهاد شود که مجددا زمینه را برای ورود گروه‌های قدرت‌طلب در دانشگاه‌ها فراهم بکند و با این گروه‌ها به دانشگاه‌ها و دانشجویان به عنوان ابزاری برای کسب قدرت نگاه کند، کشور مجددا شاهد دوران پرتنشی خواهد بود که نه تنها از ظرفیت کشور برای مقابله با فشارهای بیرونی استفاده نخواهد شد، بلکه به اهرمی در جهت اهداف دشمن تبدیل خواهد شد.

عضو شورای کانون دانشگاهیان درباره ویژگی‌های لازم وزیر علوم آینده گفت: اگر وزیر علوم دولت یازدهم به میدان‌داری احزاب در دانشگاه‌ توجه کند، قطعا خسارات جبران‌ناپذیری به وزارت علوم و فضای علمی کشور وارد می‌شود.

نماینده دوره پنجم مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود گفت: در دولت آینده دانشگاه‌ها نباید تبدیل به باشگاه‌های قدرت برای احزاب سیاسی شوند چرا که نمی‌توانند با تحریم‌های علمی و تکنولوژی مقابله کنند. همچنین چنین رویکردی با شعار اعتدال رئیس جمهور در تضاد است. البته برای اعتدال میزانی وجود دارد که آن، فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.

* کلانتری: عقبگرد وزارت علوم به دوران اصلاحات مورد پذیرش دانشگاهیان نیست

حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: اگر وزیر علومی با گرایش‌های سیاسی افراطی بخواهد فضای دانشگاه را به فضای مضر و مخرب دوران اصلاحات ببرد مورد پذیرش توده اساتید و دانشگاهیان قرار نخواهد گرفت.

وی با اشاره به لزوم جهت‌گیری درست برای سرعت بخشیدن به پیشرفت علمی کشور، اظهار داشت: اگر وزیر علومی با گرایش‌های سیاسی افراطی بخواهد فضای دانشگاه‌ها را به فضای مضر و مخرب دوران اصلاحات ببرد، به هیچ وجه با اهداف نظام، با دولت اعتدال و با این مقطع تاریخی که دانشگاه‌ها با همه وجود برای رسیدن به مرز‌های دانش تلاش می‌کنند سازگار نخواهد بود.

عضو شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه سخنان خود گفت: طی 10 سال گذشته روند غالب در دانشگاه‌ها حرکت به سمت دستاوردهای علمی جدید، رقابت علمی همه‌جانبه و ثبت رکوردهای علمی بوده است. حال اگر وزیری بخواهد این فضا را به دوران اصلاحات برگرداند به هیچ وجه قابل قبول توده اساتید و دانشجویان نخواهد بود.

وی با تاکید بر این موضوع که عقبگرد به فضای تنش‌زای دوران اصلاحات نه امکان‌پذیر و نه منطقی خواهد بود، اظهار داشت: هر وزیری که بخواهد دانشگاه و وزارت علوم را به شرایط تنش‌زای دوران اصلاحات برگرداند نه امکان‌پذیر خواهد بود و نه موفق خواهد شد. وضعیت در وزارت علوم باید به گونه‌ای باشد تا دانشگاهیان بتوانند در همین مسیر پرشتاب علمی حرکت کنند و این پیشرفت علمی که ارزان به دست نیامده است را به راحتی از دست ندهند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با انتقاد از وضعیت دانشگاه‌ها در دوران اصلاحات، اظهار داشت: رویکردی که مصطفی معین در وزارت علوم در دوران اصلاحات داشت رویکرد مخربی برای دانشگاه‌ها بود چرا که فضای دانشگاه را به سمت افراطی‌گری سیاسی سوق داد و حال منطقی نیست که ما عقبگرد به آن دوران داشته باشیم.

حجت‌الاسلام کلانتری در پایان سخنان خود با اشاره به وظایف مجلس پیرامون رای اعتماد به وزرا، خاطرنشان کرد: مجلس باید در رای اعتماد دادن به وزرا به وظایف قانونی خود به صورت دقیق عمل کند چرا که مجلس می‌خواهد رای اعتماد مردم را به کابینه بدهد به همین خاطر باید بدون هیچ ملاحظه‌کاری سیاسی به وزرا و خصوصا درباره وزارت علوم تصمیم بگیرد.

به گزارش فارس، جامعه دانشگاهی کشور خواستار وزیر علومی است که خون شهدای جهاد علمی را پایمال نکند و متعهد به نظام باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها